Pagina 1 van 2
Koppeling 3.2
Geplaatst: 09 mei 2007 17:50
door WdePundert
Vorige week mijn 3.2 naar Car-Man in Strijen gebracht i.v.m. het vervangen van de koppeling. Zowel Robert Visser, Blankemeijer, Peter de Man (Car-man) als ikzelf dachten dat die versleten was. Gisteravond ben ik even wezen kijken. De koppeling blijkt nog lang niet aan vervanging toe te zijn. Er is pas een paar mm afgesleten. Onduidelijk is wat het probleem nu eigenlijk is met de koppeling. Ook de drukgroep bleek nog niet zo lang geleden vervangen te zijn. Wel bleek een lager versleten te zijn dat op de as gaat draaien als je de koppeling bij ingeschakelde versnelling intrapt, vrij moet kunnen draaien (ik hoop dat ik het zo goed uitleg). Peter denkt niet dat dat het probleem is. Iemand een idee wat het wel kan zijn?
Geplaatst: 09 mei 2007 17:55
door Olaf
'n luie linkervoet
Ik neem aan dat ze ook naar het gedeelte tussen het pedaal en (uiteindelijk) de koppeling hebben gekeken
Komt het pedaal goed "terug"

Geplaatst: 09 mei 2007 17:57
door WdePundert
Pedaal komt goed terug. Ik heb hier wel eens eerder beschreven dat het lijkt alsof er ergens een gerafeld kabeltje tussen het pedaal en de koppeling zit, maar de koppeling is hydraulisch, dus dit kan niet.
Geplaatst: 09 mei 2007 18:01
door wolf
Wat zijn de symptomen en hoe lang geleden is de koppeling vervangen?
Geplaatst: 09 mei 2007 18:02
door Olaf
WdePundert schreef:... maar de koppeling is hydraulisch, dus dit kan niet...
Hoe vers is deze hydraulische vloeistof

Geplaatst: 09 mei 2007 18:41
door WdePundert
De koppeling is door de vorige eigenaar vervangen. Toen ik haar kocht vertelde de verkoper dat er een nieuwe koppeling in zat. Ik heb een hele map met rekeningen, waarin er inderdaad ook een van de koppeling zit. De gestempelde datum daarop is vervaagd en niet te lezen. Een km-stand staat er niet op. Achteraf blijkt dus wel dat die vrij nieuw was. Wat betreft de leeftijd van de vloeistof: die is mij niet bekend, maar duidelijk dus ook een aandachtspunt.
Geplaatst: 09 mei 2007 19:18
door cabrio wim
Rubbertjes koppelingscylinder of bramen op de koppelings as

Geplaatst: 09 mei 2007 19:51
door WdePundert
Ik noteer alle reacties en geef ze door aan Peter. Alvast bedankt.
Geplaatst: 09 mei 2007 20:56
door Olaf
WdePundert schreef:Ik noteer alle reacties en geef ze door aan Peter.
Eh ...

... dat is toch
jouw Specialist
Mss is het handig als 'ie even belt met z'n maatje Guido

Geplaatst: 10 mei 2007 17:12
door WdePundert
Inderdaad, Olaf, Guido is er ook nu al bij betrokken, maar vindt het ook een vreemd probleem.
Geplaatst: 10 mei 2007 17:25
door cabrio wim
Wim, als ik mij goed herinner heb je toch al een tijdje hier last van, of heb ik het mis.

Geplaatst: 10 mei 2007 19:20
door WdePundert
Dat klopt, Wim, ik had het hier al eerder gepost. Ik heb het even uitgesteld, maar deze zomer ga ik naar Italië (door Duitsland), dus dan wil ik wel dat ze in orde is.
Geplaatst: 10 mei 2007 19:35
door wolf
misschien als je de symptomen duidelijk omschrijft dat een van de technisch begaafden hier wat zinvols kan zeggen

Geplaatst: 10 mei 2007 19:52
door WdePundert
Beter beschrijven dan hierboven kan ik niet. Géén enkele probleem met schakelen en optrekken, wel dat vreemde gevoel in het koppelingspedaal. Hij pakt wel vrij snel op.
Geplaatst: 11 mei 2007 19:18
door jampie
Vliegwiel nog in orde ? Misschien wat uitgesleten door te lang met de vorige versleten koppeling te rijden ??
Geplaatst: 12 mei 2007 10:59
door WdePundert
Vanmiddag kan ik de P ophalen. Ik zal de bevindingen van Peter hier neerschrijven.
Geplaatst: 12 mei 2007 14:55
door WdePundert
Inmiddels de P. opgehaald. De koppeling doet het weer perfect en voelt niet meer "vreemd" aan. Nu blijkt de cruise-control niet te werken. Waarschijnlijk vergeten iets aan te sluiten.
Geplaatst: 12 mei 2007 15:13
door cabrio wim
En wat waren de bevindingen Wim, ben wel benieuwd wat het was.
Geplaatst: 12 mei 2007 15:27
door WdePundert
Het eerder beschreven lager is vervangen en het hydraulisch systeem is ontlucht. Verder is er niets gevonden, maar toch een goed resultaat.

Geplaatst: 13 mei 2007 21:10
door Nine-eleven
Heb jij nog een 915 bak?
Heb ooit eens van een specialist begrepen dat er problemen kunnen zijn met de gaffel, diegene die het druklager bedient.
Hij vervangt dan bij een koppelingrevisie ook altijd die gaffel.
Geplaatst: 13 mei 2007 23:33
door wolf
915 niet hydraulisch dus moeilijk te ontluchten...

Geplaatst: 14 mei 2007 15:33
door WdePundert
Inderdaad een G50 bak.

Geplaatst: 16 mei 2007 18:26
door Nine-eleven
wolf schreef:915 niet hydraulisch dus moeilijk te ontluchten...

Ai, klopt, zat ff te slapen.
Ga wel weer verder slapen, tis pas woensdag maar het voelt als vrijdag

Geplaatst: 17 mei 2007 11:56
door WdePundert
Weet nu eindelijk de naam van het onderdeel dat versleten was: Toplager.
Geplaatst: 17 mei 2007 12:00
door WdePundert
Nog een plaatje:
Deze is weliswaar van een tractor

, maar ziet er nagenoeg hetzelfde uit.