Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 12:08



Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Versterkte gasveren CAYMAN 987 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Versterkte gasveren CAYMAN 987
Goededag forum members,

Ik heb al een poosje een vraag, hiervoor ook al contact gehad met diverse porsche deskundigen maar geen bevredigend antwoord.
Het is daarom dat ik me tot jullie wil richten met mijn vraag.

Auto en probleem omschrijving:
Porsche Cayman 987 uit 2006: hier zit een spoiler op die de achterklep dusdanig verzwaard dat de achterklep/motorklep niet meer open blijft staan.

Nu probeer ik te achterhalen of er gasveren in de handel zijn die de klep wel open kunnen houden.
Ik zal vast niet de enige zijn met een dergelijke spoiler en dus probleem, echter kan ik niets vinden op internet..

Iemand hier ervaring mee?


23 jul 2018 14:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2007 Porsche 997 GT3 1994 Porsche 993 C2 1987 Porsche 911 3.2 Targa 1986 Defender 200Tdi
Scheveningen
Bericht Re: Versterkte gasveren CAYMAN 987
Ik denk dat er vast bedrijven zijn die standaard gasveren aan kunnen passen. Als je de maat in- en uitgeschoven weet + het aantal NM dat je wil hebben moet dat te vinden zijn. Verder de bevestiging bekijken en er is vast iets passends te googleen. Maar let er wel op dat je de bevestigingspunten ook flink zwaarder gaat belasten, is het daar wel voor geschikt?


23 jul 2018 16:18
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 Targa
Bericht Re: Versterkte gasveren CAYMAN 987
https://www.gasveerwinkel.nl/gasveer-achterklep/ :salut:
_________________________________________
Black Cars Look Better In The Shade


23 jul 2018 16:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Versterkte gasveren CAYMAN 987
Thanks voor de link, heb even de maat van een standaard veer opgezocht en zo goed mogelijk geprobeerd daarbij in de buurt te komen.
Echter moet je zelf de gewenste Nm ingeven, ik zit even te bedenken hoe ik dit ga verzinnen.

Lijkt haast een beetje een mr. Bean actie maar zou het enigzins representatief zijn om de achterklep te wegen in half-open positie?
En stel dat ik hiermee het gewicht kan bepalen dan is dit de verticale kracht en niet de kracht die de gascilinders onder een hoek moeten leveren neem ik aan?

ps; krachtenspellen zijn niet mijn cup-of-tea :scratch:


24 jul 2018 9:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Versterkte gasveren CAYMAN 987
Bij mijn kapotte gasveer heb ik ooit als tussenoplossing een kabelbinder rond de zuigerstang ge-zipped en dan afgeknipt zodanig dat je enkel een ringetje overhoud. Fungeerde als een stop die genoeg weerstand bood om de klep open te houden. Dus klep omhoog en dan ringetje tot tot helemaal aan de gasveer omhoog schuiven. Misschien dat het voor het gewicht van jouw klep ook zo zou kunnen werken. Misschien dat je een paar verschillende diktes van kabelbinder moet uitproberen om uit te zoeken welke de meeste weerstand biedt zodanig dat de klep open blijft staan.

Anders als je het gewicht van de klep weet en de afstanden van de bevestiging van de gasveer aan de klep tot aan scharnier en de hoek weet waar de klep openstaat dan zou je de nodige minimale kracht van een custom gasveer gewoon kunnen uitrekenen. Simpele mechanica/statica. Moet je wel even alles goed uitmeten qua afstanden. En een paar beredeneerde vereenvoudigingen voor het bepalen van het zwaartepunt van de klep ivm gewichtsverdeling.


24 jul 2018 12:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Versterkte gasveren CAYMAN 987
Dat klinkt zeer creatief, is natuurlijk het proberen waard!

ik zal eens proberen om de klep te wegen en wat afstanden te bepalen.

Bedankt voor de reacties dusver :salut:


24 jul 2018 13:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Versterkte gasveren CAYMAN 987
Nog experimenteler is gewoon de gasveer losmaken en met een weegschaal en stok op de plaats van de gasveer meten hoeveel kilo er op de stok rust (lengte stok is dan lengte gasveer minus hoogte weegschaal)


24 jul 2018 16:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S
Bericht Re: Versterkte gasveren CAYMAN 987
Zou het niet gewoon kunnen zijn dat je huidige veren versleten zijn en als je nieuwe koopt deze het gewoon goed doen?
_________________________________________
Mvg,

René


27 jul 2018 16:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Versterkte gasveren CAYMAN 987
MY00 schreef:
Zou het niet gewoon kunnen zijn dat je huidige veren versleten zijn en als je nieuwe koopt deze het gewoon goed doen?


Het zou kunnen dat je gelijk hebt hoor maar mijn gevoel zegt dat de hoek waaronder de veren staan en de kracht X arm van de spoiler aan het eind van de klep iets meer vergt dan de standaard (wat is het?) 300n?

De auto staat momenteel bij de reviseer-meneer, iets met kantelende zuigers :pale: Wanneer de wagen terug is ga ik even meten/wegen.


30 jul 2018 15:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Versterkte gasveren CAYMAN 987
Kantelende zuigers was al reeds bekend of een onaangename verrassing? Hoeveel kms op de teller?

Ik zou het gewoon aan de revisiemeneer overlaten om een geschikte gasveer voor je uit te zoeken. Moet niet zoveel extra werk zijn lijkt me.


30 jul 2018 16:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Versterkte gasveren CAYMAN 987
op z'n zachtst gezegd een onaangename verassing... eentje waarvan je bijna zeker weet dat de vorige eigenaar er meer van moet hebben geweten.
Maarja daar ga je nu toch niks meer aan doen

Er staat nu 91.000 op de teller, dat is andere koek als mijn BMW535 met inmiddels 211.000km, meer vermogen en [ff afkloppen] nooit grote kosten :lol:
Maar als de cayman eenmaal gereviseerd is dan kan ie weer jaren mee zonder zorgen over tikjes en geluidjes.


01 aug 2018 7:58
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Big Ben


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.