| Auteur | Bericht | 
        
			| ps 
					993S Vesuvio; 
964 RS replica; 
964 Turbo 3.6; 
964 Alex 1224; 
project 1965 301xxx;
project 1965 300xxx   |   915 versnellingsbak voor SCWat zijn de ervaringen met de 915 versnellingsbak in de 3.2 SC? Paul Frere is er vrij negatief over en vond de aflossing door de G50 bak een verlichting, maar hoe zien jullie dat? 
 
 | 
		
			| 08 jan 2010 11:23 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| lindemans 
					911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem   |   Re: 915 versnellingsbak voor SCAls een 915 bak goed is, de overbrenging naar de schakelpook goed is afgesteld en niet uitgesleten is; het mechanisme van de koppeling goed loopt; en de kopellingskabel zonder wrijving loopt, dan moet een 915 bak prima schakelen._________________________________________
 Een probleem met één van deze aspecten wordt m.i. vaak ten onrechte afgeschoven op de 915 bak. Kwestie van onderhoud en de werkelijke oorzaak van een eventueel probleem goed oplossen.
 
 Overigens ben ik wel happy met mijn G50, al vind ik die soms wat rumoerig bij lage toeren in een lage versnelling, maar dat schijnt normaal te zijn (?).
 Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
 
 
 | 
		
			| 08 jan 2010 11:30 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Robbierob 
					Ex. 911 Carrera 3.2 Moosgrün metallic,
nu Alpine A110 Legende IriswitRegio 077   |   Re: 915 versnellingsbak voor SC_________________________________________Ik heb er pesoonlijk geen moeite mee    De schakelweg zal (iets) langer zijn, de koppeling gaat zwaarder en alles moet natuurlijk met beleid gebeuren  Less is more !
 
 
 | 
		
			| 08 jan 2010 12:17 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| ps 
					993S Vesuvio; 
964 RS replica; 
964 Turbo 3.6; 
964 Alex 1224; 
project 1965 301xxx;
project 1965 300xxx   |   Re: 915 versnellingsbak voor SCIs jou bak al gereviseerd? 
 
 | 
		
			| 08 jan 2010 12:20 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Robbierob 
					Ex. 911 Carrera 3.2 Moosgrün metallic,
nu Alpine A110 Legende IriswitRegio 077   |   Re: 915 versnellingsbak voor SCVoor zover ik weet en wat ik heb kunnen achterhalen niet_________________________________________echter dit kan ik niet met zekerheid zeggen.
 Huidige km stand ± 255.000 km
 Less is more !
 
 
 | 
		
			| 08 jan 2010 12:24 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| cabrio wim 
					
				   |   Re: 915 versnellingsbak voor SCPrima bakkie, mits hier boven genoemde zaken in orde zijn. Plus: makkelijker om aan te werken, is brommer mechanisme     En is rapper als een G50 bak.   
 
 | 
		
			| 08 jan 2010 12:59 | 
					
					   | 
	
	
		|  | 
	
			| Moondogjr 
					Porsche 911 3.2 '85, Porsche 944 turbo S '88   |   Re: 915 versnellingsbak voor SCIk heb er prima ervaringen mee. Heb wel de factory short shift kit geinstalleerd om het schakelen wat sneller en preciezer te maken en het risico op verkeerd schakelen te verkleinen. Heb ook geen problemen met de zwaarte van de koppeling. Het enige "probleem" is dat van 1 naar 2 schakelen vaak zwaar gaat als je snel wilt schakelen.
 De 915-bak is in ieder geval totaal niet storend.
 
 
 | 
		
			| 08 jan 2010 13:40 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| drietwee 
					3.2 wit, '86Amsterdam   |   Re: 915 versnellingsbak voor SCZelf geen problemen mee, idd van 1 naar 2 is soms wat ongewillig,wel is het voor mijn vriendin veel zwaarder met een 915 dan de hydraulische G50
 
 
 | 
		
			| 08 jan 2010 14:04 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| ps 
					993S Vesuvio; 
964 RS replica; 
964 Turbo 3.6; 
964 Alex 1224; 
project 1965 301xxx;
project 1965 300xxx   |   Re: 915 versnellingsbak voor SCGoed nieuws dus allemaal zo te horen.
 Wat is het maximum koppel/vermogen dat deze bak aankan?
 
 
 | 
		
			| 08 jan 2010 18:19 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| wolf 
					ex-Carrera 85 Swiss.0031   |   Re: 915 versnellingsbak voor SCals je de 915-72 met koeling hebt 230-250pk, sommigen denken nog wel meer..._________________________________________ oud is beter
 
 
 | 
		
			| 08 jan 2010 18:22 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| cabrio wim 
					
				   |   Re: 915 versnellingsbak voor SCKan ook meer hebben, denk maar eens na.   
 
 | 
		
			| 08 jan 2010 19:34 | 
					
					   | 
	
	
		|  | 
	
			| Jos Targa 
					Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond   |   Re: 915 versnellingsbak voor SCHeb beide gereden. Had een G50. Bij lage toeren vond ik het een ratelbak. En nu een 915. Perfect schakelende bak.  vind hem fijner dan de G50 die ik heb gehad._________________________________________ http://www.circuitverzekeringen.nl  tevens Porsche en klassieker verzekeringen bij afic.nl
 
 
 | 
		
			| 08 jan 2010 23:44 | 
					
					         | 
	
	
		|  | 
	
			| Double G 
					911 carrera 3.2 '86Kapelle   |   Re: 915 versnellingsbak voor SCDe charme van een 915 bak is dat je hem met respect en gevoel moet behandelen. Als je de bak eenmaal goed leert kennen waardeer je hem ook steeds meer. Hij betrekt je gewoon nog meer bij de rijsensatie van de auto. Ik heb nog geen moment spijt gehad geen G50 gekocht te hebben._________________________________________ NPC 0577
 
 
 | 
		
			| 10 jan 2010 21:41 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| ps 
					993S Vesuvio; 
964 RS replica; 
964 Turbo 3.6; 
964 Alex 1224; 
project 1965 301xxx;
project 1965 300xxx   |   Re: 915 versnellingsbak voor SCKan de 915 meer dan 300 PK aan? Zo ja, waarom niet of hoe dan wel? 
 
 | 
		
			| 11 jan 2010 14:54 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| 917 
					3.0 SC 1983 Coupe   | _________________________________________  Re: 915 versnellingsbak voor SC3.0 SC 1983 coupe
 
 
 | 
		
			| 11 jan 2010 20:10 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Airhead 
					1986 C1Friesland   |   Re: 915 versnellingsbak voor SC_________________________________________Frère schrijft dat de 915 bij de 3.2 wel zo'n beetje max. belast wordt. Daar heeft ie dan al een oliepomp+ oliekoeler voor nodig. Je kunt bij belastbaarheid van transmissies volgens mij trouwens beter kijken naar max. koppel dan naar max. PK's Frère geeft voor de 915 bak  max. toelaatbaar koppel: 25mkg; iets minder dan 250Nm. , voor de G50 max. 300Nm en voor de 930 (Turbo) max 450mkg; iets minder dan 450NmIm Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
 [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
 
 
 | 
		
			| 11 jan 2010 20:41 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| tvanbroekhoven 
					911 SC '82Antwerpen, Belgie   |   Re: 915 versnellingsbak voor SC_________________________________________Ik heb een Rennshift shortshifter en een andere koppeling tussen de achterzitjes, dit in combinatie met swepco 210 zorgt er voor dat mijn 915 bakkie eigenlijk erg goed schakelt. Dus geen klachten over de 915 (mits de nodige upgrades     )If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they'll kill you.
 
 
 | 
		
			| 11 jan 2010 21:41 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| ps 
					993S Vesuvio; 
964 RS replica; 
964 Turbo 3.6; 
964 Alex 1224; 
project 1965 301xxx;
project 1965 300xxx   |   Re: 915 versnellingsbak voor SCAirhead, helemaal gelijk. Het gaat hier om 33-35 kgm.Ik zag die inschatting van Frere ook.
 
 Ik hoor dat met tussengas terugschakelen een oplossing zou zijn. Daar ben ik echter (op dit moment) niet zo goed in blijft dus een onzekere succesfactor.
 
 
 | 
		
			| 11 jan 2010 22:27 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Hansv 
					1:43IJmuiden   |   Re: 915 versnellingsbak voor SC_________________________________________Ha, die PS; Ik denk dat de inschattingen van Frère aan de (te) voorzichtige kant zijn. Ten eerste omdat de  Carrera 3,2 al beduidend meer koppel had dan de genoemde 25mkg, en bovendien had Ruf allang aangetoond dat de 915 ook de kracht van een 3,3L Turbo aankon voordat Porsche zelf zo'n motor op de markt had gebracht. Bijkomende voordelen van een 915 zijn het flink lagere gewicht en het hogere rendement; de G-50 schijnt een paar pk meer aan wrijving op te slurpen.Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
 
 
 | 
		
			| 22 jan 2010 13:23 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Airhead 
					1986 C1Friesland   |   Re: 915 versnellingsbak voor SC_________________________________________Het getal van 25mkg Frère betr. max. koppel van de 915 bak heeft vlgns. mij betrekking op de eerste 915 versies voor straatgebruik. Verder geeft hij bv. aan dat een versterkte en van oliekoeler voorzien versie 915/50 op de 1974 3.0 RS voor race gebruik(lees korte levensduur) tot 38mkg aan kan. In de loop van de jaren is de 915 nogal eens aangepast/versterkt. Dat er bij de overgang van de SC naar de 3.2 nog eens gekozen is voor een extra oliekoeling geeft volgens mij wel aan dat de 915 bij de 3.2 redelijk aan de grenzen van zijn kunnen zit. Maar in de goede oude tijd werd alles natuurlijk wel enorm overengineered. Gelukkig.   De door PS genoemde 33-35 mkg is nog wel iets meer dan de 28,6 mkg van de 3.2.Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
 [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
 
 
 | 
		
			| 22 jan 2010 14:03 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| wolf 
					ex-Carrera 85 Swiss.0031   |   Re: 915 versnellingsbak voor SCdie extra koeling alleen bij de row auto's. realiseer je dat P ze toen fabriceerde om in het weekend fors op het circuit te boenderen. zonder mods._________________________________________ oud is beter
 
 
 | 
		
			| 22 jan 2010 14:45 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Hansv 
					1:43IJmuiden   |   Re: 915 versnellingsbak voor SCHa, die Airhead;_________________________________________
 Duidelijke info. Zijn dat soort schrijfsels van Frère ook ergens online te vinden?
 Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
 
 
 | 
		
			| 22 jan 2010 19:13 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Airhead 
					1986 C1Friesland   | _________________________________________  Re: 915 versnellingsbak voor SCIm Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
 [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
 
 
 | 
		
			| 22 jan 2010 19:55 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| ps 
					993S Vesuvio; 
964 RS replica; 
964 Turbo 3.6; 
964 Alex 1224; 
project 1965 301xxx;
project 1965 300xxx   |   Re: 915 versnellingsbak voor SCJongens, bedankt voor jullie info en overwegingen! Dr zit wel wat in. 
 
 | 
		
			| 23 jan 2010 12:04 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Airhead 
					1986 C1Friesland   |   Re: 915 versnellingsbak voor SC_________________________________________@ps Wat had je eigenlijk voor plannetje bedacht? Snel Bob de Bouwer elfje voor op de baan?   Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
 [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
 
 
 | 
		
			| 23 jan 2010 18:16 | 
					
					     | 
	
	
		|  |