Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
20 nov 2025 10:20
De kachel, blower en AC van mijn 964 C2 1991 deden het opeens niet meer. In het kader van de zelfredzaamheid ben ik in frunk gaan snuffelen en daar vond ik rechts voor de voorruit de zekeringen, inclusief glasheldere legenda (werd er blij van, veel Porsche dingen zijn zo fijn doordacht en logisch). Daaruit bleek: zekering nummer 1: blower, links en rechts, 25A. Die was inderdaad overtuigend doorgebrand. Er zaten geen reservezekeringen bij, dus heb ik de 25A zekering (nr 7) van de sigarenaansteker naar positie 1 verplaatst (ik rook niet, althans niet in de auto; in huis een paar Olifantjes per jaar). En, halleluja, de blower, kachel en AC deden het weer.
Helaas klapte de zekering er na een paar kilometer weer uit. Aangekomen bij de garage is het euvel verholpen door er een 40A zekering in te zetten en dat werkt prima inderdaad.
Vraag die toch een beetje knaagt: kan dit kwaad? Die 25A zekering is er niet voor niets twee keer uitgeklapt en Porsche heeft over die 25A ongetwijfeld goed nagedacht. Wellicht is er een onderliggend probleem dat nu sluimerend kan toenemen dankzij de zwaardere zekering? Ik weet het niet.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er risico's en, zo ja, welke zijn dat?
Bij voorbaat hartelijk dank, Rainer
20 nov 2025 12:59
Ik ben geen elektriciën, maar ik zou NOOIT een zwaardere zekering plaatsen. Een zwaardere zekering zal de achterlliggende kabels niet beschermen en kan brand veroorzaken bij kortsluiting of overbelasting.
Dus: op zoek naar de oorzaak en zsm weer een 25A plaatsen.
20 nov 2025 16:07
Rainer B. schreef:euvel verholpen door er een 40A zekering in te zetten
Dit noem ik symptoom bestrijding.
Overigens helemaal eens met de woorden van Polydeukes.
Gr. Hans
20 nov 2025 17:01
Een zekering zit er niet voor niets. Als deze doorbrand dan is er wat aan de hand met het apparaat of de bekabeling.
Mijn advies: de 40A zekering er uit en de oorzaak op gaan lossen (blower, bekabeling, bediening).
Succes.
20 nov 2025 18:10
Inderdaad, die 40A zsm eruit voor alle bedrading in elkaar smelt. (of er ineens rook uit je ventilatieopeningen komt en achter het dashboard alles in de fik staat)
Dont ask, ooit eens de standaard compressor gebruikt om een band op te
pompen en bleek dat de sigarettenaansteker niet gezekerd was...
20 nov 2025 18:39
Ik meen ooit gelezen/geleerd te hebben in de automotive scene
bijv. bij een 15a zekering.circuit., wordt effectief 5a gebruikt.
dus het is al 2a3x extra gezekerd.
20 nov 2025 18:48
Bij zo een waardevolle auto bijna gaan smeken dat ie in brand kan vliegen, die 40A er asap uit en (laten) kijken naar het onderliggend probleem.
Sorry, dit is beunen buiten categorie!
20 nov 2025 20:40
Vervang de zekering door een van het standaard amperage - koppel 1 van de 2 blower-motoren los ...
Blijft de zekering heel, sluit dan de andere blower motor aan ...
Grote kans dat'ie dan toch er uit klapt en die blower-motor te veel stroom trekt ...
Rainer B. schreef:Aangekomen bij de garage is het euvel verholpen door er een 40A zekering in te zetten en dat werkt prima inderdaad.
Vraag die toch een beetje knaagt: kan dit kwaad? Die 25A zekering is er niet voor niets twee keer uitgeklapt en Porsche heeft over die 25A ongetwijfeld goed nagedacht. Wellicht is er een onderliggend probleem dat nu sluimerend kan toenemen dankzij de zwaardere zekering? Ik weet het niet.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er risico's en, zo ja, welke zijn dat?
20 nov 2025 22:43

Nou, dat is helder en unaniem. Ik zal er weer een 25A in zetten (had een setje besteld, dat komt morgen) en kijken of ik de onderliggende oorzaak kan vinden. Hartelijk dank voor de reacties!
21 nov 2025 16:36
Kolstof borsteltjes motor blower versleten? —> geeft af en toe ‘bijna’ kortsluiting en trekt dan hoop stroom.