Heel & toe / side-flip
Geplaatst: 09 okt 2014 22:37
Voor de lezers die geen idee hebben waar ik het over heb: dit zijn technieken waarbij
je tegelijkertijd remt en terugschakelt met tussen-gas. Je moet dan met je rechtervoet
rem- en gaspedaal op hetzelfde moment bedienen. Dit kan door te remmen met de bal
van je voet, en gas te geven met je hak (heel & toe), of door te remmen met het linker
deel van je voet, je voet iets kantelen naar rechts, en zodoende ook gas geven (side-flip).
Je moet wel heel snel 2 x ontkoppelen: 1 x naar zijn vrij, tussengas geven, en nog 1 x
naar de lagere versnelling.
Technieken die gebruikt worden in de racerij om bij hoge toerentallen snel terug te kunnen
schakelen. Het kan ook zonder, maar dan moet je de koppeling heel rustig op laten komen
en dat kost tijd. In het dagelijkse verkeer niet nodig, maar ik heb de techniek me eigen
gemaakt 25 jaar geleden en ik vind het leuk om die te gebruiken.
Dat is me in mijn vorige auto's altijd gelukt (de side-flip), maar belangrijk is wel dat de stand
van rem- en gaspedaal t.o.v. elkaar dit mogelijk maken: als je flink remt moet rempedaal
ongeveer op gelijke hoogte staan van het gaspedaal. In de breedte moet er ook niet heel
veel ruimte tussen de pedalen zijn.
Waarom dit verhaal ? Een stukje educatie voor de onwetenden, maar ook een beetje frustratie.
Deze technieken toepassen lukt me niet in de eerste sport-auto (964) die ik in mijn leven heb
aangeschaft. De pedaal-opstelling maakt het (voor mij) onmogelijk.
Voor de side-flip zit het gaspedaal te "diep", en voor heel & toe vermoedelijk ook, maar dan komt
ook mijn rechter knie in het gedrang met het stuur (dat niet verstelbaar is !).
De pedalen in een 964 zijn, als ik internet mag geloven, op geen enkele manier te verstellen om
e.e.a. wel mogelijk te maken.
Zijn er hier op het forum nog anderen die deze techniek toepassen, en zo ja, hoe dan ?
Ter illustratie een filmpje, de coureur past de side-flip toe:
https://www.youtube.com/watch?v=TUodMtqk7mo

je tegelijkertijd remt en terugschakelt met tussen-gas. Je moet dan met je rechtervoet
rem- en gaspedaal op hetzelfde moment bedienen. Dit kan door te remmen met de bal
van je voet, en gas te geven met je hak (heel & toe), of door te remmen met het linker
deel van je voet, je voet iets kantelen naar rechts, en zodoende ook gas geven (side-flip).
Je moet wel heel snel 2 x ontkoppelen: 1 x naar zijn vrij, tussengas geven, en nog 1 x
naar de lagere versnelling.
Technieken die gebruikt worden in de racerij om bij hoge toerentallen snel terug te kunnen
schakelen. Het kan ook zonder, maar dan moet je de koppeling heel rustig op laten komen
en dat kost tijd. In het dagelijkse verkeer niet nodig, maar ik heb de techniek me eigen
gemaakt 25 jaar geleden en ik vind het leuk om die te gebruiken.
Dat is me in mijn vorige auto's altijd gelukt (de side-flip), maar belangrijk is wel dat de stand
van rem- en gaspedaal t.o.v. elkaar dit mogelijk maken: als je flink remt moet rempedaal
ongeveer op gelijke hoogte staan van het gaspedaal. In de breedte moet er ook niet heel
veel ruimte tussen de pedalen zijn.
Waarom dit verhaal ? Een stukje educatie voor de onwetenden, maar ook een beetje frustratie.
Deze technieken toepassen lukt me niet in de eerste sport-auto (964) die ik in mijn leven heb
aangeschaft. De pedaal-opstelling maakt het (voor mij) onmogelijk.
Voor de side-flip zit het gaspedaal te "diep", en voor heel & toe vermoedelijk ook, maar dan komt
ook mijn rechter knie in het gedrang met het stuur (dat niet verstelbaar is !).
De pedalen in een 964 zijn, als ik internet mag geloven, op geen enkele manier te verstellen om
e.e.a. wel mogelijk te maken.
Zijn er hier op het forum nog anderen die deze techniek toepassen, en zo ja, hoe dan ?
Ter illustratie een filmpje, de coureur past de side-flip toe:
https://www.youtube.com/watch?v=TUodMtqk7mo
