Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 apr 2024 9:42



Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Porsche 911 3.2 1986 airco en ventilatie vragen / problemen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Porsche 911 3.2 1985
Bericht Porsche 911 3.2 1986 airco en ventilatie vragen / problemen
Na het bestuderen van het boekje van mijn Porsche en het nodige verzameld op internet over
hoe de ventilatie en airco in de auto zou moeten werken
Afbeelding
vandaag de auto lekker warm laten
lopen en gaan testen. Ventilator werkt prima zo ook de verwarming (regeling tussen stoelen)
maar er komt geen lucht uit de roostertjes links, rechts en midden op dashboard (regelaar naar
boven en naar onderen gedraaid), is dat normaal?

De knoppen van de airco helemaal naar rechts gedraaid maar er gebeurd niets, er zou dan toch
ook een ventilator moeten gaan draaien, wat kan hier aan de hand zijn?


09 apr 2018 19:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht Re: Porsche 911 3.2 1986 airco en ventilatie vragen / proble
Klinkt mij alsof je in ieder geval meerdere problemen hebt. De kachel en de airco zijn onafhankelijk van elkaar te bedienen.

Geen lucht uit de roosters: ventilator onder het dashboard kapot? Zekering kapot? Hoor je de blower onder je dashboard wel draaien?

Geen werking van de airco: systeem leeg of te weinig druk? Zekering kapot? Geen spanning op de bedieningsknop?
_________________________________________
NPC 0577


10 apr 2018 0:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911 3.2 1985
Bericht Re: Porsche 911 3.2 1986 airco en ventilatie vragen / proble
Ik vrees ook dat het meerdere problemen zijn......

Zekeringenkastje eens opengemaakt en wat blijkt, zit geen zekering in positie 2 die o.a. voor de airco zorgt.
Zekering 25A erin geplaatst en airco getest...en jawel hoor de ventilator draait, maar.......wat ruik ik toch!!!
Ik zie rook uit de kofferruimte komen dus weer snel afgezet, wat blijkt de zekering was aan het wegsmelten :(
Nee de zekering brand niet door, maar het blauwe smelt zelf :evil: moet toch niet kunnen???
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn, iemand een idee waar ik het moet zoeken?


10 apr 2018 18:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: Porsche 911 3.2 1986 airco en ventilatie vragen / proble
Tsja, een auto van '86, daar gaat weleens wat stuk.
Bijv. kachelkleppen die bijven hangen/of niet meer werken en dat soort zaken om maar iets te noemen.
Had ik ook vaak last van in mijn '87er ondanks regelmatig onderhoud....


10 apr 2018 19:04
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Porsche 911 3.2 1986 airco en ventilatie vragen / proble
EugeneW schreef:
maar er komt geen lucht uit de roostertjes links, rechts en midden op dashboard


Heb je deze al gevonden :arrow:

Afbeelding

:?:


10 apr 2018 19:43
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Porsche 911 3.2 1985
Bericht Re: Porsche 911 3.2 1986 airco en ventilatie vragen / proble
Na wat zoekwerk kwam ik een artikel tegen met precies hetzelfde probleem wat gerelateerd bleek te zijn aan een slecht contact van de zekering en de kwaliteit van de zekering (tegenwoordig vaak kunststof). Ik nieuwe keramische zekeringen gekocht en weer geprobeerd, de airco ventilator werkt, maar niet goed. Hoe hoger ik de airco snelheid zet, hoe langzamer hij gaat lopen, meteen uitgezet en als ik naar de zekering kijk is die er ook niet vrolijker op geworden, in het koperen gedeelte zat een slag, dus die moet goed warm zijn geworden! Wat kan hier aan de hand zijn???


11 apr 2018 18:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Porsche 911 3.2 1986 airco en ventilatie vragen / proble
Dan heb je ergens een flinke belasting achter de zekering. Sluiting kan het niet zijn anders zou de zekering moeten doorbranden....

Heb je gedacht aan de verdamper ventilator, hele vooraan bij de reservewiel, is die misschien vastgelopen? Geen idee of hij achter dezelfde zekering aangesloten is.....
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


12 apr 2018 7:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911 3.2 1985
Bericht Re: Porsche 911 3.2 1986 airco en ventilatie vragen / proble
Ik ga hem binnenkort eerst eens bij laten vullen en kijken of er lekkages in zitten, misschien zit er wel helemaal geen vloeistof in en loopt hij daarom heel zwaar en brand de zekering door. Ik laat weten wat de voortgang is.


28 apr 2018 17:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911 3.2 1985
Bericht Re: Porsche 911 3.2 1986 airco en ventilatie vragen / proble
Vandaag bij garage geweest, die vertelde mij dat ik eerst moest kijken of de pomp niet de oorzaak zou kunnen zijn (deze moet bij koude lucht vraag een mechanisme in werking stellen zodat de pomp zijn werk gaat doen) en deze zou vast kunnen zitten waardoor de zekering eruit brand. Testen kan door pomp stekker los te halen en nogmaals de airco aan te zetten, als de zekering dan niet doorbrand is de pomp de oorzaak. Ik ga morgen testen, heeft hier iemand ervaring mee?


07 mei 2018 18:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Porsche 911 3.2 1986 airco en ventilatie vragen / proble
Dit de ‘stroomdraad’ voor de magnetische koppeling op de aircopomp.

Losgekoppeld gaat de aircpomp in de freewheel mode, schijf draait wel maar de as niet....zie foto vd mijne:

71471
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


07 mei 2018 18:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911 3.2 1985
Bericht Re: Porsche 911 3.2 1986 airco en ventilatie vragen / proble
Bij jou ziet het er anders uit dan bij mij....ik zie bij jou de bijvul nippels rood en blauw duidelijk in de foto, maar die zie ik bij mij niet :roll:
Afbeelding


07 mei 2018 19:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911sc targa '82
Drenthe
Bericht Re: Porsche 911 3.2 1986 airco en ventilatie vragen / proble
Dan is hij niet omgebouwd naar r134 waarschijnlijk, kan dat kloppen?


08 mei 2018 9:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Porsche 911 3.2 1986 airco en ventilatie vragen / proble
Klopt, R134a ging er bij mij in.....

2 jaar geleden is hij gevuld en afgelopen zaterdag nog aangehad. Er koele lucht eruit maar daarmee is ook alles gezegd....

Kortom, is niet te vergelijken met een moderne auto met airco.... :mrgreen:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


08 mei 2018 12:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911 3.2 1985
Bericht Re: Porsche 911 3.2 1986 airco en ventilatie vragen / proble
Wat zouden jullie doen, zo laten en repareren totdat hij het weer doet of upgraden?


08 mei 2018 19:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Porsche 911 3.2 1986 airco en ventilatie vragen / proble
Wil je persé een werkend airco in je oldtimer....... :?:

Ik zou het zo laten....voor die paar warme trips in je auto kom je ook overheen.... :salut:

Gisteren weer in de mijne rondgetourd, airco niet aangehad, wel raampje iets naar beneden...arko... :mrgreen:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


09 mei 2018 8:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht Re: Porsche 911 3.2 1986 airco en ventilatie vragen / proble
Ik zou het repareren en upgraden waar mogelijk
Ook op regen dagen is een werkende airco een voordeel maar ik rij dag ook dagelijks met de 964
Ook al is het niet aan de orde maar bij verkoop ook een pre dat het werkt kan je er maar beter zelf ook voordeel bij hebben
_________________________________________
remmen is angst


09 mei 2018 8:24
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Porsche 911 3.2 1985
Bericht Re: Porsche 911 3.2 1986 airco en ventilatie vragen / proble
Ik vind eigenlijk wel dat als er een airco in zit deze moet werken, vraag is alleen is het verstandig om hem dan origineel te houden of te upgraden? Als upgraden het beste zou zijn hoe kan ik dat dan het beste aanpakken, zijn hier kits voor?


09 mei 2018 19:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht Re: Porsche 911 3.2 1986 airco en ventilatie vragen / proble
http://www.retroair.com/porscheairconditioning.html

En is vast nog wel meer te vinden

https://griffiths.com/porsche/air-conditioning/911-930/
_________________________________________
remmen is angst


09 mei 2018 22:25
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Porsche 911 3.2 1986 airco en ventilatie vragen / proble
wat bedoel je met upgraden? ombouwen naar R134a? Dat is volgens mij tegenwoordig verplicht als je wilt (bij)vullen toch? Die ombouw zou ik dus doen. Plus dat ik het prettig vind als de airco in mijn auto werkt. Zowel in de winter als het vochtig is als in de zomer als het warm is. Maar dat is persoonlijk. Eén keer investeren en dan doet hij het weer jaren als het goed is. En idd die regels in een verkoopadvertentie staan als 'airco werkt, maar moet worden bijgevuld' heb ik nooit geloofd :wink:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


10 mei 2018 9:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht Re: Porsche 911 3.2 1986 airco en ventilatie vragen / proble
R12 is inderdaad al jaren niet meer officieel verkrijgbaar. Sterker nog, R134a zit tegenwoordig zelfs alweer zo in de lift dat dit koudemiddel ook een stuk duurder is geworden.

In mijn 3.2tje zat vroeger geen airco, maar deze heb ik later zelf ingebouwd met alle originele componenten uit een andere 3.2. Tijdens het inbouwen ook gelijk alle o-ringen vervangen door exemplaren die geschikt zijn voor R134a, alleen de compressor zal ik nog eens moeten aanpassen (alhoewel deze zonder aanpassingen ook al meer dan zes jaar probleemloos op R134a draait). In eerste instantie mijn achterruitenwisser moeten verwijderen om de condensor te kunnen plaatsen onder de motorkap, maar twee weken terug per toeval een condensor gevonden zie wel geschikt is in combinatie met ruitenwisser! Volgende week een nieuw droogfilter monteren en de installatie terug opvullen. Het is inderdaad niet te vergelijken met moderne airco’s, maar aan de andere kant kun je dat ook zeggen van de rijbeleving van een 3.2! Vergeet niet dat dit een airco is uit een tijdperk waarin de meeste mensen in Europa nog amper van het fenomeen “airco” hadden gehoord!

Ik ben overigens zo iemand die vind dat elk knopje in mijn auto ook moet werken. Juist het afstruinen op het internet naar dat ene onderdeeltje waar sommigen niet eens het nut van inzien en het dan nog vinden voor wen leuke prijs geeft zo’n voldoening!
_________________________________________
NPC 0577


10 mei 2018 23:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911 3.2 1985
Bericht Re: Porsche 911 3.2 1986 airco en ventilatie vragen / proble
Ok, dus als ik het goed begrijp heeft mijn Porsche nog het oude R12 systeem….dus moet deze zo wie zo aangepast worden voor een nieuwere koude vloeistof als ik hem weer wil gebruiken maar ik speur mij gek maar kan geen sluitend antwoord vinden. Nu wordt er R134a veel verkocht maar hier lees ik ook over dat deze vloeistof ook geen lang leven meer beschoren is (zie bijv. deze link http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/ ... p-10111826)
Ook zie ik bij de link bij Griffiths van Rob verschillende mogelijkheden, alleen de rubberen ringetjes met olie, reliability-packages etc. etc.
https://griffiths.com/product/911-930-r ... sic-84-89/
https://griffiths.com/products/porsche/ ... sion-kits/
https://griffiths.com/products/porsche/ ... g/911-930/
Heeft er iemand ervaring met deze kits? Ik wil dat de airco goed gaat werken dus echt koude lucht gaat geven, is dan zo’n kleine conversie met rubbers en olie voldoende of moet ik ook nog andere onderdelen vervangen?


12 mei 2018 18:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht Re: Porsche 911 3.2 1986 airco en ventilatie vragen / proble
Ik zou het systeem laten testen of het op druk blijft
Zo ja dan nieuwe droger en laten vullen gelijktijdig gaat er olie in en klaar

Mocht nu de verdamper of consensor lek zijn dan die vervangen en eventueel voor een betere
_________________________________________
remmen is angst


12 mei 2018 23:16
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Porsche 911 3.2 1985
Bericht Re: Porsche 911 3.2 1986 airco en ventilatie vragen / proble
Vandaag de airco nog eens getest zoals de garage vertelde contact van compressor los gehaald en airco knoppen aanzetten.....voor de zekerheid een zekering van 16 Amp erin gezet, wat denk je, brand na een seconde of 4 gewoon door. Ventilator hoorde ik wel aan gaan. Voor op de poelie van de compressor zit nog een schijf, deze kan je met de hand ronddraaien dus heb ik niet het gevoel dat deze vast zit. De ventilator onder de kofferklep gedemonteerd en getest deze werkt prima (op wat piepen na maar dat gaan we wel weer smeren).
Heeft iemand een idee hoe ik nu het beste verder kan testen?


19 mei 2018 17:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Porsche 911 3.2 1986 airco en ventilatie vragen / proble
Bypass je huidige zekering met een 16A zekering en sluit die vervolgens één voor één aan op de verbruikers in de kring...schema nalopen wat allemaal erachter aangesloten is.

Kom je hopelijk achter welke verbruiker het meeste ‘trekt’ cq zekering door laat branden.

Magneetkoppeling vd aircopomp sluiting naar aarde....ik gok maar wat want moeilijk achter een iPad... :?:

Kan wel de amperage door mijn magneetkoppeling meten...kun jevergelijken met die van jouw?
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


19 mei 2018 18:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Porsche 911 3.2 1986 airco en ventilatie vragen / proble
Garage ingedoken en gemeten...2,94 Amp.....valt mij mee..

73199
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


19 mei 2018 19:58
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.