Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 9:40



Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Hoelang rijden om accu op te laden. 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 PDK ex 997-2 PDK, ex 987-2 PDK
Doetinchem
Bericht Hoelang rijden om accu op te laden.
Voor mijn 997.2 Black Edition uit 2011, huur ik van de gemeente een stallingsplek welke overdekt, droog en niet openbaar toegankelijk is. Enige nadeel is dat ik niet kan druppelladen. Er is geen stroomaansluiting en te weinig licht voor een zonnecel. Als het niet vriest start de auto na 3 weken nog zelf, bij vorst durf ik niet langer dan 2 weken te wachten om een ritje te maken.
Vraag: Hoelang moet je met een gemiddelde rit rijden om de standaard accu weer helemaal op te laden? Is dit uit te rekenen of heeft iemand ervaring? Heb reeds gezocht op het forum maar kon niets vinden.
_________________________________________
Met vriendelijke groet,

Frank


29 dec 2019 10:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Bericht Re: Hoelang rijden om accu op te laden.
Ik denk dat de accu na een autobaanritje van 10 km toch wel weer goed is opgeladen mits de dynamo goed is
_________________________________________
don't drive faster than your guardian angel can fly


29 dec 2019 11:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C4S 2003
In het groene hart
Bericht Re: Hoelang rijden om accu op te laden.
Vanuit ervaring zeg ik 15-30 minuutjes rijden. Is voldoende zeker als de accu niet is opgestart.
_________________________________________
Some days, nothing beats a good drive...


29 dec 2019 11:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Hoelang rijden om accu op te laden.
Eigenlijk lost de 997 zelf dit probleem voor je op :D . Er zit namelijk zoveel (koude) olie in het systeem dat ik altijd minimaal 20 minuten nodig had om de olietemperatuurmeter op een "normale" waarde van ~ 90 graden te krijgen.

Als je gaat rijden zou ik altijd minimaal zover rijden dat alle vloeistoffen op temperatuur zijn. Ik zorgde er altijd voor dat ik onder de 3000 toeren bleef als hij nog koud was.
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


29 dec 2019 11:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Hoelang rijden om accu op te laden.
Met een voltmeter na de rit meten is weten....

76224
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


29 dec 2019 12:22
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Hoelang rijden om accu op te laden.
Je hoeft helemaal niet te rijden. De alternator laadt ook bij stationair toerental.
Maar stationair zou ik hem niet laten warmdraaien, hou het toerental tussen 1500 en 2500 tpm.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


29 dec 2019 15:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Hoelang rijden om accu op te laden.
Een accu heeft 20 min nodig om het starten te compenseren. Dus daarna 'laadt ie pas weer bij'
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


29 dec 2019 23:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Hoelang rijden om accu op te laden.
Dial_888 schreef:
Met een voltmeter na de rit meten is weten....


Begrijp hem alleen niet helemaal....
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


29 dec 2019 23:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: Hoelang rijden om accu op te laden.
Ik heb getracht iets te berekenen.

Het ontladen

De startstroom zal bij een 2kW startmotor ca.200 Ampere zijn Deze stroom zal bij een normaal startende motor maximaal 5 seconden lopen.

Er is dan 5/3600 * 200= 0.27 Ah aan capaciteit gebruikt.

Nu het opladen

Uitgaande van een accu laadstroom van 40 Ampere en een laadrendement van 75% is de effectieve laadstroom 30 Ampere.
De tijd die nodig is om de accu weer op het nivo te krijgen van vlak voor de start is 0.27/30 * 3600= 32 seconden.

Stel de laadstroom is geen 40 Ampere maar 20 dan duurt het iets meer dan 1 minuut.

Ben verbaasd dat het vereffenen dus eigenlijk zeer snel gaat of, geachte forummers, hapert er iets aan mijn redenatie? :lol:

Groet
Hans


29 dec 2019 23:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Hoelang rijden om accu op te laden.
Bij te lastige vragen verzin ik vaak een tegenvraag. :mrgreen:

Wat gebeurt er als je bij een 997.2 de accu eruit haalt en aan de druppellader legt?
En dan bedoel ik niet wat er met de accu gebeurt maar met de 997.2.
Als je die na enige tijd weer voorziet van een volle accu/stroom.

Dat is namelijk wat ik met m’n trackcar doe gedurende de wintermaanden.
Maar dat betreft een E36 BMW uit 1991 en geen (relatief) moderne Porsche.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


30 dec 2019 2:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Hoelang rijden om accu op te laden.
@964Hans, ik kan je berekening wel volgen, alleen gaat TS uit van een (gedeeltelijk) ontladen accu, en jij berekend
alleen de ontlading en lading van de accu met een start. Het zal allemaal te berekenen zijn maar er spelen
meer factoren mee in de vraag van TS.

TS geeft bijvoorbeeld al aan dat de accu al sneller leeg is (bekend verschijnsel) bij een lagere buitentemperatuur.

@MarkS, geen idee, ben met de 997.2 niet ervaringdeskundig, maar weet wel dat je in ieder geval je instellingen
bij de radio, klokje en navigatie waarschijnlijk kwijt bent. Ook je alarmsysteem zal waarschijnlijk (al bij het loskoppelen van
de accu) gaan protesteren. Allemaal zaken die (hoogstwaarschijnlijk) niet (meer) op je Trackday auto zitten :wink:


30 dec 2019 8:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Hoelang rijden om accu op te laden.
Radio en klokje wel, die stel ik even opnieuw in. 3 sec werk. Maar dat is ook precies mijn interesse in hoe dit op een moderne auto werkt met zaken als / vooral alarm.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


30 dec 2019 9:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: Hoelang rijden om accu op te laden.
@WillemB.

Klopt, mijn berekening gaat alleen over de laadtijd die nodig is om een start te vereffenen. was ook bedoeld als reactie op onderstaand

mbembe schreef:
Een accu heeft 20 min nodig om het starten te compenseren. Dus daarna 'laadt ie pas weer bij'


20 minuten vind ik erg lang

Gr Hans


30 dec 2019 9:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 PDK ex 997-2 PDK, ex 987-2 PDK
Doetinchem
Bericht Re: Hoelang rijden om accu op te laden.
outletvalve schreef:
Eigenlijk lost de 997 zelf dit probleem voor je op :D . Er zit namelijk zoveel (koude) olie in het systeem dat ik altijd minimaal 20 minuten nodig had om de olietemperatuurmeter op een "normale" waarde van ~ 90 graden te krijgen.

Als je gaat rijden zou ik altijd minimaal zover rijden dat alle vloeistoffen op temperatuur zijn. Ik zorgde er altijd voor dat ik onder de 3000 toeren bleef als hij nog koud was.


Op dit moment houd ik bovenstaande minimaal aan. Vroeg me alleen af of de accu er dan weer 2 a 3 weken tegen kan, m.a.w. of de accu weer optimaal geladen is.
_________________________________________
Met vriendelijke groet,

Frank


30 dec 2019 10:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Hoelang rijden om accu op te laden.
Maarten schreef:
Dial_888 schreef:
Met een voltmeter na de rit meten is weten....


Begrijp hem alleen niet helemaal....

Eerste kolom gebruiken, dus accu in rust, accuklemspanning aflezen voor en na een rit....en heb je de capaciteit in percentage.

Mijn accu tijdens de laadfase (kolom 4)....mijn conclusie 100% vol. En let niet op de minteken want ik heb de meetsnoeren in de voltmeter omgedraaid... :mrgreen:
74645
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


30 dec 2019 13:49
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Hoelang rijden om accu op te laden.
964hans schreef:
Uitgaande van een accu laadstroom van 40 Ampere en een laadrendement van 75% is de effectieve laadstroom 30 Ampere.
Hier heb ik drie dagen over nagedacht.
Bij een spanning van 14 V betekent dat dat 10 A × 14 V = 140 W in de accu wordt omgezet in warmte.
Dat lijkt me erg veel hoor. Ik heb daar nog nooit van gehoord.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


31 dec 2019 19:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: Hoelang rijden om accu op te laden.
Je hebt gelijk. Het laad/ontlaad rendement van een lood accu is ca.85%.

Om de stelling van een andere forummer : "er moet minstens 10 minuten gereden worden om een start te vereffenen" tegen te spreken, heb ik het laadrendement met opzet laag gehouden.

Hier https://xtronics.com/uploads/batpapsteve.pdf een aardig artikel over oa laad rendement.

Groet

Hans


03 jan 2020 17:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Hoelang rijden om accu op te laden.
Hans, het laden dat die kerel beschrijft met die rendementen is nieuw voor mij.
Maar ik vermoed dat zijn meetgegevens niet of nauwelijks overdraagbaar zijn op hoe in een auto wordt geladen.
Ik denk dat in een auto altijd met bulk wordt geladen: de volle stroom. Dus niet C/30 of zo, nee hoppa C/3 of meer, tot de boordspanning boven de ingestelde waarde komt, bijvoorbeeld 14,2 volt.
De laadstroom stopt dan tot de boordspanning onder een bepaalde waarde komt bijvoorbeeld 13,2 volt en dan wordt weer geladen.
Er ontstaat zo een blokstroom.
Een soort PWM met wisselende frequentie en de duty cycle zal afnemen naarmate de accu voller raakt.
Welke invloed dat heeft op het rendement weet ik niet en een loggende multimeter heb ik evenmin anders zat ik nu in de auto :drive:
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


04 jan 2020 22:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: Hoelang rijden om accu op te laden.
Ja verwacht ook dat het PW modulatie is.
Zal eens gaan zoeken of ik daar wat lektuur over kan vinden.

Gr Hans


05 jan 2020 0:02
Profiel
Bericht Re: Hoelang rijden om accu op te laden.
Laadtijd van een accu varieert per accu/Porsche. Heeft te maken met de kwaliteit, buiten temp, leeftijd en welke gebruikers tijdens rijden worden gebruikt (licht, ventilatie, etc).
“Zuiver” laadtijd bepalen is om die reden niet mogelijk.


07 jan 2020 8:49
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 PDK ex 997-2 PDK, ex 987-2 PDK
Doetinchem
Bericht Re: Hoelang rijden om accu op te laden.
In de manual van de 997.2 lees ik dat bij afsluiten van de auto een aantal stroomverbruikers uitgeschakeld worden na 2 uur en na 7 dagen (afstandsbediening). Kortom na 7 dagen is het stroomverbruik het laagst.
Weet iemand of je deze stand ook met een bepaalde handeling direct na afsluiten van de auto kan inschakelen?

Gr. Frank
_________________________________________
Met vriendelijke groet,

Frank


08 jan 2020 17:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Hoelang rijden om accu op te laden.
Heb dit uitgezocht voor de 996. De enige optie die je daar hebt is om bij afsluiten de sensoren van het alarm binnen uit te schakelen. Geen idee of bij de nieuwere modellen daar extra functionaliteit is aan toegevoegd. Als dat zo is dan staat de procedure zeker weten in de handleiding vermeld bij de sectie over alarm en afsluiten/openen van de auto.


Laatst bijgewerkt door Kheldar op 08 jan 2020 17:52, in totaal 1 keer bewerkt.



08 jan 2020 17:48
Profiel
PorscheForum Rakker
930 Turbo, 911 3.2, 997 S Cabrio
Bericht Re: Hoelang rijden om accu op te laden.
half uurtje rijden/ of plusminus 30 kilometer rijden heb ik altijd geleerd... dan wordt de olie ook lekker warm :)


08 jan 2020 17:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 PDK ex 997-2 PDK, ex 987-2 PDK
Doetinchem
Bericht Re: Hoelang rijden om accu op te laden.
Sinds enkele dagen is de 997.2 ingeruild voor een 991.2 :ba: De manuaal geeft aan dat de accu bij niet gebruik minstens 1 keer in de 6 weken opgeladen moet worden. Dit zou fantastisch zijn en ik zou het graag geloven maar heb hier mijn twijfels.
Heeft iemand hier ervaring mee? Hoelang kan een 991.2 gestald worden (zonder druppellader) en nog op eigen kracht starten?
_________________________________________
Met vriendelijke groet,

Frank


01 maart 2020 9:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 PDK ex 997-2 PDK, ex 987-2 PDK
Doetinchem
Bericht Re: Hoelang rijden om accu op te laden.
Gisteren de 991.2 na 4 weken stalling gebruikt. Starte als een zonnetje en liep direct. Accu gaf een frisse indruk! Lekker toeren door de Achterhoek en Duitsland. Na een lunch in Xanten retour.
Dus 4 weken geen probleem.
_________________________________________
Met vriendelijke groet,

Frank


12 okt 2020 8:51
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.