Porsche 964 na 6 jaar nog eens vrijgelaten uit de garage ..
Geplaatst: 09 mei 2013 18:09
Hi allen,
Ik ben reeds een 10 jaar in het bezit van een 964 uit 1991. Veel heb ik er nog niet mee gedaan, dus weinig ervaring ermee.
Binnen een 2-tal jaartjes wordt hij 25 jaar oud, en dat is het moment dat ik hem terug in prima staat rollend wil zien.
De auto is niet bepaald een prima ding, maar eerder iets waar nog heel wat werk aan is. Beetje cosmetisch en ook technisch.
Mijn probleemverhaal nu
Een weekje geleden wou ik de 964 uit de garage halen. Die stond ergens in een hoek en het vroeg heel wat tijd om hem eruit te kunnen halen.
De auto stond er al 6 jaar onaangeroerd. Een nieuwe batterij erin, en 1 seconde later brulde het beest.
Wel... brullen met heel veel rookontwikkeling. Na 2 min manoeuvreren in de garage moest ik al een 15 min naar buiten omdat het zicht "nul" werd.
De rook is wit van kleur, en komt uit de uitlaatpijpen. Toen de auto eindelijk buiten was, wou ik er heel voorzichtig wat mee rijden.. maar na een paar honderd meter merkte ik al felle weerstand. De motor draaide prima (de rook buiten beschouwing gelaten) en er was voldoende power.
Mijn idee was dat het de remmen waren die na al die tijd vastzaten. Het werd zo erg dat ik ferm gast moest geven om hem nog een paar meter verder te krijgen om hem aan de kant te zetten. Bij het uitstappen hoorde ik een sissend geluid. Dit bleek (vermoed ik) olie te zijn die aan het koken was in de uitlaat. Er kwamen ook wat druppels olie uitgedrupt. Nu maakt de auto iets minder rook, maar nog steeds onaanvaardbaar veel.
Vandaag de wielen afgenomen, de remmen gecheckt, en die zijn prima. Dus dit is het probleem niet.
Ik vermoed dat het de koppeling is. Misschien was deze al goed versleten, en bij het vele manoeuvreren om hem uit de garage te halen wat overbelast.. of zat ze ergens vast of zo. Na mijn eerste ritje was het zelfs zo erg dat ik de motor kon laten draaien, in eerste versnelling zonder de koppelingspedaal in te drukken.
ik hoorde ook kort een metaalachtig gepiep achteraan bij de motor, waarschijnlijk die zelfde koppeling.
Ik zit dus nu met 2 problemen... Wat is de oorzaak van de rookontwikkeling, en is mijn koppeling defect? Kan het dat een auto enkel met veel gas te geven nog iets vooruit geraakt, maar veel weerstand voelt ?
Graag meningen
mvg
Peter
Ik ben reeds een 10 jaar in het bezit van een 964 uit 1991. Veel heb ik er nog niet mee gedaan, dus weinig ervaring ermee.
Binnen een 2-tal jaartjes wordt hij 25 jaar oud, en dat is het moment dat ik hem terug in prima staat rollend wil zien.
De auto is niet bepaald een prima ding, maar eerder iets waar nog heel wat werk aan is. Beetje cosmetisch en ook technisch.
Mijn probleemverhaal nu

Een weekje geleden wou ik de 964 uit de garage halen. Die stond ergens in een hoek en het vroeg heel wat tijd om hem eruit te kunnen halen.
De auto stond er al 6 jaar onaangeroerd. Een nieuwe batterij erin, en 1 seconde later brulde het beest.
Wel... brullen met heel veel rookontwikkeling. Na 2 min manoeuvreren in de garage moest ik al een 15 min naar buiten omdat het zicht "nul" werd.
De rook is wit van kleur, en komt uit de uitlaatpijpen. Toen de auto eindelijk buiten was, wou ik er heel voorzichtig wat mee rijden.. maar na een paar honderd meter merkte ik al felle weerstand. De motor draaide prima (de rook buiten beschouwing gelaten) en er was voldoende power.
Mijn idee was dat het de remmen waren die na al die tijd vastzaten. Het werd zo erg dat ik ferm gast moest geven om hem nog een paar meter verder te krijgen om hem aan de kant te zetten. Bij het uitstappen hoorde ik een sissend geluid. Dit bleek (vermoed ik) olie te zijn die aan het koken was in de uitlaat. Er kwamen ook wat druppels olie uitgedrupt. Nu maakt de auto iets minder rook, maar nog steeds onaanvaardbaar veel.
Vandaag de wielen afgenomen, de remmen gecheckt, en die zijn prima. Dus dit is het probleem niet.
Ik vermoed dat het de koppeling is. Misschien was deze al goed versleten, en bij het vele manoeuvreren om hem uit de garage te halen wat overbelast.. of zat ze ergens vast of zo. Na mijn eerste ritje was het zelfs zo erg dat ik de motor kon laten draaien, in eerste versnelling zonder de koppelingspedaal in te drukken.
ik hoorde ook kort een metaalachtig gepiep achteraan bij de motor, waarschijnlijk die zelfde koppeling.
Ik zit dus nu met 2 problemen... Wat is de oorzaak van de rookontwikkeling, en is mijn koppeling defect? Kan het dat een auto enkel met veel gas te geven nog iets vooruit geraakt, maar veel weerstand voelt ?
Graag meningen

mvg
Peter