Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 20:36



Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Electra vraagje 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Curaçao
Bericht Electra vraagje
Hallo,
Ik wil een paar "Remote battery terminals" op mijn Defender zetten (zie foto).
Nu moet ik als ik startkabels (of andere zware stroomvreters) wil aansluiten mijn stoelzitting verwijderen en dan nog kan ik moeilijk bij de accupolen komen.
Omdat het regelmatig voorkomt wil ik dus op een handige plek de extra aansluitpunten plaatsen.
Mijn vraag is; maakt het wat uit of ik de zwarte pool (-) met kabel aan de accu vast maak of aan het chassis?
Ik weet dat de accu zelf ook aan het chassis geaard is, maar is een kabel naar de (-) pool beter of maakt het niet uit?
Liefst maak ik het vast aan het chassis want de (-) pool van mijn accu is erg lastig bereikbaar.
Graag jullie advies.

69928


22 dec 2016 2:12
Profiel
PorscheForum Rakker
911 -996 2004
Bericht Re: Electra vraagje
denk dat je deze vraag even moet stellen op www.laroprik.nl heb daar al eens wat oplossingen gezien .
_________________________________________
http://www.tr6.nl (sold) en ook tr3a.nl


22 dec 2016 9:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Electra vraagje
Als je hem op een goede plak vastzet is de carrosserie / het chassis prima. Wel zorgen voor een blank stuk metaal, of nog beter even behandelen met iets wat geleid maar wel beschermd. Er zijn genoeg auto's die onder de kap enkel de + pool van de accu bereikbaar hebben en de massa op een separaat punt. Het heet ook niet voor niets massa :) Bij lassen loopt een vergelijkbare stroom door het chassis of de carrosserie, en dat kan ook prima.
_________________________________________
991.2 Targa 4 GTS


22 dec 2016 11:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: Electra vraagje
Hallo Subdriver

Als je de min kabel ergens aan een chassisdeel bevestigt moet je zeker weten dat dit chassisdeel een zeer goede elektrische verbinding maakt met de min (-) pool van de accu vooral omdat je 'zware stroomvreters' wilt aansluiten.

Mijn advies: leg zowel een min (-) als plus (+) kabel vanaf de accu naar de remote terminals. De dikte van de kabels hangt af van de lengte en het aantal amperes. Vuistregel is 2.5 - 3 ampere per mm2 voor kabels tot ca. 2,5 meter.

Gr Hans


22 dec 2016 11:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Curaçao
Bericht Re: Electra vraagje
Heren, dank voor de antwoorden en advies.
Ik heb de spulletjes die ik nodig heb net besteld dus ik heb nog even de tijd voor ze hier zijn.


22 dec 2016 14:42
Profiel
PorscheForum Rakker
911 -996 2004
Bericht Re: Electra vraagje
dit is ook een mooi oplossing je die "luikjes ook voor je spatbord boven op , " internal fender locker "

https://www.google.nl/search?q=battery+ ... DU8rMNM%3A
_________________________________________
http://www.tr6.nl (sold) en ook tr3a.nl


22 dec 2016 14:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Electra vraagje
Goede vraag. Misschien weet Felipe het antwoord.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


22 dec 2016 15:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2007 Porsche 997 GT3 1994 Porsche 993 C2 1987 Porsche 911 3.2 Targa 1986 Defender 200Tdi
Scheveningen
Bericht Re: Electra vraagje
Dat doe je met een 'Anderson connector'

Die gewoon aan de voorzijde van de accubak monteren en aan één zijde van het setje startkabels die je in de Defender legt ook zo een connector zetten. Dan zit jij gelijk echt vast, echt goed verbonden en het is beproefde goede techniek.

De connector die je op de accubak vast zet gewoon met dikke draden rechtstreeks op de polen van de accu zetten.


22 dec 2016 15:36
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Curaçao
Bericht Re: Electra vraagje
@harryv8: Ik heb een GMB fenderlocker besteld. Daar komen de terminals in.
@DLotus: Ik heb echt nauwelijks nog ruimte in en om mijn accubak. Dubbele accu's met de nodige electronica, twee hoofdschakelaars voor mijn lieren, aansluitingen voor mijn lampen, extra 12V aansluitingen in de cabine achter, etc. Een Anderson connector kan er echt niet meer bij. Daarom wilde ik eigenlijk ook liever niet nog een (-) kabel in de accubak. :mrgreen:
Ik ga dus de fenderlocker gebruiken en daar de terminals in plaatsen.
Als ik de (-) aan het chassis kan leggen dan maakt dat het wat makkelijker maar ik wil geen stroomproblemen. Vandaar mijn vraag.


22 dec 2016 16:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2007 Porsche 997 GT3 1994 Porsche 993 C2 1987 Porsche 911 3.2 Targa 1986 Defender 200Tdi
Scheveningen
Bericht Re: Electra vraagje
Check dit draadje even;

http://www.defender2.net/forum/topic4528.html

Alleen een 12 volt+ draad rechtstreeks naar jouw accu is prima. Massa kan natuurlijk gewoon naar het chassis. Of, beter nog, check even waar er een massa draad naar de motor/bak gaan en sluit hem daar aan. Uit mijn hoofd zeg ik dat die ergens op de bak aansluit.

Wel het beste om te doen wanneer je 'vaste' stoelen hebt in een Defender. In de regen of ijzige kou een stoel moeten demonteren om je accu te bereiken is geen feestje. :bang:


22 dec 2016 16:24
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Curaçao
Bericht Re: Electra vraagje
Thanks! :thumleft:
Ijzige kou is hier gelukkig geen probleem :mrgreen:


22 dec 2016 17:49
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Curaçao
Bericht Re: Electra vraagje
Heb de terminals geplaatst in een fenderlocker.
+ kabel direct aan de accu, - kabel aan de bak.
Ziet er goed uit vind ik wel.
Dank voor het meedenken!

70173 70174 70175 70176


27 jan 2017 20:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Electra vraagje
Subdriver schreef:
Ik weet dat de accu zelf ook aan het chassis geaard is, maar is een kabel naar de (-) pool beter of maakt het niet uit?


Een kleine technische correctie: de accu is niet aan het chassis "geaard", maar aan het chassis "verbonden" (zoals al aangegeven met een min-/massa-pool). Massa en aarde zijn 2 verschillende zaken.
(sluit thuis nooit de min-/massa-pool op de aarde aan want dan gaat het jeuken :mrgreen: )

Suc6 met het aansluiten en als je nog vragen hebt daar verneem ik dat graag.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


28 jan 2017 15:27
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Curaçao
Bericht Re: Electra vraagje
Je hebt helemaal gelijk, het is verbonden en niet geaard! Bedankt voor de correctie. Zal proberen het voortaan goed te zeggen. :oops:
Het aansluiten is helemaal gelukt maar als ik weer elektra vragen heb dan weet ik je te vinden! :thumleft:


28 jan 2017 15:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Electra vraagje
:thumleft: :thumleft:
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


28 jan 2017 16:35
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.