Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 apr 2024 17:06



Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Cayman GTS sportuitlaat 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Cayman GTS sportuitlaat
Ik ben sinds kort bezitter van een Cayman GTS. In alle opzichten een fantastische auto, maar er is 1 storend ding:

Het geluid tussen 2000 en 4000 toeren is echt niet mooi, zowel met PSE aan als uit, is er sprake van een monotone brom, rond 2000-2500 een dreunend geluid. Het geluid verandert bij gas geven ook niet op een mooie manier, blijft een eentonige brom. Boven 4000 toeren is het wel een feest, fantastisch geluid en dus bij sportief rijden geweldig, met de nodige plofjes en knetteringen bij terugschakelen.
Helaas zit je een groot deel van de tijd in het normale verkeer juist in die 2000-4000 zone.
Ik denk er nu over om naar een andere sportuitlaat uit te kijken, eventueel de Carnewal aanpassing, deze is helaas nog niet beschikbaar voor de PSE, maar alleen voor de standaard uitlaat.
Zijn er meer mensen met dit probleem?


05 apr 2016 15:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Cayman GTS sportuitlaat
Czes schreef:
fantastisch geluid en dus bij sportief rijden geweldig, met de nodige plofjes en knetteringen bij terugschakelen.


Zou zelf die nep-plofjes en -knetteringen pas irritant vinden...
Maar genoeg after-market uitlaten te koop, dus lekker shoppen lijkt me :salut:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


05 apr 2016 16:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: Cayman GTS sportuitlaat
Ach, ieder zijn ding. Wees blij dat jij nog die ouwe zware luchtkoeler heb :wink:


05 apr 2016 16:20
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Cayman GTS sportuitlaat
alvin01 schreef:
Ach, ieder zijn ding. Wees blij dat jij nog die ouwe zware luchtkoeler heb :wink:


Ja, die heb ik speciaal voor het geluid besteld, daarom valt me nu juist dit monotone gebrom onder de 4000 toeren tegen, ik had op meer nuance gehoopt met de PSE...


05 apr 2016 16:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: Cayman GTS sportuitlaat
@Czes:

Mijn opmerking was voor Cazzo bedoeld.
Maar kijk anders even in de zoekfunctie, er is al veel geschreven over de uitlaten van de Boxsters/Caymannen en de vervanging daarvan....
En welkom alhier op het PF. :wink:


05 apr 2016 17:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Cayman GTS sportuitlaat
Je kunt natuurlijk ook altijd een 'high' tech geluidsinstallatie in je auto zetten... Zoals op dit filmpje is te zien: https://www.youtube.com/watch?v=Zf5hvQnBe4k
Ben je wel iets meer kwijt als een ''gewone'' uitlaat... :mrgreen:


05 apr 2016 19:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Cayman GTS sportuitlaat
Tsja. Je PSE sluit automatisch de kleppen tussen 30 en 70 kmph. Dat kan je laten overbruggen (met nog een knop) of gewoon om te testen de vacuum slangen op de kleppen loshalen (en de slang afdichten) de kleppen staan dan altijd open.

Er worstelen meer mensen met het uitlaat geluid vd cayman/boxster. Er is daarom een meeting georganiseerd. Zie:
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=46751
Wellicht zien we je daar?


05 apr 2016 20:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Cayman GTS sportuitlaat
Ik ben redelijk kritisch op het gebied van geluid (daarom geen 991.2 besteld), maar in mijn 981S(PDK) met PSE geen klagen. Ik rij ALTIJD met de PSE aan en de sportstand en vind het een prachtig geluid (zeker met de kap open). Ik weet wel dat het "pruttelen" van de uitlaat het beste is bij de 3500, 4500, 5500 en 6500rpm. Dus heerlijk om bij terugschakelen te zorgen dat je op die toerentallen komt.

Succes naar de zoektocht naar een mooi geluid.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


05 apr 2016 20:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Cayman GTS sportuitlaat
Ben ook erg kritisch. Heb daarom geen 918 Spyder besteld maar een 987 3.2 :mrgreen:


05 apr 2016 21:00
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Cayman GTS sportuitlaat
Brulaap schreef:
Ik ben redelijk kritisch op het gebied van geluid (daarom geen 991.2 besteld), maar in mijn 981S(PDK) met PSE geen klagen. Ik rij ALTIJD met de PSE aan en de sportstand en vind het een prachtig geluid (zeker met de kap open). Ik weet wel dat het "pruttelen" van de uitlaat het beste is bij de 3500, 4500, 5500 en 6500rpm. Dus heerlijk om bij terugschakelen te zorgen dat je op die toerentallen komt.

Succes naar de zoektocht naar een mooi geluid.


Een vriend van me heeft ook een Boxster S met PSE en bij hem klinkt het inderdaad prima, lijkt toch bij de Cayman anders uit te pakken bij lage toerentallen en met name bij de GTS. Boven 4000 vind ik het ook geweldig, maar helaas zit je daar in het normale verkeer vaak beneden. Bij sportief rijden is het zeker een lust voor het oor.


06 apr 2016 15:43
Profiel
PorscheForum Rakker
sinds 14-11-17 ex-Cayman GTS (981), ex-Cayman 2.7 PDK (981), ex-Cayman S (987 MKII), ex-Audi TTS, ex-een boel auto's (van 2CV4 tot Saab95)
Gem. Overbetuwe
Bericht Re: Cayman GTS sportuitlaat
Herken je opmerking deels (eerder post van mij: 'Ik merk wel dat juist bij 120-130 km je bij zo'n 2100-2200 toeren in z'n zevende een nogal nadrukkelijke brom hoort, zonder sportuitlaat. Ben dus bang dat ik iets langzamer moet rijden :wink: '), deels ook niet want bij mij was het in een korter bereik nadrukkelijk.

Misschien een kwestie van wennen want dik 12k km verder ben ik me nergens meer van bewust, totdat ik er op ga letten.

Doe er niets aan verder. :roll:
_________________________________________
TwasunCayman,bleefunPorsche! Yes we Countryman now!


06 apr 2016 16:12
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht Re: Cayman GTS sportuitlaat
Czes schreef:
Het geluid tussen 2000 en 4000 toeren is echt niet mooi, zowel met PSE aan als uit, is er sprake van een monotone brom, rond 2000-2500 een dreunend geluid.



Ik heb de uitlaat vervangen door en standaard uitlaat, ik werd helemaal gek van het gedreun. De toon van de standaard uitlaat is minder hard maar wel veel mooier en zonder gedreun.


07 apr 2016 20:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Noord-Holland ; 991.1 GT3 en 944 mk1, ex 3.2 Carrera, ex Cayman 987S
Bericht Re: Cayman GTS sportuitlaat
Ik ben aan het denken om mijn T-stuk te vervangen door een Y- of X-stuk want dat zou de "flow" verbeteren en ook het geluid een beetje veranderen. Ik weet niet precies meer waar het stond maar ik kwam ergens op
een buitenlands forum ook jouw probleem tegen en daar werd vermeld dat na het monteren van zo'n onderdeel de irritante brom tot 4000 toeren verdwenen was. Misschien de moeite om even te zoeken op het web.
Het gaat dan om zo'n pijp: D1 is een y-stuk om daar je eigen eindstuk op te monteren. D2 is een-pijp met daaraan vast de eindstukken.
http://www.bcvelocityexhaust.com

Succes, minics.


07 apr 2016 21:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2S
010
Bericht Re: Cayman GTS sportuitlaat
Als ik voor die keuze zou staan, dan ging ik voor een
CarGraphic uitlaat = top geluid bij http://www.vdgugten.nl/site/index.php gaan.
_________________________________________
That's thirty minutes away. I'll be there in ten.


09 apr 2016 14:35
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Cayman GTS sportuitlaat
Peter schreef:
Czes schreef:
Het geluid tussen 2000 en 4000 toeren is echt niet mooi, zowel met PSE aan als uit, is er sprake van een monotone brom, rond 2000-2500 een dreunend geluid.



Ik heb de uitlaat vervangen door en standaard uitlaat, ik werd helemaal gek van het gedreun. De toon van de standaard uitlaat is minder hard maar wel veel mooier en zonder gedreun.


Ik kan het me goed voorstellen, ik vind die toon tussen 2000 en 3000 ook totaal niet mooi... Wel zou ik graag de mooie plofjes en knettertjes behouden van de PSE boven 4000 toeren bij terugschakelen...


12 apr 2016 15:25
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Cayman GTS sportuitlaat
minics schreef:
Ik ben aan het denken om mijn T-stuk te vervangen door een Y- of X-stuk want dat zou de "flow" verbeteren en ook het geluid een beetje veranderen. Ik weet niet precies meer waar het stond maar ik kwam ergens op
een buitenlands forum ook jouw probleem tegen en daar werd vermeld dat na het monteren van zo'n onderdeel de irritante brom tot 4000 toeren verdwenen was. Misschien de moeite om even te zoeken op het web.
Het gaat dan om zo'n pijp: D1 is een y-stuk om daar je eigen eindstuk op te monteren. D2 is een-pijp met daaraan vast de eindstukken.
http://www.bcvelocityexhaust.com

Succes, minics.


Helaas ben ik zelf totaal niet technisch... ik heb wel Cornewal gevonden in Belgie die de standaarduitlaat verbetert, echter het project PSE aanpassen staat nog op zijn agenda en kan nog maanden duren, ik hoop daar nu een beetje op...


12 apr 2016 15:27
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Cayman GTS sportuitlaat
barolo schreef:
Als ik voor die keuze zou staan, dan ging ik voor een
CarGraphic uitlaat = top geluid bij http://www.vdgugten.nl/site/index.php gaan.


Ik zou heel graag een Cayman S of GTS ontmoeten die bijvoorbeeld deze uitlaat eronder heeft, om nu zo maar de PSE te verruilen voor een andere sportuitlaat durf ik niet op de gok. Als ik zeker weet dat het geluid ook tussen 2000 en 3000 toeren mooi wordt en niet meer dreunt heb ik er best wel wat geld voor over...

Als iemand een Cayman 981 S of GTS met een andere sportuitlaat heeft, zou ik die graag eens ontmoeten!


12 apr 2016 15:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2S
010
Bericht Re: Cayman GTS sportuitlaat
Hier hoor je hem op 3.33 minuten. Daar zit ik achter een Boxster 3.2S. ZO zal die bij jou ook wel gaan klinken. Ik heb zelf de sportuitlaat van Porsche. Die klinkt ook mooi, maar ik vind het snerpend geluid van die Cargraphic nog mooier.
https://www.youtube.com/watch?v=VCykiZ_vo0Y
_________________________________________
That's thirty minutes away. I'll be there in ten.


12 apr 2016 16:20
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: Cayman GTS sportuitlaat
Mooi filmpje, zowel in beeld als geluid! :thumleft:


12 apr 2016 16:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Cayman GTS sportuitlaat
de PSE op de 987.2 vindt ik prima klinken bij mijn auto. ze veranderen per generatie de 981 klinkt compleet anders.


toen deden ze nog niet aan geprogrameerde plopjes ;)
_________________________________________
Porsche Cayman R - Check mijn Porsche Video's! --> http://www.youtube.com/CaymanSKRD


13 apr 2016 4:08
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Beek en Donk
Bericht Re: Cayman GTS sportuitlaat
Czes schreef:
Als iemand een Cayman 981 S of GTS met een andere sportuitlaat heeft, zou ik die graag eens ontmoeten!

Ik heb een Cayman S met PSE en met Carnewal "Kleppen altijd open" remote control. En ik ben zondag bij Porsche PUUR...


21 mei 2016 7:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Cayman GTS sportuitlaat
Type geluid is eerder een persoonlijke smaak, je zou dan eerst een andere moeten horen vooraleer je kunt beslissen, of gewoon de knop omdraaien en er gewoon voor gaan. Kan meevallen, maar uiteraard ook tegenvallen...

Ik heb onder mijn 911 3.2 een Dansk 1in-2out, bij de P garage zeiden ze dat velen met een targa of cabriolet dat geluid niet willen, bij mij is het een coupé dus scheelt dat ook wel. En moet zeggen, heb enkel positieve reacties...
Zelfs bij het terugschakelen zijn de plofjes en pruttels daar af en toe.

Dus sommigen vinden deze uitlaat een no go, maar ik vind hem de max!

Succes!


21 mei 2016 10:26
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Cayman GTS sportuitlaat
987S schreef:
Czes schreef:
Als iemand een Cayman 981 S of GTS met een andere sportuitlaat heeft, zou ik die graag eens ontmoeten!

Ik heb een Cayman S met PSE en met Carnewal "Kleppen altijd open" remote control. En ik ben zondag bij Porsche PUUR...


Maakt het "kleppen altijd open" dan verschil wat betreft het dreunende geluid tussen 2000 en 3000 toeren? Ik begreep van Carnewal dat het een bekend probleem is maar dat hij er voorlopig nog niet aan toekomt dit te modificeren, aangezien de 981 met PSE nog te nieuw op de markt is en er te weinig vraag naar is. (Mensen willen pas na de garantietermijn modificaties...)


08 jun 2016 15:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 Carrera Ex 968
Dordrecht
Bericht Re: Cayman GTS sportuitlaat
Er is pas een "uitlatenmeeting" geweest waar je veel live had kunnen horen. Veel Boxsters aanwezig (o.a. de 987 met Cargraphic). Gelukkig is er een filmpje van: https://youtu.be/CYOtpniT10k


10 jun 2016 16:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Cayman GTS sportuitlaat
Op 0:17 en 1:31 komt er in deze film van La Targa Passaggio Rotterdam een rode Boxster 981 GTS voorbij. Het geluid van deze was wel top. Ik weet natuurlijk niet hoe dat in de auto klinkt.

https://youtu.be/gFNV5nybd_8


11 jun 2016 0:30
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.