Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 20:37



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
doldraaiende sleutel in contact 996 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht doldraaiende sleutel in contact 996
Ik heb nu al tweemaal gehad dat als ik de auto stilzet maar de sleutel er nog in laat en daarna weer wil starten dat ik de sleutel vrij rond kan draaien in het contact, als het ware 360° of meer kan draaien, klokgewijs of tegen de klok, zonder dat er ergens weerstand is en dus dat de auto ook niet start. Ik moet dan goed opletten om de sleutel weer in de juiste positie te krijgen dat ik hem uit het contact krijg. Eens de sleutel uit het contact en er terug in functioneert het contactslot weer normaal en kan ik de auto weer gewoon starten.

Heb verder geen rare elektrische problemen. Die komen wel eens vaker voor bij de vroegere 996'jes lees ik.
Hier lijkt me louter iets mechanisch mis te gaan.
Iemand een idee waar ik precies moet kijken. Is het een bekend euvel?
Preventieve oplossing? Voordat ik helemaal ergens stil kom te staan.


04 okt 2017 10:57
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Bericht Re: doldraaiende sleutel in contact 996
Dat is inderdaad het achterste gedeelte van het contactslot. Een zogenaamd 'slijtageonderdeel' bij de 996 en 986. Bij de 996 nog niet meegemaakt, maar bij de Boxster wel.

Link op PF: https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?p=1104750#p1104750

Ik geloof dat de Porsche dealer zo'n 700 euro rekent, voor het vervangen van het gehele contactslot (wat niet nodig is) en andere zaken. Het is echter alleen het achterste gedeelte wat defect is.

Onderdeel is te bestellen bij de Audi dealer. Maar kan ook via Ebay en dan ben je voor zo'n 20 - 30 euro helemaal klaar.

Installeren: Niet heel moeilijk, maar nogal lastig om bij te komen. Op z'n kop in de auto, wat onderdelen losmaken en nieuwe contactslot monteren. 45 min werk.

Let op: Zelfs als de auto nu wel start, is het mogelijk dat de dimverlichting niet werkt. Dus goed opletten.


04 okt 2017 12:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: doldraaiende sleutel in contact 996
Dank je Richard. Maar heeft dat doldraaien te maken met deze schakelaar?

Denk dat ik het maar preventief ga vervangen. Ik heb geen verdere elektrische problemen geconstateerd en de verlichting deed het er vlak na zoals het hoort. Ben de laatste weken bezig geweest met wat onderhoud eens zelf te doen. Dus heb de smaak wel te pakken.

Waar kan ik het onderdeelnummer vinden?

Edit: Audi Part Number 4A0 905 849B


Laatst bijgewerkt door Kheldar op 04 okt 2017 12:31, in totaal 1 keer bewerkt.



04 okt 2017 12:20
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Bericht Re: doldraaiende sleutel in contact 996
Ik had destijds met de Boxster ook dat de sleutel kon 'doldraaien' of 'doordraaien'. Gebeurt opeens en ik denk dat er dan een plastic onderdeel is afgebroken. Soms voelde je wel even wat weerstand en dan kon je auto starten.


04 okt 2017 12:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: doldraaiende sleutel in contact 996
Het is blijkbaar toch een mechanisch probleem. De sleutel blijft soms hangen bij het uit het contact halen. Ook 'klikt' het slot niet altijd als de sleutel er uitkomt.

Ga denk ik een nieuw contactslot-module bestellen. Is wel eventjes werk om te vervangen las ik (4u). Weet nog niet of ik het wel zelft kan. Ga het stappenplan op pelicanparts nog eens goed bestuderen.


17 okt 2017 10:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: doldraaiende sleutel in contact 996
Bij mijn Boxster ook gehad en inmiddels vervangen. MH in Peize levert deze blokjes los. Anders bij de VW Audi dealer bestellen. Is hetzelfde artikel dan van een A8 bouwjaar '98.


17 okt 2017 12:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: doldraaiende sleutel in contact 996
Heb de schakelaar vervangen en idd het probleem is opgelost. Verder viel mij op dat het contact draaien toch nog redelijk stroef verliep. Dus vervolgens toch contactslot uitgebouwd en een keer bekeken. Heb het schoongemaakt en de bewegende delen waar mogelijk gesmeerd. Draait weer als een zonnetje. Bedankt voor de tips.


09 nov 2017 12:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Bericht Re: doldraaiende sleutel in contact 996
Goed om te horen! :thumleft:


09 nov 2017 12:54
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.