Pagina 1 van 1
oliemeter
Geplaatst: 07 jun 2005 18:59
door christian
Mijn olie metertje, (naast de benzinemeter) werkt niet zoals het hoort.
De pijl blijft onderin en komt iets naar boven als de motor op temperatuur is.
Is de meter stuk

Geplaatst: 07 jun 2005 19:03
door Pascal
Christian,
Het is al een aantal maal beschreven, maar vooruit
De oliemeter werkt alleen als de motor op goede temperatuur is (lees: een half uurtje mee gereden), en op een horizontaal ondervlak gedurende een minuutje ofzo stationair draait.
De reden is simpel, het oliepeil geeft het nivo van de olie in het 'reservoir' aan. Hij kan dus alleen olie peilen, als hij de olie niet nodig heeft om de motor te smeren/koelen...
Doe bovenstaande, en peil een paar keer met de stok de olie achterin (let op: draaiende motor, stationair, horizontaal ondervlak!), en vergelijk de stand van de meter met het peil op de stok. Dat is dan naderhand een mooie maatstaaf!
Succes!
Geplaatst: 07 jun 2005 19:06
door outletvalve
Weet niet hoe het bij een 964 werkt, maar voor mijn 911 uit 1972 is dat de juiste werking !
Let op! : deze meter geeft het juiste oliepeil alleen aan bij
stationair draaiende warme motor !
Edit : Pascal was me weer te snel af

Geplaatst: 07 jun 2005 19:33
door christian
Bedankt Pascal,
De meter blijft onderin
Ik laat de olie wel verversen, wordt wel tijd na 7 maanden blazen

Geplaatst: 07 jun 2005 20:13
door horn
Als hij onderin blijft zou ik er eerst eens een litertje bijknikkeren en kijken wat er dan gebeurt... Meter is ongeveer een liter begreep ik.
Hoewel dat natuurlijk niet opgaat als er veel te weinig in zit, staat de meter natuurlijk ook onderin en moet er veel meer dan een liter in.
Heb zelf net na 3000 km een half litertje toegevoegd afgelopen zaterdag. Na 7 maanden hoef je echt de olie (13 liter!) niet te verversen hoor!
Geplaatst: 07 jun 2005 20:35
door christian
Horn, bedankt

Geplaatst: 07 jun 2005 20:58
door Pascal
Niet ZOMAAR bijvullen Christian, je weet niet of je oliemeter klopt!
Peilen doe je met de stok achterin, de oliemeter op het dashboard is leuk voor de indicatie!
Geplaatst: 07 jun 2005 21:22
door christian
paSCal schreef:Niet ZOMAAR bijvullen Christian, je weet niet of je oliemeter klopt!
Peilen doe je met de stok achterin, de oliemeter op het dashboard is leuk voor de indicatie!
Hoe lees je de peilstok af?
Geplaatst: 07 jun 2005 22:26
door horn
boven je olievuldop gele ring. eruit trekken en kijken hoe hij staat tov de markeringen. evt schoonmaken, terugstoppen en nog een keer kijken.
let wel op dat je dat pas doet nadat je, zoals PaSCal schrijft, met een warme motor op een vlakke ondergrond terwijl je motor stationair loopt.
En bijvullen met een half litertje tegelijk en kijken op je meter (en peilstok ivm het feit dat je meter wellicht kapot is...). Teveel olie komt er nl. via alle gaten en aansluitingen uitgezet en dat wil je zeker niet.
Als je twijfelt, even langs een specialist. Heb ik ook gedaan de eerste keer. Better safe than sorry...

Geplaatst: 08 jun 2005 17:13
door WdePundert
horn schreef:Als hij onderin blijft zou ik er eerst eens een litertje bijknikkeren en kijken wat er dan gebeurt... Meter is ongeveer een liter begreep ik.
Volgens mij 1.75 liter.

Geplaatst: 08 jun 2005 17:40
door christian
WdePundert schreef:horn schreef:Als hij onderin blijft zou ik er eerst eens een litertje bijknikkeren en kijken wat er dan gebeurt... Meter is ongeveer een liter begreep ik.
Volgens mij 1.75 liter.

Ik heb er net 1 liter bij geknikkerd, maar was iets te weinig. Later nog een liter gehaald en de meter kwam langzaam omhoog.
De meter stond aardig in de midden na 2 liter olie.
Maar ja , ik stond net een tijdje voor het stoplicht en de meter kwam langzaam naar boven. De motor was nog niet echt op temperatuur tijdens het bijvullen, denk ik. (10 minuten gereden).
Het is jammer dat er nu iets te veel in zit

Geplaatst: 09 jun 2005 14:06
door EriC4C
Geplaatst: 09 jun 2005 18:56
door christian
Een paar keer flink doortrekken tot de 7000 toeren en de meter staat weer in de midden

Geplaatst: 09 jun 2005 20:32
door EriC4C
Geplaatst: 09 jun 2005 21:27
door Rob Herfst
EriC4C schreef::silent:
Tsja, Eric dat zijn inderdaad nog eens waardevolle tips!

Geplaatst: 09 jun 2005 22:18
door christian
Rob-964 schreef:EriC4C schreef::silent:
Tsja, Eric dat zijn inderdaad nog eens waardevolle tips!

Sorry, voor de OLIEdomme tips mannen

Geplaatst: 10 jun 2005 10:25
door Pascal
christian, zonder dollen, tap die olie af.... Je wilt niet met teveel olie rondrijden, die gaat op plekken zitten waar hij niet hoort...
Geplaatst: 10 jun 2005 15:38
door christian
Pascal, bedankt voor je medeleven,maar de pijl staat 3/4 als de motor stationair draat en op temperatuur is. Is precies zoals de procedure van mijn P-specialst.
Geplaatst: 10 jun 2005 15:40
door Pascal
Ah, dan is het goed, zoals ik het las, leek het erop dat ie te hoog stond namelijk

... Heb je nu al met de peilstok gemeten?
(immers, de peilstok is belangrijker dan de meter op het dashboard

)
Geplaatst: 10 jun 2005 15:50
door christian
Ja, heb ook met de peilstok gemeten en de olie zit tussen de twee strepen in. Is dat juist?
Geplaatst: 10 jun 2005 15:53
door Olaf
paSCal schreef:(immers, de peilstok is belangrijker dan de meter op het dashboard

)
Inderdaad

christian

peilen met de peilstok zoals beschreven

metertje is ALLEEN MAAR een indicatie en meer niet
