Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 23:09



Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Portierraam gaat wel open niet dicht (911 3.2 1986) 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Portierraam gaat wel open niet dicht (911 3.2 1986)
Dit weekend aan de slag geweest met mijn linkerportier raam. Deze ging niet meer open. Eerste probleem was dat het glas niet meer in het rubber/de rail zat, dat was eenvoudig op te lossen (als je weet wat je moet doen). Nadat dit was opgelost het volgende probleem. Het raam gaat wel open met de schakelaar maar niet meer dicht... Ik heb de schakelaars in het linkerportier verwisselt na het aansluitschema eerst genoteerd en aansluitend gecontroleerd te hebben) en dan is het probleem er niet meer (in het linker raam, maar nu dus wel in het rechter). Het enige dat ik kan bedenken is dat het relais op enig moment "denkt" dat het raam al dicht is terwijl dit niet het geval is. De vraag is nu: Is de schakelaar bij de 3.2 ook het relais? Zo ja, dan moet de vervanging van de schakelaar de oplossing zijn (?!?!?). Zo nee, hoe los ik dit op. Relais loskoppelen (als het raam dicht is) en dan weer aankoppelen ("geheugen-functie" verdwijnt als de stroom er af is).

Het moet iets simpels zijn (hoop ik)...


28 apr 2009 10:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Portierraam gaat wel open niet dicht (911 3.2 1986)
Als ik je verhaal zo lees denk ik dat de schakelaar gewoon kapot is :salut:


28 apr 2009 21:40
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Portierraam gaat wel open niet dicht (911 3.2 1986)
Ik weet niet of er relais gebruikt worden.
Mij lijkt ook dat een van jouw schakelaars kapot is.
Mss kun je de kapotte schakelaar openmaken en repareren.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


28 apr 2009 23:21
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
nu 993C2 en ex 964C4
Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
Bericht Re: Portierraam gaat wel open niet dicht (911 3.2 1986)
Als je iets verwisselt en de fout gaat mee dan ligt het altijd aan hetgeen je wisselt :idea:


28 apr 2009 23:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Portierraam gaat wel open niet dicht (911 3.2 1986)
@Alfred, dat was ook mijn conclusie :D

@NordRack2, ik weet bijna zeker dat er geen geen relais in het electrische schema van de ruitbediening zitten. :salut:


28 apr 2009 23:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Bericht Re: Portierraam gaat wel open niet dicht (911 3.2 1986)
Schakelaar.
_________________________________________
http://www.circuitverzekeringen.nl tevens Porsche en klassieker verzekeringen bij afic.nl


29 apr 2009 7:13
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Portierraam gaat wel open niet dicht (911 3.2 1986)
GEZOCHT :? : Raamschakelaar, typenummers volgen nog!

Raymond_911 schreef:
Dit weekend aan de slag geweest met mijn linkerportier raam. Deze ging niet meer open. Eerste probleem was dat het glas niet meer in het rubber/de rail zat, dat was eenvoudig op te lossen (als je weet wat je moet doen). Nadat dit was opgelost het volgende probleem. Het raam gaat wel open met de schakelaar maar niet meer dicht... Ik heb de schakelaars in het linkerportier verwisselt na het aansluitschema eerst genoteerd en aansluitend gecontroleerd te hebben) en dan is het probleem er niet meer (in het linker raam, maar nu dus wel in het rechter). Het enige dat ik kan bedenken is dat het relais op enig moment "denkt" dat het raam al dicht is terwijl dit niet het geval is. De vraag is nu: Is de schakelaar bij de 3.2 ook het relais? Zo ja, dan moet de vervanging van de schakelaar de oplossing zijn (?!?!?). Zo nee, hoe los ik dit op. Relais loskoppelen (als het raam dicht is) en dan weer aankoppelen ("geheugen-functie" verdwijnt als de stroom er af is).

Het moet iets simpels zijn (hoop ik)...


05 mei 2009 13:16
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 c2 cabrio marine blauw en 996 4S seal grau
genemuiden
Bericht Re: Portierraam gaat wel open niet dicht (911 3.2 1986)
dsp-porscheparts.nl :salut:
_________________________________________
never drive faster than your angels can fly


05 mei 2009 14:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Bericht Re: Portierraam gaat wel open niet dicht (911 3.2 1986)
Als geprobeerd om 'm los te koppelen en gewoon in te spuiten met WD40? Even laten drogen en een paar keer proberen, grote kans dat-ie het weer doet.
_________________________________________
Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...


05 mei 2009 17:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 - '88. Schieffergrau met grijsgroen interieur. Schuifdak, geen airco en geen kat
Bericht Re: Portierraam gaat wel open niet dicht (911 3.2 1986)
Zoekfunctie gebruikt maar oplossing niet gevonden, daarom oud draadje opgepikt.
Mijn rechterraam gaat niet meer dicht; staat nu in de volledig open stand (in garage - geen grote haast)
De laatste tijd deed het rechterraam het soms alleen aan bestuurderszijde en dan weer aan passagierszijde. Gaf je een tikje aan een van de kanten dan functioneerde deze weer normaal. Zondag na PUUR ging het rechterraam niet meer dicht. Wel hoor je een klik in het rechterportier als je het raam verder omlaag wilt doen (maar staat al in de laagste stand).
Vandaag bij Alpo twee nieuwe schakelaars gehaald, zowel linker als rechterportier. Deze op dezelfde wijze gemonteerd (t/m zondag deed hij het nog wel) maar het probleem is nog niet verholpen; het raam wil nog niet dicht. Er staat stroom op de schakelaars.
Wat kan dit zijn? Breuk in de bedrading?
_________________________________________
“ If you always do what you did; you will always get what you got – and even less” - Albert Einstein


22 sep 2020 20:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 - '88. Schieffergrau met grijsgroen interieur. Schuifdak, geen airco en geen kat
Bericht Re: Portierraam gaat wel open niet dicht (911 3.2 1986)
En het werkt weer :cheers:
Of dit forum is telepatisch of er zit toch een kabelbreukje in het rechterportier. ik checkte de aansluitingen (je weet immers nooit) met de workshop manual (bentley denk ik-ooit download gedaan) en door wat te frotten met de draden ging het raam plots wel weer dicht. Paar keer getest en hij bleef het doen.
Nu we hier toch zijn: als je contact uitzet dan doen de ramen en het dak nog wel even maar na een tijdje niet meer. Zit er ergens een vertrager binnen de 3.2? Heb deze namelijk nog niet kunnen ontdekken.
_________________________________________
“ If you always do what you did; you will always get what you got – and even less” - Albert Einstein


22 sep 2020 21:28
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Portierraam gaat wel open niet dicht (911 3.2 1986)
Heeft het iets met de Steuerelektronik Zentralverriegelung te maken?
Dit is het stroompad voor zover ik kan zien:
77603
Dat ik na het uittrekken van de sleutel uit het contactslot nog het raam kan sluiten vind ik geweldig. Was me nog niet opgevallen dat dat na een tijdje niet meer kan.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


23 sep 2020 1:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Portierraam gaat wel open niet dicht (911 3.2 1986)
Nope, kan altijd zonder sleutel en geopende deuren mijn ramen bedienen...
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


23 sep 2020 11:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 - '88. Schieffergrau met grijsgroen interieur. Schuifdak, geen airco en geen kat
Bericht Re: Portierraam gaat wel open niet dicht (911 3.2 1986)
In een ander raamtopic viewtopic.php?f=9&t=4974 vraag gesteld; zag dat ik hier al eerder had gepost vandaar dat ik hier doorga.
Ik heb braaf twee paar schakelaars bij Alpo gekocht in de veronderstelling dat dit oplossing was maar helaas. Vandaag iets meer tijd in gestopt. Het gaat om het rechter(passagiers)raam. De motor werkt, om het raam naar beneden of naar boven te laten gaan moet ik de bij de schakelaar aan passagierszijde de twee blauwe draden verwisselen (een geheel blauw, de andere blauw/zwart) verwisselen. Dan gaat het raam naar boven respectievelijk naar beneden. Bediening vanuit de bestuurderszijde werkt in zijn geheel niet; ook het omwisselen van de draden heeft hier geen effect.
Ik heb vervolgens de nieuwe schakelaar aan passagierszijde doorgemeten op de punten 1 en 2 (en de punten 3, 4 en 5 aangesloten). De schakelaar geeft plus of min 12 volt aan op 1 en 2 als je de knop naar boven of beneden duwt. Kennelijk is de aansturing van de raammotor in de schakelaar gebaseerd op de omwisseling van de polen.
Maar nu komt het; als ik de blauwe en blauw/zwarte draad aansluit dan geeft deze in de schakelaarstand dat het raam beweegt wel 12volt maar in de tegenovergestelde stand 0 volt.
Wat zou dit kunnen zijn? Toch het raamrelais?
_________________________________________
“ If you always do what you did; you will always get what you got – and even less” - Albert Einstein


29 aug 2021 16:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Portierraam gaat wel open niet dicht (911 3.2 1986)
Rob69 schreef:
de nieuwe schakelaar aan passagierszijde doorgemeten op de punten 1 en 2 [motorzijde] (en de punten 3, 4 en 5 [voeding] aangesloten). De schakelaar geeft plus of min 12 volt aan op 1 en 2 als je de knop naar boven of beneden duwt. Kennelijk is de aansturing van de raammotor in de schakelaar gebaseerd op de omwisseling van de polen.
Tot zo ver klopt het volgens mij.
Citaat:
als ik de blauwe en blauw/zwarte draad [de motor] aansluit dan geeft deze in de schakelaarstand dat het raam beweegt wel 12volt maar in de tegenovergestelde stand 0 volt.
Dat is erg vreemd. Zonder motor klopt het maar als je de motor aansluit dan klopt het niet meer?

Voorts zijn voor het rechter raam de schakelaars links en rechts parallel aangesloten. Als de linker schakelaar helemaal niet werkt
is die misschien gecorrodeerd?
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


29 aug 2021 21:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 - '88. Schieffergrau met grijsgroen interieur. Schuifdak, geen airco en geen kat
Bericht Re: Portierraam gaat wel open niet dicht (911 3.2 1986)
Vanochtend maar eens de bekleding van het rechterportier losgehaald inclusief een deel van het dampfolie. De bedrading nogmaals doorgemeten, zowel aan bestuurders- als passagierskant geven de punten 1 en 2 plus en min 12 volt. De bedrading is dus goed. Dan een beetje met de draden in de passagiersdeur rommelen en opeens doet het raam het weer. Waarschijnlijk maakt een van de aansturingsdraden contact met de massa. Voor nu werkt het, op termijn zal ik het raammechanisme eruit moeten halen om een draad beter te isoleren.
We kunnen in ieder geval vandaag :drive: :cheers:
_________________________________________
“ If you always do what you did; you will always get what you got – and even less” - Albert Einstein


04 sep 2021 10:13
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.