Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 jun 2024 2:21



Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Racebenzine met octaangehalte 102 al getest? 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Binko schreef:
Ik had er wel iets van verwacht omdat het tegenovergestelde zeker waar is: na een tankbeurtje met Euro 95, merkte ik duidelijk dat mijn Boxster daar echt merkbaar rauwer op loopt (dat kun je zelfs horen).


Jouw Boxster heeft een compressieverhouding van 11:1, die loopt vanaf (ongeveer) RON96 lekker, zonder te pingelen.

Dus da's logisch dat hij op 95 niet zo lekker loopt als op 98 :salut:

En ook logisch dat hij op 102 echt niet beter loopt (als je de logica begrijpt) :wink:


lagunamak schreef:
ik ken geen porsche die 98+ benzine nodig heeft.


Carrera GT?? (Compressieverhouding 12:1 en dus minimaal Ron 100 nodig om ervoor te zorgen dat de pingelsensor niet ingrijpt)
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


11 okt 2014 21:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Of je het verschil merkt hangt ook erg van de auto af. Ik moet zeggen dat ik het met de Turbo S goed merk. Zowel in prestaties als verbruik.
Er gaat bij mij altijd 98 in maar sinds 102 bij mij om de hoek verkrijgbaar is gaat dat er in.
Meest opmerkelijke was toen we in mei richting Italie reden. Lange stukken over rustige Autobahn zo'n 180 op de cruisecontrol gereden. Na het tanken van 102 ging het verbruik naar beneden met zo'n 10%.
En dat verschil in verbruik merk ik nog steeds op de langere stukken als ik nu ergens 98 moet tanken. Met veel optrekken en afremmen vervliegt de benzine sowieso dus daar kan ik het niet aan afmeten. :wink:
Overigens merk ik met name in de hogere toerentallen als ook de turbos bijkomen dat de motor zich toch lekkerder voelt.
Bij mijn vorige 911 (996 Carrera 4) merkte ik ook wel wat verschil maar lang niet zo groot als nu.
En voor het geld hoef je het niet te laten. De 102 kost net zoveel als 98 hier om de hoek.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


22 okt 2014 10:52
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Het efficiënter, dus zuiniger, lopen van een motor - ontworpen voor optimaal 98 bijv. - die 98+ oktaan krijgt ipv 95 had ik niet gedacht, maar lijkt me wel te kloppen.
Hoeveel zuiniger?? Zal het weer eens meten. Lang geleden, met de 3.2 , noteerde ik dat regelmatig 8)
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


22 okt 2014 11:41
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
maurice schreef:
Of je het verschil merkt hangt ook erg van de auto af. Ik moet zeggen dat ik het met de Turbo S goed merk.


Een Turbo S heeft normaal gesproken een compressie verhouding van 9.4:1

Omdat jij 100PK meer hebt zou het kunnen dat hij iets meer compressie heeft meegekregen, maar lijkt me niet logisch. (wegens turbo)

Dan ben ik wel eens benieuwd waarom hij beter loopt op een brandstof die niet optimaal is voor deze motor :scratch:
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


09 nov 2014 13:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Misschien omdat er in die andere benzine meer rotzooi wordt gemengd? ('Puin'-percentage noemen ze dat in de industrie)
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


09 nov 2014 19:03
Profiel
PorscheForum Rakker
arnhem
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Piet Kraan over dit onderwerp:
http://content.us.porsche-clubs.porsche.com/porscheclubs/klassieke-porsche-911-en-912-club/pc_main.nsf/web/6574B9A47E11B5AAC12576F80034F505


10 nov 2014 22:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Ik denk dat steef het dichtst in de buurt zit waarom de motor op de ene benzine beter loopt dan op de andere. Als het aleen om het octaangetal ging was de discussie simpel, de motor loopt het best op het octaangetal waar de motor voor ontwikkeld is.
Alleen de benzines van tegenwoordig worden zoveel additieven aan toegevoegd die allemaal het karakter beinvloeden.
Ik houd gewoon vast aan de benzines waar de motor het lekkerst op loopt. :wink:
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


12 nov 2014 10:07
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Dan moet er wel heel veel rotzooi in de andere benzine zitten wil je het verlies welke 102 geeft (als je motor op 95 hoort te lopen) compenseren :wink:

Waarom zouden ze in Ron 95 en 98 trouwens rotzooi mengen en in 102 niet? :scratch:
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


12 nov 2014 10:35
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.