Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

11 aug 2005 23:25

Kijk, das wel weer interessant. Heb nu zelf ook een cupbocht onder de 964 en was even bang dat door het plaatsen van zo'n katvervanger de herrie niet meer draagbaar zou zijn. Maar uit jouw bericht begrijp ik dus dat het prima te doen is en zelfs een aanrader.....owowow.... 8)

13 aug 2005 9:19

En die APK is dus echt geen probleem???
Ik hoorde dat de Subaru Impreza rijders dit ook doen maar voor elke APK de boel moeten vervangen om door de APK heen te komen.

13 aug 2005 10:26

porscheware schreef:Ik hoorde dat de Subaru Impreza rijders dit ook doen maar voor elke APK de boel moeten vervangen om door de APK heen te komen.


Hoe ziet een Soebaroe kat-vervanger er dan uit :?: gewoon een stukje pijp met twee flensen :roll: :idea:

13 aug 2005 10:39

porscheware schreef:Ik hoorde dat de Subaru Impreza rijders dit ook doen maar voor elke APK de boel moeten vervangen om door de APK heen te komen.


Die zijn van na 1994,vanaf dat bouwjaar moet je aan de 4gastest voldoen,dus wel degelijk een werkende kat hebben :!:

13 aug 2005 10:42

ome piet schreef:
porscheware schreef:Ik hoorde dat de Subaru Impreza rijders dit ook doen maar voor elke APK de boel moeten vervangen om door de APK heen te komen.


Die zijn van na 1994,vanaf dat bouwjaar moet je aan de 4gastest voldoen,dus wel degelijk een werkende kat hebben :!:
AH, dus daar zit em de kneep...dank u Ome Piet!! :wink:

13 aug 2005 22:45

Dus het weghalen van de kat heeft geen enkel nadeel en kan dus weggelaten worden?

14 aug 2005 0:02

Wat voor kat heb jij dan Frank 964?vervanger of sportkat?
En van waar die lambdasonde is die ook anders?

Anton964

14 aug 2005 0:55

anton964 schreef:Wat voor kat heb jij dan Frank 964?vervanger of sportkat?
En van waar die lambdasonde is die ook anders?

Anton964



"andere" lambdasonde bestaat niet ...
Zal gewoon een nieuwe inzitte ...
een lambda geeft informatie door aan het DME aangaande de uitstoot. Daarmee kan oa het DME je mengsel gaan berekenen ... rijker of armer.
Nu zul je denken ... "als ie werkt is t toch goed" ... maar dat is jammer genoeg niet zo ...
Naarmate een Lambda sonde ouder wordt zal de frequentie waarmee de informatie doorgespeeld wordt afnemen ... en bijgevolg zal het mengsel dus minder optimaal worden aangepast. Men spreekt dan van een "luie sonde" ///
Om de 160.000km deze sonde vervangen wordt aanbevolen.
Zeer vaak wordt dit vergeten/weggelaten daar ze toch werkt ... wat dus niet helemaal correct is.


Dirk
:wink:

15 aug 2005 6:53

Ja Dirk, dat klopt een gewone nieuwe lambdasonde doet wonderen
mijn WTL heeft nu net 82.000 km gelopen maar de motor is veel spontaner geworden,is echt merkbaar


Ik heb onder de auto nu een lege Kat ziet eruit als echt met normale lambdasonde aansluiting, maar je kijkt er gewoon doorheen,d'r zit niks meer in. :lol: :lol:

is een aanrader. :thumright:

15 aug 2005 10:14

is een aanrader



i know ... heb hem er al een jaartje onder zitte :wink:
Voor de 250€ is het idd leuk spul :wink:



Dirk
:wink:

15 aug 2005 12:59

Kan het kloppen dat als jde kat weghaalt iets meer gaat roken?
Ik hoorde dit van iemand die het bij een andere wagen heeft gedaan.

Om een zogenaamde sportkat en lamda sonde te laten monteren zou ik rond de 500,- (ex. BTW) kwijt zijn.
Ik ken wel iemand die in de metaal werkt en een passend stuk RVS kan maken/lassen. Het is toch een kwestie van katalysator losschroeven, na laten maken en weer terugzetten?
Of is het iets lastiger? Ik zou het dan zelf kunnen doen wat weer de nodige euro's bespaart.

15 aug 2005 13:09

Ik ken wel iemand die in de metaal werkt en een passend stuk RVS kan maken/lassen


hmzzz ... vooral NIET doen dus.
een goede lege/sportkat heeft nm een identhieke vorm dan de originele.
Dit heeft wel degelijk uitwerking op de tegendruk in je systeem.
Ook MOET de lambda sonde behouden blijven.
Er bestaat wel een mogelijkheid om ze achterwege te laten door ze te vervangen door een luchtdruksensor zoals bv op de Zwitserse uitvoeringen.
Doch is dit niet aan te raden :!: Maar het kan dus wel ...

eneuu 500€ voor een SPORTkat incl lambda sonde kan ik niet geloven ...
een goede SPORTkat ... dus een 100 cellen exemplaar kost je echt meer.

Oftewel ... 500€ voor een LEGEkat incl lambda sonde incl monteren ... vind ik dan weer redelijk duur.

Een lege kat kost tussen de 200 en de 275€ naargelang waar je hem koopt ... en de Bosch lambda sonde kost om enbij de 120 a 140€ naargelang of je er een Porsche-doosje rond wil hebben of een Bosch doosje ... van dat prijsverschil val je ff omver ... voor een IDENTHIEK artikel ...
Maar goed ...

en dat je auto meer gaat roken ... echt nie ... fabeltje ...

Ik zie persoonlijk niet in waarom je een sportkat zou kopen ... tenzij je een heel doorgedreven milieubewust iemand bent ... waarvoor mijn :res:


Dirk
:wink:

15 aug 2005 13:13

Zal Alpo eens bellen of de spullen kunnen leveren.
Of heb je goed adresje voor me?

Het zelf monteren is dat een beetje te doen?

15 aug 2005 13:53

porscheware schreef:Zal Alpo eens bellen of de spullen kunnen leveren.
Of heb je goed adresje voor me?


De Forum-Techniker :wink: :arrow: maar die zal wss dezelfde prijzen als Alpo hanteren :roll:

porscheware schreef:Het zelf monteren is dat een beetje te doen?


Theoretisch wel .... maar in de praktijk kan het een en ander nog weleens er vast zitten ... of op een andere manier niet los willen :(

15 aug 2005 16:14

Klopt helemaal Olaf ...

De originele uitlaat kan behoorlijk de kreng uithangen wat dat betreft ...
Mijn kneukeltjes waren ook behoorlijk vernield bij het monteren van de cupuitlaat (tussendemper vervanging):wink:

Specifiek voor de kat is t de lambdasonde die wel es heeeeel vast kan zitten ... warmstoken is vaak (lees meestal) de enige oplossing ... :?

Dus toch maar ff bezinnen eer ge begint ... :wink:



Dirk
:wink:

17 aug 2005 13:28

ja klinkt allemaal heel leuk.
Ik heb er nog een vraag over.
Wat is een 100 of 200 cellen kat?
En wat is het verschil met een legekat.
En wat zit er dan in een sportkat omdat die zo duur zijn?

Anton964

17 aug 2005 19:01

Wel een kat is opgebouwd uit een aantal "cellen" ...
Ziet er een beetje uit als honinggraad binnenin ...

Een 100 cellen kat ... heeft dus maar 100 cellen en zal inprincipe minder tegendruk veroorzaken dan een 200 cellen kat.
andere kant van de medaille is natuurlijk indien je aan bepaalde emmisie normen wil/moet voldoen de 100 cellen kat in vele gevallen niet genoeg "filtert" ...

Hoe meer cellen ... hoe duurder uiteraard ... :wink:
Een lege kat is gewoon helemaal leeg binnenin ... zitten dus geen cellen in en is enkel het "omhulsel" ... met als logisch gevolg dat er niet "gefiltert" wordt ... en dat je ook het minste tegendruk hebt uiteraard ...
Dus ... idd een lege kat zal ietsie meer vermogen geven dan ééntje met cellen ... louter theoretisch ... denk niet dat het verschil echt merkbaar zal zijn in de praktijk.

Wat kat's zo duur maken zijn gewoon die "cellen" die erin zitte dus ...


Dirk



:wink:
Plaats een reactie