Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
22 sep 2010 21:34
Paul II schreef:Leo:
zeker, omzetten van 12v naar 240v om een lader te voeden die laadspanning ~14v uitspuwt, dat kan wel
Niet nodig , geeft onnodig veel verlies. Alleen een 2e volle akku en de "beveiligde" 3 of 4 traps inverter/charger van 12V naar ca. 13,5 tot 14,5V is genoeg. zie link.


The RanOx™ Battery Booster is proudly designed and (was) manufactured in Australia by RanOx Pty. Ltd. It suits the rugged Australian conditions, where many travellers wish to spend many days away from mains-powered sites, being self-reliant, but with an ever-increasing range of electrical devices. With Transfer mode, you can efficiently move charge from your auxiliary battery to your caravan or camper without running your engine. This may remove need for solar or generator.
23 sep 2010 9:18
Ok, begrijp nu wat je bedoelt; dat is mooie optie.
(Je 1e link naar het forum begon met iemand die schreef over inverter die een 220v lader voedt, vandaar mijn reactie.)
23 sep 2010 11:44
Dit is inderdaad een mooie optie. Daar zal ik me eens verder in verdiepen. Bedankt.
23 sep 2010 23:26
Die step-up inverters zijn prima om in noodgevallen even wat te kunnen doen maar het vermogen dat van de donoraccu wordt gevergd is aanzienlijk.
Om een 60Ah helemaal op te laden heb je minimaal een 80Ah donor nodig.
24 sep 2010 10:24
Het gaat om bijladen, niet om opladen van helemaal leeg...
06 dec 2010 3:20
Ik moest weer even aan deze discussie denken vanwege wat hier
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=30099&start=25 besproken is. Ik heb het laatst geprobeerd. Mijn accu had niet genoeg kracht meer voor het starten. Ik heb een volle accu in de kofferruimte erbij gezet, twee zielige dunne 1,5 mm2 draadjes van de volle, naar de wat lege accu en na een paar uurtjes gewoon starten.
Het opladen van een lege accu met een volle mits deze ongeveer dezelfde of meer capaciteit heeft kan dus wel.
(Leeg was in dit verband niet helemaal leeg maar zo leeg dat er niet meer gestart kon worden.)
Ik dacht het eigenlijk al maar weet het nu zeker.
De logica zit hem in het creeeren van evenwicht tussen de twee accu's.
Probeer het maar
06 dec 2010 14:14
De constatering klopt wel Dynamic. Alleen van echt opladen is geen sprake. Het is zoals je schrijft dat de beide stroombronnen in evenwicht met elkaar willen komen. (wel ten koste van de goede accu in dit geval)
Dit effect heet de 2e wet (ofwel spanningswet) van Kirchoff.
06 dec 2010 15:56
Dat het er een stroom gaat lopen van een vollere naar een legere accu wist ik zeker, dat kun je o.a. zien (vonkje). Dat het genoeg zou zijn om te startten hoopte ik, ben nog net niet zo dat ik een metertje erbij pak.
Maar nu wist ik het zeker omdat mijn auto ook op een plek zonder netstroom stond in een hoek waar ik er met startkabels niet bij kon, en de winter weer aangebroken is

.
Maar ja, sommige dingen kun je maar beter niet roepen voor je het weet ben je de dorpsgek. Heb al menig Hoofd technische dienst vreemd zien knipperen en

met de ogen als je aangaf waardoor bepaalde storingen steeds optreden.
Dat van die accu's is denk ik het best te verduidelijken met twee emmertjes water, met onderin een verbindingsslangetje. etc etc.....ene voller dan andere....gelijke hoogte.....dun slangetje, duurt het iets langer.
06 dec 2010 17:00
vanmiddag in 1 x starten na 15 dagen stilstaan buiten in de sneeuw alarm aan...
had wel m'n anwb pas mee
06 dec 2010 17:03

(
ik geloof er geen pest van
06 dec 2010 17:08
wolf schreef: had wel m'n anwb pas mee
Ik zal het ANWB-Route Mobiel topic `ns uit de kast halen .... stond vorige week namelijk wel met `n bijna lege accu en had `n start-hulpje nodig .... betrof het 3de kenteken dit jaar

...
of ik even 150 Euro extra af wilde rekenen
06 dec 2010 17:09
goed onderhoud, m'n beste. accu is 2 jaar oud. vaag merk trouwens
07 dec 2010 14:46
ik dacht altijd dat het alarm automatisch uitgezet werd na een week stilstand...om de accu te sparen. Ben ik verkeerd geinformeerd?
Is er in die zin dan nog verschil met een standaard klasse 3 en de extra klasse 5 gps spulletjes?
07 dec 2010 15:07
amice, alarm uit na een week? u is abuis. en natuurlijk zal kl5 meer verbruiken, is een upgegrade 3...
07 dec 2010 17:46
15 dagen kan wel, als hij goed vol was toen je hem parkeerde. Als je nu een half uurtje tot een uur gereden heb moet je hem weer 15 dagen parkeren, dan ben ik benieuwd.
Pak 10 hobby auto's na een hobby ritje. Van 8 is de accu dan net op 60% geladen en tja dan is ie in een week wel leeg. Zie het andere Topic.
07 dec 2010 18:01
ik was dat weekend op en neer naar Breda geweest voor ik hem parkeerde.
08 dec 2010 16:01
@wolf bedankt voor 't antwoord. Het leek mij ook al vreemd
08 dec 2010 23:17
caelin schreef:ik dacht altijd dat het alarm automatisch uitgezet werd na een week stilstand...om de accu te sparen. Ben ik verkeerd geinformeerd?
Mogelijk verwar je dit met het uitschakelen van de 'luister'functie van de afstandsbediening na een week

Alarm uitschakelen kan inderdaad natuurlijk niet ivm de gewenste beveiliging.
10 dec 2010 10:44
ik heb die twee inderdaad door elkaar gehaald
10 dec 2010 13:07
Tegen de tijd dat je een 997 rijdt ken je alle details
10 dec 2010 18:37
Olaf schreef:WdePundert schreef:.. TL-licht zoals in de garage.
Aha .. er is dus wel 220 Volt voorradig

Misschien heb je wel een buurman met een Toyota Prius en kan je daar wat van af tappen, die zijn accu is groot zat
10 dec 2010 19:59
Zit een beetje met het zelfde probleem (althans met de vorige auto) echter was de auto gewoon nog te starten na 6 week, verleng snoer zoals eerder werd geadviseerd gaat natuurlijk nooit lukken, niet bij mij in iedergeval
13 dec 2010 2:19
Mijn P staat ook zielig en alleen in de kou... (wel droog

)
Om de drie weken zet ik een volle accu er in.
Er is licht (40V) en op die spanning had ik een trafo gezet die er 230 van maakte
Daar zat de druppellader op en dat ging prima.
Men kwam er achter, de trafo moest weg...

Ik had nog een ander idee; een dikke tractieaccu (200Ah) met een omvormer en een druppellader, natuurlijk met een steekwagen erbij waarmee je de tractieaccu weer naar de bijkeuken kunt rollen...
13 dec 2010 22:46
Waarom niet zo'n step-up omvormer zoals LeoH al beschrijft. Scheelt je heel wat verliezen ook. Eerst naar 230V omvormer geeft een behoorlijk verlies ook al doe de druppellader niks. En zo'n step-up omvormer knoop direct van accu naar accu. Als je zo'n intelligente neemt laadt die prima de accu op zonder te overladen.
Nu is zo'n Ranox voor € 350 flink aan de prijs (en volgens mij niet meer leverbaar) maar ik ben wel alternatieven tegen gekomen voor rond de € 100.
18 dec 2010 17:20
Vandaag de 993 aan de druppellader gelegd, motorkap iets open laten staan maar dan blijft alleen wel de binnen verlichting branden. (weet dat je deze handmatig uit kan zetten

)
Hoe zetten andere hem aan het infuus?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.