Auteur |
Bericht |
klaas964
'90 964 cabrioletden haag
|
warmte huishouding 964
Zoals zo vaak komt een probleempje niet alleen. Recentelijk een servootje van de kachel vervangen en dacht dat alles nu OK was met de warmteontwikkeling aan de bijrijderszijde. Daarvoor reeds de kachelslang van de dorpel naar het dashboard vervangen. Bij een lange rit waarbij de warmteregelknop helemaal naar links staat en de ventilator uit wordt het nog steeds ondraaglijk heet rechts.
Ik ben aan het uitvogelen hoe een en ander werkt en heb een paar vragen: Wordt de blowermotor achter geregeld door aansturing vanuit het dashboard? Wordt warmte door beide dorpels of alleen rechts naar voor geleid? Zit er achter één blowermotor?
verdere symptomen: De lucht uit alle dashboardroosters was warmer dan de buitenlucht. Rechts was er geen verschil in uitstroom uit de dashboardroosters met ventilator uit of op volle snelheid. Je voelt nergens een warme luchtstroom in de bijrijdersruimte. het wordt gewoon HEET.
Graag julllie ervaringen en tips. Heb de auto omgeruild en heb met een andere auto de vakantie voortgezet maar wil 't graag fixen vóór Goodwood, midden juli.
Groet, Klaas
|
31 mei 2013 8:18 |
|
|
klaas964
'90 964 cabrioletden haag
|
Re: warmte huishouding 964
Dit helpt. Met dank aan het wereldwijde web.
Eerst maar eens kijken of de slang rechts wel goed is aangebracht. Vervolgens, mocht dit geen soelaas bieden de werking van de klep achterin die de warme lucht naar voor laat gaan controleren op juist functioneren. Nog meer tips?
Ik stuur je graag de PDF waar onderstaand uit gecopieerd is alsmede het Porche HVAC manual....
The Porsche 964/993 Heating & Ventilating System Compared to previous incarnations of the 911, the 964 of 1989 introduced a level of complexity previously unheard of – particularly in the area of heating and ventilating. The system is often at the root of problems on older cars and can be readily misunderstood with fault diagnosis being difficult. Problems such as fans not running, no heat – or heat in the wrong place, hot when it should be cold, cold when it should be hot etc. etc. can all be difficult to identify, often because of the inter-dependence of some parts of the system on other functions. The considerable amount of electronics employed makes diagnosis complex and often leads to conclusions being wrong. The hub of the whole system lies in the Climate Control Unit (CCU) which sits in the DIN slot in the dash. There are no less that 8 variations of the CCU (for LHD/RHD, a/c or non-a/c, up to 1990 or beyond) – none of which are currently available as new parts from Porsche. Replacements are 993 parts which require some small modifications to function properly in a 964. The CCU relies on a number of sensors in the car in order to control a selection of fans and servo motors to result in the driver’s required environment. The diagram below shows the major components of the system and the following description will attempt to outline the way it works. Firstly, the systems for heating, air conditioning and oil cooling are largely separated although all controlled by the CCU.
Heating and Ventilating The heating system in the 964 is very effective – much more so than most modern water cooled cars – since it derives heat from the exhaust. Whilst the engine is running the exhaust gets very hot and the heat exchangers which surround the manifold transfer much of that heat to the air within the exchangers. If the cabin doesn’t require that heat there are a pair of differential pressure flapper valves which cleverly divert unwanted hot air to vents by the rear wheels. If the heat control on the CCU is turned towards the red dot the CCU commands the rear blower fan to start (initially on slow speed) which creates additional air pressure within the heat exchangers and the dash mounted fans cause a reduction in pressure in the output of the flapper valves, hence routing the hot air towards the cabin. The two slider controls on the CCU control the attitudes of 3 of the 5 servo motors mounted at the rear of the luggage compartment just ahead of the windscreen. These servo motors control the mixing of fresh and heated air (according to the heat selection on the CCU dial) and the routing of the air to the face level and footwell vents. The remaining 2 servos control the defrost (full heat and air conditioned air routed to the windscreen only) and recirculation (fresh air input cut off) functions. It should be noted that the two mixing chamber servos are mounted inside the footwell trim on 993 cars. Diagnosing problems Because of the complexity of the system, diagnosing problems can often be difficult and the interdependence of some functions on other parts of the system can lead to erroneous conclusions. Where there are problems with fans not operating as expected it is often beneficial to check the operating relays before assuming a more complex cause. The rear blower, oil cooler blower and air conditioning condenser all use an identical relay for operation and they can be swapped for the purposes of testing. The part number (an old VW part) is 811.951.253 and there are identical relays used in the main electrical panel in the luggage compartment to control the oil cooler fan (R4) and, if fitted, the air conditioning condenser fan (R14). One very common problem is heat dissipating in one or either of the footwells regardless of the CCU settings. This is invariably caused by the disintegration of one of the flexible pipes joining the sill tube to the mixing chamber. There is one on each side, under the kick panel, and they are prone to crumble with age. They are very cheap (£8 each or so) but are a little awkward to replace due to the limitation of available space. The servo motors mentioned above can also have problems. They are controlled by the CCU and provide feedback to the CCU via small electrical “wipers” inside the unit. These wipers can often develop bad connections through sheer wear and tear and can often fail to operate correctly. They can be dismantled and sometimes repaired at very small cost although replacements are available through Porsche. One issue regarding the rear blower is that early 1989 cars will have a sticker in the rear fuse box identifying the fuse as a 25 amp part. This was re-specified by Porsche in 1990 to a 30 amp part with no other changes. The 25 amp fuse will blow quite regularly whereas the 30 amp fuse will hold throughout normal usage. Failure of the compressor clutch to operate is most often because of a lack of gas pressure in the system (or the fan selector on “0”). With the absence of gas pressure it is recommended to take the car to an a/c specialist who can pressure test the system and, if sound, can re-gas the system as required. If there is concern about leakage it’s advisable to insert some ultraviolet sensitive dye into the system to aid in leak detection. Another common fault with air conditioning particularly is where the condenser fan constantly runs for a few seconds and then turns off, only to repeat again within seconds. This fault is caused by the failure of the ballast resistor which is, unfortunately, positioned in such a place to render it in the front line for corrosion attack. It’s a relatively cheap part but a little awkward to get to right above the condenser in the front left wing. The dash fans can also fail – either through bearing wear or electrical failure. Both fans are driven through a final stage amplifier rather than a relay. This solid state amplifier is attached to an aluminium heat sink mounted under the main electrical fuse/relay panel at the rear of the luggage compartment. Of course, the ultimate failure can be with the CCU itself. There have been many instances of faults cause by bad solder connections inside the CCU and of failed transistors. There have been some reported successes of owners resoldering connections and there are places in the UK, Italy and the US who can repair the CCU. Replacement CCUs are VERY expensive.
|
31 mei 2013 9:04 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: warmte huishouding 964
Beste Klaas, Ik ben ook vanaf aanschaf een paar jaar bezig geweest met de kachel Elke keer dacht ik (ook) het probleem gevonden te hebben. Een paar weken terug in een van de eerste mooie dagen in het weekeinde heb ik de CCU uit het dashboard gehaald, helemaal uit elkaar gehaald en helemaal schoon gemaakt met remmenreiniger, inclusief het buisje van de voeler. Ik heb nu al een paar weken een goed functionerend verwarming cq ventilatiesysteem. Daarom mijn tip, begin met de CCU goed schoon te maken. Je kan deze met een paar ronde radio pinnetjes zo uit het dashboard trekken. Succes
|
31 mei 2013 16:45 |
|
|
klaas964
'90 964 cabrioletden haag
|
Re: warmte huishouding 964
Dank je Willem. Zal ik zeker doen.
groet, Klaas
|
02 jun 2013 7:06 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: warmte huishouding 964
bij mij hebben ze bij de Waalgarage destijds die unit vervangen voor een gereviseerde. was idd het probleem ook over. succes!
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
02 jun 2013 7:08 |
|
|
Olaf
911 Carrera S
|
Re: warmte huishouding 964
... had WillemB ook voor je kunnen doen
|
02 jun 2013 7:10 |
|
|
ErikE
987 3.2S '07 /
ex-986 2.7 '03 /
ex-964 C2 '91 /
ex-968 CS '92 /
ex-964 C4 targa '91regio Waterland
|
Re: warmte huishouding 964
Goud inderdaad Klaas, dat Internet. En "ons" forum. Deze nuttige passage over het verwarmingssysteem heb ik mooi even aan mezelf gemaild (je weet maar nooit of het PForum uit de lucht gaat, bijvoorbeeld wegens een schrijnend tekort aan donaties..!). Mijn 964 heeft het issue dat bij een temp stand van ergens tussen de 20-24 graden vaak plotseling de verwarming stopt met toevoer van warme lucht. Die wordt dan echt koel (buitenlucht temp, vermoed ik). Geen idee waar dit aan ligt.
_________________________________________ Take the long way home....
|
02 jun 2013 10:04 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: warmte huishouding 964
Vervuiling van het meetbuisje , deze zit in de CCU, reinigen en probleem is opgelost
|
02 jun 2013 18:50 |
|
|
klaas964
'90 964 cabrioletden haag
|
Re: warmte huishouding 964
Erik en andere geinteresserden, als je me je emailadres peebeet dan mail ik je de originele PDF. Is veel overzichtelijker.
Groet, Klaas
|
03 jun 2013 18:35 |
|
|
Pimito
Weert
|
Re: warmte huishouding 964
Beste WillemB en anderen, Mijn oude 964 heeft het ook. In het begin werkt de verwarmingsknop, maar snel wordt het al koud. Je moet 'm boven de 27'C zetten of hoger. Dan wordt-ie gloeiend heet, maar eronder ijskoud (buitentemp). Nu zie ik staan: De CCU reinigen. Ik zal 'm eruit halen, maar dan? http://www.porscheforum.nl/album/album_page.php?pic_id=59424Moet ik die contacten schoonmaken achterop, of ook openmaken en hierin met remreiniger te werk gaan? Wil graag meet weten over het zgn. buisje, etc. Dank bij voorbaat! Pim
|
15 okt 2013 20:06 |
|
|
paulb
ex 964 Turbo 3.3
|
Re: warmte huishouding 964
Uhh zoekfunctie ? Denk dat je in onderstaande draadje genoeg antwoorden en links vindt; viewtopic.php?f=9&t=34994&p=931684#p931684Zowieso (ook in dit bovengenoemde draadje genoemd) een complete uitleg te vinden op de volgende link, heb daar veel aan gehad toen ik ook dergelijke rariteiten had met de kachel spullenboel... http://web.archive.org/web/200811152014 ... servos.htmSuc6, gaat vast lukken!
|
15 okt 2013 21:03 |
|
|
Liam
964C2010
|
Re: warmte huishouding 964
Deze zal ik onthouden; voor het moment heb ik een haperende servo aan de bestuurderskant; soms doet ie het, soms niet... Zal hem eens schoonmaken; dat schijnt ook bij die dingen (tijdelijk) te helpen
_________________________________________ Life's too short to drink bad wine or drive boring cars
|
15 okt 2013 21:50 |
|
|
Pimito
Weert
|
Re: warmte huishouding 964
Hallo Paul, Die informatie had ik inderdaad al eerder gelezen. Maar het probleem dat hier speelt zijn de servo's. Bij mijn auto krijg ik 'm (overal) ijskoud en (overal) gloeiend heet. Mijn probleem komt overeen met dat van Erik: "Mijn 964 heeft het issue dat bij een temp stand van ergens tussen de 20-24 graden vaak plotseling de verwarming stopt met toevoer van warme lucht. Die wordt dan echt koel (buitenlucht temp, vermoed ik). Geen idee waar dit aan ligt." Dit lijkt op te lossen door: "de CCU uit het dashboard gehaald, helemaal uit elkaar gehaald en helemaal schoon gemaakt met remmenreiniger, inclusief het buisje van de voeler. " en "Vervuiling van het meetbuisje , deze zit in de CCU, reinigen en probleem is opgelost.", zoals WillemB vertelt. Ik wil nu mijn CCU eruit halen, maar wil graag weten wat ermee te doen. Moet ik inderdaad die kast uit elkaar halen en wat precies schoonmaken, zonder iets te overijverig te zijn zodat niets meer werkt. Lijkt me gevoelige materie....
|
16 okt 2013 17:44 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: warmte huishouding 964
@Pimito, de gevoeligheid valt wel mee Als je de CU hebt opengemaakt zal je zien dat het elektronica is van de vorige eeuw De printplaat is van een behoorlijke dikte die niet breekt bij het minste geringste. Ik heb de CU opengemaakt door de stalen omhuizing compleet te verwijderen. Vervolgens heb ik de printplaat, connectoren aan de achterzijde en de regelaars overvloedig ingespoten met contactspray en direct met perslucht schoon geblazen. Vervolgens de regelaars weer wat gangbaar gemaakt met een heel klein beetje "vettige" spray. De contactspray maakt alles namelijk mooi schoon maar ook schraal. Ik weet niet meer wat ik heb gebruikt (WD 40 of teflonspray van Innotec) Ook het meetbuisje en het erachter liggende ventilatortje heb ik schoongemaakt met contactspray en met perslucht schoon geblazen. Vervolgens alles weer gemonteerd, en als laatste de stekkers die aan de kabelboom in de auto zitten ook met contactspray schoongemaakt. Daarna functioneerde bij mij weer alles naar behoren. Natuurlijk is het altijd nog mogelijk dat een van de servo's niet functioneert, maar mijn ervaring is toch dat de CU vaak de boosdoener is. Als je nog meer info nodig hebt, dan lees ik hier je reactie wel. Succes Willem(B)
|
17 okt 2013 0:25 |
|
|
RGJC4
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
|
Re: warmte huishouding 964
Kijk eens op de volgende site: http://www.porschehvac.bergvill.com/Deze man weet zo`n beetje alles van het verwarmingssysteem van de 964 en 993. De tester (voor onder andere DME, CCU etc) welke hij te koop heeft kan ik ook aanbevelen, met je eigen laptop kun je zo alles testen, ook de vele functies van het verwarmingssysteem.
_________________________________________ 993 Carrera. Gone but not forgotten: 964 C4, 968 Cabriolet, 944 Turbo S (silberrosa), 944 II
|
17 okt 2013 0:38 |
|
|
paulb
ex 964 Turbo 3.3
|
Re: warmte huishouding 964
<offtopic> Hij heeft ook een mooie oplossing voor de afstandsbediening voor de centrale vergrendeling die je op de std. controlbox kan aansluiten! Ben d'r zeer mee in m'n nopjes, eindelijk zonder sleutels die deur open! </offtopic>
|
17 okt 2013 19:47 |
|
|
Pimito
Weert
|
Re: warmte huishouding 964
Perfect. Hiermee ga ik aan de slag. Als ik zover ben laat ik het resultaat weten.
|
20 okt 2013 10:22 |
|
|
Pimito
Weert
|
Re: warmte huishouding 964
| | | | WillemB schreef: @Pimito, de gevoeligheid valt wel mee Als je de CU hebt opengemaakt zal je zien dat het elektronica is van de vorige eeuw De printplaat is van een behoorlijke dikte die niet breekt bij het minste geringste. Ik heb de CU opengemaakt door de stalen omhuizing compleet te verwijderen. Vervolgens heb ik de printplaat, connectoren aan de achterzijde en de regelaars overvloedig ingespoten met contactspray en direct met perslucht schoon geblazen. Vervolgens de regelaars weer wat gangbaar gemaakt met een heel klein beetje "vettige" spray. De contactspray maakt alles namelijk mooi schoon maar ook schraal. Ik weet niet meer wat ik heb gebruikt (WD 40 of teflonspray van Innotec) Ook het meetbuisje en het erachter liggende ventilatortje heb ik schoongemaakt met contactspray en met perslucht schoon geblazen. Vervolgens alles weer gemonteerd, en als laatste de stekkers die aan de kabelboom in de auto zitten ook met contactspray schoongemaakt. Daarna functioneerde bij mij weer alles naar behoren. Natuurlijk is het altijd nog mogelijk dat een van de servo's niet functioneert, maar mijn ervaring is toch dat de CU vaak de boosdoener is. Als je nog meer info nodig hebt, dan lees ik hier je reactie wel. Succes Willem(B) | | | | |
Goedemiddag, Ik heb de CCU eruitgehaald, opengemaakt en schoongemaakt. Asjes van het motortje mochten ook wel druppeltje vet gebruiken. Ik moet zeggen dat alles erg schoon was voor 24 jaar. Kan niet spreken van vervuiling. Ik ga vanmiddag testen. Als ik de auto op contact heb staan, en ik draai en schuif aan de knoppen, hoor ik a la minute motortjes reageren die iets afsluiten/openzetten/activeren. Klinkt zeer gecontroleerd. Daar zal het niet aan liggen. Jammer genoeg is het niet koud buiten, want dat test natuurlijk makkelijker. Als ik meer weet, meld ik me weer.
|
27 okt 2013 13:51 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: warmte huishouding 964
|
27 okt 2013 16:06 |
|
|
P-Track
Haarlem
|
Re: warmte huishouding 964
Een klus die ik ook nog moet uitvoeren bij mijn 993. Thanks voor de info!
|
27 okt 2013 17:06 |
|
|
994
|
Re: warmte huishouding 964
Ik heb nog een Temperatuurmengklep (servo) voor P 964 te koop; 2de hands ;onderdeelnummer: 964 624 324 00;Hella 130°; 95 €
|
10 nov 2013 19:16 |
|
|
Pimito
Weert
|
Re: warmte huishouding 964
Het werkt perfect. Wordt eerst heet en houdt t vervolgens op temperatuur. Even de ramen open op de snelweg (koud) en hij gaat meteen compenseren. Ben zeer tevreden!
|
10 nov 2013 20:43 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Re: warmte huishouding 964
Ik heb sinds een tijdje dat er allemaal witte schilfertjes na het starten het interieur in worden geblazen.Het wordt daarna wel snel minder maar als de auto weer een tijdje gestaan heeft en dan gestart wordt zit alles weer onder de witte schilfertjes. Iemand een idee wat dit is ?
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
01 aug 2019 21:38 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: warmte huishouding 964
'T is nog steeds niet opgelost begrijp ik........... Als je een keer een zaterdag of zondag tijd hebt, en je bereid bent naar het midden van het land te komen rijden, wil ik je best helpen zoeken door het verwarmingssysteem wat verder open te schroeven mocht dat nog niet gedaan zijn.... Heb jij of een specialist al wat los gehaald om bijvoorbeeld in de flexibele pijpen bij de voeten te kijken, of bovenin het verwarmingshuis Anders iemand opzoeken die een endoscoop heeft om wat dieper in het verwarmingssysteem te kunnen kijken zonder onderdelen los te hoeven schroeven.
|
02 aug 2019 17:15 |
|
|
Ticcie
964 C2
|
Re: warmte huishouding 964
Endoscoop met 5m kabel en draadloze verbinding met je telefoon koop je voor e20 op bol.com. Erg handig voor van alles
|
03 aug 2019 0:07 |
|
|