Re: Bedrading Nokia speakers aansluiten op nwe speakers 993
Ik denk dat je op 't goede spoor zit. Dacht gisteren bij jouw post al dat die 2 groene waarschijnlijk voor een aparte tweeter zouden geweest zijn.
Soit, mijn ervaring, kort door de bocht want het blijven nu eenmaal sportauto's.
Ik word _zoals steeds_ graag verbeterd...
De 2 groene = tweeter. + en - steken daar zo nauw niet want tweeters geven geen bass. Je kan wel eens kijken in die connector of één van de 2 aansluitingen net ietsje groter is. In principe is DAT de +
De speaker dan: mijn ervaring is dat de gestreepte draad de - is. Ook hier weer eens kijken in de connector of één van de 2 aansluitingen groter is want dat is dan de +
Het coole is dat je + en - mag wisselen als je niets om klank geeft. Het blaast niks op, er is geen extra sleet, niks. Het werkt gewoon.
Een truukje om te testen of + en - wél correct aangesloten zijn:
Je zet een liedje op met redelijk wat bass
Je zet je fader volledig op de speakers die je wil testen (in dit geval de voorste), je zet de muziek redelijk luid en je regelt de bass dat hij nét niet doorslaat (de speakers zitten dan best ook al gemonteerd in hun klankkast zijnde de deur).
Eens je daar bent regel je de balance van links naar rechts en omgekeerd. Je luistert goed en als de klank beter wordt volledig links of volledig rechts dan is + en - verkeerd aangesloten. Indien de klank holler wordt met minder bass erin als je balance volledig links of rechts staat en hij in 't midden van de balance de mooiste klank geeft, dan zijn + en - correct aangesloten.