Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 apr 2024 21:57



Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Sperdiff op 996 C2? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
996 3.4 C2
Bericht Sperdiff op 996 C2?
De versnellingsbak van mijn nieuwe (voor mij) 996 3.4 C2 is aan een revisie toe en dat leek mij een mooie gelegenheid om een sper te overwegen.
Er zit geen PSM in mijn C2.

Ik gebruik de auto alleen op de openbare weg. Het gaat me om rijplezier, niet om snelle rondetijden.
In een C2 mét PSM was het vrij eenvoudig om bij het acceleren uit een bocht met beetje klam wegdek de PSM te activeren.
Een dag later op dezelfde plek met een 1.5 MX-5 ND begon de achterkant een beetje te schuiven en mocht ik dat zelf corrigeren. Veel leuker! :drive:
(die MX-5 heeft tractioncontrol, maar of die is heel goed en ik merkte er niets van of hij vond het allemaal binnen de marges)
Tot zover mijn praktijkervaring. Ik heb het nog niet met mijn PSM-loze C2 geprobeerd.

Een sper lijkt mij in die situatie te helpen om meer controle te houden vs een open diff.
Ik heb begrepen dat de standaard M220 platensper ook spert als beide wielen voldoende grip hebben, waardoor onderstuur toeneemt.
Terwijl ik de sperwerking maar zelden nodig heb.

Alternatieven zijn een torque biasing diff zoals van Quaife of iets als een exotische OS Giken die een heleboel platen combineert om variabel te sperren.
Zo'n TBD doet weer niets bij afremmen, waarvan ik niet kan inschatten of ik dat ga willen.
Nu zie ik door de bomen het bos niet meer.

Wie heeft ervaring met verschillende soorten sperren in straatauto's?
Of maak ik me druk om niets en moet ik eerst gewoon lekker gaan rijden met m'n standaard open diff?


15 nov 2016 14:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: Sperdiff op 996 C2?
Dat laatste...
_________________________________________
Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects


15 nov 2016 18:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Bericht Re: Sperdiff op 996 C2?
+1 als je alleen maar straat cruise werk doet, is het zonde van je knoeten. Een sper zonder traction control, kan ook voor lelijke onvoorspelbare momenten zorgen, tenzij je een uitzonderlijk chauffeur bent.
_________________________________________
6 platte groeten, René


15 nov 2016 20:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Macan S
Bergambacht
Bericht Re: Sperdiff op 996 C2?
Max Verstappen optie?


15 nov 2016 21:06
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Sperdiff op 996 C2?
Als je toch zo een diff wil waarom niet blijven bij hoe de auto ontworpen is en voor het M220 sperdifferentieel gaan. Was ook een optie af fabriek. Voor en door P ontworpen

Een andere optie is misschien je diff full lock aan elkaar te lassen? :P


16 nov 2016 0:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
LEEUWARDEN
Bericht Re: Sperdiff op 996 C2?
Gaat het hier om optie 220?
Wat is hier dan het grote voordeel van?


16 nov 2016 20:50
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Bericht Re: Sperdiff op 996 C2?
Vond hier wat info over de optie m220 in een (mooi) Porsche boek

hele lange link

Over de exacte werking en verschillen, kunnen anderen wellicht informeren .


16 nov 2016 23:46
Profiel
PorscheForum Rakker
996 3.4 C2
Bericht Re: Sperdiff op 996 C2?
Dat dit topic inmiddels niet vol staat met aanmoedigingen om een sper te installeren of praktijkervaringen zegt wel genoeg :)
Ik houd het voorlopig lekker bij m'n standaard diff. Dat sper kan later ook nog wel.

@Jens01 Tot 2004 leverde Porsche een sper niet samen met traction control (zie ook de link van RichardP). Ik zou verwachten dat een sper het gedrag op de grens juist meer voorstelbaar maakt. Maar daar heb ik dus geen ervaring mee.

@Kheldar Het is geen drift auto! :D

@A-Line
Hier een aardige uitleg wat een sper (M220) doet vs een standaard open differentieel vs traction control ('Auto LSD' in het filmpje, PSM bij een 996): https://youtu.be/gIGvhvOhLHU?t=129
Bij een Porsche heb je het probleem natuurlijk niet alleen bij wegrijden uit stilstand zoals bij de pickup in het filmpje, maar bv ook bij accelereren uit een bocht op slecht of nat wegdek.


17 nov 2016 17:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Bericht Re: Sperdiff op 996 C2?
Als je circuit rijd of zoals in mijn geval slalom, wil je maximale grip. Een open diff zal in de binnenbocht je binnenwiel bij excessen laten spinnen, waardoor je buitenwiel geen aandrijfving meer krijgt. Gevolg is een enorme snelheids vertraging.

Een lsd of full sper gaat in de zelfde situatie het buitenwiel wel aandrijven. Meer tractie en dus meer snelheid. Gevaar is dat de kans op overstuur groter word. Zeker bij driten wil je zoveel mogelijk sper, waardoor het buitenste wiel zich, "naar buiten vreet"

Veel drifters lassen hun dif vast of nemen na gelang budget een zo goed mogelijke sper.

Voor normaal straatgebruik heeft een sper dus weinig nut, maar ben je een sportiefe rijder die de bochten in volle patat wil nemen, kun je een sper overwegen.
_________________________________________
6 platte groeten, René


17 nov 2016 20:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Sperdiff op 996 C2?
Jens01 schreef:
Gevaar is dat de kans op overstuur groter word. Zeker bij driten wil je zoveel mogelijk sper, waardoor het buitenste wiel zich, "naar buiten vreet"


In de basis creëer je met een sper in eerste instantie juist (wat) meer onderstuur. De reden dat een sper met driften de voorkeur geniet heeft ermee te maken dat een drift (overstuur) vasthouden en controleren met een sper makkelijker gaat.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


17 nov 2016 20:50
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Sperdiff op 996 C2?
heb laatst een dag gedrift in lelystad met een 3-serie met sper. wat een takke herrie maakt dat zeg :shock: en je moet er ook echt aan wennen. Ik dacht elke keer dat er iets kapot was. Op een gegeven moment was dat ook zo. De achterbanden.... :cheesy:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


17 nov 2016 21:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Sperdiff op 996 C2?
Leuk hè. Verslavend ook. Behalve het driften is de kunst om de bandjes van de huurauto net voor de lunch te laten klappen zodat ze er tijdens de lunch nieuwe op kunnen zetten ... :wink:
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


17 nov 2016 22:45
Profiel
PorscheForum Rakker
996 3.4 C2
Bericht Re: Sperdiff op 996 C2?
Driften ga ik binnenkort ook eens doen. Maar niet in mijn eigen auto. :)

Citaat:
ben je een sportiefe rijder die de bochten in volle patat wil nemen, kun je een sper overwegen.

Dat. Lekker accelereren op een oprit of door een tunnel is erg leuk natuurlijk, maar een beetje vaart maken op bochtige weggetjes is wat mij betreft het summum.
We hebben niet voor niets een sportwagen toch?

Maar voorlopig heb ik door het weer nog niet kans gehad om in de buurt van de grenzen van m'n open diff te komen.


21 nov 2016 12:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Sperdiff op 996 C2?
lvdo schreef:
Maar voorlopig heb ik door het weer nog niet kans gehad om in de buurt van de grenzen van m'n open diff te komen.



Je zal merken dat de auto erg veel toelaat zelfs als je PSM hebt. En met een beetje natter wegdek voel je al snel waar de limite ligt. De auto is daarin heel communicatief


21 nov 2016 15:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Sperdiff op 996 C2?
Ik vond deze post nog op het internet. Gaat erover hoe een auto met PSM wel degelijk met een sperdiff. kan uitgerust/gereden worden. Of het hierbij dan gaat over een fabrieks-sper zoals onder optie 220 of een later gewijzigd sper zoals op de 40th aniv. editie geleverd werd in 2004 of een gemodificeerd sper blijft de vraag.

M220 was enkel een optie voor de mk1 auto's en was niet meer beschikbaar op de mk2 vanaf 2002 omdat Porsche vond dat het niet samenkon met PSM. Enkel vanaf 2004 met de 40th Anniversary Edition die standaard af fabriek een aangepast sperdiff had was het weer een optie.


21 apr 2017 13:44
Profiel
PorscheForum Rookie
996
Bericht Re: Sperdiff op 996 C2?
Hardeman motorsport heeft een sper Os Giken superglock gt3 voor de 996 die prima lijkt voor sportief riijden. Ook werking bij remmen (trailbraking) en decelereren. Very interesting


12 jan 2019 22:38
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marc_986, Toby


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.