Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

996 - vrijloop poelie dynamo

13 jan 2018 21:38

Bij demontage v.d. dynamo bleek dat deze niet voorzien is van en vrijloop poelie.
Het is een handbak 996. Zou dat slecht zijn voor de riemen en de dynamo zelf?

Re: 996 - vrijloop poelie dynamo

14 jan 2018 9:55

Ik had ook een vaste poelie. De specialist zei dat het niet veel uitmaakte, en dat het weer een onderdeel scheelde dat stuk kon gaan.

Waarschijnlijk is de jouwe ooit ook eens vervangen en is er een vaste op gezet?

Heb de dynamo/spanningsregelaar preventief laten reviseren omdat ik een underdrive poelie heb geïnstalleerd. Reden daarvoor was dat met zo een kleinere krukaspoelie de riem wat trager draait en bij stationair deze de spanningsregelaar wat zwaarder zou kunnen belasten. Dynamo’s spanningsregelaars geven we vaker de geest heb ik de indruk. Het lager voor de vaste poelie was toen ook bijna aan het einde. Er is toen een vrijlooppoelie voor terug gezet.

Re: 996 - vrijloop poelie dynamo

14 jan 2018 12:32

De dynamo is een paar jaar gelden vervangen. Dat zal het wel zijn. Alles werkt overigens wel naar behoren. Ook de dynamo lagers draaien erg mooi. Dus ik laat het voorlopig maar zo.
Tenzij het ontbreken van de vrijloop directe nadelen heeft bij de handgeschakelde versie.

Re: 996 - vrijloop poelie dynamo

14 jan 2018 12:57

Het idee van de vrijlooppoelie is om snelle rpm fluctuaties zoals bij pittig rijden en terugschakelen voor een bocht op te vangen. Zodanig dat de riem niet slipt of klappert? Bij de tiptronics zit hoogstwaarschijnlijk een vaste poelie omdat die fluctuaties iets geleidelijker opbouwen. Of het moest zo zijn dat het toen ook al eens eerder eens is vervangen bij mijn auto.

Geloof dat Dennis van Classic Garage met dit verschil tss handbak en automaatbak kwam in mijn handbakconversie topic.
Plaats een reactie