Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 24 apr 2024 19:22



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Vochtigheid 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht Vochtigheid
Een droge stalling voor de P wordt altijd als erg belangrijk omschreven. In mijn (geventileerde) garage heb ik daarom ook nog twee vochtvreters geplaatst. Desondanks blijft de vochtigheid, met dit regenachtige weer, rond de 85% (bij een temperatuur van 6,5 graden celsius).
Iemand een idee of dit droog genoeg is?


30 dec 2004 12:21
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replika
Reuver
Bericht 
Alles roest boven de 33% luchtvochtigheid [correct me if 'm wrong] geloof ik.
_________________________________________
911 turbo, the boosted beast.

mhaschreurs.hyves.nl


30 dec 2004 14:33
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Maar, daarbij mag ik wel aannemen dat, naarmate de vochtigheid afneemt, het roesten ook wel minder wordt!


30 dec 2004 14:39
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Met dit weer is het ook bijna ondoenlijk een lage luchtvochtigheid te houden. De lucht buiten is zo goed als verzadigd met water; als je goed ventileert haal je dus permanent hoogvochtige lucht naar binnen.
Hier kan een droger niet tegenaan werken.
Ventileren is van belang in een ruimte waar vocht wordt geproduceerd (zoals binnenshuis); dat heb je in een garage (als het goed is) niet; tenzij je je auto er regelmatig nat naar binnenrijdt.

Voor een droge garage is een eerste vereiste dat er geen vocht binnenkomt via lekkage (bv dak) of door het "doorslaan" van de buitenmuren of de vloer (opkruipend vocht uit de grond).
Halfsteensmuren kun je onzichtbaar laten impregneren aan de buitenzijde waardoor er geen vocht meer doorheen slaat; werkt perfect.
Als ergens op deze wijze vocht naar binnen komt, ontkom je niet aan veel ventileren, bij een onverwarmde garage zul je dan wel moeten accepteren dat de luchtvochtigheid dan niet lager zal worden dan in de buitenlucht.

Als er geen vocht van buiten komt (je auto moet dan dus ook al wel droog zijn), dan kun je de luchtvochtigheid juist laag houden door de garage, zeker met erg nat weer, juist niet of zeer beperkt te ventileren; je houdt dan immers vocht buiten. Vocht dat zich binnen de afgesloten bevindt kan dan onttrokken worden door de ontvochtigers; dan pas trek je de luchtvochtigheid echt naar beneden.
Volgens dit principe werken ook de Permabag-achtige oplossingen, combinatie van luchtdicht afsluiten en aanwezig vocht uit die lucht wegtrekken.

Wat in deze tijd ook vaak gebeurt, is dat je bij wisselende temperaturen het in de garage soms kouder is dan buiten; vochtige lucht van buiten condenseert dan als een gek op de koude auto.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


30 dec 2004 16:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Thx Lindemans. Vooral aan die laatste opmerking heb ik wat. Buiten is het inmiddels warmer dan in de garage. Door de (geringe) ventilatie zal de temperatuur wel weer langzaam stijgen denk ik.


Laatst bijgewerkt door WdePundert op 31 dec 2004 12:43, in totaal 1 keer bewerkt.



30 dec 2004 16:16
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
boxster... some day...
GENT
Bericht 
Ik heb al es gehoord dat je beter over een open carport kan beschikken waar de wind kan doorblazen dan over een slechtgeventileerde gesloten garage...
tja... what to do, allebei niet ideaal denk ik...


31 dec 2004 9:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
Je auto in zo'n luchtzakding inpakken ... als ik me goed kan herinneren heeft John zo'n ding ...


Dirk
:wink:


31 dec 2004 12:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
965 L
gemonde
Bericht 
ja ik heb de keus tussen een garage en een carport ,garage is niet verwarmd wat is dan het beste
_________________________________________
duitse laagvlieger


31 dec 2004 16:35
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
dirkie schreef:
Je auto in zo'n luchtzakding inpakken ... als ik me goed kan herinneren heeft John zo'n ding ...


Dirk
:wink:


Afbeelding

Nee hoor is zo'n standaard hoes die je overal kunt kopen, voor weinig.


31 dec 2004 18:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
965 L
gemonde
Bericht 
waar is overal???????????????????? vooral dat weinig klinkt als muziek in de oren
_________________________________________
duitse laagvlieger


31 dec 2004 18:24
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.