Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 26 apr 2024 5:17



Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
starten met tikken 
Auteur Bericht
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht starten met tikken
In de offline tijd even een email aan Dirk gestuurd met volgende vraag:

Had gisteren iets vreemds met mijn auto. Dinsdag nog mee gereden (werk en kookcursus 's avonds) en niets aan de hand. Gisterenmiddag starten, startmotot draait wat voorzichtig rond (alsof accu bijna leeg) maar slaat wel aan. Doe CDR22 frontje erin en hoor een harde tik (alsof er een lamp springt) en radio doet niets, verwarming ook niet. Motor loopt gewoon. Denk aan een zekering ofzo en zet de motor uit. Vanaf dat moment niks meer. Bij starten hoor je twee keer de startmotor draaien en dan een snel tikketikketikke geratel (ergens onder het dashboard bij het stuur vandaan). Ik schrik me uiteraard de kolere. Niet starten is altijd duur...
Vervolgens even boodschappen doen met de Omega en bij terugkomst niks veranderd. Omega met startkabels ernaast - vrooaaarr, geen centje pijn. Heb toen een uur rondgereden om de accu weer op te laden. Gisteravond startte hij probleemloos. Ga straks maar weer proberen.

Ik had wel de schijnwerpers en achterruitverwarming "aan" laten staan (knoppen uitgetrokken) maar dat zou toch geen kwaad moeten kunnen als de motor uit is. Vandaag autootje maar weer even poetsen en onder carport zetten. Klote dat ik geen garage heb, druppellader onder de carport is waarschijnlijk een beetje te vochtig. Jij enig idee?


De offline techniker stelde me meteen gerust:

Dat getik onder jouw dash vandaan is 100% zeker te wijten aan een lage accuspanning !!
Dat zijn de relais die "tikken" en niet voldoende stroom krijgen.
Die harde tik is wellicht één van die relais die het begeven heeft.
Doet je radio het nu al ??? waarschijnlijk niet na die tik.

Een 964 is een energieverslinder ! Een twijfelachtige batterij kan zich al snel in de meest gekke toestanden gaan vertalen ...
Starten met een 964 hoor je eigenlijk altijd ZONDER extra energievreters in de "on" stand te doen ... geen lichten ... en zeker geen achteruitverwarming !! Das zowat de grootste energieverslinder in elke auto ... die dingen nemen enorm veel power uit je batterij ... daarom staan er op nieuwere auto's ook altijd tijdsschakelingen op die dingen ...

Het eerste echte koude weer is een zware dobber voor de batterij ... als je nu al een probleem hebt raad ik je STERK aan voor die paar 10'jes een nieuwe te scoren ! Heb ik ook gedaan. Hoef je echt niet bij Porsche zelf te halen ... integendeel ... mijn komt gewoon van het Bosch center ... en is zelfs nog ietsie sterker dan de originele ... wel niet te sterk gaan of je frituurt je alternator !!! Maar de mensen van zo'n center weten dat perfect !!

De oorzaak van dit alles is soms heeeel moeilijk te achterhalen ... stroomverliesje ergens ofsow ..;
Doch kun je dit vrij eenvoudig zelf uittesten.
Heeft jou karretje een bijgemonteert alarmsysteem ??? is het originele nog aktief ?? De meest voorkomende oorzaak ...!

Hebbie thuis zo'n mulitmeter (voltmeter) dan is het kinderspel om alvast aan de weet te komen of ze teveel stroom wegtrekt in slaaptoestand ...


Ik wilde het jullie niet onthouden. Na twee dagen start de P nog probleemloos. Even afwachten maar. Heb geen multimeter (iets technischers dan een meetlint heb ik dus niet in huis :oops: ) maar ben binnenkort toch even bij de forumtechniker, wellicht dat die wat weet.

Pffff, goed hier weer te zijn. Forum van NPC was toch een beetje stilletjes, hoewel John daar de SuperJunkie is.... :lol: 8)
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


07 dec 2004 7:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
Citaat:
Ik wilde het jullie niet onthouden. Na twee dagen start de P nog probleemloos. Even afwachten maar


Dan heb je waarschijnlijk geluk dat de batterij niet de bekende "krak" heeft gehad en haar volledige capaciteit nog heeft.
Dan zal ze zeer zeker niet zo heel leeg zijn geweest. Toch in de gaten houden ... :wink:


07 dec 2004 7:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
Bosch Silver kopen horn, da's zonder dopjes :)


07 dec 2004 9:15
Profiel Facebook 
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht Re: starten met tikken
horn schreef:
Pffff, goed hier weer te zijn. Forum van NPC was toch een beetje stilletjes, hoewel John daar de SuperJunkie is.... :lol: 8)


Jaja ik daar al zeker 20 berichten gepost :lol:


Dirk schreef:
Een 964 is een energieverslinder !



Fout.........


Alle Porsches zijn dat, zowel de fossiele als de elektrieke brandstof.

Mijn 996 gaat volgende week naar de Wittebrug (onder garantie) omdat er ook een lekspanning is, mijn P kan niet langer dan twee weken zonder ff te hebben gereden, dan is ie leeg.

Waarschijnlijk zit het um bij mij in de extra hifi versterker (standaard 4s), die niet over contact is geschakeld.


07 dec 2004 9:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
Citaat:
Waarschijnlijk zit het um bij mij in de extra hifi versterker (standaard 4s), die niet over contact is geschakeld.


Wat me sterk lijkt ... want een audioversterker wordt altijd aangestuurd dmv een commando van de hoofd-unit ... tenzij er hier wat schort natuurlijk ... :roll:

Met mijn nieuwe batterij kan ik ong 3 weekjes zonder starten/opladen ... en dat schijnt voor een 964 heel normaal te zijn. Standaard alarm vreet energie. :roll:

Dirk
:wink:


07 dec 2004 14:47
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Zit tuurlijk ook nog klasse V in en dat vreet ook stroom (GSM etc.), maar die hifi zit waarschijnlijk doodleuk op de directe spanning, en staat in principe dus altijd aan.


07 dec 2004 15:58
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs, bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart, EX Boxster 1999 zwart
Wachtebeke
Bericht 
Speelt ie dan ook altijd? :wink:
_________________________________________
La vie est nulle sans bulles.


07 dec 2004 19:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Tikken is gewoon een relais.
Spanning was nog voldoende zolang er niet gestart wordt; zodra je start wordt oa je DME relais onder de stoel bekrachtigd (tik); vervolgens wordt de startmotor aangestuurd, de accu kan dat niet aan waardoor de accuspanning ver naar beneden zakt en het DME relais weer afschakelt (tik). Omdat dan de startmotor weer is losgekoppeld valt de belasting op de accu weg en komt de spanning weer omhoog; DME relais wordt weer bekrachtigd (tik) en zo herhaalt zich dat.
Het DME relais is dan ent een mitrailleur onde je stoel.

Zodra je accu weer OK is is alles weer normaal. Geen stress....
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


07 dec 2004 20:56
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
lindemans schreef:
Zodra je accu weer OK is is alles weer normaal. Geen stress....


Nou, geen stress... Accu was de eerste maand probleemloos. Echter, dinsdag nog uitgebreid mee gereden en zaterdag ineens (bijna) leeg. Toen gestart met startkabels en anderhalf uur rondgereden. Bij thuiskomst uiteraard lekker starten, 5 uur later ook nog, zondagochtend ook nog.

Vanochtend weer geratel en geen starten. Volgens mij trekt er dus iets mijn accu leeg. Nu kan ik er wel gewoon een andere accu ingooien, maar als er iets sluiting maakt (of iig mijn accu leegtrekt) wordt die mooie nieuwe Bosch Silver accu ook weer leeggetrokken en heb ik volgende week weer hetzelfde probleem, alleen dan met een rekening van een nieuwe accu in mijn zak... :evil:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


07 dec 2004 21:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Rauris Oostenrijk
PF#30
Bericht 
horn schreef:
lindemans schreef:
Zodra je accu weer OK is is alles weer normaal. Geen stress....


Nou, geen stress... Accu was de eerste maand probleemloos. Echter, dinsdag nog uitgebreid mee gereden en zaterdag ineens (bijna) leeg. Toen gestart met startkabels en anderhalf uur rondgereden. Bij thuiskomst uiteraard lekker starten, 5 uur later ook nog, zondagochtend ook nog.

Vanochtend weer geratel en geen starten. Volgens mij trekt er dus iets mijn accu leeg. Nu kan ik er wel gewoon een andere accu ingooien, maar als er iets sluiting maakt (of iig mijn accu leegtrekt) wordt die mooie nieuwe Bosch Silver accu ook weer leeggetrokken en heb ik volgende week weer hetzelfde probleem, alleen dan met een rekening van een nieuwe accu in mijn zak... :evil:


Motron al gebeld?


07 dec 2004 21:17
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
Ivo964C2 schreef:
Motron al gebeld?


Zit de 16e in Steenwijk... :wink: En hij heeft het een maand gewoon goed gedaan, dus is goed geleverd. En had toch al een afspraak met Erwin, moeten we een en ander maar combineren. 8)
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


07 dec 2004 21:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 Turbo
Broek op Langedijk
Bericht 
John4S schreef:
die hifi zit waarschijnlijk doodleuk op de directe spanning, en staat in principe dus altijd aan.


De versterker hoort normaal gesproken voor de beste prestaties op direct op de accu te staan hij hoort alleen pas aan te gaan na een puls te hebben gekregen van de radio en kan dus géén stroom gebruiken van de accu als de radio uit staat.
Als de versterker continu aan blijft staan dan is er op de remote aansluiting van de versterker continu spanning aanwezig.

:idea: Je moet dus de remote van de radio verbinden met de remote van de versterker.


07 dec 2004 21:46
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
Over die versterker, ding staat natuurlijk wel continu "standby" ;)


07 dec 2004 21:51
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 Turbo
Broek op Langedijk
Bericht 
In stanby mag ie mag ie de accu niet leegtrekken in 3 weken.

:oops: Heb vroeger in een wilde bui mijn vw polo 3 dikke versterkers ingebouwd
en mijn accu was niet leeg na 3 weken stil staan.

Ik heb dat nu overigens wel afgeleerd in mijn huidige P zit geen radio en geen versterker :!:
Zou je wat harder willen praten ik hoor je niet :roll:


07 dec 2004 22:07
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
horn schreef:
Vanochtend weer geratel en geen starten. Volgens mij trekt er dus iets mijn accu leeg.


Radio op continustroom misschien :?: :^:
Denk eerlijk gezegd dat jouw accu toch een te grote klap heeft gehad en dat met het vervangen ervan de problemen zijn opgelost :!:
Even naar Profile Tyre Center en je weet het weer. :lol:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


07 dec 2004 22:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht 
Mijn 2.7 bleef ook maar een paar weken startbaar. Ik heb ergens in Steenwijk :D zo'n schakelaar met zo'n rode sleutel onder de kofferdeksel laten monteren. Als ik de auto wegzet gaat de rode sleutel mee. Dubbele startbeveiliging (voor meerdere uitleg vatbaar).

Anne -redkeyedraindear- 2.7
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


08 dec 2004 7:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Hier in vlaanderen noemen ze dat in het mooi nederlands een coupe-circuit.

Da's gelijk dat we een versnellingsbak op zijn vlaams een boite is.

Al bij al een goede oplossing, op de Rs is het standaard geleverd,(ongelooflijk een zin met Porsche en standaard geleverd in :wink: )

Op de 356 heb ik deze ook laten plaatsen, voor de 6 volt accu te sparen en ook om de dieven het toch een beetje lastiger te maken. :twisted:


08 dec 2004 8:18
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs, bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart, EX Boxster 1999 zwart
Wachtebeke
Bericht 
Je kan hem natuurlijk ook door het kofferdeksel laten komen :wink:
Staat stoer :?
_________________________________________
La vie est nulle sans bulles.


08 dec 2004 9:57
Profiel
PorscheForum Junkie
love is in the (h)air!
Belgie
Bericht Re: starten met tikken
John4S schreef:
horn schreef:

Dirk schreef:
Een 964 is een energieverslinder !



Fout.........


Alle Porsches zijn dat, zowel de fossiele als de elektrieke brandstof.

.


Mijn 965 en 993 hadden ook beiden het probleem dat de batterij na 2 à 3 weken inactiviteit plat was.
Bij een 996 is er standaard een systeem dat er voor zorgt dat de grote energieverslinders na +/- 48u uitgeschakeld worden .voorbeeld om te testen of dit systeem nog actief is: Na +/- 48u kan je met de afstandsbediening de deuren niet meer ontgrendelen, je moet eerst de sleutel manueel in het sleutelgat stoppen een kwartdraai geven om de deur te ontgrendelen... de deur NIET OPENDOEN , als de binnenverlichting aanfloept even op de ontgrendeling van de afstandsbediening duwen om zo het alarm uit te schakelen. Prbeer dit eens uit (je mag natuurlijk 48 niet porschen he) ,werkt dit niet meer dan kan je het euvel van de leeglopende batterij daar zoeken
grtz beltar


08 dec 2004 14:14
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
er was al gemeten, en er was een behoorlijke lekspanning op de accu aanwezig, maar ik wilde (ongeduldig als ik ben) er ff niet op wachten dus zouden ze het doen wanneer het mij uitkwam.


En idd na een paar dagen niet gereden te hebben (d8 ff 5 dagen) is de deur alleen maar open te maken met de sleutel, maar dat gebeurt tuurlijk nooit, ben je mal karren met dat ding.


08 dec 2004 14:45
Profiel
PorscheForum Junkie
love is in the (h)air!
Belgie
Bericht 
John4S schreef:
. een paar dagen niet gereden..... maar dat gebeurt tuurlijk nooit, ben je mal karren met dat ding.


Volledig akkoord, zo'n fantastisch beest moet op tijd en stond uitgelaten worden...


08 dec 2004 16:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht 
ik mag de mijne een week laten staan
start altijd
heb ook bose syst en alarm via sat ens

best es laten nakijken .....


en beltar, gaat het een beke zonder?
ge moogt dan ne keer met de mijne bollen als ge braaf zijt :)


09 dec 2004 22:55
Profiel
PorscheForum Junkie
love is in the (h)air!
Belgie
Bericht 
F@RGO schreef:

en beltar, gaat het een beke zonder?
ge moogt dan ne keer met de mijne bollen als ge braaf zijt :)


:cry: :cry: :cry: leveringen starten pas in april... de onze is de 3e of 4e.. :cry: :cry: :cry:
thx for the offer, maar nu is t ramadan voor enkele maanden :wink:

:drive: suzukiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii :drive:


09 dec 2004 23:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
horn schreef:
lindemans schreef:
Zodra je accu weer OK is is alles weer normaal. Geen stress....


Nou, geen stress... Accu was de eerste maand probleemloos. Echter, dinsdag nog uitgebreid mee gereden en zaterdag ineens (bijna) leeg. Toen gestart met startkabels en anderhalf uur rondgereden. Bij thuiskomst uiteraard lekker starten, 5 uur later ook nog, zondagochtend ook nog.

Vanochtend weer geratel en geen starten. Volgens mij trekt er dus iets mijn accu leeg. Nu kan ik er wel gewoon een andere accu ingooien, maar als er iets sluiting maakt (of iig mijn accu leegtrekt) wordt die mooie nieuwe Bosch Silver accu ook weer leeggetrokken en heb ik volgende week weer hetzelfde probleem, alleen dan met een rekening van een nieuwe accu in mijn zak... :evil:


Horunnn ...

Jouw accuutje heeft de spreekwoordelijke "krak" gehad ...
Mag je nog 200 x opladen ... haalt nix meer uit ... zal het telkens sneller en sneller gaan begeven ...
Steenwijk zal dur wel ff zen voltmetertje tegenhouden ... dan weet je al snel of ie wat wegtrekt wat niet hoort ... :wink:

Dirk
:wink:


10 dec 2004 6:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997
Rosmalen
Bericht 
Anne 2.7 schreef:
Mijn 2.7 bleef ook maar een paar weken startbaar. Ik heb ergens in Steenwijk :D zo'n schakelaar met zo'n rode sleutel onder de kofferdeksel laten monteren. Als ik de auto wegzet gaat de rode sleutel mee. Dubbele startbeveiliging (voor meerdere uitleg vatbaar).

Anne -redkeyedraindear- 2.7


Anne,

De befaamde rode sleutel-schakelaar schakelt dan toch ook je alarm uit?


10 dec 2004 8:17
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.