Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024 8:14



Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Olievoorraad meter blijft boven max staan 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'86 3.2 Cabrio
Leiden
Bericht Olievoorraad meter blijft boven max staan
Zodra ik de motor start schiet de olie meter naar iets boven max maar zoveel olie zit er echt niet in het systeem...
Is er dan iets in het metertje stuk of iets in oliesysteem zelf ?
De oliedruk meter geeft realistisch standen aan.


07 jun 2004 16:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4
Tholen
Bericht 
Het zit vandaag ook niet mee. Pookje Metertje :( :( :( :( :( :( :( :cry: :cry:


07 jun 2004 16:06
Profiel Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Hoe reageert de wijzer op gasgeven (bij motor op bedrijfstemperatuur) :?:
Als het goed is wordt dan de olie uit de tank gezogen waar ook wordt gemeten en dus zou dan de wijzer naar "leeg" moeten gaan en bij stationair draaien weer (richting) vol :roll: .

Een "leek" :^:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


07 jun 2004 16:07
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Zover ik weet, (en wie ben ik, eigenlijk alleen maar een rijder) bevat het tankje, waar de vlotter/meter in zit, van het drysump systeem maar 1 liter olie, dus wellicht geeft ie ff 0,30 liter teveel aan "Na und".


Heren techneuten "correct me if I'm wrong".



Groetjes van wederom een leek.


07 jun 2004 16:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'86 3.2 Cabrio
Leiden
Bericht 
Gasgeven of niet maakt niet uit...en hij staat al 1,5 jaar zo :) hij rijd prima dus geen tijd aan besteed.

Er zou dus iets te veel in kunnen zitten...zal morgen na stukje rijden olie nog 's peilen maar dat is niet waarschijnlijk..:roll:


Patrick, valt wel mee hoor, was vandaag toch met pookje bezig dus meteen dit 'issue' in de groep gegooid :wink:


07 jun 2004 16:37
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
fvant schreef:
...en hij staat al 1,5 jaar zo :)


Gewoon op de oude vertrouwde peilstok rekenen .... oliemeter is slechts ter indicatie, snap uberhaupt niet dat dat ding erin zit .... je kan toch pas peilen nadat je een kilometer of 30 hebt gereden ... kan je in theorie dus mooi 30 km (of meer) met te weinig olie hebben gereden ...

Metertje of sensor zal wel defect zijn, vraag me niet hoe je dat (makkelijk) kan controleren :(

Maar ja, alles wat er in, op en aan zit moet natuurlijk wel functioneren :wink:
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


07 jun 2004 17:22
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
Mijn idee ... olieniveauzender defect.
Zit een sensortje in dat je metertje verteld hoeveel ie mag aanwijzen.

Of ....... gewoon veels te veel olie natuurlek ...

Maar kmoet Olaf bijtreden ... is volges mij "dashboardvulling" ... betrouwen kan je het niet ... en je moet aan zoveel voorwaarden voldoen alvores in zou moeten werken ... hadden er beter een Amp metertje ofsow ingeknald ... daar had je mss nog ietsie meer aan.

Dirk
:wink:


07 jun 2004 17:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht 
John4S schreef:
Zover ik weet, (en wie ben ik, eigenlijk alleen maar een rijder) bevat het tankje, waar de vlotter/meter in zit, van het drysump systeem maar 1 liter olie, dus wellicht geeft ie ff 0,30 liter teveel aan "Na und".


Volgens mij zit daar meer in. De Niveaumeter zit in de voorraadtank. Die zal toch op z'n minst 10 liter groot zijn.
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


07 jun 2004 17:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
Anne 2.7 schreef:
John4S schreef:
Zover ik weet, (en wie ben ik, eigenlijk alleen maar een rijder) bevat het tankje, waar de vlotter/meter in zit, van het drysump systeem maar 1 liter olie, dus wellicht geeft ie ff 0,30 liter teveel aan "Na und".


Volgens mij zit daar meer in. De Niveaumeter zit in de voorraadtank. Die zal toch op z'n minst 10 liter groot zijn.


Dat de niveaumeter daar zit is heeeel juist ... anders zou het ding niet pas werken als de oliethermostaat in stand "open" gaat uiteraard.
Doch 10 liter ... lijkt me veel hoor ...

Earth to Steenwijk ... again ... :lol: :lol: :lol:


07 jun 2004 17:55
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Olaf schreef:
Gewoon op de oude vertrouwde peilstok rekenen .... oliemeter is slechts ter indicatie, snap uberhaupt niet dat dat ding erin zit .... je kan toch pas peilen nadat je een kilometer of 30 hebt gereden ... kan je in theorie dus mooi 30 km (of meer) met te weinig olie hebben gereden ...

Dat geldt toch voor zowel de peilstok als de meter op het dashboard :roll: :wink: ..... peilstok er dus ook maar uit?
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


07 jun 2004 18:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
Een typisch massa probleem.

De oliehoeveelheidsmeter in het dashboard geeft de hoeveelheid olie aan in de olie tank.

De hoeveelheid olie in de voorraadtank hangt af van het toerental en de temperatuur van de motorolie.

Bij stationair draaiende motor zit er veel olie in de tank en weinig in de motor. Bij een hoger toerental daalt het olie niveau in de tank, de motor neemt meer olie voor de smering.

Het in de tank gemonteerde vlottertje drijft op de olie en geeft op deze manier informatie aan het metertje in het dashboard.

Veel weerstand komt overeen met een bijna lege olietank.
Weinig weerstand geeft de vlotter aan als het olie niveau hoog is.

Nu geeft de meter meer dan vol aan, conclusie: de draad vanaf de tankvlotter die in ieder geval een weerstand moet geven geeft nagenoeg geen weerstand doordat hij ergens aan massa ligt.

Als de meter uitgebouwd wordt kun je de geverdraad eenvoudig losmaken. Dit is de draad achter op het klokje waar G bij staat.
de andere draden zijn voor spanning (+) , massa(-) en instrumentenverlichting.
Bij losgemaakte draad heb je dus een oneindige weerstand, de naald van de meter moet nu op leeg staan.

Overigens is het niet zo dat bij een auto waar de naald op het eerste streepje staat de olie op is. Er is dan een minimale voorraad aanwezig. (als er natuurlijk niet duizenden kilometers wordt door gereden met een meter op nul. Het niveau zal dan verder dalen zonder dat je dit ziet.)

Erwin :lol:


07 jun 2004 18:56
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
EriC4C schreef:
Peilstok er dus ook maar uit?


Inderdaad, afvegen en weer in het buisje schuiven - dan weer eruit om te kijken waar nu daadwerkelijk het olie-peil staat :wink:
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


07 jun 2004 19:42
Profiel WWW Facebook 
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Luitjes,

Bij de 996 geeft ie dus het niveau aan middels de boordcomputer, en geloof me das zga zuiver, hij meet ook bij iedere tankbeurt.
En dat had ik ook bij mijn 964 en 3,2 indertijd, ff onder niveau en 1 litertje erbij en de meter was weer in het midden (bij stationair en een warme motor), dus zoals ik dacht is de meter/vlotter maar van toepassing op 1 liter olie van de sloot.

Niet zo verontrustend dus als ie ff teveel of teweinig aangeeft.


07 jun 2004 20:28
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs, bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart, EX Boxster 1999 zwart
Wachtebeke
Bericht 
EriC4C schreef:
.... peilstok er dus ook maar uit?


Afbeelding
_________________________________________
La vie est nulle sans bulles.


07 jun 2004 21:17
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
John4S schreef:
ff onder niveau en 1 litertje erbij en de meter was weer in het midden (bij stationair en een warme motor), dus zoals ik dacht is de meter/vlotter maar van toepassing op 1 liter olie van de sloot.


Is ook wat de goeroe Adrian Streather aangeeft: meter is precies een liter. Blijft hij op 0 (warme motor, vlakke ondergrond), gooi er een liter bij en alles staat weer zoals het hoort. (zegtie :lol: )
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


07 jun 2004 21:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'86 3.2 Cabrio
Leiden
Bericht 
Nou Renntech, dit wordt hopelijk een interessante thread want de uitkomst van klein experimentje is: de G draad los, meter slaat maximaal uit. Maakt dus niks uit.

Geeft de 12V draad dan wel 12V ? is dan een logische vervolg vraag of bullshit...


08 jun 2004 15:59
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.