Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 apr 2024 7:35



Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
997 lastig van eerste naar tweede versnelling 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 997 lastig van eerste naar tweede versnelling
Beste (mede-) techneuten,

Mijn 997 handbak rijdt super. Hij gaat echter bij koude moter lastig van eerste naar tweede versnelling.
Ik moet duidelijk meer kracht gebruiken dan bij alle overige schakelwegen.

Als hij warm is (na een kwartier rijden) is het geen probleem meer en schakelt hij overal goed.

Enig idee?
Bedankt!
_________________________________________
Genieten van het rijden


20 aug 2019 23:42
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Zuid Limburg
Bericht Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling
Dit is normaal. Indien je de wagen veel bij koud weer rijdt en het probleem te erg dwarszit kun je versnellingsbakolie overwegen die iets beter presteert bij koude.
_________________________________________
Carrera 2 '90 | Carrera 3.2 '84 | Voorheen: 996.2 GT3 '03 | 986 S '01 | 986 '97 | 996.1 '99 | 993 4S '96


20 aug 2019 23:47
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling
Ik heb hetzelfde ‘probleem’. Zit er inderdaad aan te denken om de versnellingsbakolie te vervangen de komende beurt, dat zou wat moeten helpen.


21 aug 2019 9:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling
Ok,bedankt!

Voor de duidelijkheid, is het bijnjullie ook ALLEEN bij zijn 2, of ook bij de andere versnellingen?
_________________________________________
Genieten van het rijden


21 aug 2019 23:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling
Bij de 2e versnelling merk ik het meeste dat de bakolie nog niet warm is ja. Iedere versnelling gaat natuurlijk soepeler als de olie eenmaal goed warm is. Maar bij koud wegrijden is het alleen echt wat lastiger bij met name het terugschakelen naar de 2.


22 aug 2019 13:01
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling
Da’s niet alleen de bak-olie ... denk ik.

Hadden hetzelfde bij de Boxster - bij koud weer moeilijk in z’n 2de te krijgen. In z’n 2de zetten, dan starten en dan wegrijden ging prima, tot je bij kou van 3 terug naar 2 wilde. Met de nieuwe bak-olie was het zelfs slechter :|

Bij de 997 MK I geen enkell probleem - alleen een wat lastigere 4de en soms 5de versnelling bij koude motor.
Rustig schakelen met goed ingetrapte koppeling (b)lijkt de oplossing .... bij warne motor en bak schakelt’ie als een scherp mes door zachte boter :D


22 aug 2019 14:46
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling
Bij mij is het vooral terugschakelen naar de eerste versnelling dat moeilijk gaat bij koude motor.
Bij volledige stilstand geen probleem maar als de auto nog een klein beetje rolt gaat het erg lastig.
Als het geheel op temperatuur aan het komen is gaat het allemaal prima.

Andere versnellingen doen het allemaal prima bij zowel koude als warme motor.


22 aug 2019 16:51
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. '77 911S US Targa __ex. '07 Cayenne__ ____'96 993 C4S____ ____’07 997 C2S____ ____’10 LP560-4____
Nederland
Bericht Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling
Bij mij ook bij terugschakelen naar 1, maar problematisch niet echt. Heb al nieuwe bakolie. Scheelt een stuk, maar naar 1 gewoon wat stugger, bij langzaam rijdend haast niet zelfs. Gewoon in 2 laten en doorkarren of stoppen en naar 1... :roll:
_________________________________________
IF IT ROLLS, THEN RACE IT!


22 aug 2019 18:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Vlakbij Groningen
Bericht Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling
Terug naar 1 als je nog rolt lukt baak beter met wat tussen gas.


22 aug 2019 21:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling
Ik gebruik 1 eigenlijk alleen maar om weg te rijden vanuit stilstand. Als de auto al maar een beetje rolt kan je alles simpel vanuit zijn 2 doen.

Eventueel in de file in zijn 1. Maar bij filerijden doe ik dan weer meestal alles vanuit zijn twee. Gaat wat geleidelijker bij gas geven en weer loslaten.

Kan verder geen situatie bedenken bedenken waar ik rijdend van twee naar 1 zou willen. Hele scherpe haarspeldbochten? Of Bergop in de parkeergarage; Daar kan je makkelijk even stoppen toch?

Maar goed. Lost verder niks van je probleem op.


23 aug 2019 18:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. '77 911S US Targa __ex. '07 Cayenne__ ____'96 993 C4S____ ____’07 997 C2S____ ____’10 LP560-4____
Nederland
Bericht Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling
Las op Pelican en Rennlist dezelfde discussies. Lijkt iig vaak voor te komen en weinig problematisch.
_________________________________________
IF IT ROLLS, THEN RACE IT!


23 aug 2019 20:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling
Terug naar 1 schakelen als je net niet helemaal stilstaat herken ik ook. Als de boel warm is geeft het geen enkel probleem. Door het volgen van de discussies op rennlist denk ik dat in mijn geval nieuwe olie een hoop verbetert, het lijkt een ‘normaal’ probleem te zijn.


23 aug 2019 22:40
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling
Welke rijschoolhouder heeft jullie geleerd om terug te schakelen naar de 1ste versnelling als je nog niet (helemaal) stil staat :?: :roll:


24 aug 2019 3:10
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Bericht Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling
Haha, ik heb ook gisteren opgezocht of het wel goed is om terug te schakelen naar 1. Ik heb altijd gedacht dat terugschakelen naar 1, terwijl je in beweging bent, niet goed is.

Een rijschool geeft toch het volgende aan.

"Bij snelheden lager dan 70 km/h ga je naar de 4e versnelling. Lager dan 50 km/h naar de 3e versnelling, lager dan 30 km/h naar de 2e versnelling, en als je stapvoets moet rijden, ga je naar de 1e versnelling."

Dit heb ik vrijwel nooit gedaan :)

https://www.rijschoolbuit.nl/terugschakelen-en-remmen-bij-hogere-snelheden/


24 aug 2019 8:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling
Stapvoets in de 2, bij stilstand pas naar de 1. Zo heb ik het geleerd, van mijn rijschool.
Niet dat ik van de gemiddelde rijschool veel verwacht als het gaat om hoe ik met een Porsche om moet gaan, maar goed ... :mrgreen:
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


24 aug 2019 9:10
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. '77 911S US Targa __ex. '07 Cayenne__ ____'96 993 C4S____ ____’07 997 C2S____ ____’10 LP560-4____
Nederland
Bericht Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling
We hebben op de rijschool ook niet geleerd om boven de 120km/u te rijden en toch doen we het. :wink:
Maar laat ‘m ook gewoon in 2 staan tot ik stil sta...
_________________________________________
IF IT ROLLS, THEN RACE IT!


24 aug 2019 9:27
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling
MarkS schreef:
Stapvoets in de 2, bij stilstand pas naar de 1. Zo heb ik het geleerd, van mijn rijschool.


Tegenwoordig leer je ook hoe je een auto-motor sloopt ... het nieuwe rijden heet dat :cheesy:

GhostRider schreef:
We hebben op de rijschool ook niet geleerd om boven de 120km/u te rijden en toch doen we het. :wink:


Ouwe generatie ... nog van voor invoering 130 km/uur op de snelweg :?: :D
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


24 aug 2019 13:31
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Vlakbij Groningen
Bericht Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling
Rijschool :lol:

Ik kom net terug van een vakantie Alpen, bepakt en bezakt in een Toyota Verso 1.8 en ja dan ga ik terug naar z’n 1 bij sommige haarspeldbochten en nee dan zit ik niet bergop bij 50 in z’n 5 omdat je tegenwoordig “het nieuwe rijden” schijnt te leren bij een rijschool. Technisch is het niet zonder risico, het is met reden gekozen dat je niet zomaar terug kan schakelen naar 1 maar als ik het beter vind en het kan met beleid (of niet want Toyota :mrgreen: ) dan denk ik echt niet terug aan die oelewapper van een rij instructeur :lol:

In het verleden heb ik bij een Audi TT goede resultaten behaald met nieuwe bak olie van Castrol dus ik zou een oliewissel zeker overwegen. Dat ging van hakerig koud naar geen verschil tussen koud en warm gevoelsmatig.


24 aug 2019 13:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling
Heb in het weekend nog eens extra op gelet. Van twee naar een schakelen in bollende/rijdende toestand komt toch eigenlijk meer voor dan dat ik me bewust was.

En dan niet zozeer naar het stoplicht toe rijden, daar is het gewoon schakelen bin stilstand. Maar vooral in de bebouwde kom, kruispunt (vooral met verhoogde straat) aanrijden, bollen tot zeer langzaam, kijken of er geen aankomend dwarsverkeer aankomt en net voor het afslaan naar zijn 1 schakelen. Zou me dan wel irriteren dat dat niet kan en je even moet stil gaan staan om te schakelen.

Waar ligt dit aan dat het bij Bolevi niet goed werkt, is dit ook door de welbekende synchros die slijtage hebben? Dat is toch meestal het euvel van de tweede versnelling die niet goed in wil en er uit popped bij koude start? Normaal zou je zoiets toch moeten kunnen horen in de bak bij het schakelen.


26 aug 2019 16:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling
In de tijd dat de eerste versnelling nog niet gesynchroniseerd was, was terugschakelen naar 1 als je niet stilstond inderdaad niet aan te bevelen. Met een gescynchroniseerde eerste versnelling moet het geen probleem zijn in situaties zoals bv. Kheldar aangeeft.


27 aug 2019 23:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling
Dubbel clutch, geen probleem


30 aug 2019 14:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling
Mijn daily heeft een Aisin 8 traps automaat. Die schakelt nooit terug naar 1 zolang de auto in beweging is, dat zal wel een reden hebben zeker? Ook met de roadster schakel ik pas naar 1 als ie volledig stilstaat
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


01 sep 2019 12:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Vlakbij Groningen
Bericht Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling
Met 8 versnellingen is er ook geen noodzaak om terug naar de 1 te moeten, de 2 is kort genoeg qua gearing. Bij een ouderwetse 5 (of 6) bak kom je vaak genoeg in de situatie dat je net ff te langzaam gaat voor z’n 2 en dan heb je de optie om dat met koppelingslip op te vangen of terug te gaan naar 1. Of je daarvoor wilt stoppen moet je natuurlijk zelf weten maar ik doe het niet.


01 sep 2019 14:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling
2.2VTEC schreef:
Mijn daily heeft een Aisin 8 traps automaat. Die schakelt nooit terug naar 1 zolang de auto in beweging is, dat zal wel een reden hebben zeker? Ook met de roadster schakel ik pas naar 1 als ie volledig stilstaat


Geen appelen en citroenen vergelijken. Jouw automaat kan (in theorie) ook gewoon in zijn 2-7 of 8 wegrijden door de vloeistofkoppeling in de koppelomvormer


02 sep 2019 7:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling
Zelfs de PDK-bak schakelt in de D-stand pas terug naar 1 bij stilstand. Persoonlijk heb ik er een pl...shekel aan om met lage toeren in de 2e versnelling te moeten accelereren (ik kan niet tegen het geschreeuw uit elkaar getrokken cilinderbouten :mrgreen: ).
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


02 sep 2019 20:58
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.