Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

20 dec 2006 0:59

Duidelijk verhaal. :!:

20 dec 2006 17:54

bert964c4 schreef:Duidelijk verhaal. :!:

Inderdaad, en dit is dus ook wat CabrioWim bedoelde. Thx.

20 dec 2006 23:37

Paul van Engelen schreef:
maurice schreef:Daarnaast kan de accu een hogere piekstroom leveren wat bijvoorbeeld bij het starten kan betekenen dat de startmotor de startkrans veel te hard aan slaat.

Ik begrijp niet waar dit argument op gebaseerd is :o

De capaciteit van een accu bepaalt de totaal te leveren energie.
Maar de spanning blijft gewoon 12 V en de (piek)stroom wordt nog steeds bepaald door de weerstand van de gebruiker - in dit geval de startmotor - en die is echt vast en dus ook de stroom :idea: 8)

Op de laadstroom, van de dynamo dus, valt ook nog wel wat af te dingen.....


Helaas Paul dat gaat ten dele op. De startmotor is geen weerstand maar inductief. Dat betekent in dit geval dat er geen constante stroom door heen loopt en dat de piekstroom wordt bepaald door het gezamelijke circuit van inductieve weerstand in de startmotor en de capacitieve inwendige weerstand van de accu. Met name op het moment van inschakelen kan de piekstroom die gaat lopen als een wisselstroom beschouwd worden.

Een grotere accu heeft een lagere interne weerstand en daardoor zal de laadstroom hoger zijn. Probeer maar eens uit met een lader met amperemeter er op.

21 dec 2006 15:12

De verwarring wordt nu alleen maar groter. :o

21 dec 2006 15:22

Wim, ik denk dat wij dit aan de deskundigen moeten overlaten :D

Overigens is mijn auto nog steeds droog van binnen.

21 dec 2006 15:23

Inderdaad en als we hier maar genoeg blijven lezen worden wij dat ook. :wink:

21 dec 2006 15:59

:shock: :D

22 dec 2006 14:20

WdePundert schreef:De verwarring wordt nu alleen maar groter. :o


Valt mee hoor. Mijn eerdere statement blijft overeind staan. :idea: Probeer alleen even iets meer technisch toe te lichten en te reageren op de post van Paul v. Engelen. :wink:

22 dec 2006 14:47

maurice schreef:
WdePundert schreef:De verwarring wordt nu alleen maar groter. :o


Valt mee hoor. Mijn eerdere statement blijft overeind staan. :idea: Probeer alleen even iets meer technisch toe te lichten en te reageren op de post van Paul v. Engelen. :wink:

Dat is duidelijk. Alleen heb ik nog niet zoveel ervaringen van lotgenoten gelezen.

27 dec 2006 15:56

Na, toch wel wat tegenstrijdige berichten (zelfs per PB), waarvoor mijn dank, over het Ah gelezen te hebben, heb ik de accu inmiddels laten vervangen. Volgens de leverancier kan er zelfs tot 100Ah in. 66 Ah kon hij momenteel niet leveren. Ik heb voor de gulden middenweg gekozen en er is 74 Ah geplaatst.

27 dec 2006 16:34

WdePundert schreef:Volgens de leverancier kan er zelfs tot 100Ah in...


' tuurlijk :arrow: die wil wel verkopen :twisted: :wink:

27 dec 2006 16:36

Olaf schreef:
WdePundert schreef:Volgens de leverancier kan er zelfs tot 100Ah in...


' tuurlijk :arrow: die wil wel verkopen :twisted: :wink:

Mee eens, maar ik heb meegekeken in de computer en daarbij gaf hij voor mijn P. alle genoemde accu's aan en daarnaast nog enkele meer.

27 dec 2006 20:32

WdePundert schreef:Mee eens, maar ik heb meegekeken in de computer en daarbij gaf hij voor mijn P. alle genoemde accu's aan en daarnaast nog enkele meer.



Met die 76 Ah zul je echter geen enkel risico lopen. Dat moet allemaal binnen de marges kunnen.

Bij zo'n tabel wordt er meestal van uitgegaan wat mechanisch past en mogelijk is bij de diverse upgrades voor een auto. Ik weet niet hoe het bij Porsche zit maar voor BMW kun je bv kiezen voor een zwaardere electrische installatie. Dan wordt de dynamo door een zwaarder exemplaar vervangen en ook de accu. Als ik mijn auto opgeef voor een nieuwe accu krijg ik ook een hele waslijst van 67Ah tot 110 Ah terwijl bij mijn dynamo een 88Ah type hoort en er standaard een 67Ah in zit volgens mij.

28 dec 2006 12:16

maurice schreef:
WdePundert schreef:Mee eens, maar ik heb meegekeken in de computer en daarbij gaf hij voor mijn P. alle genoemde accu's aan en daarnaast nog enkele meer.



Met die 76 Ah zul je echter geen enkel risico lopen. Dat moet allemaal binnen de marges kunnen.

Bij zo'n tabel wordt er meestal van uitgegaan wat mechanisch past en mogelijk is bij de diverse upgrades voor een auto. Ik weet niet hoe het bij Porsche zit maar voor BMW kun je bv kiezen voor een zwaardere electrische installatie. Dan wordt de dynamo door een zwaarder exemplaar vervangen en ook de accu. Als ik mijn auto opgeef voor een nieuwe accu krijg ik ook een hele waslijst van 67Ah tot 110 Ah terwijl bij mijn dynamo een 88Ah type hoort en er standaard een 67Ah in zit volgens mij.

Dit is in ieder geval geruststellend.

28 dec 2006 13:55

Wim,

Misschien een simpele oplossing, maar heb je al eens aan een massaschakelaar gedacht?

Ik rij niet al te vaak in die van mij, en zeker nu er gestrooid is blijft ie lekker binnen staan. :wink: Maar had het zelfde probleem met m'n accu's na een tijdje niet gereden te hebben. Er zit waarschijnlijk ergens een lekje.... heb er tijdens de vorige APK en massaschakelaar in laten zetten en dat werkt perfect voor mij. Starten gaat niet altijd even soepel als ie lang heeft stil gestaan, maar met de accu's heb ik sindsdien geen problemen meer!

28 dec 2006 14:14

Een goede tip, Wessemius, maar het nadeel vind ik dat het alarm dan niet ingeschakeld is. Het feit dat de P. in de garage staat compenseert dit dan wel weer deels, maar ik weet niet wat de verzekering zal doen bij diefstal. Verder rijd ik wel als het droog is (en er géén pekel ligt), dus eens in de maand rij ik minstens wel één keer. Starten was daardoor in het verleden nooit een probleem en zal het nu met de nieuwe accu ook wel niet worden. Ik overweeg verder nog de aanschaf van een druppellader. De "accu-instalateur" heeft al voorgesteld vaste aansluitpunten op de accu te maken als ik tot aanschaf overga.

28 dec 2006 14:21

WdePundert schreef: Ik overweeg verder nog de aanschaf van een druppellader. De "accu-instalateur" heeft al voorgesteld vaste aansluitpunten op de accu te maken als ik tot aanschaf overga.


... overwegen :?:

Voor het geld van 'n goede Accu koop je zo'n 4 druppelladers :shock:

... dus als je zo'n ding kunt benutten in je garage :arrow: DOEN :!:



Verder moet je je verzekering niet wijzer maken dan nodig is - maar wel elk jaar je alarm-certificaat af laten stempelen en eens in de drie jaar laten keuren :idea:

28 dec 2006 14:31

Olaf schreef:Voor het geld van 'n goede Accu koop je zo'n 4 druppelladers :shock:

De accu-leverancier had het over €132,-- voor een goede drupellader. Ik weet dat ze bij de Lidl goedkoper zijn, maar over de kwaliteit daarvan kan ik niet oordelen. Verder zijn ze daar niet of nauwelijks verkrijgbaar, tenzij je 's morgens om 07.00 uur voor de deur gaat liggen. :wink:

28 dec 2006 15:06

WdePundert schreef:De accu-leverancier had het over €132,-- voor een goede drupellader.


.... zelfs 'n originele van porsche kost 'n heel stuk minder :idea:

Ik heb m'n druppellader gewoon bij Brezan gekocht (automaterialenzaak) ... maar weet ook dat MIJN accu-leverancier ze voor 'n hele schappelijke prijs verkoopt ;)

Je kan er ook een bij Conrad On-Line bestellen :?:

... of hier :arrowl:

.... of mss hier :?:

28 dec 2006 15:48

vraagje, kan mijn druppellader v.d. motor (12v) ook dus gebruikt worden voor de P :?:
thx mensen

28 dec 2006 15:51

craze schreef:vraagje, kan mijn druppellader v.d. motor (12v) ook dus gebruikt worden voor de P :?:



Ja :!: .... helaas niet tegelijkertijd :roll:


Olaf -gebruikt de druppellader van de Porsche ook af en toe voor de motorfiets- 8)

28 dec 2006 16:26

Olaf schreef:
WdePundert schreef:De accu-leverancier had het over €132,-- voor een goede drupellader.


.... zelfs 'n originele van porsche kost 'n heel stuk minder :idea:

Ik heb m'n druppellader gewoon bij Brezan gekocht (automaterialenzaak) ... maar weet ook dat MIJN accu-leverancier ze voor 'n hele schappelijke prijs verkoopt ;)

Je kan er ook een bij Conrad On-Line bestellen :?:

... of hier :arrowl:

.... of mss hier :?:

Thx, Olaf. Dat scheelt een slok op een borrel.

29 dec 2006 0:19

craze schreef:vraagje, kan mijn druppellader v.d. motor (12v) ook dus gebruikt worden voor de P :?:
thx mensen


Als de lader voldoende stroom kan leveren wel. Voor dit soort accus heb je een druppellader nodig die ongeveer maximaal 1,5A af kan staan bij 12V

Ik heb een inteligente druppel lader gekocht voor rond de 60 euro en dat werkt perfect. Vaste aansluitingen op de accu gemaakt en staat nu altijd aan. De lader laadt alleen bij als de accuspanning te ver daalt en doet ongeveer een keer in de maand een 50% ontlading en daarna weer lading.

29 dec 2006 14:39

maurice schreef:Als de lader voldoende stroom kan leveren wel. Voor dit soort accus heb je een druppellader nodig die ongeveer maximaal 1,5A af kan staan bij 12V

Gebruik mijn Optimate [output 0,6A bij 12V] al jaren probleemloos voor de 911. :D

29 dec 2006 16:00

Bij het plaatsen van de accu zag ik dat er, waarschijnlijk van een oude lekkage, roestplekken onder de accu zaten. Vandaag heb ik de boel met soda schoongemaakt, ontvet en geschuurd en weer met bitumen afgedekt. Voorlopig dus weer netjes opgelost. :) Verder zag ik wel dat er een overlooppijpje zat dat onder de auto uitkomt. Ik neem aan dat dat ervoor dient dat overgelopen accuvloeistof wegkan.
Plaats een reactie