Pagina 1 van 1
druppellader storing na verkeerde polariteit: oorzaak?
Geplaatst: 19 dec 2011 19:43
door Paul II
dom dom
ontdekte dat ik de druppellader -
de dikke zwarte stekker van Porsche - verkeerd om had aangesloten
het laadvermogen is nu minimaal: micro Amp., met wel normale druppelspanning
iemand met electro technisch inzicht die kan adviseren over welke component de geest kan hebben gegeven.
heb al diverse diodes door gemeten (gemonteerd) en lijken ok.
zekering is het niet en kan het ook niet zijn; een componentje laat te weinig vermogen door.
iemand?

Re: druppellader storing na verkeerde polariteit: oorzaak?
Geplaatst: 19 dec 2011 19:53
door thedutchguy
zenerdiode, of de hele diodebrug.
Re: druppellader storing na verkeerde polariteit: oorzaak?
Geplaatst: 19 dec 2011 20:52
door frankv
Wat een slecht product, als je hem verkeerd om aan kunt sluiten. Ik heb er eentje die alles automatisch detecteert en gewoon niet aanslaat als je iets verkeerd doet. Ik weet dat het je niet helpt, maar je kunt ook gewoon een andere kopen...
Re: druppellader storing na verkeerde polariteit: oorzaak?
Geplaatst: 19 dec 2011 20:55
door renetrzes
Ik heb ook zo'n zelfde oplader maar hoe kan je hem verkeerd aansluiten dan? Hij kan toch maar op een manier in de aansteker?
Wel balen voor je, maar ik probeer er iets van te leren.
Re: druppellader storing na verkeerde polariteit: oorzaak?
Geplaatst: 19 dec 2011 21:05
door Master Ken
Dat dacht ik ook direct. Maar misschien heeft Paul er een stukje tussen gezet.

Re: druppellader storing na verkeerde polariteit: oorzaak?
Geplaatst: 19 dec 2011 22:36
door Aircooled911
Vaak wordt er een eenvoudige spanningsregelaar gebruikt in dit soort druppelladers. De spanningsregelaar is veelal een IC met 3 pootjes, soms ook voorzien van een koelplaatje. Deze zijn niet altijd bestand tegen het ompolen van de belasting (de accu in dit geval). Ook zit er vaak een condensator (elco) over de uitgang, die zijn ook gevoelig voor de polariteit. Deze kan/zal wellicht ook zijn overleden.
Re: druppellader storing na verkeerde polariteit: oorzaak?
Geplaatst: 19 dec 2011 22:46
door Ewout
Ik probeer me al de hele avond voor te stellen hoe Paul dit

In z'n 12 Volt-aansluiting heeft weten te proppen

Re: druppellader storing na verkeerde polariteit: oorzaak?
Geplaatst: 20 dec 2011 13:22
door Paul II
hoe slimme Paul verkeerd kon aansluiten?
hij heeft de verloop naar accuklemmen er bij
hij dacht dat snappen wij wel
Dank voor de suggesties over mogelijk
geplofte delen
Frank, nieuw uiteraard, maar ben van de probeer eerst te repareren generatie.
En hoorde net dat de hier veel aangeprezen nieuwe P. lader ook niet tegen dit soort gebruikersfouten kan.
Re: druppellader storing na verkeerde polariteit: oorzaak?
Geplaatst: 20 dec 2011 20:45
door frankv
Ik heb deze en gebruik hem al jaren:
http://www.oxprod.com/index.php?pg=3&ac ... 34&pid=197Hij detecteert of alles ok is, en gaat dan laden en ontladen volgens een bepaalde cyclus. Omdat ik mijn auto soms weken aan de lader heb zonder te rijden, heb ik er eentje gekocht die ook geschikt is voor kleine accu's in motorfietsen. Hij laadt in de motorfiets stand veel lichter op dan in de auto stand, dat leek mij beter voor de accu.
Re: druppellader storing na verkeerde polariteit: oorzaak?
Geplaatst: 20 dec 2011 21:36
door alvin01
Dit door frankv genoemd apparaat heb ik ook.
Werkt perfect, gebruik ik zowel voor de 911 als voor de Duc

Re: druppellader storing na verkeerde polariteit: oorzaak?
Geplaatst: 20 dec 2011 22:09
door 964hans
Paul,
Als je een schema van de lader hebt en dat naar mij op kunt sturen kan ik je mogelijk adhv het schema wel vertellen welke delen er defect zijn.
Hans
Re: druppellader storing na verkeerde polariteit: oorzaak?
Geplaatst: 20 dec 2011 22:40
door Rad911
Paul, ik zou gewoon echt een nieuwe kopen. Ik heb het niet zo op die Porsche merk laders. Die zwarte kastjes, dat zijn echt simpele dingen, de nieuwere types zijn C-TEK's van het goedkope type. Overpriced door het Porsche merk dat er op geprint is (+/- 30 euro duurder dan dezelfde CTEK in de autovakhandel).
Tip: koop gewoon gelijk een CTEK MXS 5.0 bij onderhoudslader.nl Dan ben je gelijk van alle zorgen af. Kan je ook niet verkeerd aansluiten en krachtig genoeg om ook lege auto accu's op te laden.
Re: druppellader storing na verkeerde polariteit: oorzaak?
Geplaatst: 22 dec 2011 23:08
door Paul II
dank voor aanbod Hans en advies Rad
heb 2 heetgebakerde weerstanden gevonden, die niet geheel meer aan de specs voldeden
(voor kenners 10 ohm was enkele M en bij de ander oneindig)

de oude en er boven de nieuwe en ...
kan het niet alleen slopen maar ook weer repareren

Re: druppellader storing na verkeerde polariteit: oorzaak?
Geplaatst: 22 dec 2011 23:29
door Rad911
Re: druppellader storing na verkeerde polariteit: oorzaak?
Geplaatst: 23 dec 2011 1:15
door gcar
Rad911 schreef:.....................Tip: koop gewoon gelijk een CTEK MXS 5.0 bij onderhoudslader.nl Dan ben je gelijk van alle zorgen af. Kan je ook niet verkeerd aansluiten en krachtig genoeg om ook lege auto accu's op te laden.
De C-teks zijn ook niet onfeilbaar !
Het heeft me een nieuwe batterij gekost

.
Re: druppellader storing na verkeerde polariteit: oorzaak?
Geplaatst: 23 dec 2011 7:39
door Ewout
Zo kennen we je weer, Paul

Re: druppellader storing na verkeerde polariteit: oorzaak?
Geplaatst: 23 dec 2011 9:24
door Olaf
.... nadat je deze eerst uit elkaar had gehaald
Druppelladers - 't is wat
Ben inmiddels stuk voor stuk deze ..

.. aan het inbouwen.
Re: druppellader storing na verkeerde polariteit: oorzaak?
Geplaatst: 23 dec 2011 13:19
door Paul II
vind ik niks Olaf, zo'n grof ding, niet origineel en niet passend bij een gave 911.
rijdt wel regelmatig op circuit maar wil er geen c.auto van maken
bovendien is de ontlading van de accu minimaal door het uitschakelen van diverse componenten zoals de AB-luister-functie na een week.
en wil het alarm er wel ophouden.
ontdekte de verkeerde polariteit doordat de druppellader niet uitschakelde na enkele dagen zoals ik gewend was
Re: druppellader storing na verkeerde polariteit: oorzaak?
Geplaatst: 23 dec 2011 23:03
door Olaf
Paul II schreef:vind ik niks Olaf, zo'n grof ding, niet origineel en niet passend bij een gave 911.
... volgens mij zit'ie standaard (of iig als optie) in 'n 964 RS
Daarnaast kan je ze goed verstoppen in de kofferruimte ..
