| Auteur | 
            Bericht | 
        
        
			| 
				
				 spike-993 
				
				
					
				 
				 
			 | 
			
				
				  olie meter  
					
						mijn olie meter staat op vol als ik stil sta
 
maar gaat als ik ga rijden met een noodgang in het rode gebied staan    
als ik dan bijv even aan het rijden ben geeft hij weer halfvol aan    
wat zou hier de oorzaal van kunnen zijn    
(en ik heb het niet over de olie druk of temp meter)  
					
  
			 | 
		
		
			| 25 jun 2005 20:49 | 
			
				
					 
					
					 
				  
		 
		 
			 | 
    	
		
	
	
		  | 
	
	
			| 
				
				 BJ964 
				
				
					 Porsche 964 C2 1991
				
				 
			 | 
			
				
				
					
						Volgens mij is dat normaal     De reden kan ik je niet geven, maar ik zou me geen zorgen maken hierom    
Als ik het mis heb hoor ik het graag    
					
						_________________________________________ Porsche 964C2 Nachtblauw
					
  
			 | 
		
		
			| 25 jun 2005 21:06 | 
			
				
					 
					
					 
				  
		 
		 
			 | 
    	
		
	
	
		  | 
	
	
			| 
				
				 Martin K. 
				
				
					 987Twente
				
				 
			 | 
			
				
				  olie-indicatie-meter  
					
						Inderdaad, volledig normaal gedrag van je oliemeter(Let op de Titel   ))
 De Olie is koud en dik, start de motor, de pomp heeft door de dikke olie aardig wat druk op te bouwen, dus hoge druk,. Maar nadat de pomp start, wordt er gelijk flink wat Olie rond gepompt, druk lijkt dramatisch te zakken, niks aan de hand, het verkorte Oliecircuit is gestart met rondpompen, als de olie een bepaalde temp. bereikt, gaat er een klep open, wordt de hele olie-hoeveelheid rondgepompt, druk zal weer stijgen. De waarde kan daarna nogmaals weer terugzakken, m.n. als d eolie geheel op temperatuur is, dan zal de druk weer iets lager liggen dan na bv 5 minuten rijden...hoe warmer de olie, des te moinder de pomp hoeft te werken, resultaat is lagere oliedruk. Het metertjes is dus puur ter indicatie!!  Problemen heb je pas, als de grenswaarden lang worden overschreden...  
					
						_________________________________________ Groeten uit Twente
					
  
			 | 
		
		
			| 25 jun 2005 21:36 | 
			
				
					 
					
					 
				  
		 
		 
			 | 
    	
		
	
	
		  | 
	
	
			| 
				
				 spike-993 
				
				
					
				 
				 
			 | 
			
				
				
					
						 martin 
 
 bedankt voor deze uitleg
 
 gr. spike 
					
  
			 | 
		
		
			| 25 jun 2005 21:41 | 
			
				
					 
					
					 
				  
		 
		 
			 | 
    	
		
	
	
		  | 
	
	
			| 
				
				 Chris_lbr 
				
				
					 993TT (1996) & 951 Martini (1986)Tremelo (België)
				
				 
			 | 
			
				
				
					
						Heb horen vertellen dat als je stilstaat (warm draaiende motor) en je meter nog net boven het rode vakje staat er makkelijk 4-5 liter is verbruikt. DAN is het zeker eens tijd om wat te gaan bijvullen. Maar dan nog zou een P zelfs met een goede 7 liter olie in de motor nog genoeg hebben. Wordt het minder dan 7 liter dan kan het gebeuren dat als je remt het olielampje flikkert. Tja, als je dan nog niet wakker schiet...
 
Conclusie : je moet wel héél erg dom     zijn als je je motor door olietekort naar de bliksem zou rijden.
 Tuurlijk is het ook wel interessant om met geen volle 13 liter olie in je motor te gaan rijden. Motor komt zo nl. sneller op bedrijfstemperatuur, dit voor diegenen die nogal eens haast hebben     
					
						_________________________________________ Twin turbo's on six aircooled cylinders, the ultimate power !
					
  
			 | 
		
		
			| 25 jun 2005 22:36 | 
			
				
					 
					
					 
				  
		 
		    
			 | 
    	
		
	
	
		  | 
	
	
			| 
				
				 Rene914 
				
				
					 914 2.2T '70Beuningen (gld)
				
				 
			 | 
			
				
				
					
						 Als de motor en de olie koud zijn blijft er veel olie in de hogere delen van het blok hangen. Dit gebeurt direkt na het starten.
 
 Komt de boel op bedrijfstemperatuur dan wordt de olie dunner (vandaar ook de lagere oliedruk), en loopt de olie sneller naar het onderste deel van het carter. De retour pomp brengt het dan weer naar je tank en daardoor stijgt je oliepeilmeter weer. 
					
  
			 | 
		
		
			| 25 jun 2005 23:11 | 
			
				
					 
					
					 
				    
		 
		 
			 | 
    	
		
	
	
		  | 
	
	
			| 
				
				 molen934 
				
				
					 993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
				
				 
			 | 
			
				
				
					
						 Spike,
 
 Valt met tegen dacht dat weet je wel.
 Heb zelf een 993 2S en een 964 en rijd 22 jaar 911
 Koud geeft hij niets aan maar na c.a. half uurtje rijden even stoppen en vlak neerzetten en even wachten.
 Daarna gaat hij als het goed is in de midden staan en wanneer hij echt goed warm is ¾.
 Het is echt niet goed als hij helemaal "bovenin" staat, dan zit er echt teveel in. 
					
						_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
					
  
			 | 
		
		
			| 25 jun 2005 23:31 | 
			
				
					 
					
					 
				  
		 
		 
			 | 
    	
		
	
	
		  | 
	
	
			| 
				
				 EriC4C 
				
				
					 Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
				
				 
			 | 
			
				
				  Re: olie meter  
					
						  |   |   |    | Martin K. schreef: Inderdaad, volledig normaal gedrag van je oliemeter(Let op de Titel   )) De Olie is koud en dik, start de motor, de pomp heeft door de dikke olie aardig wat  druk op te bouwen, dus  hoge druk,. Maar nadat de pomp start, wordt er gelijk flink wat Olie rond gepompt,  druk lijkt dramatisch te zakken, niks aan de hand, het verkorte Oliecircuit is gestart met rondpompen, als de olie een bepaalde temp. bereikt, gaat er een klep open, wordt de hele olie-hoeveelheid rondgepompt,  druk zal weer stijgen. De waarde kan daarna nogmaals weer terugzakken, m.n. als d eolie geheel op temperatuur is, dan zal de  druk weer iets lager liggen dan na bv 5 minuten rijden...hoe warmer de olie, des te moinder de pomp hoeft te werken, resultaat is lagere  oliedruk. Het metertjes is dus puur ter indicatie!!  Problemen heb je pas, als de grenswaarden lang worden overschreden...  |   |    |   |   |  
  
     
Het  niveau van de olie wordt gemeten in het olietankje: als je gas geeft wordt de olie uit het tankje gezogen     meter geeft lage waarde ("leeg") aan. Bij stationair toerental of continue snelheid op horizontaal wegdek zal de meter hoger aangeven. De waarde bij stationair toerental en  warme motor is de juiste waarde    
					
						_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!  
					
  
			 | 
		
		
			| 26 jun 2005 0:21 | 
			
				
					 
					
					 
				  
		 
		 
			 | 
    	
		
	
	
		  | 
	
	
			| 
				
				 wolf 
				
				
					 ex-Carrera 85 Swiss.0031
				
				 
			 | 
			
				
				
					
						 olie op de meter is erg gevoelig.
 ik zat onderaan de peilstok, gooide er een liter bij; stress want mijn meter zat ineens tegen het plafond.
 terwijl min-max op de stok 1,75 liter is.
 op mijn peilstok bleek ik keurig 3/4 te zitten.
 
 ergo geloof ik dat de meter erg gevoelig is. 
					
  
			 | 
		
		
			| 26 jun 2005 0:34 | 
			
				
					 
					
					 
				  
		 
		 
			 | 
    	
		
	
	
		  | 
	
	
			| 
				
				 horn 
				
				
					 PF #57
				
				 
			 | 
			
				
				
					
						
Heb altijd gehoord dat de meter van onder naar boven ongeveer een liter zou zijn...        
Dus als je meter net boven het rood staat, dat je er ongeveer een halve tot een hele liter in moet mikken (en geen 5...     )
 Anyone?    
					
						_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
					
  
			 | 
		
		
			| 26 jun 2005 7:13 | 
			
				
					 
					
					 
				  
		 
		 
			 | 
    	
		
	
	
		  | 
	
	
			| 
				
				 molen934 
				
				
					 993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
				
				 
			 | 
			
				
				
					
						 Ergo,
 
 Let goed op de temperatuur!!!
 
 Auto moet goed op bedrijfstemperatuur zijn, en vlak staan en dan pas meten met zowel de peilstok als de meter op het dashboard.
 
 Beide in de of iets boven het midden van de peilstand.
 
 (natuurlijk met draaiende motor)
 
 Nooit teveel. 
					
						_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
					
  
			 | 
		
		
			| 26 jun 2005 10:22 | 
			
				
					 
					
					 
				  
		 
		 
			 | 
    	
		
	
	
		  | 
	
	
			| 
				
				 EriC4C 
				
				
					 Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
				
				 
			 | 
			
				
				
					
						
					
						_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!  
					
  
			 | 
		
		
			| 26 jun 2005 11:14 | 
			
				
					 
					
					 
				  
		 
		 
			 | 
    	
		
	
	
		  | 
	
	
			| 
				
				 Denniz C2 
				
				
					 993 C2
				
				 
			 | 
			
				
				
					
						Zoals EriC4C al zei loopt het tankje vol of staat nog vol wanneer de auto stationair draait. Volgens mij is het   WEL  de bedoeling dat de meter VOL aangeeft wanneer de motor warm is en stationair draait... Wanneer je gas geeft zal de meter zakken tot halverwegen  oid.... althans bij mij        
					
						_________________________________________ Ut et Zeeuwse
					
  
			 | 
		
		
			| 26 jun 2005 15:42 | 
			
				
					 
					
					 
				  
		 
		 
			 | 
    	
		
	
	
		  | 
	
	
			| 
				
				 molen934 
				
				
					 993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
				
				 
			 | 
			
				
				
					
						 Denniz,
 
 Meet hem maar eens na met de peilstok, hij staat dan tot bovenaan en dat is echt te veel.
 
 Heb het ooit eens meegemaakt dat de olie in mijn luchtfilter kwam bij teveel olie!!!!! 
					
						_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
					
  
			 | 
		
		
			| 26 jun 2005 17:48 | 
			
				
					 
					
					 
				  
		 
		 
			 | 
    	
		
	
	
		  | 
	
	
			| 
				
				 Anne 2.7 
				
				
					 >> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen                 PF #4 <
				
				 
			 | 
			
				
				
					
						 Volgens peilstok olieniveau op max => wijzertje olieniveaumeter bovenin. 
					
						_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
					
  
			 | 
		
		
			| 26 jun 2005 17:56 | 
			
				
					 
					
					 
				  
		 
		 
			 | 
    	
		
	
	
		  | 
	
	
			| 
				
				 Denniz C2 
				
				
					 993 C2
				
				 
			 | 
			
				
				
					
						
Hmzz, ik heb vanmiddag mijn peilstok erop na gekeken (zoals wel vaker hoor)met een warme motor die een paar minuten stationair gedraait heeft op een vlakke ondergrond (garage), maar die staat echt halverwegen?? (net ietsje erboven) dus dat zou betekenen dat 1 van de 2 niet kloppen     
					
						_________________________________________ Ut et Zeeuwse
					
  
			 | 
		
		
			| 26 jun 2005 23:11 | 
			
				
					 
					
					 
				  
		 
		 
			 | 
    	
		
	
	
		  | 
	
	
			| 
				
				 molen934 
				
				
					 993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
				
				 
			 | 
			
				
				
					
						 Denniz,
 
 Met de peilstok meten is altijd goed en geeft de juiste hoeveelheid aan.
 
 Wanneer dit tussen min en max staat prima liefst in de midden met een motor op bedrijfstemperatuur.
 
 Weet dat de meter op het dashboard wel eens wil afwijken. 
					
						_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
					
  
			 | 
		
		
			| 27 jun 2005 23:57 | 
			
				
					 
					
					 
				  
		 
		 
			 | 
    	
		
	
	
		  | 
	
	
			| 
				
				 horn 
				
				
					 PF #57
				
				 
			 | 
			
				
				
					
						
Grappig, ik heb het verhaal ook wel eens andersom gehoord bij een 964. 
 De peilstok zou minder betrouwbaar zijn dan het metertje...           
					
						_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
					
  
			 | 
		
		
			| 28 jun 2005 6:45 | 
			
				
					 
					
					 
				  
		 
		 
			 | 
    	
		
	
	
		  | 
	
	
			| 
				
				 Stefx911 
				
				
					 964 C4 - 931 - 911 32 Targa G50 - Alpina B3 Cabrio -Antwerpen
				
				 
			 | 
			
				
				
					
						 Bij mij deed hij niets meer. Ik heb er een niuewe sensor ingeplaatst.
 
 Vreemd: op mijn peilstok zit ik tegen het maximum aan en de meter komt nog maar net uit het rood onderaan.
 Laatste tijd begint de meter zelfs over en weer te springen tijdens het rijden.
 
 Als ik even stilsta op ralantie zakt hij tot net boven het rood.
 Asl het niveau op de peilstokhalverwage staat geeft de meter bijn niets meer aan.
 
 Het verschil op de peilstok tussen Min en Mx is dacht ik 2 liter.
 
 Kent iemand de oorzaak van mijn meterprobleem ? 
					
						_________________________________________ PORSCHE, nothing else even comes close
					
  
			 | 
		
		
			| 28 jun 2005 12:20 | 
			
				
					 
					
					 
				  
		 
		 
			 | 
    	
		
	
	
		  | 
	
	
			| 
				
				 Jeroen914 
				
				
					 foxtrot / oscar
				
				 
			 | 
			
				
				  Re: olie meter  
					
						
Gelukkig staat er ook nog wat zinnigs tussen het gekakel... Thanks Eric   
Is ook meteen de reden waarom in andere auto's al die metertjes niet zitten... Mensen snappen er toch niks van  
					
						_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
					
  
			 | 
		
		
			| 29 jun 2005 1:50 | 
			
				
					 
					
					 
				    
		 
		 
			 | 
    	
		
	
	
		  | 
	
	
			| 
				
				 Stefx911 
				
				
					 964 C4 - 931 - 911 32 Targa G50 - Alpina B3 Cabrio -Antwerpen
				
				 
			 | 
			
				
				  Re: olie meter  
					
						
Reden dat andere auto's dit metertje niet hebben komt misschien door het feit dat maar zeer weinig wagens een droog cartersysteem hebben.
 Die hebben meer aan en watertemperatuur meter     
					
						_________________________________________ PORSCHE, nothing else even comes close
					
  
			 | 
		
		
			| 29 jun 2005 9:02 | 
			
				
					 
					
					 
				  
		 
		 
			 | 
    	
		
	
	
		  | 
	
	
			| 
				
				 Anonymous 
				
				
					
				 
				 
			 | 
			
				
				
					
						 Pfff. 
 Niet naar die meter kijken als je rijdt. Scheelt een hoop zinloze stress.
 
 Alleen naar die meter kijken met warme motor, op horizontaal vlak, en met stationair toerental.
 
 Als je het dan allemaal nog steeds niet gelooft met de peilstok meten (onder de zelfde omstandigheden overigens). 
 
 Als je het dan NOG steeds niet gelooft, dan kan je bellen met de stichting correlatie of de politie in je woonplaats. 
					
  
			 | 
		
		
			| 29 jun 2005 9:49 | 
			
				
					 
					
					 
				
		 
		 
			 | 
    	
		
	
	
		  | 
	
	
			| 
				
				 EriC4C 
				
				
					 Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
				
				 
			 | 
			
				
				  Re: olie meter  
					
						
					
						_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!  
					
  
			 | 
		
		
			| 29 jun 2005 9:54 | 
			
				
					 
					
					 
				  
		 
		 
			 | 
    	
		
	
	
		 |