Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Re: Tiptronic 996 beter dan handbak?

17 dec 2012 22:39

Ik zou een handbak nemen! Je brein is altijd sneller met beslissen dan de automaat.

Re: Tiptronic 996 beter dan handbak?

17 dec 2012 23:53

Helaas de rest van mijn lijf niet :mrgreen:

Re: Tiptronic 996 beter dan handbak?

22 dec 2012 9:15

ik heb zelf sedert oktober een tiptronic 996 uit 2000, hij rijdt heerlijk, zeker in de stad is het een genot en als je manueel wilt kan dat ook terugschakelen is prima, koud wel even op temp laten komen en niet boven de 3000 toeren. bij koude motor schakled de tiptronic wat trager en begint in zijn 1, bij warme motor indien niet in manuaal bij optrekken zonder gaspedaal helamaal in te trappen rijdt de auto weg in zijn 2. Ik wil niet anders meer, ik had een boxster die handgeschakeld was hiervoor heerlijke auto maar werd gek van dat schakelen in de file en de stad. advies probeer beide! (je ben van harte welkom om een rondje te maken met mijn tiptronic

Re: Tiptronic 996 beter dan handbak?

22 dec 2012 10:07

ver boven de 200 schreef:Ik zou een handbak nemen! Je brein is altijd sneller met beslissen dan de automaat.

Meestal wel, maar niet altijd.

Re: Tiptronic 996 beter dan handbak?

22 dec 2012 10:53

VOlgens mij is het helemaal afhankelijk wat je eisen zijn.

Ik heb zelf:
- een 996 cabrio met tip uit 2002. Die gebruiik ik vooral om mee te toeren. Is ook manueel te schakelen en dat gaat prima. Rijdt op de Ring ook prima.Ik heb voor de automaat gekozen omdat mijn linker knie het 'wat minder doet'
- een handbak 944 cup. Die wordt vooral gebruikt voor het echte stuurwerk. Maar ondanks dat dit leuk rijdt en schakelt, zou ik toch liever een koppelingloze variant hebben (maar dat heeft met knie te maken). Dus Porsche mag hier rustig de nieuwe GT3 met PDK neerzetten zodat ik als tester kan fungeren :mrgreen:

Re: Tiptronic 996 beter dan handbak?

22 dec 2012 11:47

ver boven de 200 schreef:Je brein is altijd sneller met beslissen dan de automaat.

zou ik geen algemeen advies van maken. is sterk afhankelijk van de snelheid van het betreffende brein... :twisted:

Re: Tiptronic 996 beter dan handbak?

22 dec 2012 13:01

Ik zal wel hopeloos ouderwets zijn maar voor mij gaat er niets boven zelf schakelen.

Ik heb zelf geen ervaring met Porsche automaten, zeg ik er eerlijk bij. Wel met veel andere. Op dit moment een automatische 8 bak in mijn 550d. Zal zonder meer een topautomaat zijn, maar ik had toch veeeeel liever een handmatige 6 bak gehad. Wordt helaas niet geleverd. Gisteravond mijn BMW de bergen ingetrapt (familie was er al, dus was alleen en kon even genieten van de bergwegen 8)) en potverdrie als het niet waar is: bak is steeds te vroeg of te laat (schakelt op als je de bocht aansnijdt, als je op de apex vloert moet 'ie dus eerst ff twee trappen omlaag).

Geef mij maar een handbak :evil:

Re: Tiptronic 996 beter dan handbak?

22 dec 2012 13:11

agree. veel leuker om je eigen schakelmomenten te kiezen.

Re: Tiptronic 996 beter dan handbak?

22 dec 2012 13:19

De meeste automaten hebben toch ook een handmatige stand, juist voor als je in de bergen rijdt?!

Re: Tiptronic 996 beter dan handbak?

22 dec 2012 13:45

voor in de bergen had je toch al 100 jaar de 1 en 2 (evt 3) stand van de automaat?

Re: Tiptronic 996 beter dan handbak?

22 dec 2012 14:00

Enguess schreef:Ik heb zelf geen ervaring met Porsche automaten, zeg ik er eerlijk bij.


Dat is duidelijk uit jouw verhaal idd. Zijn veel misverstanden over de P-tiptr. Meestal bij mensen die een handbak hebben, of bij mensen die de mogelijkheden van de tiptr (nog) niet kennen.
De Tiptr S zal steeds sneller schakelen naarmate het gaspedaal dieper staat ingetrapt. Het verschil in schakelsnelheid tussen weinig gas en bij volgas is enorm groot. De snelheid van schakelen kan verder nog verhoogd worden door op het moment van aantippen het gas even iets te lossen.
in de manuele stand kiest de rijder zelf op ieder moment de gewenste versnelling. Vlotte rijstijl op bergpassen
gaat alleen in de M-stand, waarbij de rijder zelf momenten van op- en terugschakelen ( bochten uit accelereren en afremmen op de motor ) kiest. De D(omme)-stand is voor saaie autobaanritten.
File-rijden beter in m-stand, waarbij je in de eerste versn kunt blijven en het toerentaal hoger blijft hogere oliedruk en betere koeling. :wink:

Re: Tiptronic 996 beter dan handbak?

22 dec 2012 14:05

Het leek mij al stug dat Porsche dat niet goed voor elkaar zou hebben :drive:
Ik ben benieuwd hoe de oude britse dame het straks in de bergen gaat doen.

Re: Tiptronic 996 beter dan handbak?

22 dec 2012 14:17

dat zal ik je zeggen jongen.
1. fading
2. kokende motor
3. de gebruikelijke uitval van de electronics

:mrgreen:

he de kerst emo's. 8)

Re: Tiptronic 996 beter dan handbak?

22 dec 2012 14:57

Enguess schreef:Gisteravond mijn BMW de bergen ingetrapt (familie was er al, dus was alleen en kon even genieten van de bergwegen 8)) en potverdrie als het niet waar is: bak is steeds te vroeg of te laat (schakelt op als je de bocht aansnijdt, als je op de apex vloert moet 'ie dus eerst ff twee trappen omlaag)


In de bergen moet je de bak ook nooit in D laten staan, daarvoor is de manual stand bedacht. Dan kun je zelf de schakelmomenten kiezen, net als bij een handbak maar zonder het gedoe met een koppeling 8)
Laatst bijgewerkt door erwin996 op 22 dec 2012 18:58, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Tiptronic 996 beter dan handbak?

22 dec 2012 15:51

wolf schreef:dat zal ik je zeggen jongen.
1. fading
2. kokende motor
3. de gebruikelijke uitval van de electronics

:mrgreen:



:mrgreen:

Re: Tiptronic 996 beter dan handbak?

22 dec 2012 18:02

Standje 1, 2 en 3 heb je op dit soort automaten niet meer. Maar dat is het punt hier ook niet. Het gaat er hier niet om om als een oude jippie fatsoenlijk een helling af te komen zonder je remmen op te roken. Het gaat om een potje sportief sturen (geen circuitwerk of zo, maar gewoon lekker doorrijden daar waar het kan op bochtige 80 km wegen, door de bergen). Metvde bak in stand "s" en het onderstel "sport +". Dan mag je wat verwachten, vind ik. En dan valt het dus toch tegen. Inderdaad kan je dan gaan "flipperen", da's waar. Vind ik nog een beetje verwarrend met 8 versnellingen.... :oops: . Zal wel wennen zijn.

Maar goed, dit hoort eigenlijk allemaal thuis in het draadje "BMW adepten", sorry... Het geen tip-ervaring zoals gezegd en Leoh's verhaal klinkt veelbelovend.... Misschien moet ik het 's aan den lijve ondervinden.

Maar toch: ik zou voor hand gaan!

Re: Tiptronic 996 beter dan handbak?

23 dec 2012 14:09

Een automaat is voor bejaarden en mensen die niet kunnen schakelen

:mrgreen:
Plaats een reactie