Pagina 1 van 1
olie meter
Geplaatst: 25 jun 2005 20:49
door spike-993
mijn olie meter staat op vol als ik stil sta
maar gaat als ik ga rijden met een noodgang in het rode gebied staan
als ik dan bijv even aan het rijden ben geeft hij weer halfvol aan
wat zou hier de oorzaal van kunnen zijn
(en ik heb het niet over de olie druk of temp meter)
Geplaatst: 25 jun 2005 21:06
door BJ964
Volgens mij is dat normaal

De reden kan ik je niet geven, maar ik zou me geen zorgen maken hierom
Als ik het mis heb hoor ik het graag

olie-indicatie-meter
Geplaatst: 25 jun 2005 21:36
door Martin K.
Inderdaad, volledig normaal gedrag van je oliemeter(Let op de Titel

))
De Olie is koud en dik, start de motor, de pomp heeft door de dikke olie aardig wat druk op te bouwen, dus hoge druk,. Maar nadat de pomp start, wordt er gelijk flink wat Olie rond gepompt, druk lijkt dramatisch te zakken, niks aan de hand, het verkorte Oliecircuit is gestart met rondpompen, als de olie een bepaalde temp. bereikt, gaat er een klep open, wordt de hele olie-hoeveelheid rondgepompt, druk zal weer stijgen. De waarde kan daarna nogmaals weer terugzakken, m.n. als d eolie geheel op temperatuur is, dan zal de druk weer iets lager liggen dan na bv 5 minuten rijden...hoe warmer de olie, des te moinder de pomp hoeft te werken, resultaat is lagere oliedruk. Het metertjes is dus puur ter indicatie!! Problemen heb je pas, als de grenswaarden lang worden overschreden...
Geplaatst: 25 jun 2005 21:41
door spike-993
martin
bedankt voor deze uitleg
gr. spike
Geplaatst: 25 jun 2005 22:36
door Chris_lbr
Heb horen vertellen dat als je stilstaat (warm draaiende motor) en je meter nog net boven het rode vakje staat er makkelijk 4-5 liter is verbruikt. DAN is het zeker eens tijd om wat te gaan bijvullen. Maar dan nog zou een P zelfs met een goede 7 liter olie in de motor nog genoeg hebben. Wordt het minder dan 7 liter dan kan het gebeuren dat als je remt het olielampje flikkert. Tja, als je dan nog niet wakker schiet...
Conclusie : je moet wel héél erg dom

zijn als je je motor door olietekort naar de bliksem zou rijden.
Tuurlijk is het ook wel interessant om met geen volle 13 liter olie in je motor te gaan rijden. Motor komt zo nl. sneller op bedrijfstemperatuur, dit voor diegenen die nogal eens haast hebben

Geplaatst: 25 jun 2005 23:11
door Rene914
Als de motor en de olie koud zijn blijft er veel olie in de hogere delen van het blok hangen. Dit gebeurt direkt na het starten.
Komt de boel op bedrijfstemperatuur dan wordt de olie dunner (vandaar ook de lagere oliedruk), en loopt de olie sneller naar het onderste deel van het carter. De retour pomp brengt het dan weer naar je tank en daardoor stijgt je oliepeilmeter weer.
Geplaatst: 25 jun 2005 23:31
door molen934
Spike,
Valt met tegen dacht dat weet je wel.
Heb zelf een 993 2S en een 964 en rijd 22 jaar 911
Koud geeft hij niets aan maar na c.a. half uurtje rijden even stoppen en vlak neerzetten en even wachten.
Daarna gaat hij als het goed is in de midden staan en wanneer hij echt goed warm is ¾.
Het is echt niet goed als hij helemaal "bovenin" staat, dan zit er echt teveel in.
Re: olie meter
Geplaatst: 26 jun 2005 0:21
door EriC4C
spike-993 schreef:mijn olie meter staat op vol als ik stil sta
maar gaat als ik ga rijden met een noodgang in het rode gebied staan
als ik dan bijv even aan het rijden ben geeft hij weer halfvol aan
wat zou hier de oorzaal van kunnen zijn
(en
ik heb het niet over de olie druk of temp meter)
Martin K. schreef:Inderdaad, volledig normaal gedrag van je oliemeter(Let op de Titel

))
De Olie is koud en dik, start de motor, de pomp heeft door de dikke olie aardig wat
druk op te bouwen, dus
hoge druk,. Maar nadat de pomp start, wordt er gelijk flink wat Olie rond gepompt,
druk lijkt dramatisch te zakken, niks aan de hand, het verkorte Oliecircuit is gestart met rondpompen, als de olie een bepaalde temp. bereikt, gaat er een klep open, wordt de hele olie-hoeveelheid rondgepompt,
druk zal weer stijgen. De waarde kan daarna nogmaals weer terugzakken, m.n. als d eolie geheel op temperatuur is, dan zal de
druk weer iets lager liggen dan na bv 5 minuten rijden...hoe warmer de olie, des te moinder de pomp hoeft te werken, resultaat is lagere
oliedruk. Het metertjes is dus puur ter indicatie!! Problemen heb je pas, als de grenswaarden lang worden overschreden...
spike-993 schreef:bedankt voor deze uitleg
Het
niveau van de olie wordt gemeten in het olietankje: als je gas geeft wordt de olie uit het tankje gezogen

meter geeft lage waarde ("leeg") aan. Bij stationair toerental of continue snelheid op horizontaal wegdek zal de meter hoger aangeven. De waarde bij stationair toerental en
warme motor is de juiste waarde

Geplaatst: 26 jun 2005 0:34
door wolf
olie op de meter is erg gevoelig.
ik zat onderaan de peilstok, gooide er een liter bij; stress want mijn meter zat ineens tegen het plafond.
terwijl min-max op de stok 1,75 liter is.
op mijn peilstok bleek ik keurig 3/4 te zitten.
ergo geloof ik dat de meter erg gevoelig is.
Geplaatst: 26 jun 2005 7:13
door horn
Chris_lbr schreef:Heb horen vertellen dat als je stilstaat (warm draaiende motor) en je meter nog net boven het rode vakje staat er makkelijk 4-5 liter is verbruikt. DAN is het zeker eens tijd om wat te gaan bijvullen.
Heb altijd gehoord dat de meter van onder naar boven ongeveer een liter zou zijn...
Dus als je meter net boven het rood staat, dat je er ongeveer een halve tot een hele liter in moet mikken (en geen 5...

)
Anyone?

Geplaatst: 26 jun 2005 10:22
door molen934
Ergo,
Let goed op de temperatuur!!!
Auto moet goed op bedrijfstemperatuur zijn, en vlak staan en dan pas meten met zowel de peilstok als de meter op het dashboard.
Beide in de of iets boven het midden van de peilstand.
(natuurlijk met draaiende motor)
Nooit teveel.
Geplaatst: 26 jun 2005 11:14
door EriC4C
horn schreef:Heb altijd gehoord dat de meter van onder naar boven ongeveer een liter zou zijn...
Dus als je meter net boven het rood staat, dat je er ongeveer een halve tot een hele liter in moet mikken (en geen 5...

)
Anyone?

Is niet bij ieder model in de 911 reeks hetzelfde

Geplaatst: 26 jun 2005 15:42
door Denniz C2
Zoals EriC4C al zei loopt het tankje vol of staat nog vol wanneer de auto stationair draait. Volgens mij is het
WEL de bedoeling dat de meter VOL aangeeft wanneer de motor warm is en stationair draait... Wanneer je gas geeft zal de meter zakken tot halverwegen oid.... althans bij mij

Geplaatst: 26 jun 2005 17:48
door molen934
Denniz,
Meet hem maar eens na met de peilstok, hij staat dan tot bovenaan en dat is echt te veel.
Heb het ooit eens meegemaakt dat de olie in mijn luchtfilter kwam bij teveel olie!!!!!
Geplaatst: 26 jun 2005 17:56
door Anne 2.7
Volgens peilstok olieniveau op max => wijzertje olieniveaumeter bovenin.
Geplaatst: 26 jun 2005 23:11
door Denniz C2
molen934 schreef:Denniz,
Meet hem maar eens na met de peilstok, hij staat dan tot bovenaan en dat is echt te veel.
Heb het ooit eens meegemaakt dat de olie in mijn luchtfilter kwam bij teveel olie!!!!!
Hmzz, ik heb vanmiddag mijn peilstok erop na gekeken (zoals wel vaker hoor)met een warme motor die een paar minuten stationair gedraait heeft op een vlakke ondergrond (garage), maar die staat echt halverwegen?? (net ietsje erboven) dus dat zou betekenen dat 1 van de 2 niet kloppen

Geplaatst: 27 jun 2005 23:57
door molen934
Denniz,
Met de peilstok meten is altijd goed en geeft de juiste hoeveelheid aan.
Wanneer dit tussen min en max staat prima liefst in de midden met een motor op bedrijfstemperatuur.
Weet dat de meter op het dashboard wel eens wil afwijken.
Geplaatst: 28 jun 2005 6:45
door horn
molen934 schreef:Denniz,
Met de peilstok meten is altijd goed en geeft de juiste hoeveelheid aan.
Wanneer dit tussen min en max staat prima liefst in de midden met een motor op bedrijfstemperatuur.
Weet dat de meter op het dashboard wel eens wil afwijken.
Grappig, ik heb het verhaal ook wel eens andersom gehoord bij een 964.
De peilstok zou minder betrouwbaar zijn dan het metertje...

Geplaatst: 28 jun 2005 12:20
door Stefx911
Bij mij deed hij niets meer. Ik heb er een niuewe sensor ingeplaatst.
Vreemd: op mijn peilstok zit ik tegen het maximum aan en de meter komt nog maar net uit het rood onderaan.
Laatste tijd begint de meter zelfs over en weer te springen tijdens het rijden.
Als ik even stilsta op ralantie zakt hij tot net boven het rood.
Asl het niveau op de peilstokhalverwage staat geeft de meter bijn niets meer aan.
Het verschil op de peilstok tussen Min en Mx is dacht ik 2 liter.
Kent iemand de oorzaak van mijn meterprobleem ?
Re: olie meter
Geplaatst: 29 jun 2005 1:50
door Jeroen914
EriC4C schreef:Het
niveau van de olie wordt gemeten in het olietankje: als je gas geeft wordt de olie uit het tankje gezogen

meter geeft lage waarde ("leeg") aan. Bij stationair toerental of continue snelheid op horizontaal wegdek zal de meter hoger aangeven. De waarde bij stationair toerental en
warme motor is de juiste waarde

Gelukkig staat er ook nog wat zinnigs tussen het gekakel... Thanks Eric
Is ook meteen de reden waarom in andere auto's al die metertjes niet zitten... Mensen snappen er toch niks van
Re: olie meter
Geplaatst: 29 jun 2005 9:02
door Stefx911
Jeroen914 schreef:Gelukkig staat er ook nog wat zinnigs tussen het gekakel... Thanks Eric

Is ook meteen de reden waarom in andere auto's al die metertjes niet zitten... Mensen snappen er toch niks van
Reden dat andere auto's dit metertje niet hebben komt misschien door het feit dat maar zeer weinig wagens een droog cartersysteem hebben.
Die hebben meer aan en watertemperatuur meter

Geplaatst: 29 jun 2005 9:49
door Anonymous
Pfff.
Niet naar die meter kijken als je rijdt. Scheelt een hoop zinloze stress.
Alleen naar die meter kijken met warme motor, op horizontaal vlak, en met stationair toerental.
Als je het dan allemaal nog steeds niet gelooft met de peilstok meten (onder de zelfde omstandigheden overigens).
Als je het dan NOG steeds niet gelooft, dan kan je bellen met de stichting correlatie of de politie in je woonplaats.
Re: olie meter
Geplaatst: 29 jun 2005 9:54
door EriC4C
Jeroen914 schreef:Gelukkig staat er ook nog wat zinnigs tussen het gekakel... Thanks Eric


Graag gedaan

Fred schreef:Pfff.
Niet naar die meter kijken als je rijdt. Scheelt een hoop zinloze stress.
Alleen naar die meter kijken met warme motor, op horizontaal vlak, en met stationair toerental.
Gewoon jezelf aanwennen om na een rit even op de meter te kijken (als de auto horizontaal staat) voor je de sleutel omdraait.
