Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 18:22



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Cayenne 3.0D (955) van 2012 start niet, hard accu reset 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996, c2, cabrio Cayenne, 3.0 D
Bericht Cayenne 3.0D (955) van 2012 start niet, hard accu reset
Na 6 weken in de garage te hebben gestaan start de Cayenne niet.
Boordspanning was 11,5, en na opladen 12,2.
Sleutel omdraaien en het dashboard toont alle waarschuwingslampjes.
Sleutel omdraaien en dashbord toont "motor start", maar die start niet.
Je hoort bij het omdraaien van de sleutel wel een seconde een geluid onder de auto alsof er spanning op het systeem wordt gezet.
Porsche assistance (toch even gebeld ondanks dat de auto van 2012 is) geeft als laatste optie mee om een totale reset te doen.
Via YT filmpjes begrijp ik dat de accu onder de bestuurders steol zit en dat ik die stoel moet verwijderen voordat ik de plus-kabel 30 seconden van de accu kan verwijderen om die [ctrl-alt-del] reset toe te passen.
Men suggereerde ook de auto 30 minuten helemaal af te sluiten, zodat er een oppervlakkige systeem-reset plaats vindt, maar dat helpt niet.

De volgende vragen:
1. Welke torx heb ik nodig om die stoel-bouten los te halen?
2. Wie heeft dit al een keer meegemaakt?
3. Andere suggesties?


13 apr 2020 17:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: Cayenne 3.0D (955) van 2012 start niet, hard accu reset
Heb je het ook al even met startkabels geprobeerd?
Misschien accu wel gewoon stuk of de startmotor vast.

Gr anton


13 apr 2020 19:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: Cayenne 3.0D (955) van 2012 start niet, hard accu reset
Inderdaad, eerst met startkabels proberen. In de service manual staat dat beschreven, ook hoe de accu eruit moet, bij mijn weten. Anders dit filmpje bekijken https://youtu.be/X0TCOvisKEA..
Oh en de volgende keer aan de acculader hangen (en continue aan zetten, niet op tijdsintervallen of iets dergelijks, dan werkt het niet). Succes!


13 apr 2020 23:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996, c2, cabrio Cayenne, 3.0 D
Bericht Re: Cayenne 3.0D (955) van 2012 start niet, hard accu reset
anton964 schreef:
Heb je het ook al even met startkabels geprobeerd?
Misschien accu wel gewoon stuk of de startmotor vast.

Gr anton


Ja, de startkabels van de 911 naar de Cayenne hebben er 20 minuten opgezeten, met draaiende motor. Boordspanning keurig 12,5V, maar omdraaien sleutel geeft hetzelfde effect. Op andere fora lees ik dat de motor op 11V nog gewoon zou moeten starten.
Je hoort de startmotor ook niet aanslaan.


14 apr 2020 9:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996, c2, cabrio Cayenne, 3.0 D
Bericht Re: Cayenne 3.0D (955) van 2012 start niet, hard accu reset
mark996 schreef:
Inderdaad, eerst met startkabels proberen. In de service manual staat dat beschreven, ook hoe de accu eruit moet, bij mijn weten. Anders dit filmpje bekijken https://youtu.be/X0TCOvisKEA..
Oh en de volgende keer aan de acculader hangen (en continue aan zetten, niet op tijdsintervallen of iets dergelijks, dan werkt het niet). Succes!


Zie mijn reactie op de vorige post.
Het lijkt dus geen issue met de accu.
Je schrijft dat de servicemanual aangeeft hoe de accu moet worden vervangen.: Stoel demonteren en daaronder vind je de accu toch?
Overigens... ik heb in mijn complete map met docu geen servicemanual zitten met al die info. Welke bedoel jij?


14 apr 2020 9:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Cayenne 3.0D (955) van 2012 start niet, hard accu reset
Of wellicht slaat de startmotor niet aan en is de accu het probleem niet. Je kan er eens een voorzichtige klap op geven om te zien of dat de truc oplost.


14 apr 2020 9:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996, c2, cabrio Cayenne, 3.0 D
Bericht Re: Cayenne 3.0D (955) van 2012 start niet, hard accu reset
In mijn bootje lag een Daf en daar werkte jouw suggestie ook wel. Geen idee waar hier de startmotor zit. Ik doe mijn motokap open en zie een groot blok liggen. Jij suggesties waar ik de startmotor kan vinden? Misschien is het het start-relais wel. Geen idee waar die plug-in zit.


14 apr 2020 10:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996, c2, cabrio Cayenne, 3.0 D
Bericht Re: Cayenne 3.0D (955) van 2012 start niet, hard accu reset
"Just for the record" een hard reset is vrij eenvoudig uit te voeren. Daarmee bedoelt men dat je de pool van de accu van de auto disconnect.
In de 2012 versie die ik heb, staat de bestuurdersstoel op een verhoging. Aan de voorzijde van die verhoging en iets tegen het middenconsole zit een kunststof 'ring'. De kunststof ring zelf is 1 cm breed en het geheel is zo'n 10cm lang, en de vloerbedekking loopt gewoon door. Door aan die ring te morrelen komt dat deel van de vloerbedekking los. In feite is het een klepje waardoor je bij de 'hard reset' schroef komt. Je ziet daar namelijk een afgeronde m13 bout met een dikke accukabel daaraan. Bout losdraaien en van de moer verwijderen. Het vonkt wat als teken dat er spanning op staat. Het idee is dat je die kabel 30-60 seconden afkoppelt en daramee een hard reset bewerkstelligt. In mijn geval bleek dat niet de oplossing voor mijn startprobleem.


16 apr 2020 12:26
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Reinout


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.