"Dat hangt van de J maat af"..... "Hoeveel J zijn jouw velgen breed?" ..... "Ik zoek velgen van 8J breed" ..... etc etc.
Dit soort vreemde dingen hoor en lees ik vaak. Daarom reageerde ik er indertijd op door te beweren dat de J maat niet bestaat.
Bijvoorbeeld je leest ergens: 8J of 9J brede velgen gezocht...., niemand kijkt er vreemd van op. Maar het is 8" of 9" brede velgen.
Een aanduiding van een maat, in dit geval een breedte maat kan bijvoorbeeld wel in millimeters, centimeters, meters of voet desnoods maar word altijd aangeduid in inches. En dus niet in J
De J in 8J x 16 geeft de vorm van het velgbed aan. Het is dus: breedte, type velgbed en diameter wat er met de cijfers en letters word weergegeven.
Er bestaat ook een B velg. Lijkt op de J velg maar heeft een iets lagere hiel van het velgbed. Het zou wel eens kunnen dat de 356 in het begin B velgen had. 4B x16 misschien wel.
En zo heb je ook JJ velgen, P velgen en K velgen bij auto's. In totaal zijn er zelfs 15 verschillende soorten velgbedden met elk hun eigen letter waarmee het type velgbed wordt weergegeven. Tegenwoordig wordt alleen de J nog gebruikt bij moderne personenauto's.
Als ik op internet zoekt naar wat een J maat is krijg ik:
Een J maat, ook wel breedtemaat genoemd, is de breedte van de velg gemeten tussen de twee velgranden waar de band op ligt. De breedte van de velg wordt aangeduid in inches en wordt meestal weergegeven als een getal met een halve inch erachter, bijvoorbeeld 7.5J.Zelfs sommige velgen en banden sites verspreiden dus verkeerde info