Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Re: Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit

19 jan 2014 11:53

geen last van in de P. - GROTE cabine :wink: - en ook niet in de BMW, maar ook ik rijd in principe altijd met airco uit.
af en toe aan als nodig en soms extra wanneer lang niet gebruikt ivm smering van de afdichting in de compressor.

(de 3.2, die had last van condens, maar daarvan was de ventilatie dan ook .... ehhh ... zwak 8) )

Re: Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit

19 jan 2014 12:16

ErikE schreef:Blijf het zo bijzonder vinden dat veel berijders - waarschijnlijk getriggered door die verleidelijke stand "AUTO" - gewoon continu met airco aan rijden. Ik zou zeggen rijd bij normaal, d.w.z. niet al te nat weer, eens een tijdje met airco "UIT". Gewoon werken met (handmatige) circulatie. 10 tegen 1 dat het vochtgehalte in de cabine en op de ruiten veel meer binnen de perken blijft. [...]

Oh ja, enne: "airco uit" scheelt ettelijke peekaa's! :cheesy:


Briljant! :cheers: Ik bel morgen Heteren en vraag ze de hele airco uit te bouwen (minder gewicht is ook goed voor de 'peekaatjes'), laat meteen de PCM hardwarematig uitschakelen, net als de ambient binnen verlichting. Kost allemaal stroom en is dus slecht voor de 'peekaatjes'. Lampen gaan van 'Auto' ook terug op handmatig en pas aan als ik geen hand meer voor de ogen zie of er teveel tegenliggers knipperen. Minder stroomverbruik is tenslotte goed voor de 'peekaatjes'! :ba:
Net meteen het stratenboek en een knijpkat klaar gelegd. Die gaan woensdag meteen in de auto. Mocht iemand anders nog suggesties hebben om door het ophouden met het gebruik van technische voorzieningen in de auto voor meer 'peekaatjes' zorgen dan houd ik me aanbevolen. Bel ik meteen door naar Heteren. Kan ik vanaf woensdag weer lekker aansluiten tussen de andere auto's op de 50, 80, 100, 120 of zelfs 130 km-wegen waar ik dan 90% van de tijd geniet van mijn nutteloze aantal extra 'peekaatjes', maar wel vanuit de gerustellende gedachte dat al die techniek nutteloos is en uitsluitend ten koste gaat van de 'peekaatjes'. :scratch:

Excuseer mijn ietwat recalcitrante reactie :oops: maar daar waar ik me zeer geholpen voel met suggesties over interieurfilters, blad bij de luchtinlaten en opvangbakken in de deuren (inderdaad een 997-probleem volgens Heteren) wordt ik wat iebelig in deze van gedragssuggesties omdat ik van mening ben en blijf dat techniek probleemloos moet werken. Zoals de meeste van jullie volgens mij ook beamen. Ugh. :salut:

Re: Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit

19 jan 2014 12:32

Och ja, luxe paard... :scratch: :scratch:

Re: Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit

19 jan 2014 12:44

Porcay, we hoeven het niet eens te zijn maar laten we standpunten gewoon uitwisselen.

heb de airco niet uit vanwege pk's want voldoende aanwezig - behalve op circuit - niet vanwege kosten, maar vind de droge lucht onaangenaam.

na uitzetten auto vormt zich bij de verdamper - in de kachelunit - veel condens; dit kan leiden tot rotting en vislucht, maar zeker ook vocht in de lucht. dit kan ook condenseren op de ruiten.
waarom niet proberen of er verschil is met airco uit, krijg je mogelijk een oorzaak.
daar vroeg je toch naar?..

Re: Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit

20 jan 2014 23:23

@Paul II - bedankt voor de tip. Bijna nieuwe auto van mijn vrouw ook last van beslagen ramen na rit (Automatisch klimaatcontrole standaard aan). Nu stond ie begin vd avond weer met beslagen ramen. Op basis van hierboven beschreven rit gemaakt met airco uit. Tot op heden ziet het er goed uit, geen beslagen ramen :idea:

Re: Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit

20 jan 2014 23:30

graag gedaan :)
is toch bedoeling van een forum ...

Re: Binnenramen beslagen na afloop rit

21 jan 2014 2:08

Kappi2907 schreef:Ik heb hetzelfde probleem met mijn BMW3 BMW dealer heeft tevens aangegeven dat je de auto niet op de ECO stand moet instellen omreden dat je airco dan minder doet...........,


ECO stand, dat meen je toch niet :twisted:
Heb hem altijd op sportstand, alleen niet het schakelen van de automaat, beetje erg nerveus :scratch:
Al heb ik in de regen met de hond op het strand gelopen, bij thuiskomst geheel schone ramen :thumleft:

Re: Binnenramen beslagen na afloop rit

21 jan 2014 8:02

molen934 schreef:
Kappi2907 schreef:Ik heb hetzelfde probleem met mijn BMW3 BMW dealer heeft tevens aangegeven dat je de auto niet op de ECO stand moet instellen omreden dat je airco dan minder doet...........,


ECO stand, dat meen je toch niet :twisted:
Heb hem altijd op sportstand, alleen niet het schakelen van de automaat, beetje erg nerveus :scratch:
Al heb ik in de regen met de hond op het strand gelopen, bij thuiskomst geheel schone ramen :thumleft:


Hij staat bij mij altijd op de comfort stand. Ik heb gevraagd of ze de auto standaard kunnen instellen op de comforbstand en tevens de start-stop kunnen uitschakelen.......helaas.
Als iemand een adresje weet waar ik dit alsnog kan laten doen dan hou ik me aanbevolen.
Overigens een heerlijke auto, met name de 8-bak is grandioos.

Re: Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit

21 jan 2014 20:10

Paul II schreef:Porcay, we hoeven het niet eens te zijn maar laten we standpunten gewoon uitwisselen.

heb de airco niet uit vanwege pk's want voldoende aanwezig - behalve op circuit - niet vanwege kosten, maar vind de droge lucht onaangenaam.

na uitzetten auto vormt zich bij de verdamper - in de kachelunit - veel condens; dit kan leiden tot rotting en vislucht, maar zeker ook vocht in de lucht. dit kan ook condenseren op de ruiten.
waarom niet proberen of er verschil is met airco uit, krijg je mogelijk een oorzaak.
daar vroeg je toch naar?..

+1 denk zeker dat het helpt als je m met beleid aan/ uit zet

Re: Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit

21 jan 2014 20:18

In mijn Boxster S 981 (2013) gebruik ik bijna nooit de airco. Meestal maar 2x per maand om alle airco-onderdelen even te laten werken en soms als het regent en erg koud is, waarbij ik dan de laatste km's de airco weer uit doen.

Wordt er een erg koude nacht verwacht, dan doe ik de luchtrecirculatie aan als ik thuis ben. Zodoende komt de vochtige lucht niet/moeilijker in de auto en beslaan de ramen 's ochtend minder snel bij het wegrijden.

Succes met het (laten) oplossen van het probleem.

Re: Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit

22 jan 2014 11:13

Heb de airco bijna altijd aan en en nooit last van beslagen ruiten cq vochtig interieur bij zowel de BMW als de Porsche. De laatste staat altijd binnen. Leuk om te lezen hoe creatief de smoezen van de dealers zijn :flush:

Re: Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit

22 jan 2014 17:12

Cayman terug, probleem (h)erkend, geen oplossing.
Alles is volgens Porsche protocol bekeken, waarbij ze zelfs verder zijn gegaan omdat ze mijn auto enkele dagen hadden.
Er is geen oorzaak gevonden, waarbij het met mij eens is dat dit niet mag gebeuren. Mij werd gemeld dat er inmiddels meer van dit soort problemen bekend zijn van de 981 en 991, m.n. de cabrio.

Dealer is nu klaar (overigens heb ik geen smoezen gehoord @ Jan A.) en heeft een klacht, van het zwaarste type, ingeschoten bij de fabriek.
We gaan zien!
Laatst bijgewerkt door Porcay op 22 jan 2014 19:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit

22 jan 2014 17:54

Porcay schreef:Mij werd gemeld dat er inmiddels meer van dit soort problemen bekend zijn van de 981 en 991, m.n. de cabrio


:scratch: Ik heb nergens last van in mijn 981 cabrio (zie enkele posten hierboven).

Re: Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit

22 jan 2014 19:47

Uhhhhmmmmm het is geenszins de bedoeling de suggestie te wekken dat elke 981 of 991 eigenaar hier last van heeft. Er zijn echter meerdere klachten bekend van deze types, zowel bij PCG als ander dealers.
Dat is alles wat ik gezegd heb en ook wil benadrukken.

Wat voor mij belangrijk is, is dat mijn probleem niet uniek is, daadwerkelijk geconstateerd is door de dealer en erkend wordt als een echt probleem en niet opgelost gaat worden met gedragsinstructies. Porsche wil dit oplossen door de de auto aan te pakken, niet de eigenaar. Wat mij betreft voel ik me zeer serieus genomen ( en nu even geen grapjes over 'serieus genomen' :mrgreen: ) en ben ik blij met de manier waarop dit opgepaket wordt. Geen oplossing, wel een perspectief :thumleft:

Re: Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit

22 jan 2014 20:51

Als het niet bij elke 981 en 991 is dan moeten ze het toch op kunnen lossen? E r is immers een verschil tussen de ene en de andere 981/991. :scratch:

Heb je al geïnformeerd bij de importeur?

Re: Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit

22 jan 2014 20:58

ruit schoonmaken met glassex en een ouwe krant. in mijn 3.2 een wereld van verschil.

Re: Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit

22 jan 2014 23:25

Brulaap schreef:Als het niet bij elke 981 en 991 is dan moeten ze het toch op kunnen lossen? E r is immers een verschil tussen de ene en de andere 981/991. :scratch:

Heb je al geïnformeerd bij de importeur?


Zoals misschien inmiddels duidelijk laat ik de oplossing over aan de dealer. Ik ben een leek en vertrouw, vanuit een zeer positieve ervaring op de deskundigheid van mijn dealer, Porsche Centrum Gelderland. :thumleft: Wie ze vanuit Heteren inschakelen laat ik aan hen. Wel zie ik dat er protocollen zijn en naar het lijkt ontbreekt PON daarin, hetgeen ik overigens noch onlogisch noch problematisch acht. Voor mij gaat ie goed! :D

De constatering van een probleem is afhankelijk van vele factoren. Hoe wordt de auto gebruikt, hoe gestald (binnen, buiten) en hoe neurotisch is de eigenaar? Op het laatste asepct scoor ik zeer hoog. :mrgreen: verder is het zo dat de auto bij mij altijd buiten staat, ik een mix van korte en lange ritten maak en altijd de climate control op Auto heb staan. Hoe andere eigenaars hun auto beleven laat ik graag aan hen. Ik houd me vast aan het zelf constateren van een probleem en het daarin erkend worden door de dealer. 8)

Re: Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit

23 jan 2014 1:38

Porcay,

Ik heb er geheel geen last van maar heb wel de instellingen van climate control aangepast.
Zowel op lage doorstroom en ook een instelling dat hij geen rekening houdt met ventilatierooster.
Rij altijd op 'auto' en 21c
Klimaat in de auto is er op vooruit gegaan en liggen ivm golf tick vaak natte spullen in de auto.

Ik denk dat bij hogere doorstroming de onderkant van het voorraam te koud wordt en daardoor condens condities ideaal zijn.

Hopelijk heb je er wat aan

Re: Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit

23 jan 2014 8:22

wolf schreef:ruit schoonmaken met glassex en een ouwe krant. in mijn 3.2 een wereld van verschil.

Papier kan krassen veroorzaken,

Re: Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit

23 jan 2014 9:05

Krasje meer of minder maakt Wolf niet uit, patina noemen ze dat.

Re: Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit

23 jan 2014 20:48

in het boekje van iedere wagen met airco staat dat je 5 minuten voordat je de auto stilzet, je de airco uit moet schakelen. Als 'auto' is ingeschakeld dan zal dat niet (altijd) het geval zijn. Mijns inziens dus redelijk logisch dat daardoor problemen kunnen ontstaan

Re: Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit

23 jan 2014 21:19

ieder geval dankzij dit topic cq Paul II al 3 dagen geen beslagen ramen meer na neerzetten - bij geen gebruik Airco - dus hopen dat dit zo blijft. En als zo blijft, daarna in ieder geval de airco laten checken. :roll:

Re: Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit

23 jan 2014 21:23

mbembe schreef:in het boekje van iedere wagen met airco staat dat je 5 minuten voordat je de auto stilzet, je de airco uit moet schakelen. Als 'auto' is ingeschakeld dan zal dat niet (altijd) het geval zijn. Mijns inziens dus redelijk logisch dat daardoor problemen kunnen ontstaan

Bij een automatische airco heb ik dat werkelijk nog nooit gedaan... nooit problemen gehad met vocht of luchtjes... :roll:

Re: Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit

23 jan 2014 21:35

Frank64 schreef:Porcay,

Ik heb er geheel geen last van maar heb wel de instellingen van climate control aangepast.
Zowel op lage doorstroom en ook een instelling dat hij geen rekening houdt met ventilatierooster.
Rij altijd op 'auto' en 21c
Klimaat in de auto is er op vooruit gegaan en liggen ivm golf tick vaak natte spullen in de auto.

Ik denk dat bij hogere doorstroming de onderkant van het voorraam te koud wordt en daardoor condens condities ideaal zijn.

Hopelijk heb je er wat aan


Ben wel benieuwd hoe je dat gedaan hebt Frank. 'Auto' is toch auto?
Wat heb je precies aangepast? Heb je ventilatieroosters dicht gezet, of halverwege open? Ben benieuwd!

Re: Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit

24 jan 2014 2:30

Hi Porcay

Nee Auto is geen Auto. In de instellingen van de climate control kun je de door storming instellen op hoog middel laag. Bij PCG gaven ze aan deze op middel te laten staan omdat het anders te lang zou duren om warm te worden. Dit is mi niet correct en omdat idd de inhoud van de 981 kleiner is dan 911 is de midden nstelling te hoog mijns inziens


Toen het nog steeds te koud bleef ben ik gaan zoeken en vond in de temperatuur instelling settings die je kunt aanvinken of je wel of niet rekening houd met ventilatierooster (dacht dat het zo heette maar als ik thuis ben zoek ik wel even juiste menu's en terminologie voor je op)

Mij viel op dat je standaard 22 graden hebt hetgeen, behalve als je kouwelijk bent, voor relax autorijden te hoog is. Ik had ook dat probleem dat bij 21 graden te koud vond maar in mijn andere auto's is de instelling 20 of 20.5 prima.

Na aanpassen van instellingen is nu alles prima
Plaats een reactie