Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 21 nov 2025 19:13



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Zekeringen; wat is het risco van 'hogere Ampere' zekering? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 3.2
Luzern
Bericht Zekeringen; wat is het risco van 'hogere Ampere' zekering?
De kachel, blower en AC van mijn 964 C2 1991 deden het opeens niet meer. In het kader van de zelfredzaamheid ben ik in frunk gaan snuffelen en daar vond ik rechts voor de voorruit de zekeringen, inclusief glasheldere legenda (werd er blij van, veel Porsche dingen zijn zo fijn doordacht en logisch). Daaruit bleek: zekering nummer 1: blower, links en rechts, 25A. Die was inderdaad overtuigend doorgebrand. Er zaten geen reservezekeringen bij, dus heb ik de 25A zekering (nr 7) van de sigarenaansteker naar positie 1 verplaatst (ik rook niet, althans niet in de auto; in huis een paar Olifantjes per jaar). En, halleluja, de blower, kachel en AC deden het weer.

Helaas klapte de zekering er na een paar kilometer weer uit. Aangekomen bij de garage is het euvel verholpen door er een 40A zekering in te zetten en dat werkt prima inderdaad.

Vraag die toch een beetje knaagt: kan dit kwaad? Die 25A zekering is er niet voor niets twee keer uitgeklapt en Porsche heeft over die 25A ongetwijfeld goed nagedacht. Wellicht is er een onderliggend probleem dat nu sluimerend kan toenemen dankzij de zwaardere zekering? Ik weet het niet.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er risico's en, zo ja, welke zijn dat?

Bij voorbaat hartelijk dank, Rainer


20 nov 2025 10:20
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Zekeringen; wat is het risco van 'hogere Ampere' zekerin
Ik ben geen elektriciën, maar ik zou NOOIT een zwaardere zekering plaatsen. Een zwaardere zekering zal de achterlliggende kabels niet beschermen en kan brand veroorzaken bij kortsluiting of overbelasting.
Dus: op zoek naar de oorzaak en zsm weer een 25A plaatsen.
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


20 nov 2025 12:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: Zekeringen; wat is het risco van 'hogere Ampere' zekerin
Rainer B. schreef:
euvel verholpen door er een 40A zekering in te zetten


Dit noem ik symptoom bestrijding.

Overigens helemaal eens met de woorden van Polydeukes.

Gr. Hans


20 nov 2025 16:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Zekeringen; wat is het risco van 'hogere Ampere' zekerin
Een zekering zit er niet voor niets. Als deze doorbrand dan is er wat aan de hand met het apparaat of de bekabeling.
Mijn advies: de 40A zekering er uit en de oorzaak op gaan lossen (blower, bekabeling, bediening).

Succes.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


20 nov 2025 17:01
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
996 GT2 CS - F308GTBi
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
Bericht Re: Zekeringen; wat is het risco van 'hogere Ampere' zekerin
Inderdaad, die 40A zsm eruit voor alle bedrading in elkaar smelt. (of er ineens rook uit je ventilatieopeningen komt en achter het dashboard alles in de fik staat)
Dont ask, ooit eens de standaard compressor gebruikt om een band op te
pompen en bleek dat de sigarettenaansteker niet gezekerd was...


20 nov 2025 18:10
Profiel
PorscheForum Rakker
996 c4 2002
Omg. Venlo
Bericht Re: Zekeringen; wat is het risco van 'hogere Ampere' zekerin
Ik meen ooit gelezen/geleerd te hebben in de automotive scene
bijv. bij een 15a zekering.circuit., wordt effectief 5a gebruikt.
dus het is al 2a3x extra gezekerd.


20 nov 2025 18:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Zekeringen; wat is het risco van 'hogere Ampere' zekerin
Bij zo een waardevolle auto bijna gaan smeken dat ie in brand kan vliegen, die 40A er asap uit en (laten) kijken naar het onderliggend probleem.
Sorry, dit is beunen buiten categorie!
_________________________________________
MX-5 ex-NA 1.8 en NC 1.8, nu ND 2.0 Sport/Bilstein/Recaro, the poor man's Boxster
Honda VFR800FI - Yamaha RD350 YPVS


20 nov 2025 18:48
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
The Last of the Mohicans ~ 993
Bericht Re: Zekeringen; wat is het risco van 'hogere Ampere' zekerin
Vervang de zekering door een van het standaard amperage - koppel 1 van de 2 blower-motoren los ...

Blijft de zekering heel, sluit dan de andere blower motor aan ...

Grote kans dat'ie dan toch er uit klapt en die blower-motor te veel stroom trekt ...


Rainer B. schreef:
Aangekomen bij de garage is het euvel verholpen door er een 40A zekering in te zetten en dat werkt prima inderdaad.

Vraag die toch een beetje knaagt: kan dit kwaad? Die 25A zekering is er niet voor niets twee keer uitgeklapt en Porsche heeft over die 25A ongetwijfeld goed nagedacht. Wellicht is er een onderliggend probleem dat nu sluimerend kan toenemen dankzij de zwaardere zekering? Ik weet het niet.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er risico's en, zo ja, welke zijn dat?


Afbeelding


20 nov 2025 20:40
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 3.2
Luzern
Bericht Re: Zekeringen; wat is het risco van 'hogere Ampere' zekerin
:-) Nou, dat is helder en unaniem. Ik zal er weer een 25A in zetten (had een setje besteld, dat komt morgen) en kijken of ik de onderliggende oorzaak kan vinden. Hartelijk dank voor de reacties!


20 nov 2025 22:43
Profiel
PorscheForum Rakker
991 Carrera 4S Cabrio (06/14) Targa 911 SC (01/81) RSR “achtige” (10/74) Ex Boxster 718 S (09/17)
Omgeving Hilversum
Bericht Re: Zekeringen; wat is het risco van 'hogere Ampere' zekerin
Kolstof borsteltjes motor blower versleten? —> geeft af en toe ‘bijna’ kortsluiting en trekt dan hoop stroom.
_________________________________________
Honestly now, did you spend your youth dreaming about someday owning a Nissan or a Mitsubishi? P O R S C H E


21 nov 2025 16:36
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.