Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 13:46



Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
audio upgrade 996/ vervangen PCM1 of niet 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: audio upgrade 996/ vervangen PCM1 of niet
Je headunit zal wel 4x50 watt zijn dus die kan je ook gebruiken om je speakers aan te sturen. Tenzij je Bose speakers hebt want dan kan je beter een compacte 2 ohm stabiele eindversterker plaatsen.


24 maart 2017 17:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
BMW E30 M3
Bericht Re: audio upgrade 996/ vervangen PCM1 of niet
Octaaf schreef:
Je zal alleen de front en misschien rear line out gebruiken van je radio. Wellicht de sub aansluiting gebruiken voor een (set) subwoofer(s) met eigen versterker achter de voorstoel(en).


Ik ben weer een stuk verder met de studie naar mijn radio vervanging. Door de fibre-techniek moet ook de amp eruit. De kabelboom die ik speciaal had gekocht om de amp te behouden werkt alleen met een Bose-set. En die heb ik niet. De info die ik vond dat de kabel vanaf 2003 modellen kon worden gebruikt klopt dus niet. Is te gebruiken voor PCM 2.1 die in 996, 997 en Cayenne.


13 jun 2017 20:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
BMW E30 M3
Bericht Re: audio upgrade 996/ vervangen PCM1 of niet
RichardP schreef:
Op de foto in jouw album zit een PCM2 in de auto.


ik heb het gezien. Ook lees ik niet goed, heb een hele tijd gedacht dat 2 en 2.1 hetzelfde is, niet dus.


13 jun 2017 20:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
BMW E30 M3
Bericht Re: audio upgrade 996/ vervangen PCM1 of niet
Tombalabomba schreef:
Hallo
Ik zie dat je een 996 mark II hebt. Als daar een pcm2 in zit heb je grote kans dat alles via een MOST kabel loopt. Dus Digitaal en opties! Als je een dubbed in unit plaatst wordt aanbevolen om nieuwe kabyles te leggen. De luidspreker kabels kunnen blijven zitten, je moet ze wel Los maken van de versterker, die zich in het voor onder be vindt. Dus bezint eer gij begint. Op rennlist zijn er de nodige posts te vinden.
Succes. :D


Dat wordt de te volgen weg. Bedankt!

Octaaf schreef:
Je headunit zal wel 4x50 watt zijn dus die kan je ook gebruiken om je speakers aan te sturen. Tenzij je Bose speakers hebt want dan kan je beter een compacte 2 ohm stabiele eindversterker plaatsen.


Is dus geen Bose. Maar dat maakt dat de speakers 4 ohm zijn toch? De amp keuze wordt dan ruimer denk ik? Ik wil op dezelfde plaats als de originele amp een nieuwe monteren. De afmetingen zijn dus bepalend. Heb je suggesties?


13 jun 2017 21:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Bericht Re: audio upgrade 996/ vervangen PCM1 of niet
Er stond onlangs een Boxster te koop met PCM die een ombouw had naar ik geloof pioneer of alpine navigatie. Vond dat wel een mooie upgrade.
_________________________________________
Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan


13 jun 2017 21:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Onder Nijmegen, bij de Autobahn
Bericht Re: audio upgrade 996/ vervangen PCM1 of niet
Klopt, daarbij wordt het scherm vervangen voor een touchscreen waarmee je de alpine bedient. Gaat richting 1200 euro als me goed herinner.

Ik zou me liever richten op streaming audio en dan navigatie (en evt OBD data) op een mobiele telefoon. Het scherm vind ik nogal klein en laag geplaatst voor lekker gebruik tijdens het rijden. En verouderd is het natuurlijk allemaal wat er nog aan vaste inbouw is in vergelijking met apps voor mobieltjes.


13 jun 2017 22:31
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
996 4s Bmw x3 Citroen c3cabrio
Autun Frankrijk
Bericht Re: audio upgrade 996/ vervangen PCM1 of niet
Leuk topic,
Ben zelf bezig met de installatie van een relatief eenvoudig dubbel din systeem van Sony. Bluetooth, apple car play etc zijn aan boord evenals een achteruitrijcamera. Heb met ROD van car audio innovation gecorrespondeerd en hij was formeel: als je een hifi non Bose systeem hebt moet je ofwel de versterker uit de dubbel din unit gebruiken, of een nieuwe 5 kanaals versterker plaatsen. Bijvoorbeeld een alpine. De kabelboom kan je bypassen gebruik de dikke bruine draad als aarding voor je hele systeem, de dikke rode als voeding, er zit een dun wit draadje in de stekker: dit is de voedingdraad van de antenne versterker: als je deze niet aansluit heb je géén radio! Deze draad heb ik op een geschakelde 12 V aansluiting gezet, samen met die van de radio zelf. Deze twee draden moeten absoluut op een geschakeld 12v punt zitten, zo niet dan loopt je accu leeg! Een geschakeld 12v punt vind je bijvoorbeeld aan je cigaretten aansteker, het gaat om het dunne draadje.
De microfoon heb ik aan de console van de achteruit kijk spiegel gemonteerd, de draad achter de dakbekleding gefriemeld: als je de zonneklep verwijderd heb je alle ruimte.
Als je de versterker van de head unit zelf gebruikt raak je het gebruik van de deur speakers kwijt. Kan je oplossen door een losse subwoofer versterker te gebruiken. Je moet ze dan wel parellel schakelen, zo kom je aan een twee ohm belasting.
Succes.


25 jul 2017 22:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: audio upgrade 996/ vervangen PCM1 of niet
Tombalabomba schreef:
. Als je de versterker van de head unit zelf gebruikt raak je het gebruik van de deur speakers kwijt. Kan je oplossen door een losse subwoofer versterker te gebruiken. Je moet ze dan wel parellel schakelen, zo kom je aan een twee ohm belasting.


Beter een 2 kanaals versterker gebruiken en elke deurspeaker lekker op zijn eigen kanaal te laten spelen. Minder vervorming en veel minder warmteontwikkeling. Nog beter is een 6 kanaals versterker te plaatsen om alles actief te filteren maar dat voor velen te ver gaan.


26 jul 2017 0:28
Profiel
PorscheForum Rakker
996 4s Bmw x3 Citroen c3cabrio
Autun Frankrijk
Bericht Re: audio upgrade 996/ vervangen PCM1 of niet
Ben ik mee eens, maar ja de centres hé. :bang:


26 jul 2017 8:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: audio upgrade 996/ vervangen PCM1 of niet
Oud onderwerp weer even uit de kast trekken.
Tot nu toe pcm1 met Böse laten zitten en een bluetooth streaming device gebruikt. Deze is echter toch niet zo gebruiksvriendelijk en Totmbo rijd liever met haar earpods in dan wat anders…… tijd voor een oplossing dus.
Heeft iemand ervaring met PCCM plus ? Dit bestaat nu een tijdje dus ik ben benieuwd wat mensen er van vinden. Ik overweeg deze te installeren, kost een lieve duit, maar wel originele look en zelfstandige navigatie. Alternatief een dubbel din van Sony met volume draai schakelaar. Scheelt waarschijnlijk een 800€ als ik het zelf inbouw. Deze hebben beide geen wireless Apple CarPlay. Hebben jullie ervaring met wireless CarPlay? Is dat een pré om voor een ander model te kiezen dat het wel heeft?
Hebben jullie ook ervaring met de helderheid van het scherm van diverse units? Met een Cabrio is het scherm al snel niet meer te lezen in de zon met het dak open…..
_________________________________________
Life's to short not to live it up a little!


13 feb 2023 17:14
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: audio upgrade 996/ vervangen PCM1 of niet
Deze al bekeken? https://www.youtube.com/watch?v=bCL06Hd6q7c
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


13 feb 2023 18:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: audio upgrade 996/ vervangen PCM1 of niet
Merci, ja alle YouTube reviews gevondenen die zijn allemaal positief. Ondertussen zijn we echter 2 jaar verder en bestaat er ook Android auto en het hele zaakje wireless. Dat zit er dus niet op, geen idee echter of dat een gemis is. Ik lees ook dat wireless Apple CarPlay een nuisance kan zijn als het automatisch aan gaat als je gaat rijden. Iemand ervaring met een fijne aftermarket unit in een cabrio? Of nog ergens een PCCM plus op de plank liggen?
_________________________________________
Life's to short not to live it up a little!


14 feb 2023 1:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987.2 Cayman S PDK
Bericht Re: audio upgrade 996/ vervangen PCM1 of niet
Ik heb alleen maar ervaring met Android auto met een kabel, ik weet niet hoe het met jouw telefoon zit, maar ik doe met de mijne nu bijna 3 jaar, en dan gaat het steeds harder met de batterij, dus wil ik hem toch laden als ik hem in de auto gebruik voor navigatie + spotify, als ik dat niet deed denk ik dat ik 's avonds op de bank aan de kabel moet.
Misschien dat die iPhones het wel trekken om de hele dag te navigeren etc. en dan 's avonds nog bruikbaar zijn, geen ervaring met die dingen, maar ik vind een kabel geen probleem.

Als je ook wireless charging hebt kan het misschien wel handig zijn dat de verbinding met je radio ook wireless is, maar voor zover ik weet zijn die wireless charching padjes net genoeg om je telefoon een paar procent bij te laden in een rit, als je hem verder nergens voor gebruikt, maar misschien is dat oude info en laden die dingen tegenwoordig wel super snel...ik hou het niet zo bij.

Alhoewel ik ook wel snap dat als je nu bijvoorbeeld kijkt naar de nieuwste PCCM+ van Porsche je je een beetje achter de oren krabt waarom zulke nieuwe dure tech geen wireless android/apple verbinding ondersteund, denk ik persoonlijk altijd bij mensen die echt klagen dat ze een kabel moeten gebruiken dit:
Afbeelding


14 feb 2023 10:32
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: audio upgrade 996/ vervangen PCM1 of niet
Ik heb een Quadlock met wireless laden in mijn auto voor mijn Iphone 13. Ik rij 's ochtends in de regel in ca 45 min naar Amsterdam en einde dag weer 45 min naar huis. Die 2x 45 min is alles wat mijn telefoon laadt. Ik gebruik draadloos (via Apple carplay) zowel de navigatie als podimo (podcasts, luisterboeken etc). Functioneert prima.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


14 feb 2023 13:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: audio upgrade 996/ vervangen PCM1 of niet
Ik ben al een heel eind met puzzelen. Via internet gevonden welke contra stekkers ik moet hebben om niet te hoeven knippen. Ook een schema gevonden van de bedrading en deze vergeleken met wat er bij mij in zit.
Twee dingen vallen mij op.
De tweede eindversterker in frunk, die voor de subwoofer bij het voeteneinde, heeft twee uitgangen naar de speaker, 4 draden van de 11!. De subwoofer heeft echter maar 1 ingang (en die Vd coupé volgens mij ook). Komen deze draden ergens samen? Of is er maar een aangesloten?
Ik wil de Eindversterkers vervangen door een 5 kanaals Versterker. Ik heb gezien dat dan vaak de deur-woofers en subwoofer in serie worden geschakeld. Dit zou dan 5 Ohm weerstand opleveren. Vraagje, de losse sub is 1 ohm, deze zal dan veel minder vermogen krijgen dan de 2 ohm deur-woofers. Zal het geluidsvolume dan wel voldoende cq in verhouding zijn? (De extra versterker voor de sub levert nu volgens het label 100W)
Wat mij ook opvalt is dat de achter speakers maar een aansluiting op de eindversterker hebben. Geen balans regeling dus en ik moet nog uitzoeken of deze dan in serie of parallel geschakeld zijn, 4/2/ of zelfs 1ohm. Iemand hier ervaring mee?
_________________________________________
Life's to short not to live it up a little!


21 maart 2023 0:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: audio upgrade 996/ vervangen PCM1 of niet
Vandaag even zitten meten, achterspeakers meten ongeveer 2ohm weerstand, de voorspeakers in het dashboard en de deuren ook. Zoals verwacht, maar geen idee hoe de achterspeakers dan aangesloten zijn vanwege de enkele aansluiting, wellicht met een extra weerstand. Maar weer verder op onderzoek uit:)
_________________________________________
Life's to short not to live it up a little!


21 maart 2023 23:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: audio upgrade 996/ vervangen PCM1 of niet
Na wat meetwerk blijkt inderdaad dat de achter speakers parallel zijn geschakeld. Ik verwachte eigenlijk dat de speakers op het dashboard hetzelfde zouden zijn als de achterspeakers. Niet dus, Dashbaordspeakers L&R zijn ieder 2 ohm en de achterspeakers iets minder dan 4 ohm. Door de parallelschakeling samen echter weer 2 ohm bij de eindversterker.

Heeft iemand een idee waar de enkele draad vanuit de eindversterker gesplitst wordt naar de twee achter speakers?
_________________________________________
Life's to short not to live it up a little!


27 maart 2023 20:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: audio upgrade 996/ vervangen PCM1 of niet
https://rennlist.com/forums/996-turbo-forum/1219236-bose-amplifier-locations.html

op deze afbeelding staat de parallel schakeling van de achter luidsprekers weergegeven. De verbinding van de draden wordt aangeduid als VS 935 en VS 986. Iemand een idee wat deze VS codes betekenen kwa verbinding en locatie? Stekker verbinding of las verbinding?
_________________________________________
Life's to short not to live it up a little!


27 maart 2023 23:05
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.