Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 15:59



Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
Luidsprekers voorzijde vervangen Porsche 993 Coupe 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Luidsprekers voorzijde vervangen Porsche 993 Coupe
Ik heb de afgelopen weken ook eens flink gezocht naar vervanging van de deurluidsprekers van de 993 C2 (zonder het OEM-audio pakket). Een enorme zoektocht geweest, maar het lijkt erop dat de oplossing nabij is.

Oude Nokia's inmiddels verwijderd en dat kan zonder de kaartenbakken te verwijderen: oude kleine, goedkope kruiskop schroevendraaier aan de onderkant de laatste cm omgebogen in hoek van 90 graden en dan kom je prima bij de onderste 2 schroeven. De bovenste schroeven lukt met gewone kruiskop schroevendraaier prima. De Nokia speakers zijn na 22 jaar vergaan, dat was geen verassing. Let wel, ik luister zelden radio, maar het moet wel enigszins klinken als ik dat wel doe. Nu trilde er alleen maar wat in de deuren. Geen high-end speakers nodig dus.

Vervolgens op zoek gegaan met de volgende gegevens: de oude Nokia's meten zonder de grille 16 cm van buitenrand tot buitenrand. Het deurgat bedraagt 13 cm / 130 mm. Als ik de diepte van de Nokia's meet dan kom ik uit op ongeveer 5,5 cm / 550 mm. Een 16,5 cm speaker zou kunnen passen, maar met opvulring en dat wilde ik niet. 16 cm (6 inch) speakers zijn anno 2018 echter heel dun gezaaid (want ouderwetse maat) dus met veel moeite kun je soms nog wat vinden in de VS of verder.

Op Google kwam ik de volgende 6 inch / 16 cm speakers tegen (vaak met de melding 'out of stock'):

Image Dynamics ID6
Rockford Fosgate Punch P16
Rockford Fosgate T16
NVX VS P60
JL Audio C3 600W
JL Audio C2 600CW

Omdat iemand in een ander draadje op dit forum enthousiast was over Tensen Audio in Ede, ben ik met hen gaan bellen en daar werd ik heel goed geholpen door ene Bas (passende naam voor iemand die veel weet van luidsprekers :D )
Inmiddels zijn we qua beschikbaarheid uit voorraad in Nederland uitgekomen op de Rockford Fosgate T1S 652 (ook wel bekend als de T16 volgens Tensen). https://www.pimtensen.nl/search_results ... r&x=17&y=8

En ja, hier staat bij 16,5 cm, maar na opmeten door Bas blijkt de buitenmaat 16 cm (vandaar T16). De korf aan de achterkant van de speaker kent een afmeting van 128 mm en zou dus theoretisch moeten passen in het deurgat van 130 mm. De inbouwdiepte is 49 mm en zou dus ook makkelijk moeten passen. Inmiddels dus besteld en in afwachting van de bezorging.

Mogelijke nadelen? Ik heb geen idee of ik de originele grills van de Nokia speakers kan hergebruiken. Tegelijkertijd vind ik de grills van de Fosgate speakers keurig en beschaafd. Mogelijk gebruik ik die dus gewoon. Dat zal ik nog laten weten.

En ja, de T16 heeft een tweeter en ik heb natuurlijk al standaard tweeters boven in de deur. Ik kan ervoor kiezen om de originele tweeters in de deur niet aan te sluiten of wel aan te sluiten. Wel aansluiten is mogelijk wat teveel van het goede (2 tweeters), dat zullen we moeten horen. Ook dat laat ik dus nog weten.

Plug and Play? Nee, de Nokia's kennen een apart stekkerblokje dus ik zal de stekkers van de kabels moeten vervangen door vermoedelijk kabelschoentjes, maar dat is een kwestie van stekkers afknippen, draad strippen en kabelschoentjes solderen of anders zonder stekkers direct op de speakeraansluitingen solderen.


12 apr 2018 22:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Luidsprekers voorzijde vervangen Porsche 993 Coupe
Inmiddels gemonteerd.

Stappenplan?

Kaartenbakken verwijderen
Nokia stekkers afknippen, draad stukje strippen en vertinnen met soldeerboutje, maar wat is plus- en mindraad?

Tip: bij toeval draaide Una Paloma Blanca van George Baker op de radio, met die simpele basgitaar. Als de speaker naar buiten komt op de bas dan zitten plus en min goed. :cheers: Toen ik dat wist, kabeltjes vervolgens vast gesoldeerd op de Fosgate.

Speakers daarna vastgeschroefd in deurpaneel. Prettig: je kan daarvoor de oude Nokia bevestigingspunten gewoon weer gebruiken. Porsche tweeters niet aangesloten, die kabeltjes gewoon maar vastgemaakt aan de binnenzijde van deurpaneel want afknippen is zonde. Waarom Porsche (nokia) tweeter niet gebruikt? De Fosgate heeft eigen tweeter.

Nokia grille past niet op de Fosgate, juist vanwege de tweeter. Echter, de nieuwe grille is erg beschaafd, zwart en simpel. Nieuwe grille over speaker gehouden en met 3 mm boortje 4 kleine gaatjes geboord in het deurpaneel. Vervolgens vastgeschroefd met matzwarte inbus zelftappers (zitten bij de Fosgate speakers in de doos).

Kaartenbak weer terug gemonteerd en ondanks dat de Fosgate grille wat dikker is en groter is in diameter dan de Nokia, past ook die weer goed in de kaartenbak.

Geluid is echt veeeeeeeeel beter, eindelijk weer wat lage tonen, geen getril en strak en helder geluid. Ik heb niet zitten haasten en na 2 uurtjes was ik klaar. Aanrader wat mij betreft.


12 apr 2018 23:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Luidsprekers voorzijde vervangen Porsche 993 Coupe
Laatste opmerking: als je alles strikt origineel wilt houden dan kan dat natuurlijk ook.

http://www.design911.co.uk/fu/prod12637 ... 3-1995-98/

Speakers zijn vermoedelijk minder goed, maar makkelijker en goedkoper dan dit wordt het niet.


12 apr 2018 23:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Luidsprekers voorzijde vervangen Porsche 993 Coupe
Goed verhaal! Ik ga de mijne binnenkort ook vervangen en dacht eigenlijk aan deze:

http://www.carnewal.com/products/993;99 ... -Speakers-

Zal jouw tip ook nog eens goed bekijken.


13 apr 2018 19:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Luidsprekers voorzijde vervangen Porsche 993 Coupe
Heb ik ook naar gekeken, maar ook daar geen plug en play (kijk op foto naar aansluitingen) en omdat er geen merk bij staat behalve 'Made in Germany' toch maar voor de wel bekende Fosgate speakers via Tensen gegaan. Mocht je willen dan wil ik je ook wel helpen, ik heb er nu handigheid in gekregen... :salut:


13 apr 2018 21:51
Profiel
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht Re: Luidsprekers voorzijde vervangen Porsche 993 Coupe
Dank voor je post Mivali, ik sta inmiddels voor hetzelfde probleem; speakergrills verwijderd; diagnose: beide frontspeakers vergaan....
Overigens sta ik er wel versteld van dat Porsche zonder blikken of blozen speakers met papieren conussen plaatste in 1996, ook al was het hun 'standaard' audiopakket.
_________________________________________
Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)


11 mei 2018 12:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Luidsprekers voorzijde vervangen Porsche 993 Coupe
Tsja, inderdaad bijzonder.....


11 mei 2018 17:45
Profiel
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht Re: Luidsprekers voorzijde vervangen Porsche 993 Coupe
Net een set nieuwe besteld bij ALPO, hopelijk wat betere kwaliteit....
_________________________________________
Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)


11 mei 2018 19:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S
Bericht Re: Luidsprekers voorzijde vervangen Porsche 993 Coupe
Epicurus schreef:
Dank voor je post Mivali, ik sta inmiddels voor hetzelfde probleem; speakergrills verwijderd; diagnose: beide frontspeakers vergaan....
Overigens sta ik er wel versteld van dat Porsche zonder blikken of blozen speakers met papieren conussen plaatste in 1996, ook al was het hun 'standaard' audiopakket.


Was bij mijn Cayman van 2006 ook zo. Lekker vangen door een goedmerk en als je gewoon een stukje rijdt van de muziek genieten.
_________________________________________
Mvg,

René


11 mei 2018 19:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Luidsprekers voorzijde vervangen Porsche 993 Coupe
Heb vanavond ook de T16 set gemonteerd (ook bij Tensen besteld) . Originele tweeters afgekoppeld. Klinkt best goed (Becker Monza zonder verdere versterking).

Als iemand nog een goede tip voor vervanging van de speakers achterin heeft? (er moet in 2019 ook weer wat te klussen zijn immers)


07 aug 2018 22:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2007 Porsche 997 GT3 1994 Porsche 993 C2 1987 Porsche 911 3.2 Targa 1986 Defender 200Tdi
Scheveningen
Bericht Re: Luidsprekers voorzijde vervangen Porsche 993 Coupe
Destijds in mijn 993 waren de voor speakers ook gaar. Gewoon weer een setje originele van Porsche besteld. Werken prima!

Achter heeft de latere 993 een andere speaker dan die gewone rechthoekige speaker. Die is nu weer gewoon leverbaar en die er achterin in gezet.

Als je achterin de gewone rechthoekige wil behouden kan je Pioneer ts-a4613i speakers zoeken. Die passen zonder al te veel aanpassingen zo op de plek van de originele speakers. Zijn overigens ook flink beter dan de standaard speakers. Die heb ik nu achterin de 3.2


07 aug 2018 22:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Luidsprekers voorzijde vervangen Porsche 993 Coupe
Dit lijkt me ook wel wat: http://www.carnewal.com/products/993/p9 ... r-993-Cars


09 aug 2018 0:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2007 Porsche 997 GT3 1994 Porsche 993 C2 1987 Porsche 911 3.2 Targa 1986 Defender 200Tdi
Scheveningen
Bericht Re: Luidsprekers voorzijde vervangen Porsche 993 Coupe
Mivali, daar had ik het over. Die heb ik nu achterin de 993.


09 aug 2018 8:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht Re: Luidsprekers voorzijde vervangen Porsche 993 Coupe
Afbeelding

Hoe verwijder ik de speaker grill, 993
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


14 apr 2020 17:58
Profiel
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht Re: Luidsprekers voorzijde vervangen Porsche 993 Coupe
Ik meen dat die ‘geklemd’ zitten om het metaal van de speaker zelf. Voorzichtig loswrikken, let op: schuif iets tussen je instrument en het deurpaneel zodat je de bekleding van het deurpaneel niet beschadigt.
_________________________________________
Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)


14 apr 2020 19:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: Luidsprekers voorzijde vervangen Porsche 993 Coupe
waarom wil je dat?

Die Morel speaker die er achter zit is een prima speaker :mrgreen:
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


14 apr 2020 19:44
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht Re: Luidsprekers voorzijde vervangen Porsche 993 Coupe
Zit bij mij een Nokia en geloof me maar die is niet meer prima, heb m er uit, gedesintegreerd. Alleen probleem wat ik nu heb is dat het setje wat ik hier op PF heb gekocht niet past en ik het gat groter zou moeten maken, daar heb ik niet zo’n trek in, dus op zoek naar een ander setje.

Welk setje past waarbij ook de roosters weer gewoon passen?
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


14 apr 2020 20:24
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Luidsprekers voorzijde vervangen Porsche 993 Coupe
Rockford Fosgate T1S 652, maar dan niet met de originele nokia rooster ivm de ingebouwde tweeters. Maar ik begreep dat deze speakers een heel net zwart rooster hebben :wink: (ask me how I know :twisted: )

of je bestelt gewoon de originele http://www.design911.co.uk/fu/prod12637 ... 3-1995-98/ :salut:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


14 apr 2020 21:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht Re: Luidsprekers voorzijde vervangen Porsche 993 Coupe
Dank je, denk dat ikmgewoon origineel bestel
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


14 apr 2020 21:24
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Luidsprekers voorzijde vervangen Porsche 993 Coupe
Die zijn iets goedkoper met zijn 2en. Hier de Rockfords https://www.car-products.nl/autospeaker ... 0687329129
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


14 apr 2020 21:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Luidsprekers voorzijde vervangen Porsche 993 Coupe
Kwam dit oude draadje tegen, want ook de luidsprekers voor in m'n 993 zijn gaar. :?
Twijfel even of ik voor origineel ga, of toch voor iets met betere sound maar wel plug en play.

Heb contact gehad met Carnewal, maar ook de set die zij aanbieden vraagt om kleine aanpassing (houten behuizing 2-3mm groter maken).
http://www.carnewal.com/products/993/p9 ... -Speakers-

Lees hierboven ook wat over de Rockford Fosgate T1S652, zijn die wel zo te installeren (behalve afkoppelen tweeters)?
Ook benieuwd of forumleden recent andere setjes zonder verdere aanpassingen - naar tevredenheid - hebben geïnstalleerd? :cheers:


11 nov 2021 15:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Luidsprekers voorzijde vervangen Porsche 993 Coupe
Update: na wat neuzen op ebay.de naar speaker setjes die daar als 993 proof worden aangeboden de onderdelen - adapter stekkertjes en voor speakers (Alpine sxe-1325s) - in NL besteld. Was voor net iets meer dan €40 klaar.

Vandaag geïnstalleerd, plug en play met prima sound voor die prijs. Originele roostertjes passen prima.


26 nov 2021 23:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Luidsprekers voorzijde vervangen Porsche 993 Coupe
Ter info: ik heb 993 speakers te koop (nieuwe, in originele verpakking):

2x Porsche OEM 99364550300 (vooraan, middentonen)
2x Porsche OEM 99364550400 (achteraan, bass)

Bij interesse graag een prive-bericht.


15 jan 2022 2:34
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.