Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 apr 2024 22:19



Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Porsche schadeherstel 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Porsche schadeherstel
Schade is iets wat je liever niet hebt aan je Porsche, maar als het toch gebeurd dan heeft Porsche AG het goed geregeld.
Afbeelding
Voor mijn werk (ik werk voor een bedrijf wat schadeherstelapparatuur naar Nederland importeert) ben ik afgelopen week 4 dagen op training geweest bij een Italiaanse producent van richtbanken en elektronische meetsystemen. Wij zijn een paar weken terug op de Promotec in Bologna (grote automotive beurs) bij deze leverancier op bezoek geweest en het importeurschap voor deze Italiaanse producent in Nederland en Vlaams Belgiƫ verworven.

Uiteraard is het grootste deel van het importeurschap kennis overdracht, dus vandaar een 4 daagse training op hun producten. Het betreft hier een zogenaamde "mallen" richtbank die voor alle merken auto's te gebruiken is maar voor Porsche wat speciale "aanpassingen" heeft, waaronder aluminium "bussen" i.p.v. stalen en een 3D elektronisch meetsysteem.

Porsche eist ook dat de tolerantie maximaal 1 mm is terwijl de overige merken veel hogere tolerantie's (3-5 mm) toe staan.

De meeste Porsche's hebben geen dorpel rand, dus wordt de Porsche vast gezet op de richtbank op de gaten die in het krik punt zitten. Hiervoor is een speciale nok ontwikkeld, die je Porsche muurvast op de richtbank zet. Deze nokken staan op bepaalde afmetingen en van daaruit kan je dan de maattekeningen (datasheets) volgen naar een groot aantal punten op de bodemplaat en zie je visueel al of een carrosserie "recht" of "krom" is. Het is even een korte uitleg van hoe het systeem werkt maar een schadehersteller is echt wel een paar uur bezig om een carrosserie op te spannen en de "mallen" uit te zetten zodat hij weet welke kant hij op moet trekken (of vervangen) om het chassis weer goed te krijgen.

Het grote "rek" wat je achterop de richtbank ziet staan is een systeem om de bovenbouw van een Porsche op te kunnen meten.

Uiteraard heb ik de datebase met maat tekeningen uitgebreid verkend :mrgreen: en alles vanaf de 912 staat erin tot aan de nieuwe 992, en zelfs de Taycan staat er al in :shock:

Nu nog even een paar Porsche centra vinden die in dit systeem willen investeren :wink:


14 jul 2019 19:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Porsche schadeherstel
Wat ik me afvraag; zon rechtgetrokken auto, zou jij die zelf kopen?
Ik heb daar toch een minder fijn gevoel bij.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


15 jul 2019 9:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Porsche schadeherstel
Mooi te lezen dat het mm werk is.

Ik heb vroeger samen met de hersteller gebruik gemaakt van de rolmaat en vakmanschap......goed genoeg voor een Opel Kadett..... :mrgreen:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


15 jul 2019 9:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: Porsche schadeherstel
Cazzo Super Veloce schreef:
Wat ik me afvraag; zon rechtgetrokken auto, zou jij die zelf kopen?
Ik heb daar toch een minder fijn gevoel bij.


Ben hier ook wel benieuwd naar. Heb hier ook wel eens verhalen over gelezen dat de stijfheid en veiligheid een stuk minder is :!:


15 jul 2019 12:12
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Porsche schadeherstel
Recht trekken en alle (voorheen) gekreukelde delen vervangen :idea:

... en niet zoals men ook vaak doet: rechttrekken, nieuw schermpje en nieuwe bumper monteren :roll:


15 jul 2019 15:31
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Porsche schadeherstel
Het is een beetje afhankelijk welk model je over praat.

Vanaf de 964 zijn er hogere gelegeerde staalsoorten gebruikt die je beter kan vervangen dan recht trekken, wat Porsche dan ook
verplicht aan de Porsche erkend schade herstellers, vandaar de mallenbank en meetsystemen.

De nieuwere modellen mag niks meer aan getrokken worden, sterker nog, als de Porsche schade heeft voorbij de A stijl moet de hele carrosserie vervangen worden :!: Vraag 2 is dan natuurlijk of A de verzekeraar dit wil vergoeden en B of de eigenaar dit wil en C of het niet goedkoper is de Porsche te vervangen voor een nieuwe....

Alleen krijg je weer de discussie wat gebeurt er met het wrak :?: ......... :roll:


15 jul 2019 19:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Porsche schadeherstel
Die worden elders mooi rechtgetrokken en gefixed daarna zonder het te vertellen aangeboden aan een PC om weer in het Porsche approved programma aldaar verder te tuffen. Geen haan die er meer naar kraait.


15 jul 2019 20:33
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.