Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 10:26



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Behr airco 911 f-model 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Carrera 3.2 Cabrio (!987)
Over de grens bij Venlo
Bericht Behr airco 911 f-model
Ik ben bezig te starten met de restauratie van een 911 targa uit 73.
Deze auto komt oorspronkelijk uit de usa, en is uitgerust met de airco optie af fabriek (orgineel).

Heb mij laten vertellen dat dit toendertijd een redelijk zeldzame optie was en daardoor erg gelieft nu.

De verschillende componenten van de airco moeten getest en gecontroleerd worden. Wie of welk bedrijf heeft hier ervaring mee?
Ik zou graag de verschillende onderdelen laten testen en waarnodig restaureren of vervangen voordat het ingebouwd en afgevult wordt.

Alvast bedankt.


27 feb 2019 22:02
Profiel
Bericht Re: Behr airco 911 f-model
Hoe ziet je aircon onder je dash eruit?
je zou aan beide kanten een "unit" moeten hebben met 3 dunne blaasopeningen per kant

Afbeelding

Dat je de componenten er in laat zitten om het origineel te houden tor daar aan toe.
Maar hou rekening mee dat het al geen geweldig goed systeem was toen het nieuw was, en het dus nu bijna 50 jaar later niet beter zal werken als je het echt origineel wil houden.

En een airco systeem moderniseren met betere componenten, op zoeen klassieke auto..geen toegevoegde waarde.

In t beste geval zal je na veel moeite en geld iets hebben dat op een niet al te hete dag een beetje koelt, en het zal een opdracht zijn om het jaar na jaar werkend te houden..

Dit legt het beetje uit
http://vintageexcellence.com/Air_Condit ... roject.php

Samengevat, alle onderdelen zijn heel fragiel, moeten gereviseerd worden met nieuze seals, alle leidingen vervangen moeten worden voor moderne R134A koeling .
Die dan nog eens minder goed werkt dan het oude R12, op een systeem dat al niet echt geweldig goed was met R12.


27 feb 2019 22:32
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Re: Behr airco 911 f-model
Ik zou eens op de Amerikaanse fora rondsnuffelen als ik jou was, vooral in de warme staten zijn daar veel meer auto's met airco uitgerust en er is veel ervaring met het geschikt maken voor R134A .

Wat gewildheid betreft denk ik dat dit hier in Nederland wel meevalt. Zie er in de US regelmatig mee geadverteerd worden omdat airco daar het verschil maakt of je de auto het hele jaar door kunt gebruiken of alleen in de koelere maanden. Dat speelt hier natuurlijk niet.
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


28 feb 2019 15:58
Profiel
Bericht Re: Behr airco 911 f-model
de meesten daar hebben het ding gewoon eruit gesloopt (waardoor het idd zeldzamer is om eentje te vinden waar het er nog origineel in zit)
of ze hebben het vervangen door modernere componenten


werkend origineel restaureren , lijkt me extreem onwaarschijnlijk.


28 feb 2019 16:10
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dongen
Bericht Re: Behr airco 911 f-model
Informeer eens bij RND in Waalwijk
https://rdnbv.nl/
Zij doen ook werk voor oldtimers.


01 maart 2019 16:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Carrera 3.2 Cabrio (!987)
Over de grens bij Venlo
Bericht Re: Behr airco 911 f-model
Bedankt voor de nuttige informatie! Ik ga verder zoeken en me verder verdiepen in het thema.
Voorlopig overweeg ik de airco-ondrdelen te demonteren en schoon te maken/restaureren waar mogelijk.

Geen aanpassingen te doen aan de auto (terugbouw naar non-airco versie). Ik geloof dat airco een beperkte toegevoegde waarde heeft op dit moment voor mij, maar wil het wel compleet houden voro de orginaliteit van de auto.


03 maart 2019 10:24
Profiel
PorscheForum Rakker
'77 924 Weltmeister (3x), '87 924 S, '87 944 S, '89 944 S2 Cabriolet, '93 968, '93 968 Cabriolet, '93 968 Club Sport, '94 968 Club Sport M030, ‘13 981 Boxster '21 982 GT4
Bericht Re: Behr airco 911 f-model
Wijs besluit ;)

De allereerste Porsche met echte fabrieks airco is de 924 van modeljaar ‘77. Bij alle auto’s daarvoor is de A/C een aftermarket toevoeging. Bij de 911 heeft Porsche pas vanaf modeljaar ‘80 aanpassingen gedaan om airco af-fabriek te faciliteren. Alles daarvoor is feitelijk een ‘hack’.


03 maart 2019 11:06
Profiel
Bericht Re: Behr airco 911 f-model
yep, Amerikanen in die tijd waren al overal AC gewoon terwijl we hier in Europa eigenlijk pas in de late 90ies AC standaard begonnen te nemen.
Amerikanen hadden uiteraard gigantisch veel plek op overschot in hun slagschepen, en die V8 motoren hadden koppel op overschot om pompen enzovoorts aan te drijven.

De Behr setup werd dan wel in Stuttgart erop gevezen, het was een afterthought die niet echt door Porsche was ontwikkeld van in het begin.
omdat ze zagen dat de dealers anders gewoon echte aftermarket rommel erop vezen..


03 maart 2019 13:55
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Carrera 3.2 Cabrio (!987)
Over de grens bij Venlo
Bericht Re: Behr airco 911 f-model
Mij valt op dat de oorspronkelijke link met informatie over de Behr airco niet meer werkt (404 error).
Heeft iemand de informatie opgeslagen of elders gevonden?


29 sep 2022 22:02
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Behr airco 911 f-model
Heb je hier wat aan?
http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... oning.html
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


30 sep 2022 8:54
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.