Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 25 apr 2024 1:14



Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Spanningsregelaar testen (996) 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Spanningsregelaar testen (996)
Hoe kan ik verifiëren of de dynamo/spanningsregelaar nog goed zijn werk doet?
Kan ik daarbij afgaan op de waarde van de spanningsmeter in het dashboard? aan de batterijterminals? Of toch beter dichter bij de alternator zelf meten, bv. de + en - pool die beschikbaar is in de motorruimte? Om rechtstreeks op de alternator te meten moet er het een en ander uitgebouwd worden om er goed bij te kunnen.

Welke waardes moet ik verwachten bij een goed werkende dynamo/spanningsregelaar?

Edit: heb het volgende gevonden, bij motor aan moet het voltage ergens tss 13.5 en 14.5 V zitten. Bij toeren omhoog en/of verbruikers aan mag het voltage niet boven resp. beneden deze grenswaarden uitkomen. Eventueel ook spanningsval tss dynamo en batterij nameten, mag niet hoger zijn dan 0.2V. Terminals nakijken op corrosie etc.

Momenteel gaan het ABS en PSM controlelampje aan met de boodschap 'drive to workshop' wanneer ik bij draaiende motor de verlichting aanzet. Wanneer dit gebeurt blijven de remlichten continu branden zonder de rem aan te raken. Voordat de verlichting aangezet wordt functioneert alles normaal.

Ik vermoed dat het de alternator zou kunnen zijn die niet meer de juiste spanning aanlevert. Van zodra er wat verbruikers aangezet worden er een spanningsval is doordat de alternator aan het eind van zijn latijn is en dit de ABS PSM modules triggert voor een melding.

De alternator is 2,5jr terug al eens gereviseerd geloof ik.

Indien dat zo is dan verklaart het ook meteen het feit dat ik deze week ook meteen de batterij preventief heb vervangen. De laatste ritten laadde die blijkbaar niet meer voldoende op, na een week stilstand had de motor al moeite met starten.

Las online dat de remlichtschakelaar soms ook de boosdoener is voor ABS/ PSM melding. Maar aangezien het met verlichting uit allemaal prima doet lijkt me dat niet meteen de boosdoener te kunnen zijn. Is een onderdeel van 12euro dus heb het wel besteld in geval van.

Kan pas maandag met de multimeter aan de skag en met Durametric OBD uitlezen.


11 maart 2017 13:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Spanningsregelaar testen (996)
Even een update. De auto uitgelezen met Durametric:
Volgende foutcode aanwezig: P0571 - remschakelaar
Remschakelaar vervangen, codes gewist.
Bij het aanschakelen van stadslicht of dimlicht komt de ABS/PSM melding weer terug, ook de P0571 code weer aanwezig
Ik verdenk nu de LED aftermarktet achterlichten nu als mogelijke oorzaak. Morgen maar eens terugbouwen en testen. Ik merk nu ook dat het stadslicht vooraan een LED equivalent is. Zou dit ook van invloed knn zijn?

Ivm met het nakijken van de dynamo en spanningsregelaar. In Durametric de DME en Power supply voltage gemonitord met AC aan. De voltages blijft mooi stabiel ergens tussen 13.6-13.7 tijdens een korte rit. Ook AC en verlichting aan/uit schakelen geeft geen noemenswaardige fluctuaties die evt de ABS en PSM modules zouden kunnen verstoren door bv een te grote spanningsval.

Edit: Na terugbouw zag ik het linker achterlicht opeens flikkeren en toen bleef het licht uit. Ik heb de bedrading van de achterlichten eens omgewisseld nu werkte het rechterachterlicht opeens niet meer. De bedrading en lampfitting nog een keer allemaal gecontroleerd en met contactspray ingespoten. Bij het schoonmaken ontdekte ik dat één van de twee flexibele polen in de fitting van het rem-achterlicht is afgebroken. Dus dat zal de boosdoener zijn. Even schrikken, een nieuwe stekker/kabelset voor de lampjes kost nieuw 150-200Euro. Gelukkig tweedehands op e-bay eentje gevonden voor 30Euro.

Weer typisch een voorbeeld van eerst de basisdingen checken en uitsluiten, dan pas het verder weg zoeken. De slechte batterij en vervolgens de OBD foutcode zette me op het verkeerde been.


13 maart 2017 17:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 2 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.