Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
07 mei 2006 1:11
bert964c4 schreef:Nee hoor eigenlijk nooit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bert, je bent het woordje NOG vergeten!
07 mei 2006 1:15
Of die 997 turbo bij Luitink sportscars
07 mei 2006 7:38
Ik kom snel eens langs Paul !
09 mei 2006 18:44
Vandaag nieuwe accu opgehaald (70 amp.) kosten € 134 (incl. BTW)
Zometeen even plaatsen en gelijk goed excuus om vanavond alles even te testen.
09 mei 2006 20:57
Het verhaal over de accu is een bekend probleem en vaak als je een een Porsche koopt bij een handelaar ( porsche specialist ) dan is zo`n accu een ondergeschoven kindje vooral als de auto er een tijdje te koop staat.
Meestal ben je er met een jaar of eerder aan de beurt om een nieuwe aan te schaffen ( ervaring )
verder heb ik altijd een druppel lader op de accu aangesloten staan

en tot nu toe
NOG geen probleem gehad
09 mei 2006 21:49
De accu is geplaatst, was allemaal geen probleem, rondje Hoesksche Waard gedaan, al helemaal geen probleem.
Maar toch nog een vraagje. Bij het aansluiten van de accu dient op het aftappijpje (ik heb er geen beter woord voor) een slangetje te worden gemonteerd om eventueel druk in de accu kwijt te kunnen. (pijpje omhoog dicht, pijpje omlaag open)
NU blijkt dat bij de oude accu dit slangetje niet was aangesloten en zelfs was dichtgestopt met een plug (je weet wel plug voor schroef in muur)
Waar zouden ze dit in go.sna.m voor hebben gedaan
Iemand hier
09 mei 2006 22:26
De reden dat er geen slangetje aanwezig was kan ik je niet vertellen.
De reden dat er (vanwege het ontbreken van het slangetje) gezorgd is dat het gaatje afgedicht is, is omdat wanneer het accuzuur (zwavelzuur) ongemerkt lekt op je carrosserie, op den duur de gaten er in vreten!
Waarschijnlijk was de vorige eigenaar hier bang voor...
09 mei 2006 22:35
als dat de reden zou zijn is het niet heel verstandig om een standaard plug te gebruiken als afdichting.
a omdat een plug van zacht kunststof is
b omdat een plug niet 'waterdicht' is - zit nl. iig één gaatje in...
09 mei 2006 22:37
Nee, het slangetje zat er wel, alleen deze was afgesloten met een plug en dus niet aangesloten op de accu. Dan hadden ze het pijpje op de accu moeten afsluiten, maar dat mag niet vanwege de druk op de accu bij verwarming.
Dit slangetje had juist wel aangesloten moeten zijn op de accu, nu kon er juist zuur uit. Voor zover ik heb kunnen waarnemen is er gelukkig geen zuur uitgekomen.
09 mei 2006 22:40
@Horn: ik snap er ook niks van want dit zogenaamde aftapslangetje heeft (als hij niet is aangesloten op de accu) geen functie, dus maakt niet uit wat je erin stopt
09 mei 2006 22:44
Ik heb te snel gelezen net denk ik want ik dacht dat de plug op de accu zat en niet op of in het slangetje....
09 mei 2006 22:49
Geeft niks Henk (ik was misschien ook niet zo duidelijk), ik heb het volgens mij nu goed aangesloten, dus met aftapslangetje op de accu. en pijpje naar beneden.
Ik bel morgen voor de zekerheid Wittebrug nog even.
09 mei 2006 22:50
Lijkt me inderdaad goed zo..
10 mei 2006 18:53
Vandaag nog even nagevraagd. Het pijpje moet inderdaad naar benenden wijzen met het aftapslangetje erop.
De enige verklaring die zij konden geven was dat de vorige (oude) een onderhoudsvrije accu was, waarbij dit dus niet hoeft te worden aangesloten.
Maar ja, was geen onderhoudsvrije accu, dus of de oude eigenaar heeft liggen slapen bij het vervangen van, of Wittebrug.
Het had erger kunnen aflopen met accuzuur in het vooronder.
10 mei 2006 20:05
Ik neem toch aan dat je nu wel een onderhoudsvrije accu hebt gekocht?
Derhalve slangetje niet meer nodig?
10 mei 2006 20:27
Natuurlijk niet, ik kan zo'n slangetje toch niet onbenut laten.

Hangt tie er ook maar voor noppes.
Wat ik belangrijk vind dat alles weer goed werkt, en zoals ze dat in België zeggen, proper is aangesloten.
10 mei 2006 20:44
Wel iets off-topic, mss, maar er werd hierboven over 'laders' gesproken :
Er is over akku-laders veel te vertellen, maar wat zeker is is dit :
Een perfekte lader werkt volgens het IoUio systeem; Een cyclus die wordt afgewerkt, eerst hoog voltage, lagere spanning, na korte tijd zakt het voltage iets ( van ca 14V naar 13.6) en stijgt de laadspanning geleidelijk; in deze 'boost'- fase wordt na enige tijd de 'gasspanning 'van de akku bereikt. Op dat moment switched de lader over op 'float'= druppel-laden, en deze laadfase kan onverkort doorduren.
Een lader die alleen druppelt, zonder voorfase(n) deugt niet.
Het voordeel van de druppel-lading, is dat alle stroomverbruik ( bv alarm, radio, tel ) door de lader wordt afgegeven, zonder de akku te belasten, deze blijft 100% vol.
Laders van enkele tientjes zijn riskant : ze meten slecht de ware gasspanning, en blijven in de 'boost ( 2e ) fase. Deze laders mogem niet lang aangesloten blijven daar anders de akku tot kook-level wordt gebracht, en zelfs bij veel gas-vorming zou kunnen exploderen.
Om dezelfde reden is het zo belangrijk dat de wisselstroomdynamo perfekt is afgeregeld op de juiste laad-spanning.
Iedere akku heeft een eigen max. aantal Laad- en ontlaadcycli. ( enkele duizenden x ) Is het max bereikt, dan is de akku OP. Dit moment komt relatief plotseling. Een akku die langdurig tot over de eigen gasspanning wordt doorgewladen, gaat daardoor eveneens kapot.
\Hoe goed IoIuO laders zijn mag blijken uit eigen ervaring : 4 x 300 A
akku's staan bij ons aan boord op 2 van dergelijke laders, onafgebroken, zomer en winter, de huidige set nu al 7 jaar, zonder kracht te hebben verloren, en dat bij dagelijks intensief gebruik.
Overweeg je een lader te gebruiken, geef dan iets meer uit en doe het optimaal, met een 'volautomaat' verleng je de levensduur van de akku zeker met 50%. ( Victron / Mastervolt )
Auto's die dagelijks worden gebruikt, hebben geen lader nodig, maar bij langere stilstand, is een automatische lader het beste.
Tevens is mijn ervaring met een onderhoudsvrije akku negatief, de betere akku heeft extra dikke platen, en gaat langer mee, is ook dieper te ontladen zonder te beschadigen.
Tip : let ook eens op de voltmeter, onder 13,6 V bij het rijden mag deze niet komen, dit geeft aan dat de dynamo werkt.
Motor af, na enige tijd voltages onder ca. 11,8 V : check akku !
10 mei 2006 20:55
Interesant Leo, ik heb alleen geen voltmeter inde auto
Ik rijd toch wel 2 x in de week, dus volgens mij heb ik alleen in de winter misschien een lader nodig. Ook dan rijd ik nog zeker 1 x in de week (langere stukken)
10 mei 2006 20:57
Hoi Ruud, niet aan gedacht, in de waterkoker wel, maar voor een check :een klein voltmetertje voor in de aansteker ?
Overigens, pas optimaal is de controle op lading/spanning als de auto's voorzien waren van AMP ( laad en onlaad-aanwijzing, en een V-meter.
In de scheepvaart de gewoonste zaak van de wereld.
Groet
Laatst bijgewerkt door
LeoH op 10 mei 2006 21:01, in totaal 1 keer bewerkt.
10 mei 2006 20:59
Een originele porsche druppellader kost ongeveer €50,- en is gemakkelijk in het gebruik, je steekt de stekker in de aansluiting waar normaal de sigarettenaansteker in gaat en meer hoef je niet te doen.
Je accu verkeert dan altijd in optimale toestand!
Altijd doen
10 mei 2006 21:02
HenkC2C schreef:Een originele porsche druppellader kost ongeveer €50,- en is gemakkelijk in het gebruik, je steekt de stekker in de aansluiting waar normaal de sigarettenaansteker in gaat en meer hoef je niet te doen.
Je accu verkeert dan altijd in optimale toestand!
Altijd doen

Dit is een compromis tussen kwaliteit en kosten.
Een goede volautomaat van ca 10 a 15 A kost enkele honderden euro's,
helaas....
10 mei 2006 21:05
Eens! Maar die gebruik je dan OOK om accu's op te laden en niet zoals mijn bedoeling, uitsluitend voor het in conditie houden van de accu.
10 mei 2006 21:15
HenkC2C schreef:Eens! Maar die gebruik je dan OOK om accu's op te laden en niet zoals mijn bedoeling, uitsluitend voor het in conditie houden van de accu.
Ja, ze doen beide. Maar op de voor de akku optimaalste wijze.
Het punt is, dat starten met druppelladen niet goed is, als de akku niet op gasspanning is. ( kort ritje ) Tevens switched de lader terug naar Boost-fase als er toch wat ontlading heeft plaatsgevonden ( bij lang stilstaan ).
Prijstechnisch te hoog gegrepen voor de gemiddelde automobilist, maar
het is voor de autobranche niet zo'n ramp als we voortijdig een nieuwe bestellen, toch ?
Ik geef alleen aan : een gemiddelde autoakku is sneller op, dan nodig was geweest, tenzij je echt investereerd.
De laders die wij gebruiken : 2x50 Amp op 24V : 2200,- elk. euro: Bingo! Maar zoals ik schreef : de akku's zijn 7 jaar continu in gebruik ( er wordt als in huis geleefd en talloze stroomverbruikers zijn continu in bedrijf ), en worden aan boord nog veel zwaarder belast dan in de auto's, en zijn nog steeds optimaal.
Ik blijf er bij dat diegene die bv de auto een paar maanden wegzet wel belang heeft bij dit soort laders, en zoals Ruud al zei : bij regelmatig gebruik is het overbodig, mits je de dynamo genoeg tijd geeft om vol bij te laden.