Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
29 sep 2007 20:05
de extra brede schermen zijn destijds op de turbo gekomen om die brede schermen te homologeren in div. race klassen (waar ze - in tegenstelling tot de straat turbo - de extra ruimte in de wielkasten wel nodig hadden)
29 sep 2007 20:33
Kijk, zo leert een mens nog eens wat

.
29 sep 2007 21:38
frank 964 schreef:de Cabrio van mij is een echte Turbolook van fabriek af.
700 stuks gemaakt en voorzien van komplete remmerij van de 965 en het gehele onderstel is 965 , rijd super strak en remt natuurlijk mega ...
Onderstel is niet gelijk aan de 965 en de remmen achter ook gedeeltelijk niet (wel de klauwen, maar niet de geboorde schijven, die de 965 ook achter had).
29 sep 2007 22:08
ik heb dus wel geboorde schijven achter ,en volgens PET klopt dit ook ...zijn 965 schijven.
lijkt toch nergens op als ze voor wel doorboord zijn en achter standaard
29 sep 2007 22:44
frank 964 schreef:lijkt toch nergens op als ze voor wel doorboord zijn en achter standaard

Zo zijn deze auto's wel uitgeleverd. Dat jouw auto ze nu er wel op heeft zitten zegt niet zo heel veel: die van mij heeft ook rondom geboorde schijven.
Ik ben wel met je eens dat het een raar verhaal is. Maar het staat zo wel gedocumenteerd.
18 jan 2008 18:50
Paul van Engelen schreef:Even voor alle duidelijkheid, speciaal voor
JURGEN, reageer hier niet op Devils son maar op de Alfa man

Waarom de S die mooie zwarte klauwen, dat was geloof ik de vraag...
De 4S is gemaakt als spin-off van de TT, daarmee een commercieel heel goede zet en heeft dan ook alles van de TT behalve de TT
De S is gemaakt als special toen de 993 aan het eind van z'n levensduur kwam, en de 996 nog niet te koop was. Een auto voor de liefhebbers zeg maar
Hiervoor heeft Porsche eens rond gekeken in de 993 keuken, een aantal bestaande ingredienten gebruikt, en enkele - relatief goedkope - nieuwe.
Dit principe hebben ze en zullen ze vaker toepassen!
En zo ontstond een model met turbo-look, maar 2 wiel aandrijving - had ik dat al vermeld

- en de standaard 993 wiel/remmen combinatie van 17" en zwarte klauwen.
Nieuw de gespoten en afwijkende achterspoiler

en enkele mooie interieur accenten.
Verder stelt dit model niet zoveel voor; belachelijke prijzen ook.
Hee, die S, die heb ik! Hij heeft trouwens 18" turbovelgen hoor
18 jan 2008 19:31
Paul van Engelen schreef:Verder stelt dit model niet zoveel voor; belachelijke prijzen ook.

slik.....
Het gaat anders wel weer een stukkie beter door de bocht en in de ankers dan m'n smalle C2.
Zal dan wel weer cognitieve dissonantie heten
18 jan 2008 21:29
Ik denk dat op de weg (als het vooral om topsnelheid gaat (die je dan in de kroeg kan noemen)) het voordeel van een lagere CW opweegt tegen de smallere banden. Op het circuit is meer rubber denk ik toch handiger...
19 jan 2008 0:06
PentAr schreef:... Hij heeft trouwens 18" turbovelgen hoor

Die van ons ook - en dan de echte holle van de TT - maar dat was niet de standaard uitrusting
19 jan 2008 0:36
Breedte oorspronkelijke Turbo's is denk ik in eerste plaats vanwege bredere banden i.c.m. opvallende looks. De 993 4S is inderdaad spin-off van TT en in die zin in eerste plaats een marketing tool (die werkt, dat blijkt

), met dien verstande dat er naast breedte ook andere aanpassingen zijn, zowel enkele cosmetische als wijziging schokdemperstand en rem-installatie. Strakker rijgedrag dus; maar idnerdaad in dat geval niet de extra snelheid die hij met de carosserie uidtraagt.
Wellicht dat de oude Turbo's ook zo breed waren om de bestuurder beter zicht te geven p de steeds weer uitwaaierende kont bij het inkomen van de turbo

.
19 jan 2008 1:14
Hallo,
een korte bedenking.
Een 993 4S is een 100% Turbo op 3 grote uitzondering na, nl. de motor en de velgen die vol zijn bij de 4S, maar hol met de Turbo -en de achterpoiler.
De 4S heeft hetzelfde onderstel, dezelfde remmen, hetzelfde interieur en standaard geleverd met dezelde accessoires.
Een 993 2S is een wagen met de Turbo carrosserie, maar zonder het onderstel (gebruikt het 10 mm verlaagde sport onderstel van de "normale" 993 en bijgevolg zijn de sporen achteraan verbreed zodanig dat de wielen (standaard 17 inch) mooi in de carrosserie passen. Bij de 4S en Turbo worden andere sporen gebruikt dan bij de 2S.
De 993 2S heeft de remmen van de normale carrera, maar door het feit dat het gewicht van de 2S +/- 50 kg lichter is dan de 4S, zal je nooit het verschil in remkracht merken.
De 2S en 4S zijn beide prachtige wagens, maar waarbij de 4S een integrale Turbolook is (niet omwille van de looks alleen, maar vooral omwille van de technologie: 4-wiel aandrijving en onderstel)
Wat betreft de 964 Jubileum versie, dit is een turbolook maar met 4-Wiel aandrijving, daar waar de 964 Turbo enkel achteraanwieldrijving heeft.
Kort samengevat, of je nu met een 4S , 2S , TwinTurbo, RS, Jubilé of "gewone" carrera 2 of 4, of 3,2 rijdt (en natuurlijk ook alle andere Porsches buiten de 911): het maakt allemaal niks uit, zolang je maar tevreden bent en je je gelukkig kan prijzen dat je de stap genomen hebt om met zulke fantastische wagen te rijden !!!!
Veel Rijplezier, Flatsix6
19 jan 2008 5:35
HV schreef:Breedte oorspronkelijke Turbo's is denk ik in eerste plaats vanwege bredere banden i.c.m. opvallende looks.
Eigenlijk niet
De wielen die onder een turbo geleverd werden (voor 7 en achter 9J) passen namelijk ook onder een gewone 911, dus daar hadden ze die bredere schermen niet voor nodig
Zoals gezegd zijn de brede schermen hoofdzakelijk een homologatie truckje voor de racerij (destijds groep 4 en 5)
Volgens de regelgeving mochten de spatborden van de race auto maar een maximaal aantal cm's breder zijn dan die van de straat versie
Dus als je dan een standaard/straat auto maakt waar al hele dikke spatborden op zitten, kan je de race versie nóg een stukkie breder maken
En aangezien ze in '75 en '76 er al 800pk uit wisten te poepen, konden ze elke mm rubber die ze onder het spatbord konden persen gebruiken
Laatst bijgewerkt door
Jeroen914 op 19 jan 2008 6:30, in totaal 1 keer bewerkt.
19 jan 2008 11:21
Flatsix6 schreef:Hallo...
Een 993 2S is een wagen met de Turbo carrosserie, maar zonder het onderstel (gebruikt het 10 mm verlaagde sport onderstel van de "normale" 993 en bijgevolg zijn de sporen achteraan verbreed zodanig dat de wielen (standaard 17 inch) mooi in de carrosserie passen. Bij de 4S en Turbo worden andere sporen gebruikt dan bij de 2S.
Ja HALLO
Lees
dit even in het Naslagwerk
Het onderstel is - ook qua spoorbreedte achter dus - krek gelijk. Gebruik nu de originele holle TT velgen en die staan net zo onder de carrosserie als bij de TT.
Nog een verschil tussen Turbo en 4S in interieur: turbodrukmeter
19 jan 2008 17:24
horn schreef:samenvatting me like

Geheel mee eens. Nog niet zo lang geleden reed ik in vanalles en nog wat rond en viel ik ook op de knieen voor een 924.
Maar toch.....Je leest je in op dit Forum en raakt onder de indruk van het hoge gehalte verstandige opmerkingen, zoals
2000 gtv schreef:Jurgen schreef: ik blijf bij mijn ordinaire c2.

Je wil dus geen C2, da's duidelijk. Ik heb tegenwoordig ook altijd moeite om de narrow bodies van de Mazda's te onderscheiden (van achteren tenminste; van voren zie ik ze alleen in de achteruitkijkspiegel, dus dat kan ik niet goed beoordelen).
Paul van Engelen schreef:Verder stelt dit model niet zoveel voor.
De 993 2S. Ja en daarmee ben ik het dan ook weer mee eens. Veel te veel van gemaakt om exclusief te zijn.
Er gaat dus niets boven een Vesuvioooooh. Wat een mooie greepjes, spiegels, grill, wat een speciale interieur details,
en wat en kleur. Zeldzaam
Jammer dat ze bij mij de originele velgen er reeds af gesloopt hadden. Nu moet ik rondrijden alsof het een ordinaire TT betreft

.
Ik denk dat ik morgen maar niet mee ga met de Limburg tour, ik schaam me rot.
19 jan 2008 17:36
ps schreef:Er gaat dus niets boven een Vesuvioooooh. Wat een mooie greepjes, spiegels, grill, wat een speciale interieur details,
en wat en kleur. Zeldzaam
Jammer dat ze bij mij de originele velgen er reeds af gesloopt hadden. Nu moet ik rondrijden alsof het een ordinaire TT betreft

.
Ik denk dat ik morgen maar niet mee ga met de Limburg tour, ik schaam me rot.

zo lelijk zijn die velgen nog nie....
Mooi he, zo'n vesuvio......
19 jan 2008 19:02
Complimenten hoor je altijd van ánderen te krijgen...
19 jan 2008 19:17
Jurgen schreef:Complimenten hoor je altijd van ánderen te krijgen...

spreekwoord : je word altijd overreden door een strontkar....nooit door een gouden koets...
19 jan 2008 20:39
zo lelijk zijn die velgen nog nie....

Mooi he, zo'n vesuvio......

Zijn niet de originele velgen. Ziet er puik uit......waar staat ie? Iemand een idee wat voor velgen dit zijn?