Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 23 apr 2024 19:10



Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Tiptronic Control Unit (TCU) software tune 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Tiptronic Control Unit (TCU) software tune
Een tijdje gelden waren er hier op het forum een aantal draadjes ivm met het aanpassen van het stuurwiel door plaatsen van schakelflippers. Al dan niet DIY of een aftermarket stuur.

Er zijn verder ook nog wel aanpassingen te doen op de hardware van de tiptronic tranmissie zelf. Maar dat lijkt alleen maar een optie indien de bak gereviseerd moet worden.

Dan is er nog de Tiptronic Control Unit (TCU). Zeg maar het equivalent van ECU. De module die ahv van alle data die het van de auto krijgt de schakelmomenten en aansturing van de bak bepaald. Het hele controlesysteem van deze TCU is een complex geheel omdat deze heel wat variabelen in de gaten houdt die mee spelen in wanneer er geschakeld wordt.

Deze TCU kan ook aangepast worden. Dit is iets wat vooral voorkomt bij de 996 en 997 turbo-varianten waarbij de auto hardwarematig wordt getuned. Bij zulke hardware tunes en ECU tunes gaat het vermogen en geleverde koppel van deze turbo motoren soms flink omhoog. Daardoor wordt dan meestal de (tiptronic transmissie) ook verstevigd om met deze hogere koppels overweg te kunnen. Bij de auto's met tiptronic wordt de computer van de bak daarbij ook hergeprogrammeerd, de limiet van het koppel wordt dan aangepast, en de schakelpunten en hoe het schakelen wordt uitgevoerd wordt dan geoptimaliseerd. Verder wordt de toerenbegrenzer op de ECU aanpassing afgesteld. Ook zouden schakeltijden hierbij wat korter worden geprogrammeerd.

De tiptronic in de 996.2 en 997.1 is een vrij gangbare transmissie die in heel veel andere auto's ook is gebruikt. Het is in de basis de 722.6 5g-tronic bak van mercedes. Doordat het een bak is die veel werd gebruikt is er op zich ook veel kennis bij revisiebedrijven over de mechanische kant van de transmissie aanwezig. Een complete revisie is daardoor ook relatief gezien niet zo heel duur: 2000-2500euro, courante onderdelen en goed verkrijgbaar.

Maar er is dus weinig te vinden over eventuele tweaks in de software van de tiptronic. Heeft er iemand hier op het forum ervaring mee? 996.2 en 997.1 rijders, zowel turbo als niet-turbo.
Is er hier in NL een bedrijf die zoiets kan herprogrammeren.

Wat zoeken op internet geeft niet zo heel veel informatie wat er nu precies gedaan wordt.

Op het duitse forum heb ik een post gevonden (redelijk algemeen)
https://www.pff.de/porsche/index.php?thread/2744663
Dat gaat om dit bedrijf: http://www.steffan-sportwagenservice.de ... ronic.html
Daar heeft een forummer in een ander draadje al eens naar verwezen.

Verder nog wat aanbieders
https://www.evoms.com/product_p/996tt-tcu.htm
http://kbaumi.de/motorsportshop/product ... ts_id=4100


11 apr 2017 13:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Turbo Ex 981S, Ex 997 C2, Ex 996 TT, Ex 993 C2 (2x) Ex 996 C2
Bericht Re: Tiptronic Control Unit (TCU) software tune
Albert motorsport in Duitsland heeft het een paar jaar terug gedaan voor mijn 996 turbo met ruim 750nm torque na tuning. Betrof torque limiter omhoog en wat sneller (en schokkend) schakelen


12 apr 2017 17:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo Highline
Huizen
Bericht Re: Tiptronic Control Unit (TCU) software tune
Vind dit interessant. Ben zeer tevreden over mijn tip maar soms vraag ik me af waarom ie 1500 toeren draait bij 60kmh in trap 5.... Het schakelen op zich vind ik prima, heb een dsg in mijn Golf, maar schakel kwaliteit is niet veel beter. Ander nadeel van mijn tip is dat ie, na een periode van rustig rijden, lastig wakker wordt. Voor deze twee dingen zou ik wel een oplossing willen hebben.
Maar ik zou niet meer snel terug gaan naar een handbak.


13 apr 2017 23:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Tiptronic Control Unit (TCU) software tune
750nm is ook een berg koppel. Lijkt me dat dat wel onrustig kan rijden als je de lock sneller met minder slip laat aangrijpen. Want ik geloof dat daar de basis in ligt. Dat ze de druk op de aansturing van de versnelling en de lock in de koppelomvormer wat hoger instellen. Lijkt me met een ongeblazen 996 minder problematisch.


14 apr 2017 15:39
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.