Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Re: gasveren motorkap en kofferbak

16 mei 2010 21:11

horn schreef:heavy duty :? is voor achterkleppen met spoilers (turbo etc). Als je die op een gewone klep monteert gaat dat ten koste van je scharnieren. Ik had op mijn vorige coupe heavy duty's zitten. Daar kon ik echt een kat mee over de schutting schieten :cheesy: Ik heb ze maar gauw vervangen.

Vervangen voorklep gasveren is niet heel simpel als je het nooit gedaan hebt. Weinig ruimte. Ik heb een uur zitten pielen en kreeg het niet voor elkaar. Erwin had het in twee minuten per kant voor elkaar :shock:


Wellicht heeft iemand hier iets aan:

http://www.pelicanparts.com/techarticle ... _strut.htm

Gr.,
Kees.

Re: gasveren motorkap en kofferbak

16 mei 2010 21:23

Hoi ,

Bedankt voor de info, vooral de floss draad om het klemmentje doen tijdens
montage vind ik een zeer goede tip.

thnx
Unteed

Re: gasveren motorkap en kofferbak

18 mei 2010 1:21

Ik kan uit ervaring vertellen over zwaardere heavy duty gasveren op de voorklep.

Het is een valkuil: het probleem van een kapotte gasveer willen oplossen met een te sterke gasveer. De gewone originele gasveer is goed als hij goed is, als hij niet goed meer is moet je'm voor eenzelfde goede vervangen.

Ik heb aanvankelijk de sterkere gasveren gemonteerd (mittelmotor); het resultaat was dat de hoeken van de voorklep ter plaatse enkele mm's boven de parafan / voorscherm kwamen te staan door de veel te hoge spanning op die dingen. Inmiddels vervangen door origineel; prima zo.
De zware veren zijn m.i. bedoeld voor de achterklep indien voorzien van een spoiler...

Re: gasveren motorkap en kofferbak

18 mei 2010 8:14

Lindemans schreef:De zware veren zijn m.i. bedoeld voor de achterklep indien voorzien van een spoiler...


Hebben wel een verschillende afmeting, voor en achter!

Re: gasveren motorkap en kofferbak

18 mei 2010 8:17

Inderdaad ... en MI ook 'n andere bevestiging :idea:


.. en mocht je d(i)e klemmetjes kwijt raken :arrow: bij de VW garage zijn ze stukken goedkoper :wink:

Re: gasveren motorkap en kofferbak

22 mei 2010 14:20

Gisteren 2 nieuwe gasveren laten plaatsen onder de motorkap (mét turbospoiler). Als ik de motorklep open, springt die direct (volgens mij véél te snel) naar boven/open dus. Volgens mijn garagist komt dat omdat ze nog nieuw zijn ... ik weet het toch niet.
Iemand ervaring met nieuwe veren?

Re: gasveren motorkap en kofferbak

22 mei 2010 14:45

:lol: die garagisten hè.

Motorkap moet normaal blijven liggen als je hem opent.
Dus oppassen met dicht doen dat je scharnier niet knikt vanwege de zware druk op gasveer. :idea:

Re: gasveren motorkap en kofferbak

22 mei 2010 17:28

Hoi,

Vandaag bij van Kessel Deurne 4 nieuwe gasveren gekocht en gemonteerd in
mijn 964

De kofferbak blijft nu weer open staan.
De motorkap , schiet omhoog als je de vergendeling lostrekt in de deurpost.
Toen ik 1 gasveer in de motorkap vervangen had was het eigenlijk al goed.

Ik heb wel de motorventilator wegmoeten halen , anders kon ik er echt niet bij.
Maar dat ging ook redelijk makkelijk.

mvg
Unteed

Re: gasveren motorkap en kofferbak

22 mei 2010 20:37

Bij mij idem dito en ik vind dat eigenlijk niet OK. Je kan ze weliswaar mooi zacht dicht duwen, maar dat die open'floept' vind ik helemaal geen zicht en wil toch zeggen dat er teveel spanning op zit ..., niet? Of zouden die dingen echt lossen na een poosje? :?:

@cabrio wim: ben echt supertevreden met de spoiler; past perfect en dan nog in de juiste kleur ook :cheers:

Re: gasveren motorkap en kofferbak

22 mei 2010 20:57

Fotootje. :wink:

Is dan in ieder geval super voor je. 8)

Re: gasveren motorkap en kofferbak

22 mei 2010 21:19

Fotootje (van m'n katapult) volgt :D

Re: gasveren motorkap en kofferbak

22 mei 2010 23:10

Als je achterklep zo openschiet zou ik gewoon één oude en één nieuwe monteren. Kan voor de klep heus geen kwaad, de oude doet nog wel wat. Over een paar jaar die andere vervangen.
Heavy duty heeft volgens mij niets met de kracht te maken van de gasveer maar meer met de robuustheid
Ik heb zelf ook betere (Industrie)kwatiteit veren gekocht, de leverancier perste netjes de juiste ogen op de gasveer (klaar terwijl u wacht).
De aangegeven kracht op de gasveer is geldig bij een temperatuur van 20 graden en bij iedere 10 graden temperatuur verschil neemt de kracht ca. 3,5% toe of af.
Overigens kun je bij een afwijkend gewicht van je klep de juiste gasveer berekenen:

F= (GxL)/Y

F= is kracht van de gasveren gezamenlijk
G= gewicht van de klep
L =Afstand schrnierpunt tot zwaartepunt klep
Y= afstand van scharnierpunt klep tot scharnierpunt veer aan klep
Verhoog F met 15% voor de bagageklep en 5-10% voor de motorklep (ivm temperaturen) en deel het door 2 en je hebt de kracht per gasveer.

Als je dus een spoiler monteert hou dan rekening met extra gewicht én verandering van het zwaartepunt.
Ook zijn er instelbare gasveren, speciaal voor contructies waarbij het gewicht niet eenduidig kan worden berekend; bij toepassing in omgevingen met wisselende temperaturen; enz. Ideaal voor onze toepassing dus.

Ik ga binnenkort eens vragen wat de mogelijkheden bij de maten die wij nodig hebben. Als ik iets weet post ik het wel.

Re: gasveren motorkap en kofferbak

22 mei 2010 23:34

Ik heb de mijne een paar maanden geleden (motorkap met spoiler)
vervangen door 700nm exemplaren , bij het openen aan de hendel schiet motorkap 2/3 cm open en nadien bij het openen lift die langzamm mee omhoog , zou zeggen perfect ,
voorkant al +/- 8 jaar geleden vervangen werken eveneens zoals de achterste ,
dus met hendel 2 cm en daarna onder zeer lichte druk volgt die braafjes mee naar boven waar die vervolgens zonder moeite blijft hangen , eveneens zoals het hoort te zijn :cheers:

Re: gasveren motorkap en kofferbak

24 mei 2010 21:33

Hoi,

2 nieuwe gasveren op motorkap is teveel blijkt nu.
Ik heb bij de rechtse gasveer van de motorkap aan de de voorzijde de pen uit de gasveergaffel gehaald en gasveer met tire-wrap opgebonden, hij doet dus niet meer mee.
De motorkap gaat nu een stukje open als je aan de hendel trekt.
Als je dan met de hand de motorkap helemaal open zet blijft ie goed open staan.
Tzt als de motorkap weer uit zichzelf dichtvalt koppel ik de tweede nieuwe gasveer er weer bij.

groet
Unteed.

Re: gasveren motorkap en kofferbak

24 mei 2010 21:46

+1 :thumleft:

Re: gasveren motorkap en kofferbak

24 mei 2010 22:28

Unteed schreef:2 nieuwe gasveren op motorkap is teveel blijkt nu.
Ik heb bij de rechtse gasveer van de motorkap aan de de voorzijde de pen uit de gasveergaffel gehaald en gasveer met tire-wrap opgebonden, hij doet dus niet meer mee.



Als je twee originele had gekocht had het in één keer perfect gewerkt in plaats van deze knullige oplossing :roll:

Pascal911 schreef:Gisteren 2 nieuwe gasveren laten plaatsen onder de motorkap (mét turbospoiler). Als ik de motorklep open, springt die direct (volgens mij véél te snel) naar boven/open dus. Volgens mijn garagist komt dat omdat ze nog nieuw zijn ... ik weet het toch niet.
Iemand ervaring met nieuwe veren?


Ook jij hebt de verkeerde veren laten monteren. Bij de goede ( 2X 370 Nm) veren gaat de motorkap soms zachtjes open, soms springt deze alleen uit het slot en moet je zelf de kap openen.

Re: gasveren motorkap en kofferbak

28 mei 2010 22:52

Hoi,

Doordat ik nieuwe gasveren heb geplaatst was mijn accu telkens na een paar dagen leeg, rara hoe kan dat ?

Wat bleek de verlichting in de motorkap en in kofferbakklep bleven aan ook al zijn de kleppen gesloten.
Vooral de motorkap staat ietsie meer open (1 mm) dan voorheen doordat de gasveren de klep willen losdrukken, hierdoor werd de niet kritische genoeg ingestelde schakelaar die de binnenverlichting uitschakelt niet onderbroken.
Schakelaar ietsie uitgedraaid en probleem opgelost.
Het is overigens wel een beetje verwarrend , maar vlgs mij wel origineel, als de
kofferklep open is brandt ook de lamp in de motorkap ook al is die dicht.
Andersom ook.
Als je beide kleppen los hebt staan dan moet je beide schakelaars tegelijk bedienen om de lampen in de kleppen uit te schakelen. (je moet lange armen hebben om dit in je eentje te testen :mrgreen: )

mvg
Unteed

Re: gasveren motorkap en kofferbak

07 jun 2010 17:53

cabrio wim schreef:Fotootje. :wink:

Is dan in ieder geval super voor je. 8)


Afbeelding
Afbeelding

:D :D :D :drive:

Re: gasveren motorkap en kofferbak

07 jun 2010 17:57

Mooie spoiler :thumleft:

Die 'veren' van mijn 964 achterklep waren ook versleten en de klep bleef ook niet open staan..... na vervanging door de specialist werkt ie perfect! En is helemaal makelijk bij het poetsen, anders moest ik iedere keer de klep vasthouden met 1 hand en nu niet dus!
Veren staan op de factuur voor iets van een paar tientjes!

Re: gasveren motorkap en kofferbak

07 jun 2010 18:02

ja die factuur herinner ik me nog wel :^:

Re: gasveren motorkap en kofferbak

07 jun 2010 18:45

:mrgreen: niet alles veraaien Wolf :wink: :mrgreen:

Re: gasveren motorkap en kofferbak

07 jun 2010 18:46

Staat mooi Pascal. :thumleft:

Re: gasveren motorkap en kofferbak

07 jun 2010 19:58

Nice spoiler, en het probleem met de gasveren is ook weer de wereld uit :thumleft:
Plaats een reactie