Een typisch massa probleem.
De oliehoeveelheidsmeter in het dashboard geeft de hoeveelheid olie aan in de olie tank.
De hoeveelheid olie in de voorraadtank hangt af van het toerental en de temperatuur van de motorolie.
Bij stationair draaiende motor zit er veel olie in de tank en weinig in de motor. Bij een hoger toerental daalt het olie niveau in de tank, de motor neemt meer olie voor de smering.
Het in de tank gemonteerde vlottertje drijft op de olie en geeft op deze manier informatie aan het metertje in het dashboard.
Veel weerstand komt overeen met een bijna lege olietank.
Weinig weerstand geeft de vlotter aan als het olie niveau hoog is.
Nu geeft de meter meer dan vol aan, conclusie: de draad vanaf de tankvlotter die in ieder geval een weerstand moet geven geeft nagenoeg geen weerstand doordat hij ergens aan massa ligt.
Als de meter uitgebouwd wordt kun je de geverdraad eenvoudig losmaken. Dit is de draad achter op het klokje waar G bij staat.
de andere draden zijn voor spanning (+) , massa(-) en instrumentenverlichting.
Bij losgemaakte draad heb je dus een oneindige weerstand, de naald van de meter moet nu op leeg staan.
Overigens is het niet zo dat bij een auto waar de naald op het eerste streepje staat de olie op is. Er is dan een minimale voorraad aanwezig. (als er natuurlijk niet duizenden kilometers wordt door gereden met een meter op nul. Het niveau zal dan verder dalen zonder dat je dit ziet.)
Erwin
