Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 20:38



Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
De beste keus motorolie ? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
993 Carrera, PSS9, LSD, Renlline/ Tarret achterophanging, Carnewal RSR+200 cell cat.
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Voor mijn 993 ben ik overgestapt naar 10W60. Waarom? omdat deze olie dezelfde viscositeit heeft als de "Porsche classic oil". Iemand hier die dezelfde overstap heeft gemaakt?
_________________________________________
993 Carrera. Gone but not forgotten: 964 C4, 968 Cabriolet, 944 Turbo S (silberrosa), 944 II


28 jan 2015 0:37
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Curaçao
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Elferhenkie2 schreef:
Het bewijs dat gewone motorolie echt niet volledig wegloopt, zelfs niet na 5 jaar in de kofferruimte van een oude sloopauto die in weer en wind staat.
Op contactplaatsen stroomt olie zelfs helemaal niet weg, kijk maar naar de keerring van de nokkenas die ik opzij heb geschoven en kijk naar waar de bouten elkaar raken en de klepveren, waar contact met ander metaal is zit gewoon nog olie, net zoveel als na een week stilstand.

R4MS3S schreef:
En wat die bak roest en troep hierboven betreft... als ik een schoon en geslepen of gecoat oppervlak insmeer met verse motorolie dan loopt het daar gewoon af (nokkenas bijvoorbeeld). Aan die bak sh*t op de foto's zit zoveel zand en drek dat die olie daar wel blijft hangen... maar om dat nou tussen je krukaslagers te stoppen..... :popcorn:

@R4MS3S: :thumleft:

@Elferhenkie2: Ik lees op je website onder "Wie zijn wij" dat jullie niet repareren. Gelet op je bovengenoemde post is dat misschien maar goed ook! :mrgreen:

Los van alles vind ik het een beetje jammer dat als iemand wat kennis met ons deelt (of het nu een particulier is of een bedrijf) dit voor sommigen onder ons steeds weer gepaard moet gaan met wat ik maar even "leuke opmerkingen" noem.

Tot zo ver mijn "leuke opmerking".


28 jan 2015 4:50
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Ik zie nergens een bak met roest... (Wel een rode roestbak, maar dat is de auto zelf)

Geloven jullie maar mooi dat het zand en rommel er al zat toen het in de auto gelegd werd, ik hoef niks te bewijzen, geef gewoon mijn eerlijke advies.
Dat spul is daar gewoon direct na het demonteren neergelegd en dat troep dat komt er echt wel op na een jaar of 6. Als je zelfs dat al niet begrijpt, heb je er echt geen kijk op.
Ik verkoop geen olie, banden of weet ik het wat dus kan gewoon eerlijk zeggen hoe het er in de praktijk aan toe gaat.

Loop voor de aardigheid eens het terrein op van een autodemontagebedrijf en vraag even of je het kleppendeksel mag verwijderen van een motor die al een jaar of 5 stilstaat.

Ik kom zelf uit de praktijk (VAG/Audi/SkodaPorsche)en kom nog steeds bij heel veer autobedrijven). Daar gaat het er in de werkplaats anders aan toe dan het de klant voorgespiegeld wordt.

Tussen kennis delen en een commerciële boodschap overbrengen zit trouwens nog een hoop verschil :wink:
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


28 jan 2015 13:36
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Elferhenkie2 schreef:
Tussen kennis delen en een commerciële boodschap overbrengen zit trouwens nog een hoop verschil :wink:

Aha, dus je wéét het wel maar (h)erkent het blijkbaar niet :wink:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


28 jan 2015 15:06
Profiel
PorscheForum Rakker
944 2.5 coupé ('83) 944S met 3.0L variocam targa ('86)
Lochem
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Elferhenkie2 schreef:
Ik zie nergens een bak met roest... (Wel een rode roestbak, maar dat is de auto zelf)

Geloven jullie maar mooi dat het zand en rommel er al zat toen het in de auto gelegd werd, ik hoef niks te bewijzen, geef gewoon mijn eerlijke advies.
Dat spul is daar gewoon direct na het demonteren neergelegd en dat troep dat komt er echt wel op na een jaar of 6. Als je zelfs dat al niet begrijpt, heb je er echt geen kijk op.
Ik verkoop geen olie, banden of weet ik het wat dus kan gewoon eerlijk zeggen hoe het er in de praktijk aan toe gaat.


Ik hoef helemaal niks te geloven, echter presenteer je je *feit* aan de hand van een aantal slechte foto's van een gedemonteerd blok. Ik denk zelfs op de foto's te kunnen zien dat de olie wel wegloopt:
Laatste foto, lijkt op iets van een kop, horizontale lagerschalen tussen de draadeinden en verticale waar klepvolgers in hebben gezeten (???). Anyway, daar kun je zien dat de zwarte olie alleen onderin de lagerschalen ligt die de horizontale as lageren. Als de olie niet weg zou lopen, dan zou er een egaal grijs laagje op de lagerschalen moeten zitten, echter ligt er slechts een plasje zwarte drap onderin en de rest van de lagerschaal glimt je tegemoet...

Elferhenkie2 schreef:
Loop voor de aardigheid eens het terrein op van een autodemontagebedrijf en vraag even of je het kleppendeksel mag verwijderen van een motor die al een jaar of 5 stilstaat.


Ik heb zelf een 10 jaar stilstaand 968 blok gedemonteerd, tussen krukaslager e.d zat inderdaad nog een oliefilm, echter bovenin de kop was het bijna helemaal droog en aan de nokken van de nokkenas, ketting en kettingwielen zat vrijwel geen olie tot helemaal geen olie.

Foto's van de bewuste nokkenassen, in de hoeken en randen blijft idd wel de olie staan, maar de nokken zijn gewoon kurkdroog:
Afbeelding

De nokkenassen direct uit het blok gepakt en op een doek gelegd, de enige olie die er vanaf kwam zat in de spanner:
Afbeelding

Ik zeg/denk ook niet dat olie verdampt of verdwijnt naar zoveel jaar.... het loopt alleen wel van de onderdelen af en verzamelt op een lager gelegen punt.

Elferhenkie2 schreef:
Ik kom zelf uit de praktijk (VAG/Audi/SkodaPorsche)en kom nog steeds bij heel veer autobedrijven). Daar gaat het er in de werkplaats anders aan toe dan het de klant voorgespiegeld wordt.

Tussen kennis delen en een commerciële boodschap overbrengen zit trouwens nog een hoop verschil :wink:


Nou klasse.... Wat er in de praktijk bij autobedrijven gebeurd wil je als klant vaak ook niet zien... :wink: :roll:


28 jan 2015 17:51
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
En hoe dacht je dat je nokkenas en na 24 uur uitziet? (Met motul of met andere olie) Niks meer olie op de nokken als op jouw foto :wink:
Maar dat de nokken niet roestig zijn zegt genoeg :cheers:

En laat maar eens een foto zien van de lagerschalen waar jouw nokkenas uitkwam, daar ligt ook laagje olie onderin na verwijderen van nokkenas. Dat is de olie die vastgeplakt zat tussen nokkenas en lagerschalen :wink:
Dat is ook de reden dat je op mijn foto een plasje olie onderin ziet liggen...

En idd, op wat jij ook schrijft: Op de contactvlakken (daarwaar het nodig is) blijft het olie gewoon zitten, zelfs na 10 jaar :salut:


Citaat:
Wat er in de praktijk bij autobedrijven gebeurd wil je als klant vaak ook niet zien.


Dat bedoel ik toch ook? :lol:
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


28 jan 2015 18:14
Profiel
PorscheForum Rakker
944 2.5 coupé ('83) 944S met 3.0L variocam targa ('86)
Lochem
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Elferhenkie, ik weet het niet hoor...

Elferhenkie2 schreef:
Welnu, hier een hard eindpunt:

Nissan Patrol 1993, cilinderkop gedemonteerd eind 2009 en daarbij erachter gekomen dat de kop gescheurd is. Klant heeft de auto achter de schuur gezet bij zijn boerderij in Biddinghuizen.
......
Het bewijs dat gewone motorolie echt niet volledig wegloopt, zelfs niet na 5 jaar in de kofferruimte van een oude sloopauto die in weer en wind staat.
.....
Deze auto stond aantoonbaar al vanaf eind 2009 gedemonteerd stil achter de boerderij. :salut:


Maar daar schrijf je toch echt dat motorolie NIET volledig wegloopt, ik schrijf dat dat het wel doet en nu wordt dat beaamd alsof dat je initiële standpunt was...

Elferhenkie2 schreef:
En hoe dacht je dat je nokkenas en na 24 uur uitziet? (Met motul of met andere olie) Niks meer olie op de nokken als op jouw foto :wink:
Maar dat de nokken niet roestig zijn zegt genoeg :cheers:

Ja , na 24 uur ziet die nokkenas er net zo uit... dat is nou net mijn hele punt... En dat hij niet roestig is... kom nou, er moet een lagervlak gesmeerd worden, wat denk je dat er gebeurd als die droge nok in beweging komt en vervolgens contact maakt met de klepvolger...

En dat het soort olie niet uitmaakt, daar vergis je je deerlijk in, het hangt wel degelijk af van het soort olie. Voorbeeldje uit de praktijk (want dat spreekt blijkbaar aan).

Als ik gewone motorolie (10w40 turbosyn Eurol) aftap en de lekbak vervolgens schoon laat lekken in de oude fles dan lekt een bak met gewone motorolie helemaal schoon binnen inderdaad 12 a 24 uur. Die bak is dan net zo droog als die nok op de nokkenas.

Pak ik atf olie, of toevallig ook de motorolie uit de Harley van m'n pa, dan lekt die meuk echt niet schoon, je kunt de lekbak rustig een week op z'n kant laten staan en er blijft een oliefilm op zitten.

Kom dan niet met het argument "je blok wordt niet gesmeerd met atf" of iets dergelijks. Het gaat om het punt dat het dus WEL oliesoort afhankelijk is of die nok droog lekt of niet.

De bewuste lagerschalen. U vraagt wij draaien.
Afbeelding
Het contactoppervlak heeft dus idd nog olie. Maar die nokkenas en ketting doen er toch zeker ook toe en die staan droog.

Om de hele discussie trouwens in perspectief te plaatsen. Ik zeg niet dat Motul beter is omdat het meer aan het metaal blijft plakken, ik stel slechts elferhenkies opmerking over het niet teruglopen van motorolie en dat dit onafhankelijk is van het soort olie ter discussie.


29 jan 2015 0:10
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Ook op jouw laatste foto zie ik olie waar je olie moet hebben, wat er onder in de lagerschalen ligt, zat mooi verdeeld tussen lagerschaal en nokkenas. Dus na 10 jaar zat daar ruimvoldoende olie om een paar slagen rond te draaien voordat je oliedruk hebt.

Die "droge" nok komt in aanraking met het olie op de nokvolger, zoals je ziet op jouw foto zit daar na 10 jaar ook gewoon nog olie tussen.




Dus mijn conclusie dat olie niet 100% wegloopt klopt volgens jouw foto's.

Tevens heb je daar een glimmende nokkenas liggen, zelfs glimt je de as de as tussen de nokken tegemoet... Maak het maar eens schoon met remmenreiniger, de as is dan mat.

En dat verhaal over die lekbak: Onzin natuurlijk. Ik heb hier een stuk of tien van die zwarte kunststof lekbakken staan, die ik onder lekkende wagens zet (Ja een Nissan Patrol, 70% van mijn handel, lekt nog al eens wegens roest aan carterpan) Als ik die bakken rechtop boven het vat zet met een punt naar beneden zijn ze na een paar week nog zeiknat van de olie..

Maar je kunt zeggen wat je wilt, jouw foto's vallen me 100% mee :thumleft:


R4MS3S schreef:
Maar daar schrijf je toch echt dat motorolie NIET volledig wegloopt, ik schrijf dat dat het wel doet en nu wordt dat beaamd alsof dat je initiële standpunt was.


Ik beweer dat het olie niet volledig wegloopt idd, zoals je dus zelf ook op jouw eigen foto's ziet, als jij wilt beweren dat dat het wel doet zou ik nog eens goed naar jouw foto's kijken :roll:
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


Laatst bijgewerkt door Elferhenkie2 op 29 jan 2015 0:41, in totaal 1 keer bewerkt.



29 jan 2015 0:30
Profiel
PorscheForum Rakker
944 2.5 coupé ('83) 944S met 3.0L variocam targa ('86)
Lochem
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Volgens mij begint het nu een kwestie van interpretatie te worden. Maar die droge nok is helemaal droog, behalve het directe contactvlak tussen nok en volger, als die nok een keer voorbij gekomen is is het nog maar de vraag of er genoeg olie tussen zit om het zaakje goed te smeren. Wat uiteindelijk de discussie niet is, het ging erom of olie blijft hangen of niet. Mijn stelling is "nee", die van jou was geformuleerd als "ja" maar blijkt "afdoende" te zijn.

Naja in dat geval voer ik de discussie graag over een bak koffie en niet op het internet, dat worden ellenlange pagina's met oeverloos getyp :wink:

Maar mijn argument afdoen met "onzin natuurlijk"... dat is gel*l. Ik kom hier niet om fabeltjes te schrijven en geef slechts aan dat het wel olie soort afhankelijk is. Misschien is het dan in jou geval een goed idee om andere lekbakken onder die roestbakken ( :wink: ) te zetten, scheelt blijkbaar schoonmaken. :lol:

En tja... dat motorblok, de foto's van de kop zijn aardig:lol:, de foto's van de cilinderwanden ook... die van de lagerschalen van de krukas waren een heel stuk minder. :? :? Iets met stukken aluminium die daar in vastzaten enzo... maar dat is weer een hele andere discussie :wink:


29 jan 2015 0:40
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Inderdaad, maar wat ik op jouw foto's zie, is hetgene wat ik bedoel.

Als jij denkt dat het olie wat op en tussen jouw nok en volger zit niet voldoende is (tot er oliedruk is), vergelijk het dan eens met de smering van een 2 takt motor. 1 liter olie vermengd met 50 liter benzine is voldoende om de hele zaak te smeren :wink: Natuurlijk is een 2 takt benzine motor meer aan slijtage onderhevig, maar moet je ook eens nagaan hoe minimaal die smering is.

Dat beetje olie wat er nog tussen je nok en volger zit, hoe snel denk je dat dat weg is als je de motor start? Hoe zo'n dikke oliefilm verwacht je daar eigenlijk tijdens het rijden? Dat zijn geen grote hoeveelheden.
Bij krukaslagers en lagering van de nokkenas heb je wel meer olie (druk) nodig, maar zoals je ziet, zat daar ook veel meer olie tussen.

R4MS3S schreef:
Wat uiteindelijk de discussie niet is, het ging erom of olie blijft hangen of niet.


Waar het mij om ging en waar mijn opmerking op gebaseerd was:

Erwin schreef:
Olie gebaseerd op esters is in tegenstelling tot op PAO gebaseerde olie ‘magnetisch’ en plakt aan metaal, dus elke koude start ook zonder oliedruk is er al smering aanwezig! PAO oliën hechten zich totaal niet aan metaal en bij lange stilstand loopt uiteindelijk alle olie terug het carter in. Daardoor onnodig veel slijtage de eerste paar honderd omwentelingen bij een koude start.


Ik weet vanuit de praktijk (en toevallig kreeg ik een auto binnen waarbij ik het aan de hand van foto's kon laten zien) dat de slijtage bij de koude start best meevalt en dat er voldoende olie blijft zitten op de plekken waar het nodig is om voldoende smering te geven tot er voldoende oliedruk is.

De foto's die R4MS3S heeft bijgevoegd van een motor die zelfs 10 jaar heeft stilgestaan bewijzen hetzelfde.

Natuurlijk is een goede oliefilm belangrijk en natuurlijk is het gebruik van een goede kwaliteit olie erg belangrijk.

Gerenommeerde merken als Castol, Mobil, Shell, BP, total, Q8, Valvoline en dergelijke doen echt niet onder voor Motul :ass:


R4MS3S schreef:
Naja in dat geval voer ik de discussie graag over een bak koffie :


Daar hebben we een ander topic voor.....viewtopic.php?f=17&t=9828&hilit=koffie :lol: :lol: :wink:
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


29 jan 2015 3:49
Profiel
PorscheForum Junkie
964 Targa, 911T hotrod ('70) EX: 3.2 Coupe
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Heren, jullie zitten allebei fijn in de overtuig modus. Wellicht iets voor Pb-S?

Onderwerp ging nl niet over wel/niet weglopen maar over keus motorolie.


29 jan 2015 17:38
Profiel
PorscheForum Rakker
944 2.5 coupé ('83) 944S met 3.0L variocam targa ('86)
Lochem
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
@ Porsche964: Zie daar geen reden toe? Is toch gewoon een open discussie over motorolie, waarvan de basis is dat Motul olie op ester basis een ander soort gedrag zou vertonen als het om teruglopen gaat van de olie. Hoef echt geen pb naar elfer te sturen, het gaat niet om mijn gelijk halen en ik hoef elferhenkie ook persoonlijk niet te overtuigen.

Verder zijn al die gerenommeerde merken leuk, maar kan ik daar amper een 15 of 20w50 volsyntheet bij vinden. Vandaar dus voor een deel ook mijn interesse in Motul 300v.


29 jan 2015 18:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Trouwens, hoe gaat het bij het uitzetten van de motor...dan hoor ook altijd wat 'gebonk'..... :mrgreen:

Voor de rest laat ik merkolie erin kieperen en lees mee........en denk... :popcorn:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


29 jan 2015 19:15
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Hallo jongens, heb pas een P. aan geschaft, teller staat op meer dan 2 1/2 ton als ik het goed gezien had....
Maar oude motoren waar veel hard mee gereden wordt, is aan slijtage onderhevig...hoe zit het daar mee?
Als ik die ouwe dame start, komt er een witte wolk een tijdje uit haar .......gat, dat minderd naderhand
Ik mag er nog niet mee rijden (3 maanden)
Slijtage heeft ook met de dikte of viscositijd of keuze motor olie te maken..toch
Ik moet straks de olie verversen...dus wat raden jullie mij an, ik heb de genoemde viscositeit genoteerd, 15w50, 5w40, 10w40 en ik heb de alpabeth ook genoteerd API SL/ CF...........

Laat maar lezen


01 feb 2015 20:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Of lees je zelf in :wink:

Wat voor een type gaat het uberhaupt om?
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


01 feb 2015 20:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Ansf schreef:
Maar oude motoren waar veel hard mee gereden wordt, is aan slijtage onderhevig...hoe zit het daar mee?

Laat maar lezen

ik weet dat ik het niet mag zeggen, maar...


06 feb 2015 14:48
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Ik zit momenteel in Zuid-Frankrijk met de 993. Heb als bijvulling wat olie nodig. Mobil1 0W40 wat er nu in zit is hier niet te koop in de buurt. Kan ik ongestraft een liter 5W40 full syntheet (bijvoorbeeld Shell/Total/Castrol) bijvullen of heeft iemand een ander alternatief?


22 jun 2015 21:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T Targa 1970
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Een litertje erbij is nog geen 10% van de totale inhoud. Lijkt me dat dat geen grote invloed kan hebben. Is toch beide synthetische olie.


22 jun 2015 21:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Ja dat kan.
_________________________________________
Een vriendelijk woord kost niets!
www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA


22 jun 2015 21:36
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Er van uitgaande dat de Mobil 0W40 ook een full syntheet is, dan kan er probleemloos de 5W40 (full syntheet) bij doen.
Het eerste getal en letter (0W of 5W) geeft de viscositeit aan bij koude temperaturen ,maar daar zal je nu in Zuid Frankrijk geen last van hebben (-30/-35).
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


22 jun 2015 22:15
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Dank voor de reacties. Ben gerustgesteld en heb nu wat meer keus. Maar beter even vragen dan zomaar wat doen. Toch?


22 jun 2015 22:37
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
2e prijs Jubileumrit 2013
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Mooi verhaal Erwin bedankt, ookal begrijp ik niet alles. :thumleft:

Voor mij (en voor veel andere luchtkoeler-rijders) geldt dat ik mijn onderhoud laat doen bij een 'vaste' specialist. Zo'n specialist heeft een contract met een olie-leverancier en deze olie komt in je motor bij het uitvoeren van een beurt. Na het lezen van dit topic toch even op de laatste factuur gekeken en tot mijn verbazing zie ik dat specialist is overgestapt van Mobil 1 naar Agip 10w40, een mij onbekende olie. Zal morgen eens vragen waarom en hoe het zit met PAO's, esters en ZDDP's! :D


23 jun 2015 22:52
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
911ST
Haarlem
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Zeer informatief verhaal over olie, daar was ik naar op zoek (zoekfunctie = handig). Waarvoor dank Erwin!

De reden van mijn zoektocht op dit forum is dat de temperatuur van mijn 3.2 toch wel erg laag blijft met een maximum van 80 graden bij normaal gebruik met een buitentemperatuur van 0-25 graden Celsius. De enige keer dat ik de temperatuur echt heb zien oplopen was met 30+ graden buitentemperatuur in de file, de meter gaf toen ca. 110 graden aan. Ik gebruik een semi synthetische 10W40 olie en had gehoopt met via dit topic een olie te vinden die een betere warmtehuishouding zou bewerkstelligen.
Gevoelsmatig en wat ik lees op dit forum zou de temperatuur van de olie ergens tussen de 90 en 100 graden Celsius moeten zijn bij normaal gebruik. Nu ben ik ervan overtuigd dat de Motul 300V ester olie die in dit topic wordt omschreven een zeer mooi product is maar dit zou in mijn situatie dan weer geen optie zijn omdat deze nog minder wrijving oplevert = lagere temperaturen.

Ik heb onlangs de thermostaat van de motor maar eens vervangen om te zien of dit de boosdoener was maar dit bleek niet het geval. De thermostaat naar de oliekoeler blijft ook dicht getuige de koude leidingen en koeler.Om de twijfel weg te nemen van een slechte sensor of meter heb ik een infrarood thermometer gebruikt en op het carter gericht om te zien wat de temperatuur was van het blok. Zoals al aangegeven kwam deze, net als de meter vertelde, niet eens op 80 graden Celcius (78 graden). Dit was overigens na een uurtje op de snelweg bij 100-130 km/u.

Zijn er forumleden die bovenstaand verhaal herkennen en mij van advies kunnen voorzien? Wordt zeer op prijs gesteld.


02 dec 2016 12:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Denk je dat de eigenschappen van de olie zoveel anders zijn bij 75 dan bij 85-90 graden.

Lijkt me dat het allemaal prima is. Alles netjes gekoeld. En je olie wordt nooit te dun. Ik denk zelfs dat hij op die temperatuur ook langer meegaat.


02 dec 2016 17:42
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
911ST
Haarlem
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Goede vraag Kheldar. Ik denk dat de eigenschappen van een olie zijn gebaseerd op een juiste bedrijfstemperatuur maar die bedrijfstemperatuur ligt naar mijn idee ergens tussen de 90 en 100 graden Celsius.


05 dec 2016 20:04
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.