Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 24 apr 2024 2:52



Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
DOT Code, profiel en andere wetenswaardigheden over banden 
Auteur Bericht
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht DOT Code, profiel en andere wetenswaardigheden over banden
Naar aanleiding van het aanbod velgen en banden op dit forum, heb ik uit een topic waarin ik gereageerd heb het volgende stukje geknipt:



DOT staat voor Department Of Transportation - en geeft de productie-datum aan.

Afbeelding

Week 42 van 2002


Afbeelding

Week 51 van 2007


Dit is een voorbeeld van 2 banden, mocht je een zinvolle bijdrage hebben qua tekst of met een plaatje, dan zie ik die graag.

Het is eigenlijk heel eenvoudig: Hoe ouder de band - hoe harder het rubber - hoe minder de grip (en hoe minder slijtage gevoelig ;) )


Winterbanden hebben in het algemeen een grover profiel dan een zomerband - en zijn van een zachtere samenstelling. Om het geheel functioneel te laten zijn heb je naast een recente DOT code ook nog 'ns wat profiel nodig.

Je kan dus eigenlijk beter op jonge banden met minder profiel rijden, dan op gedateerde banden met maximaal profiel :idea:


Porsche geeft zelf als richtlijn aan banden die ouder zijn dan 5 jaar te vervangen.


19 sep 2013 16:14
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: DOT Code, profiel en andere wetenswaardigheden over band
Olaf schreef:
Je kan dus eigenlijk beter op jonge banden met minder profiel rijden, dan op gedateerde banden met maximaal profiel :idea:


Totdat het regent...
_________________________________________
Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects


19 sep 2013 16:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig op de motor :). ex: Cayman S - 987
Den Haag
Bericht Re: DOT Code, profiel en andere wetenswaardigheden over band
En als je echt alles wil weten wat er op je band staat, maar ook omrekenen wat voor wanddikte je nodig hebt als je velgmaat vergroot etc:
http://www.carbibles.com/tyre_bible.html

Beetje onduidelijk maar er zijn dus meerder pagina's:
Page Navigation:
-Tyre markings
-Tread types & run-flat tyres
-Grip, alignment, tyre pressure and TPMS
-Wheel dimensions & matching wheels and tyres

Tevens zijn de andere bibles ook wel handig als eerste naslagwerk.


19 sep 2013 16:53
Profiel
PorscheForum Junkie
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.
Woonpl.: Vlaanderen
Bericht Re: DOT Code, profiel en andere wetenswaardigheden over band
drie cijferige DOT codes duiden op een productiedatum van voor het jaar 2000, waarvan de eerste 2 op de week slaan en het laatste op het jaar
vanaf 2000 is men 4 cijfers gaan gebruiken, deze is dus van week 45 van het jaar 1999

Afbeelding


19 sep 2013 16:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig op de motor :). ex: Cayman S - 987
Den Haag
Bericht Re: DOT Code, profiel en andere wetenswaardigheden over band
En zonder dat driehoekje zelfs van 1989... Maar als je dat nog op een band hebt staan, is het tijd voor iets nieuws denk ik....


19 sep 2013 17:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 4S
Goedereede
Bericht Re: DOT Code, profiel en andere wetenswaardigheden over band
En waar staan die N coderingen ook al weer voor :scratch:

:popcorn:




Maar goed topic, heb zelf ook banden vervangen van de mijne, profiel was nog bijna nieuw, maar waren van 2002. Echt een verschil, veel meer grip en comfortabeler.


19 sep 2013 21:51
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: DOT Code, profiel en andere wetenswaardigheden over band
ATanis schreef:
En waar staan die N coderingen ook al weer voor ?



Zeg het maar! Is namelijk ook van toepassing in dit topic ;)


19 sep 2013 22:08
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig op de motor :). ex: Cayman S - 987
Den Haag
Bericht Re: DOT Code, profiel en andere wetenswaardigheden over band
staat ook in de tyre bible page 1 :salut:


19 sep 2013 22:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo Highline
Huizen
Bericht Re: DOT Code, profiel en andere wetenswaardigheden over band
Tsja, nu zo maar een ding. Ik snap het volledig met de DOT codes en leeftijden.

Echter, de grootste verouderaar in banden is UV. Nu staat mijn P, net als zovele P's onder ons, het meeste van het jaar binnen en, zoals ook in mijn geval, als-ie buiten op de stoep staat, zit er een hoes over die ook over de wielen/banden heenvalt.

De Pirelli's P7 onder mijn bakkie zijn alweer 8 jaar oud, maar nog steeds met goed profiel. Geen haarscheurtjes oid en ze glimmen nog mooi (alhoewel ik dan niet echt een indicator vind) en tonen nog diepzwart. Vorig jaar circuit-instructie met de auto gehad en specifiek aan de instructeur gevraagd wat hij van de grip vond. Deze was, volgens hem, vergelijkbaar met andere auto's. Ook remtests en andere acties lieten niets vreemds zien.

ik wil dus maar zeggen: het is absoluut niet noodzakelijk om na een jaar of 5 je banden te vervangen. Het hangt van de condities af. Je kunt het ook heel simpel zelf testen: als je 100 km/h rijdt en een noodstop nabootst en binnen 43 meter stil staat, dan heeft je rubber nog grip genoeg (en is de rest van je remmelarij ook in orde). let wel: haarscheurtjes zijn uit den boze, dan meteen vervangen!


20 sep 2013 0:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: DOT Code, profiel en andere wetenswaardigheden over band
Even enkele aannames. Een nieuw setje banden is duizend euro. Als je daar vijf jaar mee doet, is dat 200 euro per jaar.
Als je er tien jaar mee doet bespaar je dus honderd euro per jaar.
Ik noem dat peanuts als je Porsche wilt rijden. Dus na vijf jaar nieuwe banden. Zekerheid voor alles en nog liever de bandjes verslijten binnen vijf jaar. :drive:


20 sep 2013 0:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht Re: DOT Code, profiel en andere wetenswaardigheden over band
met zo'n berekening kan ik ook de gehele huidige crisis oplossen....

de vraag is of je gewoon 1000 euro nu wil aftikken als je banden misschien nog goed zijn.... ik niet...
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


20 sep 2013 9:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: DOT Code, profiel en andere wetenswaardigheden over band
lagunamak schreef:
Tsja, nu zo maar een ding. Ik snap het volledig met de DOT codes en leeftijden.

Echter, de grootste verouderaar in banden is UV. Nu staat mijn P, net als zovele P's onder ons, het meeste van het jaar binnen en, zoals ook in mijn geval, als-ie buiten op de stoep staat, zit er een hoes over die ook over de wielen/banden heenvalt.

ik wil dus maar zeggen: het is absoluut niet noodzakelijk om na een jaar of 5 je banden te vervangen. Het hangt van de condities af. Je kunt het ook heel simpel zelf testen: als je 100 km/h rijdt en een noodstop nabootst en binnen 43 meter stil staat, dan heeft je rubber nog grip genoeg (en is de rest van je remmelarij ook in orde). let wel: haarscheurtjes zijn uit den boze, dan meteen vervangen!


+1
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


20 sep 2013 9:10
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: DOT Code, profiel en andere wetenswaardigheden over band
Die 5 jaar zal inderdaad niet op een dag, maand of zelfs jaar komen :popcorn:

lagunamak schreef:
(alhoewel ik dan niet echt een indicator vind)


Een goede indicatie is om met je nagel in het rubber te duwen .. vervormt je nagel of het rubber :?: :wink:

Die rem-test is ook wel een aardige :thumleft:


Iemand die iets over vulkanisatie (en het verouderen van banden) schreef:
Vulkanisatie is het proces waarbij men dwarsverbindingen tussen verschillende monomeerketens bijmaakt.

Het ontstaan van deze dwarsverbindingen maakt het originele vloeibare latex stijver en brosser. Door met verschillende concentraties zwavel te werken, ontstaan verschillende soorten rubber: van zeer elastische met weinig zwavel, tot autobanden met 3 à 5% zwavel, en ten slotte hardrubber voor knuppels en dergelijke met zo'n 40% zwavel.

Ook op natuurlijke wijze treedt vulkanisatie op. Door het contact van het rubber met zuurstof uit de lucht worden alsmaar meer dwarsverbindingen gevormd, waardoor rubberproducten stijver en brosser worden. Dit proces is verantwoordelijk voor het verouderingsproces van banden, en het wordt nog versneld door de inwerking van UV-straling.

Bij autobanden, maar ook in veel andere rubberproducten, wordt carbon black gebruikt (structuurroet, met zeer specifieke eigenschappen, waarvan vele soorten bestaan), dat zorgt voor de zwarte kleur, en helpt veroudering tegen gaan omdat het UV-straling absorbeert. Het carbon black verbindt zich chemisch met het rubber bij vulkanisatie.


20 sep 2013 9:14
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: DOT Code, profiel en andere wetenswaardigheden over band
Marcel schreef:
met zo'n berekening kan ik ook de gehele huidige crisis oplossen....

de vraag is of je gewoon 1000 euro nu wil aftikken als je banden misschien nog goed zijn.... ik niet...



Ik doe enkele aannames die uiteraard discutabel zijn. Wat ik wil aangeven is dat je naar mijn mening maar weinig winst hebt door (veel) langer door te rijden met je banden als er nog voldoende profiel op zit.
En zoals regelmatig op dit forum geschreven wordt, wie betaalt bepaalt.

Ik heb een paar jaar terug de voorbanden van mijn Boxster vervangen omdat ze ruim vijf jaar oud waren. Ik heb toen ook gekozen voor banden met een N codering. Ook dat vinden een aantal forumleden niet nodig, maar ik wel.
Ik heb ook een keer twee achterbanden vervangen nadat er een lek was gegaan door een spijker. Was een duur grapje voor een lekke band.


20 sep 2013 9:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: DOT Code, profiel en andere wetenswaardigheden over band
Ook de eisen die je aan de banden stelt zijn vind ik bepalend. Rijd je de Porsche op de limiet of niet. Ik zou niet graag met 10 jaar oude banden 280 kmh rijden.
_________________________________________
Life's to short not to live it up a little!


20 sep 2013 9:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: DOT Code, profiel en andere wetenswaardigheden over band
Back on topic, stukje in de Car bible van de link hierboven over n- codering :
If you've got a Porsche, then you ought to be aware that as well as using N-rated tyres, you ought to use matching tyres all around because many Porsches have different sizes tyres front and rear. So for example if you have a Porsche with N-3 rated tyres and the rear ones need replacing but the model has been discontinued, you should not get N-0's and put them on the back leaving the old N-3's on the front. You should replace all of them with the newer-designed re-rated N-0 tyres.

Read more: http://www.carbibles.com/tyre_bible.html#ixzz2fPxkVnB9

Even een kanttekening : de schrijver van de carbible is een petrol head en basic mechanic, dus het is zijn persoonlijke mening.

Aangezien ik mijn achterbanden ca 2 x zo snel slijt dan voor, ff 2 setjes achterbanden kopen samen met 1 setje voorbanden. Dan weet ik zeker dat ik dezelfde n-codering heb. :thumleft: .....
_________________________________________
Life's to short not to live it up a little!


20 sep 2013 10:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig op de motor :). ex: Cayman S - 987
Den Haag
Bericht Re: DOT Code, profiel en andere wetenswaardigheden over band
Je moet stukje over N-codering daar ook even in USA context plaatsen, wegens de claim-cultuur: Als je crasht omdat je wielophanging afbreekt dan zullen ze daar al owner abuse als argument gebruiken als je geen N-band hebt :wink: . Tevens probeert hij 't allemaal beetje onderhoudend te schrijven om het niet te droge kost te laten worden.


Ik zou het ook niet zo strikt nemen, maar het is algemeen wel zo dat 4 dezelfde banden rondom op elke auto handigste is. Dus niet twee merken met sportband en all weather band oid. Ik denk wel dat de verschillen tussen een generatie N-1 en N-2 geen wereld van verschil zal zijn.


20 sep 2013 10:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 964 nu R107
010
Bericht Re: DOT Code, profiel en andere wetenswaardigheden over band
Zojuist even naar de Bridgestone banden van mijn 964 gekeken en op de achterbanden staat 'DOT EJUY CLD' en dat is alles. Iemand hier enig idee welke productie datum dit is?


20 sep 2013 13:05
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: DOT Code, profiel en andere wetenswaardigheden over band
Ik denk dat je maar naar 1 band hebt gekeken. Die datum staat er (voor zover ik weet) maar aan 1 kant op :wink:


20 sep 2013 14:13
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 964 nu R107
010
Bericht Re: DOT Code, profiel en andere wetenswaardigheden over band
Olaf schreef:
Ik denk dat je maar naar 1 band hebt gekeken. Die datum staat er (voor zover ik weet) maar aan 1 kant op :wink:


Op de voorbanden (aan buitenkant en ook Bridgestone S-02) staat er wel een 'gewone' DOT code op (2006) maar aan de achterkant staat alleen deze vreemde DOT code. DOT zal toch niet aan binnenkant van de band zitten?


20 sep 2013 14:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig op de motor :). ex: Cayman S - 987
Den Haag
Bericht Re: DOT Code, profiel en andere wetenswaardigheden over band
Reesmees schreef:
Zojuist even naar de Bridgestone banden van mijn 964 gekeken en op de achterbanden staat 'DOT EJUY CLD' en dat is alles. Iemand hier enig idee welke productie datum dit is?

Achter DOT EJUY CLD zou nog getal moeten staan: dus DOT EJUY CLD 123 (gevolgd door driehoekje).

Staat waarschijnlijk aan de binnenkant.

nog even gegoogled ter ondersteuning van Olaf's verhaal:
Citaat:
Die vollständige DOT Kennzeichnung befindet sich in der Regel nur auf einer Reifenseite. Die Kennzeichnung DOT mit der Zulassungsnummer ist zwar i.d.R. auf beiden Seiten, jedoch einmal ohne das Datum der Reifenherstellung. Das bedeutet, die Kennzeichnung ist möglicherweise auf der Fahrzeuginnenseite. Dass macht das Ablesen schon etwas schwieriger. Bei montierten laufrichtungsgebundenen Reifen (z.B. V-Profil) ist somit das Herstellungsjahr 2x auf Fahrzeuginnen- und 2x auf der Fahrzeugaußenseite. Bei asymmetrischen Profilen ist es möglich, dass sich die vollständige DOT Kennzeichnung nur auf der Innen- oder Außenseite befindet.
http://www.kfz-teile-service.de/lexikon ... von-reifen

EJ staat voor Bridgestone Tire Company, Ltd, Tosu-Shi, Saga-Ken, Japan, dus dat klopt iig. UY CLD is volgens mij gewoon type goedkeuring nummer van departments of transport (DOT).

Nog meer google: UY= band maat: 245/75 16 CP http://www.barrystiretech.com/dotcoding.html

CLD is het type band....maar kan geen lijst vinden.


20 sep 2013 14:33
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: DOT Code, profiel en andere wetenswaardigheden over band
Reesmees schreef:
Op de voorbanden staat er wel een 'gewone' DOT code op (2006)



Waarschijnlijk doe je je nickname geen eer aan .... Week 20 van 2006 :arrow: .. toch ruim 7 jaar jong :wink:

Ik hoop dat je achterbanden geen rijrichting hebben ...

Afbeelding

... want dan zit er 1tje verkeerd om :shock:


20 sep 2013 14:40
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
Bericht Re: DOT Code, profiel en andere wetenswaardigheden over band
Reesmees schreef:
Olaf schreef:
Ik denk dat je maar naar 1 band hebt gekeken. Die datum staat er (voor zover ik weet) maar aan 1 kant op :wink:


Op de voorbanden (aan buitenkant en ook Bridgestone S-02) staat er wel een 'gewone' DOT code op (2006) maar aan de achterkant staat alleen deze vreemde DOT code. DOT zal toch niet aan binnenkant van de band zitten?


Klopt :D , en hoogstwaarschijnlijk zijn beide banden (op dezelfde as) van dezelfde batch. Dus aan de andere kant vd auto kan je de datum zien :mrgreen: (en als je 100% zekerheid wil, dan moet je idd ff aan de andere kant vd band kijken).


20 sep 2013 14:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 964 nu R107
010
Bericht Re: DOT Code, profiel en andere wetenswaardigheden over band
De band staat de goede kant op gemonteerd hoor :lol: Alle pijltjes wijzen de goede kant op, mits ik niet achteruit rijd.

Ben net aan andere kant gaan kijken. Daar staat vreemd genoeg dus wel een DOT op. Geen nood is nl CLD 1608, gaan dus nog jaaaaaren mee :mrgreen: De achterbanden hebben een N-3 codering overigens.

PS Rees van Mees staat niet voor de snelheid waarmee ik rijd.


20 sep 2013 15:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig op de motor :). ex: Cayman S - 987
Den Haag
Bericht Re: DOT Code, profiel en andere wetenswaardigheden over band
Dat is dus best normaal dat je ze maar aan 1 kant kan zien. :!:
Olaf schreef:
Reesmees schreef:
Op de voorbanden staat er wel een 'gewone' DOT code op (2006)



Waarschijnlijk doe je je nickname geen eer aan .... Week 20 van 2006 :arrow: .. toch ruim 7 jaar jong :wink:

Ik hoop dat je achterbanden geen rijrichting hebben ...

Afbeelding

... want dan zit er 1tje verkeerd om :shock:

Dat is volgens mij niet per definitie zo, want er bestaan imho ook asymmetrische banden met voorgeschreven draairichting en dan kan je dus hebben dat ze op alle 4 de banden aan binnenzijde zitten:
Citaat:
Bei asymmetrischen Profilen ist es möglich, dass sich die vollständige DOT Kennzeichnung nur auf der Innen- oder Außenseite befindet.


20 sep 2013 15:43
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.