zo is dat maar ... grapje heeft me dus idd 900€uro's gekost ... maar goed ...das al ff uit het geheugen gewist want ik krijg er nog kriebels van.
Over hittedraadjes en vermogenswinsten dus ... want dat was de vraag ...
Martijn,
De kit op zich bestaat dus uit een luchtmassameter op principe van een hittedraad een aangepaste chip, een grotere gasklep en een K&N luchtfilter. Dit is de basis kit ... om het maximale eruit te halen zijn er wel nog wat extra zaken nodig ... te beginnen met een cupuitlaat (middendemper-vervangbuis) en superleuk extraatje een lege of sport kat.
De verschillen zijn opmerkelijk met of zonder de voorgenoemde extra's
Ik heb ze dus allemaal en durf echt wel te stellen dat het beestje duidelijk merkbaar gewoon sneller is
Kit incl extra's kom je normaal gesproken rond ongeveer de 290 a 300pk op een 964. Zonder de extra's mag je daar vlotjes 10 vanaf halen (cup en kat dus). Je uitlaatsysteem wordt dan de bottelnek.
Het beste is de vermogensstijging te merken vanaf 4500 t/min ... dan lijkt het wel of er een heel klein turbootje in actie schiet ... geen echte BOOST zoals een Turbo dat doet, maar wel een geleidelijke krachtontwikkeling die sterker is dan een standaard 964. In de lagere toerentallen merk je het ook wel maar minder spectaculair als bij de hogere ...
Wat kost het ...
De kitjes zijn verkrijgbaar via vele bedrijven. reken voor een volledige set incl de extra's (kat en cup) op ong 2000 a 2500 €urootjes naargelang waar je ze koopt met lege kat en 2500 a 3000€ met sportkat. Uiteraard moet de boel dan ook nog geplaatst worden.
Zelf doen is mogelijk al is de chip in het DME van een 964 veranderen een delicaat klusje dat je imho beter kan laten uitvoeren door iemand met ervaring. Ook de grotere gasklep is niet zo heel eenvoudig ... dus maar niet zelf proberen zou ik durven aanraden.
Behoorlijk wat geld ...dat zeker wel ...
Zou ik het opnieuw doen ... ja ... denk het wel. Wagen rijd echt een heel stuk leuker en (nog) sportiever ... maar alles went ... ook dit kitje ...
Kben nu es benieuwd wat het gaat geven met een RS vliegwiel ...

en nadien met ****** en met ***** ... want kben der nog nie klaar mee ...
Hopelijk heb je hier wat aan ...
ow jah ... en een spiraal hoort volgens mij niet thuis in een Porsche
Greetz
Dirk
