Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 apr 2024 8:14



Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
rolbeugel? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC 1980 Boxster S 2006
Muiderberg
Bericht rolbeugel?
Omdat je toch zo nu en dan iets naars ziet gebeuren op circuitdagen, overweeg ik een rolbeugel te monteren, maar wil niet lassen aan de auto.
Wie heeft ervaring met beugels die op de bestaande bevestigingspunten worden geschroefd? Help dat? Past dat? Welk merk en type (voor sc met schuifdak)? Staal of alu?

Dank, Guido


14 jan 2007 10:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
een uitleg van een forummer Nur Links:


--------------------------------------------------------------------------------
, maar ik geef je graag antwoord.

Ik weet weliswaar niet veel van Porsches maar doe wel al aardig wat jaartjes aan autosport (en dan praat ik niet over een circuitdag voor straatauto's). Een goedgekeurde rolkooi op een circuit is uiteraard veilig. Ik heb voldoende ongelukken gezien én meegemaakt om daar een gefundeerd oordeel over te vellen. Een aluminium kooi is niet veilig en een kooi op straat ook niet. Ik ben om drie redenen niet kapot van een rolkooi in een straat auto (en niet van alu)

Reden één. Op een goede rolkooi zit een certificaat en dit is niet voor niets. Op aluminium kooien zit nooit een certificaat en al helemaal niet op een halve beugel achter de B en C stijl (zoals bij de RS in Hilversum). Verder is bij een schroefkooi de bevestiging nog belangrijk. De kooi moet namelijk gemonteerd zijn op ingelaste schetsplaten en welke RS eigenaar laat nou de bekleding demonteren, schetsplaten inlassen, de boei spuiten en dan pas de kooi monteren? Wordt een kooi anders gemonteerd, dan scheurt deze bij een ernstig ongeluk vrijwel zeker uit de carosserie en levert gevaar op in plaats van bescherming. Reden waarom in de KNAF/FIA regels montage als beschreven verplicht is. Een aluminium kooi verbuigt of scheurt zeer snel en is daarom alleen al niet veilig. De laatste heeft dan ook nooit een certificaat!

Tweede reden waarom ik niet kapot ben van een kooi bij een straatauto is dat ik op straat geen helm draag. In de raceauto heb ik een goedgekeurde botsmuts+HANS systeem op en zit ik in een 6 punts gordel. Bij een ongeluk raak ik de kooi vrijwel zeker niet en is mijn hoofd beschermd voor het geval dat. Op straat rijd ik niet met een helm op (als jij dat wel doet zou ik graag de reactie van je medeweggebruikers zien ). Verder hebben de meeste auto's driepuntsgordels die je niet zo goed op zijn plek houden als een 5/6 punts harnas. Als je onbeschermd met je hoofd de kooi raakt heb je echt een groot probleem. Bons maar eens met je hoofd tegen een stuk steigerpijp! In veel landen verbieden verzekeraars en/of de lokale RDW niet voor niets het gebruik van een rolkooi op straat.

Derde reden: Is een schroefkooi wel goed gemonteerd (dus met ingelaste schetsplaten), dan zou je bij een straatauto na het laswerk de dorpels open moeten maken en daar en in de wielkasten/achterschutbord de lak opnieuw aan moeten brengen. Met inlassen brandt immers alle galvanisering+roestbescherming van het metaal wat leidt tot roest bij een auto die bij weer en wind op straat komt.

Voor mij dus liever geen kooi in de RS tenzij een af fabriek gelaste (en gecertificeerde) Clubsport kooi. Hierbij blijft het argument van de Watermeloen-meets-honkbalknuppel, maar dat neem ik dan maar voor lief.
_________________________________________
remmen is angst


14 jan 2007 10:47
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC 1980 Boxster S 2006
Muiderberg
Bericht 
Ja, om die reden van geen helm op bij straatgebruik zou ik ook alleen een rolbeugel monteren en geen hele kooi.
De hamvraag is natuurlijk of de bevestigingspunten stevig genoeg zijn.
Er zijn mensen die beweren dat die van een P stevig genoeg zijn.
Op de site van Heigo worden wel beugels aangeboden, maar ik heb nog niemand gesproken die de werking heeft getest....


14 jan 2007 12:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
de ervaring van nur links geeft aan van niet, zal eerst gelast moeten worden.


robert
_________________________________________
remmen is angst


14 jan 2007 13:33
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC 1980 Boxster S 2006
Muiderberg
Bericht 
waar vind ik dat van nur links?


14 jan 2007 13:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
hierklikken


met de zoekfunctie vind je misschien nog wel meer,


robert
_________________________________________
remmen is angst


14 jan 2007 13:51
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht 
Kijk eens bij de KNAF. Het autosportjaarboek (in ieder geval de relevante annexen) staan tegenwoordig online. Hier kun je vinden hoe je een kooi moet monteren (incl. schets-/voetplaten), en de eisen worden niet voor niets gesteld!

Je hebt het over 'de originele bevestigingspunten'. Bevestigingspunten waarvoor? Ik neem niet aan dat er bij Porsche 'originele bevestigingspunten' voor een kooi aangebracht zijn.

Succes ermee!


14 jan 2007 14:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
Afbeelding



ik denk zoiets en de bevestiging op de punten van de gordel bevestigingen


robert
_________________________________________
remmen is angst


14 jan 2007 14:15
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Zo eentje wil ik ook nog hebben in allu voor in de CS.
Daar wil ik in tegenstelling tot de 951 niet in gaan boren.
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


14 jan 2007 14:16
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
Afbeelding


dat is dan deze denk ik, staal 330 euro alu 417 euro
_________________________________________
remmen is angst


14 jan 2007 14:20
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Info gevraagd mbt rolbeugel voor SC met schuifdak
GP schreef:
Welk merk en type (voor sc met schuifdak)


.... ff de topic-titel aanpassen :?: :idea:


14 jan 2007 18:57
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht 
rob964.c4 schreef:
Afbeelding


dat is dan deze denk ik, staal 330 euro alu 417 euro


Deze van heigo heb ik ook in de 944, maar daar moet wel voor geboord en gelast worden. Wel een erg mooi beugeltje.
Leveren ook wel mooie beugels voor de 911 CS.

Kijk ook eens naar de wiecherssport rolbeugels.
www.wiechers-sport.de


15 jan 2007 12:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Amsterdam
Bericht 
Wiechers ( Dieter ) in Nienburg ad. Weser is een geweldig adres.
Heb vroeger veel met hem te maken gehad. Hij zat zelf in de racerij en was vaak op CPZ te vinden. Value for money :D


15 jan 2007 12:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
EEén probleempje bij Wiechers.
Bijna niets (tot helemaal niets) op stock en zeer lange wachttijden.
Ondanks hun verhuis naar een nieuw gebouw ettelijke jaren geleden is er aan dit zeer nadelige punt niets verandert.
Voorbeeldje. Een volledige stalen kooi voor een Golf 1 (toch wel erg courrant voor de Duitse en Europeese markt) heeft een wachttijd van meer dan 4 maanden.
Bestel je allu zeggen ze "wordt op bestelling gemaakt daar deze niet toegestaan zijn in de racerij"
Maar zoals je ziet hebben ze hetzelfde probleem voor de stalen kooien.
Ik heb bij die massa's kooienen beugels die ik bij Wiechers al besteld heb STEEDS tussen 3 en 6 maanden moeten wachten.
Er is nog NOOIT iets eerder gekomen.
En heb je eens een probleem (ooit een artikel gehad dat helemaal niet pastte. Achterste buizen waren meer dan 20cm te kort , ben je helemaal van de dam. Dit heeft hopen telefoons (op het einde dreigende) en meer dan een jaar geduurd alvorens ze hun verplichtingen nakwamen.
Conclusie :arrow: zeer goed materiaal (al is Heigo ietsje beter van pasvorm) en k*tservice
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


15 jan 2007 13:26
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Amsterdam
Bericht 
Koen, doe hem eens de groeten van Leo en Elke uit Amsterdam.... :wink:
....je weet nooit.... :idea:


15 jan 2007 13:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2 1995
Belzjiek
Bericht 
Aluminium rolkooien ? Sporen jullie niet lekker of is het het weer ? :shock:

Peter R.


15 jan 2007 20:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht 
Peter R. schreef:
Aluminium rolkooien ? Sporen jullie niet lekker of is het het weer ? :shock:

Peter R.


Ik begon het ook al een vreemd verhaal te vinden...zéker na de woorden van Nur Links... :?


15 jan 2007 21:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Enkel voor het zicht en zeker niet voor circuitgebruik.
Daarbij ben ik nog steeds van de overtuiging dat met een allu kooi de wagen bij een koprol od nog steeds steviger is dan eentje zonder.
En ik ben echt niet van plan mijn wtraatwagen (en de racer eigenlijk ook niet hoor) op zijn dak te leggen.
En de eerste die zijn hoofd stoot aan de kooi moet deze misschien eerst eens juist plaatsen. Dan kan dit niet meer gebeuren (als je je gordel aan hebt en goed in je zetel zat). :wink:
De zijkant van je gordelophanging raken gebeurd eerder en is minstens zo gevaarlijk. Toevallig ken ik iemand van zeer nabij die dat na een zij-aanrijding heeft gehad. Weken coma tot gevolg en tot op heden nog steeds een volledige black-out van het hele ongeval. :?
Bij een circuitwagen zoek je eerder grenzen op waardoor deze kans natuurlijk groter wordt.
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


16 jan 2007 0:56
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC 1980 Boxster S 2006
Muiderberg
Bericht 
als ik het goed zie, moeten dei van wiechers gelast worden en die van Heigo kunnen geschroefd worden op de bevestigingspunten van de gordels.

heeft iemand dit laatste al eens gedaan?


19 jan 2007 1:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Die van Wiechers hebben er ook om te schroeven.
Eentje om te bevestigen heb ik "nog niet" gehad.
Anderen kunnen je misschie verder helpen.
Ook ik ben ernaar benieuwd :wink:
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


19 jan 2007 1:15
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
guido, doe het goed of doe het niet...

als het "om het zicht" gaat, kan je net zo goed bij de Gamma een paar meter PVC buis halen en dat opmaat buigen
:roll:
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


19 jan 2007 2:31
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC 1980 Boxster S 2006
Muiderberg
Bericht 
Det gaat me om het zicht na een eventueel rolletje, dus pvc moet ik maar even laten voor de regenpijp.
Denk jij echt dat het géén zin heeft zoon ding achter je stoel te schroeven op de gordelpunten?


20 jan 2007 13:04
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 22 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.