Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 21:49



Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
HOE erg is stilstand voor een Porsche eigenlijk? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht HOE erg is stilstand voor een Porsche eigenlijk?
TL;DR: Neem pakweg een 996 4S en je zet die 5 jaar op kant. Wat is er dan te verwachten?

Het lange verhaal:
Het jaarlijkse epistel van de 2400 Euro verkeersbelasting in ons Belgenland. Ik had het erover met een vriend van me en die zei "dat is dus 240 Euro per keer dat hij buiten komt, want meer dan 10x rij je er niet mee per jaar". Hij heeft gelijk. Er wordt al een pak minder gereden sinds de co-pilote mist, en het wordt zoals met de flipperkasten: als ze daar staan is het goed, ik moet er niet persé op spelen. Alleen kosten flipperkasten niets om daar te staan.
Ik heb het er dus moeilijker en moeilijker mee van dat elk jaar af te tikken. Er is ruimte voor, ik moet niet persé bokes met choco eten, maar het voelt meer en meer aan als een rip-off, alsof er van mij geprofiteerd wordt, en ik kan er niet meer tegen. Joe Sixpack koopt een ouwe diesel, voert daarmee zijn 6 kinderen (waarvan 3 stiefkinderen, want, nieuw samengesteld gezin) naar de voetbal, paardenkamp, jeugdbeweging, etc... doet een gazillion kms en betaalt 300 Euro ofzo. Het IS niet eerlijk en ik ben het beu.

Verkopen is een optie, maar ik weet dat ik die auto ga missen. Het is gewoon één van de beste/mooiste/speciaalste.
Ik heb er hier de plaats voor om hem te stockeren en 't is nu niet dat er keiveel geld in geparkeerd zit.
Hier kan hij zonder problemen 5 jaar staan, want degene die daar terecht komt, daar wordt amper mee gereden. :

Afbeelding


Ik ben ook lui. Ik zou 'm daar zetten, batterij loskoppelen en elke maand eens vooruit/achteruit duwen.
Af en toe starten zonder te rijden zou fout zijn las ik al. Er een plaat ophangen en eens om de 6 maand een toertje doen doe ik liever niet want mijn geluk kennende hang ik er direct aan of heb ik dan net iets voor.
Vandaar...

Het gaat over deze jongen...

Afbeelding

Wat is wijs?
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


21 maart 2021 14:51
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: HOE erg is stilstand voor een Porsche eigenlijk?
Wat zijn de uitzondering in Begië? In Nederland kan je een auto schorsen en dan hoef je geen wegenbelasting af te dragen. Je mag hem wel jaarlijks naar de APK rijden en je mag hem ook met dealerplaten rijden.

Als er een dergelijke constructie is in België lijk dat mij een prima plan om hem 5 jaar te stallen. Anders rij je hem een of twee maal per jaar op een oplegger en doen je mee aan een rustige trackday/rijopleiding op circuit.

Zolang je maar eens in de zoveel maanden het blok warm laten draaien zodat alle system een beetje werkt kan er weinig misgaan.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


21 maart 2021 15:15
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht Re: HOE erg is stilstand voor een Porsche eigenlijk?
Sja,hij staat binnen dat scheelt enorm.
De accu gaat overlijden als je hem niet aan een druppellader met onderhoudsfunctie hangt.
Denk dat het uitdrogen van de rubbers van de ophanging wel mee zal vallen,puur om het feit dat hij dus binnen staat.
Een binnenhoes voor de lak zou ook niet verkeerd zijn.
Maar 5 jaar de motor niet laten ronddraaien lijkt me funest,dus af en toe de motor de olie laten rondpompen door 3x 10 sek te starten zonder dat die daadwerkelijk start uiteraard.
Voor de banden heb je speciale matjes tegen vierkante banden,verder de druk wat verhogen zoals normaal tijdens een winterstalling.
Kortom op zich is er wel doorheen te komen ,maar wegzetten en geen voorzorg maatregelen treffen en niet af en toe de motor laten ronddraaien is vragen om moeilijkheden.


21 maart 2021 15:18
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Turbo 3.6 / 996 GT2 / 924 Turbo / 924 / 924 / Defender 110 ex 924/ex 924/ex 911 2.7/ex 911SC/ex 911 3.2/ex 911 3.2/ex 964C4/ex 993Turbo/ex 964C4
Koekhapper PBVH
Bericht Re: HOE erg is stilstand voor een Porsche eigenlijk?
Je hebt geloof ik 3 auto's.
Zet elk jaar een ander stil voor een periode van 1 jaar, geeft je de minste problemen.


21 maart 2021 15:29
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: HOE erg is stilstand voor een Porsche eigenlijk?
Over 5 jaar gewoon een verse set banden monteren.

Of je ‘m nu 1 keer in de maand start of 1 keer in de 5 jaar - dat maakt volgens mij niks uit.

De 996 4S staat bij jou binnen en warm. Zou er wellicht geen eens een hoes over doen. Ik zou ‘m wel ventileren: deuren, kofferbak etc regelmatig open zetten.

Hou rekening met de slechte kwaliteit van de hedendaagse brandstof. Liever met een lege tank wegzetten dan met een volle.

Succes met de overpeinzingen :!:


21 maart 2021 15:48
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: HOE erg is stilstand voor een Porsche eigenlijk?
Beste ,
Wat je ook kan doen , is de wagen ieder jaar in en uitschrijven . Zo doe ik het ook .
Je schrijft hem vb in april/mei in ,en in sept/ okt , schrijf je hem uit .inschrijven in begin van de maand en uitschrijven op einde van de maand . je betaalt dan enkel de wegentaks van de gereden / ingeschreven maanden. Je betaalt wel eerst het volledige bedrag van wegenbelasting . Het teveel betaalde bedrag krijg je 2 maanden na uitschrijving terug.. BIV hoef je niet te betalen , daar je het voertuig herinschrijft op dezelfde titularis .
Wel even rekening houden met datum keuring , zie dat deze valt in de ingeschreven maanden.
Zo kan je toch enkele ritten doen met je wagen .

Succes met je keuze


21 maart 2021 16:09
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: HOE erg is stilstand voor een Porsche eigenlijk?
Tilt! schreef:
Wat is wijs?
Ik zou geen €2400 willen betalen voor tien ritten.
Dat is echt erg, nog veel erger dan in Nederland :cry:

Ik lees dat in België een oldtimerregeling is vanaf 25 jaar.
In Nederland is dat pas vanaf 40 jaar.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


21 maart 2021 17:46
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: HOE erg is stilstand voor een Porsche eigenlijk?
In NL was die 25 jaar - tot dat half forenzend Nederland met een oude stinkdiesel hun woon-werk verkeer ging doen ....

Toen kwam de overgangsregeling waarbij ICE op diesel of gas meteen werden uitgesloten ...


21 maart 2021 18:10
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Bericht Re: HOE erg is stilstand voor een Porsche eigenlijk?
Idd en ik met de w126 meteen ruim 2k aan mrb mocht gaan betalen omdat ik hem niet terug wilde bouwen voor het milieu onvriendelijke rond 98 peut.
Dus geschorst,nog 1.5 jaar.


21 maart 2021 18:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: HOE erg is stilstand voor een Porsche eigenlijk?
Olaf schreef:
Over 5 jaar gewoon een verse set banden monteren.

Of je ‘m nu 1 keer in de maand start of 1 keer in de 5 jaar - dat maakt volgens mij niks uit.

Succes met de overpeinzingen :!:


Denk je niet dat dit kwaad kan voor de pakkingen en rubbers? (is oprecht een vraag, niet om je uit te dagen). Dat is namelijk wat ik hier op andere topics veel lees; stilstand is achteruitgang.

Anyway; Misschien is de optie die patje1970 schrijft wel interessant voor je.


22 maart 2021 9:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: HOE erg is stilstand voor een Porsche eigenlijk?
Voor mezelf een erg herkenbaar topic en een pijnlijke illustratie hoe de situatie in NL / BE verschilt qua tweedehands autofiscaliteit, zeker voor grotere cylinderinhouden en hoge CO2 waarden...

Dat is de reden dat ik terug een MX-5 heb gekocht, nu één van 2 jaar oud met alle goodies (LSD, Bilstein, Recaro seats) en Euro 6; met dergelijk budget kan je ook voor een tweedehands 996 / Boxster etc. kiezen, maar fiscaal is dat hier zo een drama, zeker als je weinig rijdt (max. 1.500 km/jaar in mijn geval). Verkeersbelasting is nu ca. 300€, verzekering ca. 250€ (met optie verzekering diefstal erbij wordt dat 500€), dan blijft een pure hobby auto financieel nog behapbaar.

Wat patje schrijft wist ik niet, klinkt interessant
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


22 maart 2021 10:22
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
996 GT2 - 991 Cabrio Project
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
Bericht Re: HOE erg is stilstand voor een Porsche eigenlijk?
Inderdaad, halfjaarlijks inschrijven, zit je terug op het oude tarief van de biv en in de winter staat dat hok toch gewoon in de garage.

Dit weekend na 3 maanden het stof er nog eens afgeblazen, was er mooi weer voor 8)


22 maart 2021 10:24
Profiel Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: HOE erg is stilstand voor een Porsche eigenlijk?
Ruud81 schreef:
Denk je niet dat dit kwaad kan voor de pakkingen en rubbers? (is oprecht een vraag, niet om je uit te dagen). Dat is namelijk wat ik hier op andere topics veel lees; stilstand is achteruitgang.


Stilstand is MI ook achteruitgang - maar ik ken de garage/mancave van Tilt! - en denk dat z'n 996 4S daar prima staat, beter dan in welke andere stalling dan ook.

Met 1 keer per maand starten, start je MI steeds met weinig verspreiding van de olie in het systeem .. en het hele systeem wordt nooit (zo) warm dat overal de temperatuur goed in komt en evt. aanwezige condens verdwijnt.

Beter zou zijn eens in de zoveel maanden of eens per jaar een aardig stuk te :drive:

Wellicht is het een optie om een aanhanger achter de T6 te hangen, daar de 996 4S op te zetten en een verlaten vliegveld of circuit op te zoeken :idea:


22 maart 2021 10:49
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Bericht Re: HOE erg is stilstand voor een Porsche eigenlijk?
2.2VTEC schreef:
Voor mezelf een erg herkenbaar topic en een pijnlijke illustratie hoe de situatie in NL / BE verschilt qua tweedehands autofiscaliteit, zeker voor grotere cylinderinhouden en hoge CO2 waarden...
Ja, België, de grote pak de poen show van de geldverspillende regering. 21% BTW op elektriciteit om maar een voorbeeld te geven. En elektriciteit wordt niet opgenomen in de berekening van de levensduurte index, terwijl dat in mijn ogen toch een basisbehoefte is.
_________________________________________
No one needs it. Everyone wants it!


22 maart 2021 11:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: HOE erg is stilstand voor een Porsche eigenlijk?
Hellraiser schreef:
Inderdaad, halfjaarlijks inschrijven, zit je terug op het oude tarief van de biv en in de winter staat dat hok toch gewoon in de garage.

Dit weekend na 3 maanden het stof er nog eens afgeblazen, was er mooi weer voor 8)


Kleine instinker is blijkbaar wel dat als de auto al geruime tijd op je naam staat, bij herinschrijven meteen de meest actuele schaal qua tarieven wordt toegepast. Niettemin nog altijd bespaar je zo voldoende euro's.

Zal het halfjaarlijks inschrijven ook eens overdenken. Voor de 987 S is het inmiddels ook al 1700 euro per jaar.


22 maart 2021 12:40
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
996 GT2 - 991 Cabrio Project
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
Bericht Re: HOE erg is stilstand voor een Porsche eigenlijk?
Inderdaad, niet interessant voor de mensen die hem al sinds 2014 hebben en nog in de oude schaal wegentaks zitten.


22 maart 2021 13:42
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: HOE erg is stilstand voor een Porsche eigenlijk?
Ik doe dit ieder jaar zo .
Een kennis heeft mij hierover info gegeven.Dit kwam doordat ik een Boxster ging aankopen , was weg van een 986S maar door die hoge taksen wou ik voor een 2.5 gaan , totdat ik die info kreeg , daarom een 3.2S aangekocht .ik schrijf hem in april in , begin van de maand . Ik zorg dat ik afspraak heb bij DIV kantoor , plaat heb je dag erna . In sept of okt schrijf ik de wagen uit , op eind van de maand . Plaat binnenbrengen in postkantoor , en t is in orde. Als je het in het begin of einde van de maand doet , betaal je voor de ganse maand , daarom inschrijven begin van de maand en uitschrijven eind van de maand .
Hou wel rekening met datum jaarlijkse keuring , dat deze valt in maanden dat auto is ingeschreven anders laattijdige boete ivm keuring
Zou je nog meer info willen , stuur maar bericht .


22 maart 2021 13:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: HOE erg is stilstand voor een Porsche eigenlijk?
Nine-6-four schreef:
Kleine instinker is blijkbaar wel dat als de auto al geruime tijd op je naam staat, bij herinschrijven meteen de meest actuele schaal qua tarieven wordt toegepast.


DIT dus!
De "onze" is ingeschreven in 2017 en we betalen nu net geen 2.4k. Die van schoonzus (krak dezelfde auto, in dezelfde gemeente) is ingeschreven in 2015 en zij betaalt een goeie 1600 Euro.
Net effe berekend en sindsdien zijn er geen sprongen meer gemaakt, maar tussen 2015 en 2017 is er een serieuze sprong gemaakt, van 1600 naar 2400.
Als ik 'm nu halfjaarlijks zet en er worden weer sprongen gemaakt zit ik na enkele jaren terug op pakweg 2k, maar dan voor een half jaar. Of misschien nog steeds op 1.2k, maar mijn geluk kennende...

Jaarlijkse verkeersbelasting
€ 2.382,25
Belasting op inverkeerstelling
€ 2.090,37
Aanvullende verkeersbelasting
€ 0

Oldtimerleeftijd zit momenteel in een overgangsregeling. Wordt opgetrokken naar 30 jaar. Is dus nog zeker 13 jaar aan 2400 Euro per jaar (er van uitgaand dat het hetzelfde blijft, maar elk jaar wordt het enkele tientallen Euro's duurder) = een gratis extra 996 4S voor België.
Intussen zijn er al verschillende steden die een LEZ (Lage Emissie Zone) ingevoerd hebben en die beschouwen de wagen maar als oldtimer vanaf 40 jaar. Eén dezer (of binnen afzienbare tijd) wordt in heel België die oldtimerleeftijd ook weer opgetrokken, daar kan je vergif op innemen, want de auto = den duvel.

Uitzonderingen (schorsen en naar de keuring mogen) bestaan er bij mijn weten niet in BE.

Nog een dingetje dat meespeelt is: er staan er idd 3 (bovenop de vrij nieuwe T6 mét 200pk) dus ALS er al eens een P genomen wordt (want zo'n T6 rijdt natuurlijk enorm goed) dan ga ik meestal voor de 4S. De backdate is er nog maar net (en die staat nu bij de garagist om de puntjes op de i te zetten) en de Turbo is DE max, maar toch "voelt" de 4S als de "te vertrouwen" P aan :/ Het zit zo in mijn hoofd, het is niet anders. Als ik de 4S dus uitschrijf zal er met de rest meer gereden worden.

Het "missen" dan. Ik moet hier andere dingen missen dan een auto. Ik moet Kyra missen, ik moet Véro missen. Een auto is in vergelijk een dikke nul. Eigenlijk zou ik het hok moeten verpatsen en niet meer terug kijken, maar ze zijn zo mooi meneer...
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


22 maart 2021 13:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Bericht Re: HOE erg is stilstand voor een Porsche eigenlijk?
Lastige keuze Tilt. Ik wist niet dat er in België zo'n bizarre hoge wegenbelasting geldt. Maar inderdaad wel zonde om de mooie 4 S weg te doen.
_________________________________________
don't drive faster than your guardian angel can fly


22 maart 2021 14:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 991.2
Bericht Re: HOE erg is stilstand voor een Porsche eigenlijk?
Dit is de reden waarom ik naar een 991 ben geswitch.... absurde prijzen in België. Dit zijn bedragen die ik met plezier uitgeef aan onderhoud/revisie. Maar niet in een bodemloze put.


22 maart 2021 14:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: HOE erg is stilstand voor een Porsche eigenlijk?
Tilt! schreef:
Intussen zijn er al verschillende steden die een LEZ (Lage Emissie Zone) ingevoerd hebben en die beschouwen de wagen maar als oldtimer vanaf 40 jaar. Eén dezer (of binnen afzienbare tijd) wordt in heel België die oldtimerleeftijd ook weer opgetrokken, daar kan je vergif op innemen, want de auto = den duvel.


Dat weet ik nog zo niet, classic cars zijn vaak (niet altijd) het speelgoed van rijke mensen met veel invloed, die gaan hun hobby niet zomaar laten afnemen - het rijden en gebruik duurder maken, dat is zeker. Dat kan die categorie toch niet veel schelen, maar verbieden, ik geloof het niet.

In een enorm dichtbevolkt gebied als Vlaanderen is de jacht op wild (tamme fazanten die worden uitgezet in de praktijk, had er gisteren zo 2 in mijn bos en kon tot op 1 meter komen) ook nog steeds een prerogatief voor de rijkste klasse, om een parallel te trekken. Die komen daar niet toe met een Dacia Duster 4x4 en ook niet met een derdehands Cayenne voor het plebs, maar met een Range, een Rolls of Bentayga
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


22 maart 2021 14:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 991.2
Bericht Re: HOE erg is stilstand voor een Porsche eigenlijk?
40j? dat mag toch niet? ze moeten toch de regels van Europa toepassen, namelijk 30j


22 maart 2021 15:34
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
996 GT2 - 991 Cabrio Project
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
Bericht Re: HOE erg is stilstand voor een Porsche eigenlijk?
't zal eerder europa zijn die de leeftijd optrekt naar 40 jaar.

Als we de EU niet hadden gehad, hadden we nu nog vanaf 25 jaar rondgereden met een oldtimer en eenmalig naar de keuring gemoeten..


22 maart 2021 15:41
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: HOE erg is stilstand voor een Porsche eigenlijk?
Beste Tilt!, even over een compleet andere boeg: je kan het betalen en juist jíj weet hoe vluchtig het leven kan zijn. wat kan jou dat rotgeld schelen, je kunt het toch niet meenemen. Mijn oma zei altijd 'het laatste hemd heeft geen zakken'. Als dit jouw ding is, je passie en er is niets wat je perse anders met dat geld moet of wil doen dan gewoon betalen en mee rijden wanneer het zo voelt.

just my 2 cents :salut:
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


22 maart 2021 17:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: HOE erg is stilstand voor een Porsche eigenlijk?
Klopt natuurlijk, maar ik zou toch ook ernstig balen van 2400 euro MRB voor 10 ritjes per jaar. Is totaal niet in verhouding.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


22 maart 2021 18:21
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 77 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Role


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.