Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 jun 2024 3:27



Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Racebenzine met octaangehalte 102 al getest? 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Het is voor mij nieuw, maar er zijn al 25 tankstations verspreid in NL waar je racebenzine kunt tanken met een octaangehalte van 102. http://www.autoblog.nl/nieuws/benzine-met-hoog-octaangetal-bij-25-nederlandse-tankstations-69800 Heeft iemand dit al getest en wat zijn je ervaringen?


05 sep 2014 20:54
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Intermeccanica 356 Speedster, Formule Vee, VW 1302 S Karmann Cabrio #PF 613#
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Nee wel 115 sunoco. Tonnetje gekocht. Top.


05 sep 2014 20:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Niet geprobeerd, en ik was het ook niet van plan...kost meer en levert niets op.

zostraks 1.60 (euro98) de liter hier net over de grens betaald..... :thumleft:

Geen idee hoeveel ron102 gaat kosten...1.80 de liter.... :?:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


05 sep 2014 21:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Gaan we weer.......gooi gewoon diesel in je Porsche....is lekker goedkoop en zal ie het ook wel op doen....


Hier de link naar de oplichters die beweren dat dit de prestaties van een motor verhoogd :wink: :
http://www.sunocoracing.nl/technisch-benzine-tips.php#1
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


05 sep 2014 22:31
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Regelmatig ARAL 102

Je merkt er inderdaad helemaal niets van...
Niet in verbruik, vermogen, etc.
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


05 sep 2014 22:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Intermeccanica 356 Speedster, Formule Vee, VW 1302 S Karmann Cabrio #PF 613#
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Mijn Formule Vee loopt niet goed (pingelen) op 95 octaan. Wel op v power maar dat schijnt stiekem toch 98 octaan te zijn. Dus 102 en hoger is veilig. Beetje hoge compressie die kleine rakker.


06 sep 2014 0:11
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Meer vermogen of niet, ik voel me net een racecoureur met 102 in mijn tank :drive:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


06 sep 2014 9:58
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 996 Carrera 4S ex 993 Carrera S ex 3.2 Carrera
West-Vlaanderen
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
roondejong schreef:
Mijn Formule Vee loopt niet goed (pingelen) op 95 octaan. Wel op v power maar dat schijnt stiekem toch 98 octaan te zijn. Dus 102 en hoger is veilig. Beetje hoge compressie die kleine rakker.

Kan je pingelsensor de motor daar wel op aanpassen? Ik denk dat het bij de meeste gewoon stopt op 98.


06 sep 2014 10:17
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
912 schreef:
Regelmatig ARAL 102

Je merkt er inderdaad helemaal niets van...
Niet in verbruik, vermogen, etc.

Heb ik gisteren ook getankt in D.
De Roadster reed daarna véél beter! Uiteraard kan dat (ook) komen door de softwaretuning 82->115PK die ik meteen daarna uit heb laten voeren. :D
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


06 sep 2014 11:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 928-S4 ClubSport ex 928-S4 ex 928-S3
nu Alpine en Lotus
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Hier gaat weer zo'n lekkere lading..., hoeveel is deze 102 duurder dan 98 per liter?

Afbeelding
_________________________________________
80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.


08 sep 2014 11:56
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Er zijn ook mensen die op hun hifi installatie verschil menen te horen wanneer ze een speciaal netsnoer van EUR 250 gebruiken voor hun versterker.
Vooral in die illusie blijven geloven, anders is het helemaal zonde van je geld ...

Sunoco zelf stelt terecht:
Om uzelf in te dekken in extreme omstandigheden is het aan te raden om een octaan ‘kussen’ te hebben. Echter is er geen voordeel om een erg hoog octaan kwaliteit product te gebruiken als je het niet nodig hebt. Meer octaan geeft niet meer vermogen in dat geval wat een wijdverbreid misverstand is.
Als je motor dus niet is ontworpen / ingeregeld op een hoog octaan gehalte (hoge compressie / vroege ontsteking) heeft het gebruik daarvan geen meerwaarde.


Motoren zijn soms op 98 ingeregeld met de mogelijkheid om op 95 te rijden (klopsensor past indien nodig de ontsteking daarop aan).
In dat geval kun je iets vermogen verliezen bij gebruik van 95, maar m.i. geen vermogen winnen bij 102. Bij mijn VW Touran met 2.0 FSI motor is dit zo.
Veel motoren zijn tegenwoordig ingeregeld op 95, dan maakt t volgens mij geen bal uit.
Geen idee hoe standaard Porsche motoren staan ingeregeld tegenwoordig; als die standaard op 102 staan en ontsteking bijregelen bij 98 resp 95, dan zou het wel uit kunnen maken. Kan me niet voorstellen dat dat voor een standaad Boxster zo zou zijn, misschien de Turbo of GT3 motoren ?
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


Laatst bijgewerkt door lindemans op 08 sep 2014 12:54, in totaal 2 keer bewerkt.



08 sep 2014 12:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
M140i
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Ja, getest en goed bevonden, ik merkte echt duidelijk verschil, acceleratie boven de 160km/h was merkbaar feller.

lindemans schreef:
Er zijn ook mensen die op hun hifi installatie verschil menen te horen wanneer ze een speciaal netsnoer van EUR 250 gebruiken voor hun versterker.

Misschien horen ze wel degelijk het verschil. Dat jij het niet hoort, is een ander verhaal. Maar het enige wat jij kunt zeggen is dat je het zelf niet hoort. Het is natuurlijk gemakkelijk om te zeggen dat het verschil dat sommige anderen ervaren er helemaal niet is. Iedereen heeft eigen gevoeligheden, dingen die je merkt die een ander niet merkt... Zo zijn er ook mensen die niet kunnen horen of een motor 4 cylinders heeft of 8 cylinders. Beetje extreem voorbeeld, maar gevoel voor bepaalde dingen verschilt nogal tussen mensen. Als je extreem fijngevoelig bent, dan zie of hoor je dingen die 99 van de 100 mensen niet zien of horen. Het is natuurlijk ook een beetje vreemd voor die 99 mensen om te erkennen dat dingen die ze zelf niet zien, horen, of voelen wel bestaan... :|
_________________________________________
In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas


08 sep 2014 12:50
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 996 Carrera 4S ex 993 Carrera S ex 3.2 Carrera
West-Vlaanderen
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Sommige mensen baseren zich dan ook liever op harde feiten dan subjectieve meningen.
Als je motor afgesteld is op 95 en 98 heeft het gewoon geen zin om 102 in te doen.

Zelfde met die geluidskabel, in de meeste gevallen zijn die dure kabels gewoon van betere kwaliteit op vlak van robuustheid (dus dat ze 10x langer meegaan), niet op vlak van geluid. Kan goed zijn dat je beter geluid hoort, maar dat is omdat je het je inbeeldt. De kracht van suggestie doet namelijk zeer veel.


08 sep 2014 13:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Tank altijd 95 behalve op de NS dan 102.
Merk geen enkel verschil, is alleen voor de gemoedsrust.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


08 sep 2014 13:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Intermeccanica 356 Speedster, Formule Vee, VW 1302 S Karmann Cabrio #PF 613#
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
dobbelsteen schreef:
roondejong schreef:
Mijn Formule Vee loopt niet goed (pingelen) op 95 octaan. Wel op v power maar dat schijnt stiekem toch 98 octaan te zijn. Dus 102 en hoger is veilig. Beetje hoge compressie die kleine rakker.

Kan je pingelsensor de motor daar wel op aanpassen? Ik denk dat het bij de meeste gewoon stopt op 98.


Laat die sensor er nu niet opzitten .. Ik kan de ontsteking wel later zetten maar dan is de fun ook weg.
Vandaar dan maar het hogere octaan benzine.

Hij loopt op zich ook op shell v power maar dat schijnt stiekem ook 98 te zijn heb ik gehoord.


08 sep 2014 13:32
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 Targa
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Gewoon euro 95 tanken en een scheut hiervan in je tank..................heb je zelfs octaan 110! :mrgreen:

Afbeelding
_________________________________________
Black Cars Look Better In The Shade


08 sep 2014 20:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996mk2 cabrio en 944 Cup racer
Apeldoorn Oost
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
ik tankte met mijn ex Turbo Saabs in Duitsland altijd Shell V -Power 100. Verschillen tov 98 in NL:
- hogere turbodrukken (af te lezen op turbodrukmeter) dus meer vermogen (ook merkbaar)
- bij zelfde rijsnelheid lager verbruik.
Sindsdien tank ik met de P's ook 100 in Duitsland als ik de Ring opga, in het kader van 'baat het niet dan schaadt het niet'
_________________________________________
996 mkII cabrio tiptronic, 944 Cup racer und noch etwas


08 sep 2014 21:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Leuke discussie dit. Stuk of 5 SAAB turbo's gehad, en die reageren wel op hoger octaan. Hoe kan dat? Omdat het Trionic systeem na iedere ontsteking in real-time meet hoe de verbranding is geweest . Dat wordt gedaan door ionisatie te meten in de verbrandingsgassen. En dan wordt de zaak indien nodig net zo vervroegd dat hij zo optimaal mogelijk loopt. Hoger Octaan rekt dit proces dus op. Mijn 95 Aero was er echt gevoelig voor, Aral 100 erin, zo snel als ik in Duitsland kon scoren. En dan gas erop geweldig. V-power doet dat zeker niet, en dat is gewoon 95, geen 98. Ik heb Shell daar ooit over aangeschreven, juist vanwege het SAAB gedrag ( en het uitblijven van positief effect met het duurdere V power)

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn 3.6 zich er allemaal niet veel van aan lijkt te trekken. Ik weet ook niet of de Motronic in real time probeert het maximale uit de benzine te halen zoals de SAAB Trionic.

Overigens, in Hifi is de kabeldiscussie inmiddels gemeengoed. Daar kan ik lang over uitwijden, maar er zijn echter al andere fora voor :-)


08 sep 2014 23:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996mk2 cabrio en 944 Cup racer
Apeldoorn Oost
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Porschenovice schreef:
V-power doet dat zeker niet, en dat is gewoon 95, geen 98.

in Duitsland heeft V-Power octaangetal 100 (ik bedoelde de racing versie) :wink:
_________________________________________
996 mkII cabrio tiptronic, 944 Cup racer und noch etwas


09 sep 2014 21:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex Porsche 911 ex. 944 2.7 Bollenstreek
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
De firezone 102 kost net zo veel als 98. Ik heb het nu in mijn tank zitten maar ervaar (nog) geen verschil. Met Aral 102 merk ik wel verschil. Het zit er nu 50 km in en wil nog even wachten met mijn eind conclusie.
_________________________________________
Porsche 911


14 sep 2014 8:37
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Keep us posted! Waar is trouwens een Firestone in ZH?


14 sep 2014 8:43
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Turbo 3.6 / 996 GT2 / 924 Turbo / 924 / 924 / Defender 110 ex 924/ex 924/ex 911 2.7/ex 911SC/ex 911 3.2/ex 911 3.2/ex 964C4/ex 993Turbo/ex 964C4
Koekhapper PBVH
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
http://www.competition102.com/


14 sep 2014 8:51
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Ik lees met grote verbazing deze discussie. :shock:

Hoe hoger het octaangetal, hoe slechter het benzine wil ontbranden.
Waarom zou een auto beter presteren bij 102 als je 98 of zelfs 95 hoort te tanken? :scratch:


Als je een motor gaat tunen en daarbij de compressie gaat verhogen kan het zijn dat er 102 getankt moet worden, dat is dan puur en alleen om vroegtijdige verbranding te voorkomen.

Ik tank in mijn Hemi V8 minimaal Ron 108. Wil ik eens een keer een sprintje trekken, zet ik hem over op brandstof met ron 95 waarbij hij merkbaar sneller is.
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


14 sep 2014 9:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex Porsche 911 ex. 944 2.7 Bollenstreek
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
In Nootdorp zit er 1.
_________________________________________
Porsche 911


14 sep 2014 9:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex Porsche 911 ex. 944 2.7 Bollenstreek
Bericht Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Hier staat een test met verschillende auto's en brandstof. Opvallend is dat vooral het koppel flink toeneemt. Maar alleen bij moderne auto's.

https://m.youtube.com/watch?v=gQghB4asSnI
_________________________________________
Porsche 911


14 sep 2014 9:47
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.