Spanningsregelaar testen (996)
Geplaatst: 11 maart 2017 13:31
Hoe kan ik verifiëren of de dynamo/spanningsregelaar nog goed zijn werk doet?
Kan ik daarbij afgaan op de waarde van de spanningsmeter in het dashboard? aan de batterijterminals? Of toch beter dichter bij de alternator zelf meten, bv. de + en - pool die beschikbaar is in de motorruimte? Om rechtstreeks op de alternator te meten moet er het een en ander uitgebouwd worden om er goed bij te kunnen.
Welke waardes moet ik verwachten bij een goed werkende dynamo/spanningsregelaar?
Edit: heb het volgende gevonden, bij motor aan moet het voltage ergens tss 13.5 en 14.5 V zitten. Bij toeren omhoog en/of verbruikers aan mag het voltage niet boven resp. beneden deze grenswaarden uitkomen. Eventueel ook spanningsval tss dynamo en batterij nameten, mag niet hoger zijn dan 0.2V. Terminals nakijken op corrosie etc.
Momenteel gaan het ABS en PSM controlelampje aan met de boodschap 'drive to workshop' wanneer ik bij draaiende motor de verlichting aanzet. Wanneer dit gebeurt blijven de remlichten continu branden zonder de rem aan te raken. Voordat de verlichting aangezet wordt functioneert alles normaal.
Ik vermoed dat het de alternator zou kunnen zijn die niet meer de juiste spanning aanlevert. Van zodra er wat verbruikers aangezet worden er een spanningsval is doordat de alternator aan het eind van zijn latijn is en dit de ABS PSM modules triggert voor een melding.
De alternator is 2,5jr terug al eens gereviseerd geloof ik.
Indien dat zo is dan verklaart het ook meteen het feit dat ik deze week ook meteen de batterij preventief heb vervangen. De laatste ritten laadde die blijkbaar niet meer voldoende op, na een week stilstand had de motor al moeite met starten.
Las online dat de remlichtschakelaar soms ook de boosdoener is voor ABS/ PSM melding. Maar aangezien het met verlichting uit allemaal prima doet lijkt me dat niet meteen de boosdoener te kunnen zijn. Is een onderdeel van 12euro dus heb het wel besteld in geval van.
Kan pas maandag met de multimeter aan de skag en met Durametric OBD uitlezen.
Kan ik daarbij afgaan op de waarde van de spanningsmeter in het dashboard? aan de batterijterminals? Of toch beter dichter bij de alternator zelf meten, bv. de + en - pool die beschikbaar is in de motorruimte? Om rechtstreeks op de alternator te meten moet er het een en ander uitgebouwd worden om er goed bij te kunnen.
Welke waardes moet ik verwachten bij een goed werkende dynamo/spanningsregelaar?
Edit: heb het volgende gevonden, bij motor aan moet het voltage ergens tss 13.5 en 14.5 V zitten. Bij toeren omhoog en/of verbruikers aan mag het voltage niet boven resp. beneden deze grenswaarden uitkomen. Eventueel ook spanningsval tss dynamo en batterij nameten, mag niet hoger zijn dan 0.2V. Terminals nakijken op corrosie etc.
Momenteel gaan het ABS en PSM controlelampje aan met de boodschap 'drive to workshop' wanneer ik bij draaiende motor de verlichting aanzet. Wanneer dit gebeurt blijven de remlichten continu branden zonder de rem aan te raken. Voordat de verlichting aangezet wordt functioneert alles normaal.
Ik vermoed dat het de alternator zou kunnen zijn die niet meer de juiste spanning aanlevert. Van zodra er wat verbruikers aangezet worden er een spanningsval is doordat de alternator aan het eind van zijn latijn is en dit de ABS PSM modules triggert voor een melding.
De alternator is 2,5jr terug al eens gereviseerd geloof ik.
Indien dat zo is dan verklaart het ook meteen het feit dat ik deze week ook meteen de batterij preventief heb vervangen. De laatste ritten laadde die blijkbaar niet meer voldoende op, na een week stilstand had de motor al moeite met starten.
Las online dat de remlichtschakelaar soms ook de boosdoener is voor ABS/ PSM melding. Maar aangezien het met verlichting uit allemaal prima doet lijkt me dat niet meteen de boosdoener te kunnen zijn. Is een onderdeel van 12euro dus heb het wel besteld in geval van.
Kan pas maandag met de multimeter aan de skag en met Durametric OBD uitlezen.